Prestanda vs förare.

Status
Ej öppen för fler svar.

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
KTM 660 SMC -04
Jag tycker det är komiskt och läsa sånna trådar "vilken är snabbast, bäst", varför frågar folk ens om det för? Jo därför dem inte har tänkt på en annan sak "föraren".

1. Det skiljer inte super mycket effekt om man tar 125: orna från samma årsmodell och jämmför.

2. Bara därför att du har en hoj som toppar 10 km/h mer än nån annan betyder inte att den är bättre. Man vill väl inte ha en hoj som bara går rakt fram och snabbast från 0-100?

Ett exempel:

Patrik Von Herman har nyligen fått en sprillans ny Aprilia RS av sin snuskigt rika far. Den är dessutom vrål trimmad för c:a 50 tusen så den toppar 200 och har ett grymmt acc. Den har också nya öhlins dämpare som är special gjorda och kostar 15 tusen. Han har ställt upp på att möta sin pensionerade granne ( Mogge ) som är 63 år gammal, och som har en gammal rostig Yamaha RD som har runt 20 hästar. Det han inte vet är att Mogge har kört Moto Gp i 40 år. Nu ska dem tävla mot varandra på en stor bana som egentligen är gjord för go-carts, men som funkar fin fint för mc 125: or. Vem tror ni vinner?

Tänkte bara berätta för dem som ska köpa hoj att det är inte prestandan som avgör hur bra en hoj är, utan föraren.

Och detta är ju ren fakta :fakta, men iofs om du tänker lite mer nu, så om rejset skulle gå på en gåkart bana så har det ju verkligen igentligen ingen betydelse hur mycket effekt man har. tycker nästan att du är lite väl taskig mot rs:en :) sen är det frågan om rs:en ens kan använda sin effekt den har på en gokart bana haha....
men det så så sant som det är sagt föraren spelar den absolut största rollen hur pass snabbt det går att köra med ett fordon.

En yamaha rd drar en aprilia rs på bana ALLA gånger!

[tar skydd]

EDIT: omvänd det istället, ta ovastående aprilia rs med den där herman killen på och gammal gubbe 60 på en rd och sätt dom på en stor bana.. hur skulle det bli då? troligvis skulle rs killen dra ifrån honom som ingenting på rakorna medans gubben knappar in i kurvorna.. så allt har inte med förare att göra..

Last edited:
Eller om bägge hade haft samma hoj, då hade gubben vunnit med större marginal.

När ungen har en RS blir det mindre marginal.

Och ingen är dålig förare här på 125 cc, det kan jag lova er! :tungan

H4 skrev:
Eller om bägge hade haft samma hoj, då hade gubben vunnit med större marginal.

När ungen har en RS blir det mindre marginal.

Och ingen är dålig förare här på 125 cc, det kan jag lova er! :tungan

Nja det är inte säkert, en RD kanske svänger kvickare.. vad vet jag? :)

Det är för att det beror så mycket på föraren som jag har så roligt med min slöa RG . Kompisen med RS gasar ju aldrig ändå ...

agneman skrev:
Det är för att det beror så mycket på föraren som jag har så roligt med min slöa RG . Kompisen med RS gasar ju aldrig ändå ...

Har hört att den ska ha ett skapligt chassi iallfall

cRoC skrev:
Har hört att den ska ha ett skapligt chassi iallfall

Jodå, visst har den ett skapligt chassie . Stoppfunktionen är dock sämre ... Bakbromsen skiter jag fullständigt i, den trycker jag bara på av gammal vana men min frambroms är dålig . Ska dock uppdateras med ny skiva, vattenskuren i rätt storlek och tjocklek, för bara 4-500 kronor, underbart !

Men chassiet är säkert tillräckligt, den är åtminstone skön att smiska små kurvor med ... :banana

Krille-666 skrev:
Jag tycker det är komiskt och läsa sånna trådar "vilken är snabbast, bäst", varför frågar folk ens om det för? Jo därför dem inte har tänkt på en annan sak "föraren".

1. Det skiljer inte super mycket effekt om man tar 125: orna från samma årsmodell och jämmför.

2. Bara därför att du har en hoj som toppar 10 km/h mer än nån annan betyder inte att den är bättre. Man vill väl inte ha en hoj som bara går rakt fram och snabbast från 0-100?

Ett exempel:

Patrik Von Herman har nyligen fått en sprillans ny Aprilia RS av sin snuskigt rika far. Den är dessutom vrål trimmad för c:a 50 tusen så den toppar 200 och har ett grymmt acc. Den har också nya öhlins dämpare som är special gjorda och kostar 15 tusen. Han har ställt upp på att möta sin pensionerade granne ( Mogge ) som är 63 år gammal, och som har en gammal rostig Yamaha RD som har runt 20 hästar. Det han inte vet är att Mogge har kört Moto Gp i 40 år. Nu ska dem tävla mot varandra på en stor bana som egentligen är gjord för go-carts, men som funkar fin fint för mc 125: or. Vem tror ni vinner?

Tänkte bara berätta för dem som ska köpa hoj att det är inte prestandan som avgör hur bra en hoj är, utan föraren.

okej, jag antecknar?

och vad ville du få fram av detta? att du tror att du vet allt eller?

alla har väl sina åsikter, det är när dom i praktiken får veta hur det går som dom blir tysta. Annars kan dom väl hålla på. Bara man har kul så spelar det väl inte så stor roll?

just my 2 cent

Last edited:
Bra sagt herr trådstartare, det är en annan viktig grej många glömmer eller inte fattar med...

Det är inte så kul o köra ifrån nån bara för att man har en snabbare hoj (undantag: H4), Det roliga är att köra ifrån nån som har en snabbare hoj än en själv på en kurvig väg eller så :fakta Det roliga ligger i att känna att man behärskar hojen och KAN köra, inte bara gasa, det kan alla....

Okej gubben vinner lätt på en gokartbana tror jag men om de skullle köra på en riktig bana skulle killen med rs:en vinna för rakorna drar den från så mycket så rd inte hinner att komma ifatt i kurvorna. men om han har en vanlig rs så skulle han nog vinna där oxå.

whitesnake skrev:
Okej gubben vinner lätt på en gokartbana tror jag men om de skullle köra på en riktig bana skulle killen med rs:en vinna för rakorna drar den från så mycket så rd inte hinner att komma ifatt i kurvorna. men om han har en vanlig rs så skulle han nog vinna där oxå.

Jahopp, 125orna tar igen i kurvorna om dom kör mot en 600a på bana.

Just my 2 cents.

Edit: ersätt 125a med 250.

whitesnake skrev:
jepp helt klart :rolleyes:

men gubben har bättre teknik

Du tror mig inte alltså?

Ok, du kan ju kolla varvtiderna från banor, 250 ligger inte så långt ifrån 600.

spectre skrev:
käften på dig det har ingenting med saken att göra!

Klart att det har. Ju snabbare hoj man har desto snabbare kör man på en bana... sen att man är en dålig förare spelar ingen roll. Så varför inte köpa en snabb hoj för att förbättra sin dåliga tid?

Last edited:
H4 skrev:
Klart att det har. Ju snabbare hoj man har desto snabbare kör man på en bana... sen att man är en dålig förare spelar ingen roll. Så varför inte köpa en snabb hoj för att förbättra sin dåliga tid?

Du måste ju vara dum i skallen.

Det kan inte bero på föraren?

MaXiZZ skrev:
hahaha.. humor ^^
Haha, H4, sluta snacka om sånt du inte förstår dig på för fan :D

Varför köpa snabbare hoj om man inte ens kan utnyttja sin gammla slöa fullt ut...? Om man nu ser till bankörning... (Ja, jag vet, det finns andra anledningar med)

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...