Postnords budbärare ljuger och suger!

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Om tattarna på.Postnord fortsätter med halvårslånga mellanlagringar har vi statskupp fortare än en gris hinner blinka
Skriver under på det.
Fick ett SMS 5 maj att mitt paket nu ankommit till Sverige och innan det vidarebefordras till mig skall jag betala SEK 77.14 till Postnord.
Betalade men undrar vad som kostade SEK 2.14?
Paketet då? (150gram) det kom igår 15 juni.
SEX veckors mellanlagring hos Postnord. Magnifik servicenivå!
Detta paket var inte från Wish, handlar inte där,de har en tidsstyrd snuskig prissättning...)
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Om tattarna på.Postnord fortsätter med halvårslånga mellanlagringar har vi statskupp fortare än en gris hinner blinka

Jotack, beställer rätt ofta från asien men på senare tid (senaste året, ish) har det blivit helt bedrövligt.
Paket som försvinner, skickas tillbaka och ligger i veckor.
Blir fan helt vansinnig eftersom det inte finns några vettiga alternativ som inte kostar multum eller tar månader :huvet
2018-06-18_08-16-51.png
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Wish har nog kört lite bjudresor och sidofaktureringar till Postnords upphandligschefernas makars bolag tror jag, med tanke på hur snabbt det gått :tungan

Det är väl inte riktigt säkert. Däremot har dom nog snällt dragit ner byxorna och tagit det som bjuds eftersom det här debaklet med kvarhållna paket och extraavgifter slår rätt hårt mot deras affärsidé.
För PostNord så är det ju bara att dom vill slippa administrationen av moms mm. Det innebär att dom slipper den arbetsbördan och behöver bara transportera paketet. Det är ju iofs bara det mer än dom verkar klara av på ett bra sätt.
För Wish så innebär det ju att dom åtar sig att ta in momsen och rapportera in den så att Postnord slipper.
Det svåraste i avtalet är förmodligen hur PostNord ska identifiera paketen.

För övrigt så är inte PostNord ensamma om att skicka paket fel eller leverera med viss fördröjning.
På ett tidigare jobb så skulle vi vid ett tillfälle få en flyttkartong full med dokumentation. En del faktiskt sekretessbelagt. Den skickades därför med UPS från Chicago.
Tyvärr så verkade inte UPS riktigt förstå skillnaden på Sweden och Swaziland. Det uppdagades när vi började undra vart i hela friden vår karton med dokumentation var. Det visade sig att den då stod på någon flygplats i Swaziland eftersom det inte var någon som kände till någon sådan adress och postnummer där. Alternativet att helt enkelt skicka det vidare till rätt land fanns tydligen inte innan vi började bråka.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tycker det är kul att det är tyst som i graven från den där postnord-mellanchefen som var inne här och slog sig för bröstet för ett tag sen
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tycker det är kul att det är tyst som i graven från den där postnord-mellanchefen som var inne här och slog sig för bröstet för ett tag sen

Hej , hej!

Var det något särskilt du ville ha kommenterat?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hej , hej!

Var det något särskilt du ville ha kommenterat?

Ja, varför skäms ni inte?

Jag gissar att det är som i resten av Sverige.

Chefer får inte ha branscherfarenhet för att "tänka utanför lådan". För chefen behöver inte kunna jobbet bara vara chef. Sedan ska de, efter 3 -5 år gå vidare till "nya spännande utmaningar" dvs något annat chefsjobb de inte kan.
Medarbetare ska rätta in sig i ledet, vara "förändringsbenägna" och inte vara negativa.
Man "lyssnar" på personalen för det är "högt till tak" om man gör som man blir tillsagd.
Siffror är viktigare än verkligheten och om siffrorna ser bra ut så går det bra för företaget...

Det betyder att medarbetare som kan jobbet stämplas som jobbiga om de inte är jasägare och slutar om de kan hitta annat när chefen, som inte vet var lådan finns, än mindre vad den innehåller, kör över "gammal" erfarenhet. Kvar blir de som förstår att det inte är bättre någon annanstans så "dum gör som dum säger" och är glad att lönen trots allt kommer varje månad.

Om vi fortsätter ser det inte ljust ut... :(
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ja, varför skäms ni inte?

Jag tror PostNord lyssnar initiativet är ett uttryck för att medge att saker och ting borde fungera bättre och att man vill lyssna på kundernas upplevelser och göra ett bättre jobb i framtiden. Närmare att erkänna skam än så tror jag inte något företag gärna vill sträcka sig.

Sen rent personligen gör jag en och annan facepalm när jag ser vissa uttalanden från de egna leden och även åt ett och annat strategiskt beslut.

Min tur: När tyckte du jag slog mig för bröstet tidigare i tråden?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har sett lastbilarna och har velat stanna och säga att vi som kunder kräver att det bara anställs chefer med branscherfarenhet och ut med alla Jag-är-duktig-men-kan-inte-jobbetchefer men gissar att de stackarna som står där fått så mycket skit så det inte har någon betydelse... :(

Förutom problemet med styrningen av företaget där många av förarna, dvs cheferna, inte kan köra men ska tala om hur andra ska köra, så är det problemet med ekonomin. En dansk postanställd kan få upp till tre årslöner utan arbetsplikt! Något som kostar pengar...

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/k2ryj/maud-olofsson-har-gjort-oss-alla-lojliga

När man blir lurad av en bondfångare finns det tre sätt att reagera.
De flesta av oss skäms och vill bara slippa prata om saken. Lurendrejaren har trots allt avslöjar att vi inte är så smarta eller sluga som vi gärna vill få världen att tro.
Det är därför vi tycker att allt som har med Postnord-affären att göra är så pinsamt.

De mindre självkritiska brukar bli arga i stället. Det är bondfångaren och hans sort som är ohederliga och slemma. “Danskdjävlar”, för att citera Ernst-Hugo Järegård.

Några, de minst insiktsfulla, vägrar att acceptera att de blivit lurade. I stället hävdar de med en åsnas envishet att de visst gjort en fantastisk affär.


https://www.svd.se/maud-olofsson-drev-igenom-tva-av-de-absolut-samsta-affarerna/om/maud-olofsson

Maud Olofsson vill uppenbarligen inte ta något ansvar för fiaskot i varken Vattenfall/Nuon eller i Postnord. Däremot har hon rätt i att det är många andra högt uppsatta personer, både politiskt tillsatta och tjänstemän, som också smiter ifrån sitt ansvar.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Någon som har klurat ut hur mycket Postnords avgift till Wish blir?
Har inte lyckats hitta något där någon säger summan rakt ut. De säger bara att den blir mindre än nu.

Det nya är ju att den (tulldeklarationen) skall bakas in i priset när du köper varan samt betalar momsen hos Wish.
Sen skall en datafil skickas till Postnord för att där automatiskt behandlas och för detta vill Postnord ha en mindre summa än de tog tidigare (75:- tidigare).
Men hur mycket lägger de på Wish för att göra ingenting* nu efter att de kommit fram till det nya avtalet?

*=Logiskt sett så lär filerna komma till Postnord och sen automatiskt skickas in till Tullverket. Det lär knappast sitta någon Postnord anställd som behandlar filerna manuellt och gör de det så har Postnord helt enkelt för många anställda.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Någon som har klurat ut hur mycket Postnords avgift till Wish blir?
Har inte lyckats hitta något där någon säger summan rakt ut. De säger bara att den blir mindre än nu.

Det nya är ju att den (tulldeklarationen) skall bakas in i priset när du köper varan samt betalar momsen hos Wish.
Sen skall en datafil skickas till Postnord för att där automatiskt behandlas och för detta vill Postnord ha en mindre summa än de tog tidigare (75:- tidigare).
Men hur mycket lägger de på Wish för att göra ingenting* nu efter att de kommit fram till det nya avtalet?

*=Logiskt sett så lär filerna komma till Postnord och sen automatiskt skickas in till Tullverket. Det lär knappast sitta någon Postnord anställd som behandlar filerna manuellt och gör de det så har Postnord helt enkelt för många anställda.

Filerna ska synkas med den fysiska importen av varorna så lite handpåläggning blir det även om den manuella delen mest består i lite extra hantering av den fysiska försändelsen.
Och jag vet vad avgiften är. Den är lägre än nuvarande 75 kr.
Vill du veta den ungefärliga kostnaden till kund kan du se vad prisskillnaden blir på samma vara adresserad till ett jämförbart land. Jag hade provat med en finsk adress.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Och jag vet vad avgiften är. Den är lägre än nuvarande 75 kr.
Hur långt är ett snöre, som du måste köpa fast ändå inte få se eller för den delen få? :tungan
Du kan få köpa min hoj, fast jag tänker inte berätta hur dyr den är, men det är lägre än nypris... :glömdet
Varför hålla det så hysh-hysh om det nu ändå går att kolla så pass enkelt?
Det inger ju inte direkt förtroende att inte vilja prata om det.

Finland har för övrigt en annan momssats än Sverige.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tja, något har hänt då nära alla paket nu kommer fram och i tid eller med någon rimlig försening på en dag eller så vilket troligen skulle gå att spåra upp och hämta på terminal on det vore bråttom, fantastiskt!
Nästan så man kan tänka sig att välja dom igen när det finns alternativ.

Men, nära Alla paket har fått en liten "transportskada" i storlek "kolla och sticka in handen", då det inte fattats något än (kattmat och olja och en säkerhetsbygel de senaste) så är jag ju inte säker på att det inte är transportskadat men man undrar ju....

Törs man beställa något dyrare med postnord och kunna lita på att det kommer hela vägen utan att trilla ur "transportskadan" i paketet eller ska man fortfarande undvika de?
IMG_4134.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tja, något har hänt då nära alla paket nu kommer fram och i tid eller med någon rimlig försening på en dag eller så vilket troligen skulle gå att spåra upp och hämta på terminal on det vore bråttom, fantastiskt!
Nästan så man kan tänka sig att välja dom igen när det finns alternativ.

Men, nära Alla paket har fått en liten "transportskada" i storlek "kolla och sticka in handen", då det inte fattats något än (kattmat och olja och en säkerhetsbygel de senaste) så är jag ju inte säker på att det inte är transportskadat men man undrar ju....

Törs man beställa något dyrare med postnord och kunna lita på att det kommer hela vägen utan att trilla ur "transportskadan" i paketet eller ska man fortfarande undvika de?
View attachment 443975

Har fått samma konstiga "transportskada" de senaste gångerna jag beställ fågelfrö.
Inget har fattats men det är kanske ett sätt att få oss att rekommendera paketen? :va

Postnörd behöver ju betala danskar som inte behöver jobba...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har fått samma konstiga "transportskada" de senaste gångerna jag beställ fågelfrö.
Inget har fattats men det är kanske ett sätt att få oss att rekommendera paketen? :va

Postnörd behöver ju betala danskar som inte behöver jobba...

Fantastiskt, då är det sannolikt värt att ta dyrare prylar med annan leverantör då.

Kanske skulle reklamera skadorna fortsättningsvis, har ju inte brytt mig då allt har kommit fram men det kanske bara beror på vad det är jag beställt som avgjort det, så de får upp ögonen för "transportskadeproblemen".

Tar nog och mailar över bilden till dom, ska se om jag har kvar förra paketet med, en större jiffy som hade fått ett handstort hål det med, kanske någon "robotarm" som behöver justeras lite....
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top