Prejad av vägen av blåljusfordon!

Vad ska bilföraren polisanmälas för? Att han skräms? Eller att han inte stannade fastän ingen änns ramlat? :va

Kör själv plogbil på vintern och har märkt hur olika folkreagerar när de blir överaskade.. tex om det helt plötsligt blir väldigt trångt.
De allra flesta tänker- bromsar och tar det lungt. Andra får panik och GASAR! förbi en. Och vissa får panik och helt enkelt tar sig av vägen så fort de kan.. oavsett om det innebär närmaste snödriva eller dike.

För att nästa gång kanske någon skadar sig. Som ambulans förare polis eller annat utryckningsfordon måste man ta hänsyn till trafiken. Klarar man inte av det ansvar som gäller skall man inte ha tillstånd att köra med blåljus!

Ang plogbilen antar jag att du bara kör på, även om folk flyr av vägen när du kommer :rolleyes: För snön måste ju bort till varje pris, verkligen VARJE pris :död

För att nästa gång kanske någon skadar sig. Som ambulans förare polis eller annat utryckningsfordon måste man ta hänsyn till trafiken. Klarar man inte av det ansvar som gäller skall man inte ha tillstånd att köra med blåljus!

Ang plogbilen antar jag att du bara kör på, även om folk flyr av vägen när du kommer :rolleyes: För snön måste ju bort till varje pris, verkligen VARJE pris :död

LOL. Det handlar om de där sista promillen av personer som inte gör som de hoppas de skulle..

På ett år så är det säkert 1000pers som inte har sett blodkillen i backspegeln och blir överaskade när han begär fri väg med blåljusen.. men de skrattade säkerligen gått i blodkillens fikarum, åt stollen på hoj som tvärtemot de andra 999 som grejjade situationen det året, väljde åt vänster ner i diket..

precis samma poäng med plogningen (kör bara 50vägar så jag har väl en medelfart av 20km/h kanske)..

Kanske är en av 1000 som får panik och gör något tokigt för att de blev överraskad - Japp folk lyckas bli det av en stor knallgul lastmaskin med saftblandare som kryper fram :rolleyes:
Men jag kanske borde bli polisanmäld då oxo för att jag skrämdes... Borde väl satt upp lappar på ICA eller någe om att imorgon bör de vara vakna i trafiken för att det kan komma en överraskning.. För JAG är livsfarlig.

Kolla backspegeln

Bra att det inte gick värre. Kan dock inte sälla mig till de som tycker att bilföraren är en total dåre... Antagligen har han legat bakom ett tag utan att bli uppmärksammad och ledsnade till slut. Har lite svårt att tro att han skulle kört över dig om du inte hade kört av vägen. Dessutom; ligger man och fiser i 70 i vänsterfil tycker jag man får ha så pass mycket koll så att man ser om det kommer ett fordon bakom i kanske 100.

Så du ligger och såsar i 70 i vänsterfilen, tittar dig inte bakåt, han ligger nära i en km för att påvisa att han vill om och till slut slår han på sirénen - och då väjer du ÅT VÄNSTER?!?

Kan det möjligen ha varit en bil/katt/lastbil/mupp/UFO/älg/traktor/kö i höger körfält som han inte ville köra på/bli påkörd av. :rolleyes:
(om det hade varit fritt i höger körfält hade väl "the bloody transport" kört om till höger :va )
Normalbeteende när det är tvåfiligt och utryckningsfordon vill fram så "skapar" man en mittfil.
På min veteranmc så är ju bakåtsikten kristallklar, NOT, ser ju bara min stora käft och armbågarna.

Bra att det finns såna som berättar om händelser så att man kan undvika dem själv, förhoppningsvis. :tummenupp

Last edited:
mycket åsikter, ingen vet riktigt hur de gick till förutom de inblandade..

Att köra med blåljus och påkalla fri väg är omgärdat med ett omfattande regelsverk samt stort ansvar på föraren av bilen med blåljus. Utan att veta de exakta omständigheterna, utan bara av det som är skrivet, så är det troligen så att föraren av blodbilen har straffansvar för incidenten. Kostnaden för reparationer skall förmodligen firman som äger blodbilden stå för.

Grundregeln är att du har ansvar för allt som du orsakar när du påkallar fri väg. Eftersom MC-föraren inte har varit grovt vårdslös med rödljuskörning eller liknande har jag svårt att gissa att blodbilsföraren kommer undan. Du har inte rätt att fysiskt tränga fordon av vägen med ett utryckningsfordon.Jag har för mig att de får göra det i USA, men inte i Sverige. Men det räcker väl för blodbilsföraren med att slira lite på sanningen så står ord mot ord...

Skulle bara vara intressant med en polisanmälan. Men troligtvis blir det ingen vidare efterforskning eftersom en oskriven regel idag är att MC-förare är orsaken till alla olyckor....

Att köra med blåljus och påkalla fri väg är omgärdat med ett omfattande regelsverk samt stort ansvar på föraren av bilen med blåljus. Utan att veta de exakta omständigheterna, utan bara av det som är skrivet, så är det troligen så att föraren av blodbilen har straffansvar för incidenten. Kostnaden för reparationer skall förmodligen firman som äger blodbilden stå för.

Grundregeln är att du har ansvar för allt som du orsakar när du påkallar fri väg. Eftersom MC-föraren inte har varit grovt vårdslös med rödljuskörning eller liknande har jag svårt att gissa att blodbilsföraren kommer undan. Du har inte rätt att fysiskt tränga fordon av vägen med ett utryckningsfordon.Jag har för mig att de får göra det i USA, men inte i Sverige. Men det räcker väl för blodbilsföraren med att slira lite på sanningen så står ord mot ord...

Skulle bara vara intressant med en polisanmälan. Men troligtvis blir det ingen vidare efterforskning eftersom en oskriven regel idag är att MC-förare är orsaken till alla olyckor....

Man har ju förstått efter ett par år på forumet att kverulering och narcissism ligger dig varmt om hjärtat.

I min värld så kör man om när någon gått ut på vägrenen och lämnat plats. Att han sen körde ner i gruset är ju bara hans egna fel. Hur fan skulle blodbilsföraren ha förutsett detta?

Jag gissar att han skulle ha stannat om trådskaparen gått omkull. Men som alla andra så gissar jag ju bara. Historien är ju ivf uppenbarligen skarvad. Du går inte ner i ett grusdike i 85km/h och stannar på 10m. Båg.

Skit bakom styret säger jag. Man ska ha koll bakåt. Och man ska inte vara så nervig att man kör i diket så fort man får se ett par blåljus. Då är det bara att ta på sig övningskörningsvästen och få lite mer trafikvana innan man kör ensam. Då försväntar sig folk att man ska vara en sopa i trafiken.

Man har ju förstått efter ett par år på forumet att kverulering och narcissism ligger dig varmt om hjärtat.

I min värld så kör man om när någon gått ut på vägrenen och lämnat plats. Att han sen körde ner i gruset är ju bara hans egna fel. Hur fan skulle blodbilsföraren ha förutsett detta?

Jag gissar att han skulle ha stannat om trådskaparen gått omkull. Men som alla andra så gissar jag ju bara. Historien är ju ivf uppenbarligen skarvad. Du går inte ner i ett grusdike i 85km/h och stannar på 10m. Båg.

Skit bakom styret säger jag. Man ska ha koll bakåt. Och man ska inte vara så nervig att man kör i diket så fort man får se ett par blåljus. Då är det bara att ta på sig övningskörningsvästen och få lite mer trafikvana innan man kör ensam. Då försväntar sig folk att man ska vara en sopa i trafiken.

Vad du tycker rent privat har ju inget att göra med det eventuella lagrum som gäller för händelsen. Det är som jag säger mycket lagar och förordningar som styr detta.

Frågan om vem som ska stå för skadorna är ju intressant. Eftersom det blir en singelolycka av situationen. Hade han kört ut i en korsning för att blodbilen stod bakom honom med blåljusen och därefter blivit påkörd av ett tredje fordon, hade han fått stå för skadorna själv. Därför skulle det vara intressant att få detta prövat.

Frågan om narcisism eller kverulering kan jag inte avgöra, vet inte riktigt var det kom in i denna tråden. Mår du dåligt idag? Besviken för något?:rolleyes:

Jag behöver min front på bilen lackad..

Kanske skulle åka runt i stan ett tag tills man får blåljus eftersig.. Då blåljuset ligger nära kör man av vägen och tar närmaste stolpe eller liknande för att pajja fronten..

Jag får bilen fixad av blåljustets försäkringsbolag och föraren får en polisanmälan.

Fan va simplelt allt är när lagen är skriven med svart text på ett vitt pappet.. eller hur var det?

ställa sig utanför brandstationen o vänta ikväll...

Vi får helt enkelt vänta på en mer utförligare beskrivning av händelsen som fick honom att välja ett dike istället för att klämma in sin extremt stora motorcykel mellan ett par bilar i högerfilen, snark.

Trådskaparen skriver:
Plötsligt hör jag ett tjut som om motorn eller nått exploderat, han slog på sirenen, jag tittar i backspegeln och ser en grill, max en meter bakom, jag var säker att nu dör jag han kör på mig
Stämmer detta och sedan blodbilsföraren inte ens rapporterar in till larmcentralen att en hoj med förare gick av vägen så är det ett antal regler som blodbilsföraren har brustit att följa.

Tar vi en annan beskrivning, att föraren av blodbilen låg på någorlunda säkert avstånd och påkallar fri väg utan att mc-föraren märker detta. Och sedan mc-föraren vinglar till och kör av vägen bara för att han är nervös är ju blodbilsföraren helt utan ansvar. Men han måste ändå rapportera att mc-föraren går av vägen, eftersom han vill slippa allt straffansvar för smitning.
Pratade med en kompis som kör ambulans, han menar att man ändå snabbt stannar och frågar hur det gick. Oavsett vilket menar han att man måste ju ändå kolla att det gick bra, även om föraren står upp.

Om det nu stämmer med max en meter (mindre än 100cm) bakom motorcykeln i 85 km/h och motorcyklisten undviker en kollision genom att vika av vägen, så har blodbilsföraren lite att förklara...

Egentligen förstår jag inte varför detta skulle vara så svårt att acceptera?

Fyfasiken, ja då förstår jag. Hoppas du får tag på en hoj snabbt, höstturerna är ju i mina ögon de vackraste och trevligaste på året...:tummenupp

Ganska märklig tråd. Det enda fel blodbilskillen har gjort var att inte stanna för att kolla om det var OK med dig.
Ska du lämna fri väg så ska du göra det på ett säkert sätt för dig och dina medtrafikanter, inte svänga ner i diket på vänstersidan. Vad var det för fel att kolla hur trafiken ser ut på din högersida, blinka och sen byta körfält så utryckningsfordonet kan passera utan problem. Det hade visserligen tagit någon få sekund längre än att köra ner i diket men transporten hade likväl kommit fram till mål utan fördröjning och du hade haft en hel hoj.

Njaaa..vet inte det ja. Däremot så kan dom ju inte köra hur som helst och vara fria från ansvar, det finns fortfarande trafikregler dom är skyldig att hålla...skulle du tex krocka med en polis under utryckning i säg en korsning där högherreglen gäller och du kommer just från från höger så är det deras fel, även om dom har blåljus/siren på.

Som jag sa, det var det jag fick lära mig i kursen till utryckningsförare. Kan ju givetvis ha ändrats sen dess.
Såg även följande inlägg på annat forum där Kjecop ( polis) säger sitt i ämnet, tror inte jag är så fel ute. http://www.bmw-mc-klubben.se/viewtopic.php?f=150&t=6843

´

Det vet vi ju faktiskt inte heller riktigt. Vi har en utsaga ifrån ena sidan, av en person som blev skrämd och fick total panik av något han sett i backspegeln under antagligen väldigt kort tid.

Vad skiljer blodbilen och dess framfart från (håll i dig för här kommer en vild gissning) de andra fordonen som högst sannolikt har kommit upp bakom nämnda mc-förare under samma tur?

Blev han inte skrämd av andra fordon måste det skilja något i framförandet/sättet som den framfördes på hos blodtransportbilen! För INGEN svänger medvetet ner i diket med risk för eget liv & hälsa för att lämna fri väg inte ens för en blodbil!

Jaja det spelar ingen roll om det varit en polis som gjort samma grej - den personen skulle inte kommit fram till sitt "jobb" om jag kört mcen.

Denna person skulle ha anlänt till sin arbete fastspikad i en lastpall med dhl med en med sagge påklistrad fraktsedel i pannan o körkort,arbetstillbehör och annat uppkört där solen inte lyser.

Ang. ansvar vid blåljuskörning.

Jag tillhör räddningstjänsten.
Alla ordinarie trafikregler gäller även när vi påkallar fri väg. Vi kan tex inte bara dundra ut i en korsning och utgå från att alla trafikanter har uppmärksammat oss.
Alla i fordonet hjälps åt att hålla koll åt föraren. "Klart höger" "Klart vänster" etc.
Händer det något så bedöms det efter gällande trafikregler. Om något händer och även om vi skulle ha rätten vid tex högerregeln så kan vi ändå fällas för vårdslöshet.

Varje fall måste därför bedömas enskilt och det går inte här säga vad som är rätt och fel.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT