Portmappar/bilder på vm-gp cyl eller HRC portningar cyl/topp

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hej alla på SH

Undrar om nån sitter på några bilder på antigen portmappar på HRC cylindrarna eller moto gp hojarna sånna som kört i vm, fabrikteam portningar.

Även toppar skulle underlättat på formen o volymen o squise o så vidare vad dom kör på.

Skulle vara en fin samling som båda jag o andra här på SH kan ta del av så ös på :Bugar

Allt mellan 80-500cc är de jag söker :yoparty

Skall du inte be om kärnvapenkoderna när du ändå är igång?

De senaste fullfabrikspecarna känner ytterst få utanför fabriksteamen till. Äldre specar läcker med tiden ut till insatta i bizznizzen. De delar inte med sig offentligt dels för att raceåkare håller på sitt och dels för att bara ett portdiagram i sig är totalt värdelöst. Att kopiera en komplett cylinder är klart möjligt men ytterst kostsamt och tveksamt om man ändå inte kopierar resten av motor/tändning/avgas -specen....

Är du intresserad av portar på racehojar be att få låna en vanlig RS125 cylinder. Den har tillräckligt bra utformning för att vara mall och inspirationskälla till ditt fulvedbotrim....

Skall du inte be om kärnvapenkoderna när du ändå är igång?

De senaste fullfabrikspecarna känner ytterst få utanför fabriksteamen till. Äldre specar läcker med tiden ut till insatta i bizznizzen. De delar inte med sig offentligt dels för att raceåkare håller på sitt och dels för att bara ett portdiagram i sig är totalt värdelöst. Att kopiera en komplett cylinder är klart möjligt men ytterst kostsamt och tveksamt om man ändå inte kopierar resten av motor/tändning/avgas -specen....

Är du intresserad av portar på racehojar be att få låna en vanlig RS125 cylinder. Den har tillräckligt bra utformning för att vara mall och inspirationskälla till ditt fulvedbotrim....

Har du kärnvapenkoderna kan jag ta imot dom o spara i ett bra ha hörn ifal världen e på väg mot sitt tredja kärnvapen krig :D

Jo jag förstår me att de e svårt men vet att folk kan sitta på sidor eler bilder o så vidare så helt dolt e de ju inte.

Jag har redan en RS125a ju :D tanken e la att porta den värre en den redan e org, tycker de skulle vara myss med i allfall minst några hk till från cyl eller många som jag hälst vill ha :D vet att portar man vevhuset, machportar mellan vevhuset / cyl o monterar ett avstämt rör så e man på god bit men hela vägen e ju inte de, sen e de reeds hur mycke man ska böja reeds stopperna för bästa flöda utan att de blir för mycke, samma sak med reeds tjokleken vad man ska köra på, förgasaren har jag 28 / 32 / 36a att undgå just nu, men finns ju andra o köpa om jag inte blir nöjd.

Sen ett annat tändsystem ger ju bätre vrid över hela rigistret o de vet jag från org systemet men får nöja mig med org så länge.

HRC cyl till RS125a kostar 10000kr, men hitta bara från 2006 o nyare.

Tackar för länkarna, den ena hade jag redan men tack för den andra :tummenupp

Har du kärnvapenkoderna kan jag ta imot dom o spara i ett bra ha hörn ifal världen e på väg mot sitt tredja kärnvapen krig :D

Jo jag förstår me att de e svårt men vet att folk kan sitta på sidor eler bilder o så vidare så helt dolt e de ju inte.

Jag har redan en RS125a ju :D tanken e la att porta den värre en den redan e org, tycker de skulle vara myss med i allfall minst några hk till från cyl eller många som jag hälst vill ha :D vet att portar man vevhuset, machportar mellan vevhuset / cyl o monterar ett avstämt rör så e man på god bit men hela vägen e ju inte de, sen e de reeds hur mycke man ska böja reeds stopperna för bästa flöda utan att de blir för mycke, samma sak med reeds tjokleken vad man ska köra på, förgasaren har jag 28 / 32 / 36a att undgå just nu, men finns ju andra o köpa om jag inte blir nöjd.

Sen ett annat tändsystem ger ju bätre vrid över hela rigistret o de vet jag från org systemet men får nöja mig med org så länge.

HRC cyl till RS125a kostar 10000kr, men hitta bara från 2006 o nyare.

Säker på att du inte blandat ihop Honda RS125R prodräser med Aprilia RS125 gatsoffa?

Hondan är tillverkad av HRC så alla delar heter HRC även om det är standardprylen. Sen finns där racekit av olika tillverkare där HRC A-kit är mest exklusivt och förbehållet ett fåtal i VM. Dessa cylindrar kostar som en bra njure om man öht har kontakterna att få tag på en....

Skall du trimma din gatsoffa rekommenderar jag att gå upp ordentligt i reedarea och kombinera med lite högre vevkomp. Sen sneglar du mot en crosshoj och dess tider samt kanalformer. (dessa är byggda för lägre maxvarv och bredare register som du behöver på gata) Tillverkar en topp med lagom squishform/area för att matcha ditt varvtalsområde och ställer ner squish-höjden till kring 0,8mm. Sen tillverkar du ett avgas för att matcha ditt nya varvtalsområde och porttider..
Eller så skiter du i alltihop och opererar in en crossmotor i ditt chassie du som gillar att experimentera...

Säker på att du inte blandat ihop Honda RS125R prodräser med Aprilia RS125 gatsoffa?

Hondan är tillverkad av HRC så alla delar heter HRC även om det är standardprylen. Sen finns där racekit av olika tillverkare där HRC A-kit är mest exklusivt och förbehållet ett fåtal i VM. Dessa cylindrar kostar som en bra njure om man öht har kontakterna att få tag på en....

Skall du trimma din gatsoffa rekommenderar jag att gå upp ordentligt i reedarea och kombinera med lite högre vevkomp. Sen sneglar du mot en crosshoj och dess tider samt kanalformer. (dessa är byggda för lägre maxvarv och bredare register som du behöver på gata) Tillverkar en topp med lagom squishform/area för att matcha ditt varvtalsområde och ställer ner squish-höjden till kring 0,8mm. Sen tillverkar du ett avgas för att matcha ditt nya varvtalsområde och porttider..
Eller så skiter du i alltihop och opererar in en crossmotor i ditt chassie du som gillar att experimentera...

Eller en snöskoter motor :tummenupp 600cc 125hk+ ,800cc 160hk+

Dom där portmapparna på en trimmad Honda RS125R från 1992 var ju sämre än en orginal cylinder från Honda´s senaste RS125R.

Stog bestämt i listan över valda hojar, aprilia RS125 från 2006 så kan inte vart honda RS125, fanns i listan o välja honda me :tummenupp o en del andra hojar me, om jag hittar sidan på nytt kan jag länka, 1000 euro kosta kittet o de va endast cyl utan nått, sen ska man ha kolv/topp/packningar o så vidare.

Även HRC vevparti, block o grejer, mumma delar, tändsystem tror jag me såg.

Squisen har jag redan ändrat men måste svarva cyl :( org hade jag 2.10mm i squise, sen med nya kolven så fick jag 1.75, sen plocka jag bort cylinderfotspacknigen helt o fick 1.25, måste svarva av cyl foten me minst 0.75mm så jag får 0.50 i squise så jag kan använda cylinderfotspackning så blir de lättare att riglera upp & ner i squise höjden.

Om jag ska öka vevkompet måste jag minska arian på vevhuset om de kan stämma, nån stanns finns de alltid att minska på total arian :)

Jo de skulle ju okså underlätta att bara banka i en cross motor :D men vad har jag sakt blir ingen cross motor hur en ni gärna vill se mig montera en, minst en MC motor ska i då med många hk så jag blir glad :yoparty man får ju inte göra mig besviken för då åker motorn ur snabbare en det tog att montera den :D :tuttar :D :tuttar

Här är lite fackta på min cyl.

Kubik 124.770822 cc
Slaglängd 54.5mm
Vevlängd 110mm
Cylinder borr 53.99mm

Squise. 1.75mm lämpligt 0.7 - 0.9 mm

Port bredd avgas mitt 38.4574mm

Durasionen i mm från TDC

Avgas Mitt 28.55
Avgas hjälp 33.06
Spol 1 43.00
Spol 2 43.51
Boost 43.69

Durasionen

Avgas 189
Avgas Hjälp 170
Spol 1 122
Spol 2 119.5
Boost 119

Last edited:
Den här tråden har möjligheter att utvecklas i en ännu intressantare riktning..

och vid ner svarvning av cylinder....så....far alla porttider åt skogen
bara att börja om:tummenupp

den här tråden kan bli skoj:yoparty

och vid ner svarvning av cylinder....så....far alla porttider åt skogen
bara att börja om:tummenupp

den här tråden kan bli skoj:yoparty

Portarna blir inget fel på alls vid nersvarvning av cylinderfoten på cyl, cyl i fråga flyttas bara nerot, just nu går ju kolven inte ens upp till toppen på cyl eller närmare toppen där jag vill ha den.

Svarvar man av överdelen på cyl så måste o-rings hålet okså svarvas i sånna fall o portarna kommer bli högre, vist de kan facktist vara bra i vissa fall. e ju bara 0.75mm som ska svarvas av. så avgasporten kommer hamna runt kanske 191-192, o spol kanske 121-124.

Men vist du kan ju berätta hur du skulle löst detta att få ner squisen från 1.25 till 0.7-0.9mm ?

Finns ingen cylinderfotspackning för den har jag kastat åt helvete, topplockspackningen består av en o-ring.

Finns bara ett alternativ om man vill låta cyl vara är att svarva toppen så den går ner i loppet, tror jag mätte toppen till 0.30mm, tar man bort de e man nere på 0.95, låter man toppen gå ner 0.35 så hamnar man på en squise på 0.60 o kan använda en cylinderfotspackning på 0.20 o får en squise på 0.80mm

Men vist om man mäter upp vad man vill ha för portar o använder så tjok cylinderfotspackning o sen låter toppen gå ner så man hamnar på rätt squise så kan man få bätre durasion.

Last edited:
Stog bestämt i listan över valda hojar, aprilia RS125 från 2006 så kan inte vart honda RS125, fanns i listan o välja honda me :tummenupp o en del andra hojar me, om jag hittar sidan på nytt kan jag länka, 1000 euro kosta kittet o de va endast cyl utan nått, sen ska man ha kolv/topp/packningar o så vidare.

Även HRC vevparti, block o grejer, mumma delar, tändsystem tror jag me såg.

HRC tillverkar enbart delar till Hondas racemoppar RS125/250 samt trimkit till deras 600/1000 gatsoffor som går SS/SBK så några prylar till din Aprilia har de inte.....

Sen finns där trimfirmor typ malossi och liknande som har 180cc kit och annat trim till din cykel men det är fortfarande snälla gatgrejer om än med lite häftigare spec än standard.....

När du talar om att fräsa av cylindern för att få ner squish till vettiga nivåer så tänk efter före. Vanligtvis strävar man snarare att åka med högre portar så en ordentligt sänkt topp och tjockare fotpackning är nog en vanligare lösning.

Till slut är jag dock lika trist som vanligt. Tjöp en Rs250 om du har mellankort, tillräckligt med effekt för att skrämma de flesta på kurvig väg redan från början....

Och hur många hästar tror du blåser åt helvete mellan block och cylinder nu då?

Inte en enda :tuttar

Du tror la inte jag e så dum så jag bara bultar cylindern direkt på blocket o startar o kör, hur ska vatnet kunna stanna kvar när de går genom blocket/cyl.

Kör med packning på tub, men funderar o lämna iväg cyl på svarvning så de blir rätt volym + toppen går ner i loppet, ska bara mätta upp vad jag vill ligga på för durasion.

Nån som vet vad org röret klarar i maxs avgasdursion, eller e de timat till 187-191 i avgas dursion.

Funderar på annat rör i ett senare skede men för stunden får org räka som test objekt.

Last edited:
Portarna blir inget fel på alls vid nersvarvning av cylinderfoten på cyl, cyl i fråga flyttas bara nerot, just nu går ju kolven inte ens upp till toppen på cyl eller närmare toppen där jag vill ha den.

Svarvar man av överdelen på cyl så måste o-rings hålet okså svarvas i sånna fall o portarna kommer bli högre, vist de kan facktist vara bra i vissa fall. e ju bara 0.75mm som ska svarvas av. så avgasporten kommer hamna runt kanske 191-192, o spol kanske 121-124.

Men vist du kan ju berätta hur du skulle löst detta att få ner squisen från 1.25 till 0.7-0.9mm ?

Finns ingen cylinderfotspackning för den har jag kastat åt helvete, topplockspackningen består av en o-ring.

Finns bara ett alternativ om man vill låta cyl vara är att svarva toppen så den går ner i loppet, tror jag mätte toppen till 0.30mm, tar man bort de e man nere på 0.95, låter man toppen gå ner 0.35 så hamnar man på en squise på 0.60 o kan använda en cylinderfotspackning på 0.20 o får en squise på 0.80mm

Men vist om man mäter upp vad man vill ha för portar o använder så tjok cylinderfotspackning o sen låter toppen gå ner så man hamnar på rätt squise så kan man få bätre durasion.

hmmm
vid av svarvning av cylinder foten ändras alla porttider.

vilka avgastemperaturer och underhåls intervall siktar du på ??

att kolv ger upp på under 50 mil är sånt som är vanligt :huvet

Har aldrig varit med om att det räckt för att hålla tätt men du verkar ju vara en riktig klippa i verkstan så du kanske lyckats. :tummenupp

De e ju en klar fördel om man e noga att ytorna är rena från fett :tummenupp

hmmm
vid av svarvning av cylinder foten ändras alla porttider.

vilka avgastemperaturer och underhåls intervall siktar du på ??

att kolv ger upp på under 50 mil är sånt som är vanligt :huvet

Vet inte hur ni tänker riktigt, bara en tanke :rolleyes: portarna blir ju inte ändrade om cylindern flyttas nerot, men om man svarvar av cylindern topp sida så ändras durasionen direkt, minsta 0.01mm så blir det ändrat.

Så klart ändras durasionen om man flyttar cyl ner o upp men squisen ökas o minskas okså ju.

Avgastemp beror på rörets utformning okså, men runt 550-650grader e la tanken.

De gör inget om kolven tar slut var 50mil bara jag har skoj e huvesaken :tuttar som cyl e nu så kommer den ju holla minst 500mil, men trimgraden e ju rätt låg nu :gnissla

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...