Prejad av vägen av blåljusfordon!

Kan vi inte få en poll?

[ ] Jag tycker att ska man ge sig ut i trafiken ska man kunna framföra sitt fordon åtminstone så pass bra att man inte fladdrar av vägen bara för att det kommer ett utryckningsfordon bakom

eller

[ ] Jag tycker att vilken sopa som helst ska få ockupera omkörningsfilen utan att titta i backspeglarna, körandes sakta och inte släppa förbi räddningstransporter

Att smita från en olyckplats är ett mycket, mycket allvarligt brott och renderar villkorlig dom eller fängelse samt givetvis återkallat körkort.

Jag skulle utan tvekan göra en polisanmälan - namnet på blodtransportören kan du ju få av kompisen.

Jag tycker inte du skall låta dig klota i tystnad. Om det är som så att det kändes som han prejade dig av vägen och det helt och hållet var hans fel, så tycker jag du borde göra något åt saken! :mattias

Var glad att det gick så bra men tyvärr så var det nog mer tur än något annat.

Om inte annat kanske du kan få hojen reparerad + däck?

ja jävlar.. vart är TS? tycker mest vi bara pratar med varandras knäskålar at the moment.

Låter som att du inte kollar hur trafiken är bakom dig? Från 85 km/tim till 10 meter bromssträcka? Hmm. :va

Jag har inte läst igenom hela tråden men jag tycker...

Bara för att man kör ett fordon med blåljus/sirén så är man inte automatiskt skyldig vid en olycka. Det beror på omständigheterna vid varje enskilt fall.

Men så som du beskriver det så tycker jag att det låter allvaligt och blodtransporten är ju vållande till att du körde av vägen. Han har ju uppenbarlgen hållt för kort avstånd bakom dig och mer eller mindre trängt undan dig /trängt dig så att du körde av vägen. Hade han inte tid att stanna utan var tvungen att fortsätta så SKALL han omedelbart i efterhand kontakta polisen och göra en anmälan om händelsen. Han hade kunnat ringa 112 från bilen eller direkt när han anlände dit han skulle och bett om att få bli kopplad till polisen och berättat vad som hänt.

Straffet ligger som regel på dagsböter och nästan alltid återkallat körkort om man blir dömd för smitning.

Jag anser inte att du stå för kostnaderna av reparationerna på hojen.

Hade jag personligen råkat ut för detta så hade jag gjort en anmälan om för kort avstånd till framförvarande fordon samt smitning från trafikolycka.

Hej allihopa!
Först vill jag säga att allt redde ut sig utan polisanmälan. Jag vet att det tagit tid för återkoppling här. Har råkat ut för en separation och en polare som bröt ryggen när han trillade ner för ett tak och givetvis jag själv som tappade lite av gnistan pga detta.. Hur som helst vill jag berätta efter att startat tråden att jag fick en ursäkt från transport chefen på företaget och jag fixade punkan på backtäcket med punkterings skum så nu är alla nöjda och belåtna. Som sagt jag har blivit rädd två gånger i mitt mc liv (25 år) den ena gången smällde det ordentligt och detta var den andra gången... Som en del här verkar tycka så kan dem aldrig bli rädda och överumplade oavsätt situation, om det är fjunisar eller om det är stålmän vet inte men jag tyckte KJECOP uttryckte det hela precis som det var, jag siterar

"Hade jag personligen råkat ut för detta så hade jag gjort en anmälan om för kort avstånd till framförvarande fordon samt smitning från trafikolycka."

Det var precis vad som hände!! Ledsen att det tog tid att återkoppla-- Vi ses därute i djungeln av lagöverträdelser!

funkar fortfarande.. man ser att nån sten eller skärva har skurit i däcket ca 2 cm och det läckte ut lite vitt klet men det verkar hålla.. Har iofs inte gått så hårt på backdäcket förräns förra helgen när det var varmt och då höll det för en el ritande i asfalten. Förbannat dåligt grepp men det hade nog mest med att göra att det var kall asfalt. Var faktiskt lite läskigt för jag brukar bara gasa upp knarren på bakan men ibland så släppte det direkt och då tappde man acc direkt och nästan flög framåt.. Ska nog byta bakdäck i alla fall!!

Som sagt blåmärkena har gått bort och jag har inga men, knarren funkade även om det vart en liten punka och däcket hade gått halva sin livslängd så.. det hände ett par andra saker i mitt liv som ändrade focus.. då skiter man i saker som tillslut gick väl trots allt.. Det var givetvis inte roligt men fan man får väl tåla lite.. ändå.. Samt att jag fick en ursäkt från chefen som var ansvarig, kanske så gör man något bättre, vad vet jag.. Jag sa till när jag tyckte något var fel och det har jag uppfyllt!

Last edited:
Han behöver skaffa sig en redig hoj om han ska envisas med att köra bredvid vägen :D

Då får man däck på köpet som inte slirar runt för att det blir lite kyligt!

Hälsningar från andra sidan sjön!!

Fan så kul var det då förra helgen, släppte med fullt drag i 2:an i 70 utan att fega ur med kopplingen, bara släppa och gasa tvärt så släppte det.. Ska fan trimma min Bandit så kanske man gör det på torr varm väg mitt i sommaren också.. Du har ju en knarr som är rask också men knappt kommer runt rondeller utan att baxa lite fram och tillbaka, hahaha...

Mkt märkligt att han fortsatte köra trots att han sett att du gick i diket.Det är ju en eloge till dig att inte överreagera eller att du vill "sätta dit honom" det är bra.För det var säkert som du sa självklart var detta ej hans mening.Men ta dig ett snacka med honom så han fattar att han MÅSTE stanna nästa gång han ev skulle upptäcka han "prejat" av någon från vägen eller råkat åsdakomma så någon åkt av.Oavsett vems fel det är så borde han stannat och kollat du var okej och delgivit sina uppgifter.Men det var starkt av dig att ta det med sådant lugn.Jag hade flippat.

Godiskungen.. Visst har du rätt, samtidigt så hände det en del saker som gjorde mig rätt mjuk.. Nu vet transportchefen som var hans chef och jag tror att en bra chef samlar erfarenheter och har han gjort nått sånt tidigare eller gör något sånt framöver så kommer hans bana sluta ganska snart.. Jag är inte ute efter hämd. Visst hade det varit snyggt om jag fick backdäcket betalt.. Chefen sa att han skulle betala det men jag menade på att det ändå var halvförbrukat och nu kan jag köra med det med skum i så det funkar, inga problem... Det är ett bra däck så det borde inte explodera om jag inte kör för fort med skadan!

Nailer, skulle säga nått men jag passar!! Iofs så kan du ju alltid kompensera med att dra på bakan och luta hårt så funkar ju rondellen.. Skulle fan inte våga åka en sån knarr, hehe!
Men den går fan bra mellan Sthlm och U-väsby och tebax har jag sett.. När du drog max så fick jag ju i alla fall lägga på halva gasen för att hänga me :-)

Last edited:
Hehe nackdelen med din hoj är att du måste kolla varvräknaren hela tiden för att se om motorn går när vi är ute och rullar :D

Du måste göra nåt åt den där dammsugaren du har där på högersidan!!

Nailer.. den kanske låter som en dammsugare men den är stor och du har nog rätt den kränger bättre åt höger. Faktum är att jag måste burka lite åt vänster hela tiden jag kör.. Å andra sidan har den fler fördelar... JAG ville köpa en knarr för att det är mitt liv, knarren väckte inte samma känslor hos det mot(ståndar)satta könet så då får man väl hitta någon som tycker om att åka eller köra själv... Mmmm jag ser redan fina drömmar framför mig (utan en gul fara som inte klarar hörnor (hönor)!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT