Prejad av vägen av blåljusfordon!

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Jaha då var det dax att plantera sin snart 1-åriga bandit 1250 i rabatten.

På väg hem igår på Huddingevägen-efter älvsjö-riktning huddinge, i långa vänsterkurvan ni som vet vad jag pratar om blev jag nerprejad av en blodtransport i mittendiket.

Jag kommer lungt å fint in i kurvan 70Km/h jag går ur kurvan och gasar upp till ca 85 utan en aning om vad som händer bakom. Plötsligt hör jag ett tjut som om motorn eller nått exploderat, han slog på sirenen, jag tittar i backspegeln och ser en grill, max en meter bakom, jag var säker att nu dör jag han kör på mig.

Jag vingla till och gick ut så långt jag vågade till vänster längst inne vid mellandiket och väntade på smällen, sen ser jag att asfalten är trasig och jag vet att jag inte kan svänga ut i filen igen för där finns bilen och skulle jag fortsätta så vore det en garanterad vurpa så jag tog ett beslut och styrde ut i terrängen. Förutom en blåslagen fot och en punktering på baken så lyckades jag hålla knarren upprätt tills jag stoppade efter ett 10-tal meter i diket.
Det flög flaskor, skräp och allt annat bråte runt omkring mig och jag gränslade en grästuva som gjorde att jag tog en flygtur. Visst knarren är väl räknad som en ganska bra alroundknarr men grässprättare vetefan! Vet inte men ABSen kanske gjorde sitt för jag tröck allt jag kunde på handbromsen för att få stopp på eländet och inte gå in i staketet.

Som ni förstår så var jag rätt oskadd och jag tänkte ta upp jakten och stoppa bilen eftersom han inte stannade utan körde vidare, tyvärr gick det inte pga punkteringen å leran på däcken.

Nu till det roliga, jag lungnade mig till slut och tänkte fan det var väl tur att inget hände trots allt, ett däck har man ju råd me.. Pratade med mina polare på jobbet som åxå kör knarr och den ena sa att han kände en som körde blodtransport med en liknande bil. Som ni förstår så hade jag inte tid att kolla reggnummret när jag körde av.

Polaren ringde å sa: Var du på Huddingevägen igår
Snubben: ja
Polaren: körde du ifatt nån MC?
Snubben: ja, var det du?
Polaren: Nä men du, det var nog min jobbarpolare du såg.
Snubben: åfan (kan man misstänka att han inte ville säga nått mer här)
Polaren: såg du att han åkte i diket?
Snubben: jo men jag hade full koll jag såg i backspegeln att han klara sig så jag hade lite bråttom till Huddinge sjukhus så jag kunde inte stanna.

Världen är väl liten, Stockhom e ännu mindre... Undrar vad han tänker nu när han vet att jag vet vem han e?

Trevlig kväll pojkar å flickor, jag mår bra och är en erfarenhet rikare!

Last edited:
Fyfan, tur att det gick såpass bra. Låter som ABS kan vara din räddare, det vore grymt skönt att ha när man kör gata. Hoppas du får ordning på hojen.

Jag vet inte hur en blodtransport ser ut, vad dom har för utrustning och vad dom har för rättigheter, men har dom blåljus och siren och använder dom så upptäcker man dom ju i tid.

Jag blev i morse upphunnen av två polisbilar mitt inne i stan med blåljus och sirener, jag såg dom i god tid och lämmnade fri väg (jag körde bil) men ingen annan aktade sig, den ena polisen tog om bilkön på min sida, den andra tog om på andra sidan och fasnade bakom svenssons som inte visste vad dom skulle göra.

Jag vet inte hur en blodtransport ser ut, vad dom har för utrustning och vad dom har för rättigheter, men har dom blåljus och siren och använder dom så upptäcker man dom ju i tid.

Jag blev i morse upphunnen av två polisbilar mitt inne i stan med blåljus och sirener, jag såg dom i god tid och lämmnade fri väg (jag körde bil) men ingen annan aktade sig, den ena polisen tog om bilkön på min sida, den andra tog om på andra sidan och fasnade bakom svenssons som inte visste vad dom skulle göra.

Jodå det har han helt rätt i men man ser inte så långt i en kurva med backspeglarna, sen kom han ju smygande för enligt honom själv "han kör inte med siren i tätbebyggd område" saken var att det var trafik ut från stan vid 16 tiden och då är det så tät trafik så det är ett måste nästan att dem har på sirenen om dem ska komma fram, men han slog inte påren förränns han inte kom förbi mig och när jag såg honom så visste jag ju inte om han legat där länge eller om han var på väg att köra över mig..
jag är en ganska cool kille (lungn) men jag var ärligt talat berädd på att nu dör jag.. Hade han kört på sirenen ett 20 tal meter innan så hade jag bara behövt att gasa men som sagt det gjorde han inte..

I detta fall var blodtransporten en VW buss (egntligen en vanlig budbil me blåljus å siren, typ polisen)...

Lite intressant här är att ett utryckningsfordon med siren/blåljus på är alltid ansvarig i olyckor som sker under utryckning. Även om dom skulle köra på grönt och du på rött så går dom inte fria. Det var vad jag fick lära mig på ambulans/brandmansförar utbildningen i lumpen i alla fall.

Oavsett så måste detta vara en solklar smitning, att lämna fri väg innefattar inte att tvngas i diket av ett utryckningsfordon.

Anmäl.
/Dan

Du kan anmäla han och han åker dit.

En utryckningsförare måste stanna vid olycka - även om det är extremt läge måste han ändå stanna och förklara vi tar det sen.

Se till att han pyntar dina kostnader - han har gjort fel på flera sätt och sitter löst.

Du kan anmäla han och han åker dit.

En utryckningsförare måste stanna vid olycka - även om det är extremt läge måste han ändå stanna och förklara vi tar det sen.

Se till att han pyntar dina kostnader - han har gjort fel på flera sätt och sitter löst.

Jorå jag är fullt medveten om det. Han eller jag har inte pratat med varandra än men som sagt min jobbarpolare lyckades hitta honom, då han själv e polare med honom (nål i en höstack)
Men jag e en ganska sansad person och jag tänker inte hänga honom då det inte hände nått för jag ver ju att det inte var hans mening även om det nu blev som det blev. Bättre utbildning att hur man gör och man sätter def inte på en siren 1 meter bakom utan man planerar även om man kör fort, hela kurvan e synlig för den som är bakom men givetvis inte för mig eftersom backspeglarna bara visar rakt bakåt så han hade god tid ca 75-100 meter på att göra mig uppmärksam och jag hade ju bara gasat då så hade han fått fritt fält.
Jag har svårt att inte respektera blåljusfordonen eftersom dem ändå gör ett bra jobb därför vill jag inte anmäla,,, Dessutom vet jag ju vem han e nu men jag tänker be om ersättning för mitt bakhjul minus slitage och montering!

Fullständigt galet, polisanmäl f*nstyget, det finns inte så många budbilsfirmor med blodtransport och blåljus i S-holm så även om duppen kommer att neka så kan du ta det via bolaget han kör för. Livsfarligt

Jag tror inte han själv mår bra speciellt eftersom han vet att jag vet vem han e just nu om han har nån som helst mänsklighet.
Jag återkommer så med hur det går, ers för punka på bakdäck vore ju kul att få fick linka hem i 5Km/h
Får väl dra av för slitage å så men och det är ju inte ens säkert man får nått. Har dock skickat ett mail till info@asa.se till chefen för blodtransport så får vi se

Fullständigt galet, polisanmäl f*nstyget, det finns inte så många budbilsfirmor med blodtransport och blåljus i S-holm så även om duppen kommer att neka så kan du ta det via bolaget han kör för. Livsfarligt

bara 2 i sthlm me VW bussar i alla fall har jag lärt mi!

Last edited:
Låter som att det gick galet först när du fick panik och kasta dig av vägen, eller? Man handlar kanske inte rationellt när man får panik dock.
Jag var ju inte på plats så jag vet förstås inte men så tolkar jag det du skrev.

Lite intressant här är att ett utryckningsfordon med siren/blåljus på är alltid ansvarig i olyckor som sker under utryckning. Även om dom skulle köra på grönt och du på rött så går dom inte fria. Det var vad jag fick lära mig på ambulans/brandmansförar utbildningen i lumpen i alla fall.

Oavsett så måste detta vara en solklar smitning, att lämna fri väg innefattar inte att tvngas i diket av ett utryckningsfordon.

Anmäl.
/Dan

Du får nog läsa på reglerna igen :va

Du satt väl förmodligen och sov före transporten hann ikapp dig. Du vet väl att man ska ha uppmärksamhet även riktad bakåt?

Har dom så dåligt med jobb att dom måste ragga extra knäck på oss stackars hojåkare... :va

Skit-kass, en yrkeschafför skall fan kunna planera sin körning bättre än att han behöver skicka oskyldiga i diket !!!
:fakta:hördu:fatta!

Anmäl.
/Dan

Njaaa..vet inte det ja. Däremot så kan dom ju inte köra hur som helst och vara fria från ansvar, det finns fortfarande trafikregler dom är skyldig att hålla...skulle du tex krocka med en polis under utryckning i säg en korsning där högherreglen gäller och du kommer just från från höger så är det deras fel, även om dom har blåljus/siren på.

Så du ligger och såsar i 70 i vänsterfilen, tittar dig inte bakåt, han ligger nära i en km för att påvisa att han vill om och till slut slår han på sirénen - och då väjer du ÅT VÄNSTER?!?

Ptja, de låter som nån fick lite svensson-panik istället för att ta de lugnt.

Tjänstefel och fara för annan trafik med risk för att behöva köra ännu fler blodtransporter med det där beteendet! Killen som kör skall ha fåt utbildning för det och jag är tämligenövertygad om att det beteendet du beskriver var INGET de fick lära sig på den kursen snarare tvärt om!

Vad finns för garantier att han inte fortsätter med det beteendet, INGA! Det var ju inte hans förtjänst att du inte kraschade och skadade dig ("jag har koll"..dra åt h...vete).

Tycker en anmälan är på sin plats för att säkerställa säkerheten för alla andra i hans närhet när han får för sig att köra med utryckningsfordon på ett felaktigt sätt!

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back