Polo GTI?

Jasså, jag visste inte att det fanns en 180hk 6 växlad version. Farsan har en -00 med 150hk. Då är det ju skillnad. Men det är ju likadan motor i -00 och -03, måste bara vara annan mappning osv. Audi har ju samma 1.8T motor.

Jovisst är dom de, men man kan ju inte få en bil med alla krav som Nursey ställer för 55kkr :tungan

180 hk+ 6v kom bara 2003, det var en jubileumsmodell och sista årgången av GTI 4:orna.

Samma spis sitter även i a3 TS modeller...........

Appropå Audi, varför inte en A3 1.8T, går fin fint och ännu bättre med chip.

Golf/A3 har mycket lättjobbade/smidiga växellådor än polo som har en tendens att drabbas av oljeläckage eller oljud som då beror på kassa lager.
 
Last edited:
Jag hade en gang for lange sedan en Polo GTI -98, har for mig jag pejja 300KR helf, jag var da ca 20 om jag minns ratt.
Vad ar det som ar sa javla mkt GTI vet jag inte, det enda jag vet ar att jag verkligen inte vill kora en vanlig Polo efter jag kort GTI'n som var en djup besvikelse. Senare modellerna kanske ar battre, far vi hoppas ialf:tummenupp
 
En sån här vill du ha, och sen lära dig att älska att skruva, skruva och skruva.. men fy helvete vad skoj det är när det fungerar.
 
En sån här vill du ha, och sen lära dig att älska att skruva, skruva och skruva.. men fy helvete vad skoj det är när det fungerar.
Finns det några bilar som brukar vara mera sönderplågade än 205 GTI? :rofl
 

Jag skulle hellre satsa på en 325/328 än en 320, dessa drar bara marginellt mer soppa men har betydligt mer motor.

Annars kan ju en 318 vara en bra alternativ....

Personligen skulle jag avråda å det bestämdaste från en Opel Astra. Kvaliteten är inte den bästa enligt min mening. Usel om jag ska vara ärlig. Litar man på biltidningarna så är den.....usel.

Nu är vi där igen..

Syftar du på en nittiotals opel eller nån från rätt sida av milleniumet?

Jag skulle gärna vilja se lite fakta och länkar som du stödjer dig på när du påstår att den är usel. Jag vet inte vilka tidningar du läser men jag har inte hittat nån tidning som delar dina påståenden.

Däremot finns det massor med tidningar som skriver motsatsen av vad du påstår.

Vibilägare

"BEGTEST Första Astramodellen var en problembil som rostade. Generation två är bättre.
Första generationen Opel Astra kom 1992 och var en ersättare till Kadett. Att Opel gav upp ett så inarbetat modellnamn tydde bara på en sak: man ville verkligen visa att något hade hänt. Att man skärpt kvalitetstänkandet och ordnat bättre rostskydd. Tyvärr stämde det inte, första Astran visade sig med tiden dras med en hel del brister; slokande motorer, rostande karosser och allmänt undermålig sammansättning.
Opel Astra före och efter 1998 är som skillnad på natt och dag. Nu kom den nödvändiga kvalitetsuppryckningen och de rostproblem som Opel dragits med genom alla år reducerades kraftigt. Fina köregenskaper och snål förbrukning förstärkte intrycken av att Opel äntligen hittat en väg ut ur mörkret."

Teknikens Värld

"GM/Opels utmanare i den så kallade Golfklassen tillhör den där typen av bil som inte bländar någon vid första intrycket. Till synes modernt designad, men med en insida som nästan kan kallas påver växer sig Astra sig allt starkare efter en stunds användande. Kör egenskaparena är näst intill klassbäst, komfort/fjädring bär sin last väl, dessvärre är baksätet i trängsta laget och ljudnivån är alltför hög. "
 
Last edited:
Jag skulle hellre satsa på en 325/328 än en 320, dessa drar bara marginellt mer soppa men har betydligt mer motor.

Annars kan ju en 318 vara en bra alternativ....



Nu är vi där igen..

Syftar du på en nittiotals opel eller nån från rätt sida av milleniumet?

Jag skulle gärna vilja se lite fakta och länkar som du stödjer dig på när du påstår att den är usel. Jag vet inte vilka tidningar du läser men jag har inte hittat nån tidning som delar dina påståenden.

Däremot finns det massor med tidningar som skriver motsatsen av vad du påstår.

Vibilägare

"BEGTEST Första Astramodellen var en problembil som rostade. Generation två är bättre.
Första generationen Opel Astra kom 1992 och var en ersättare till Kadett. Att Opel gav upp ett så inarbetat modellnamn tydde bara på en sak: man ville verkligen visa att något hade hänt. Att man skärpt kvalitetstänkandet och ordnat bättre rostskydd. Tyvärr stämde det inte, första Astran visade sig med tiden dras med en hel del brister; slokande motorer, rostande karosser och allmänt undermålig sammansättning.
Opel Astra före och efter 1998 är som skillnad på natt och dag. Nu kom den nödvändiga kvalitetsuppryckningen och de rostproblem som Opel dragits med genom alla år reducerades kraftigt. Fina köregenskaper och snål förbrukning förstärkte intrycken av att Opel äntligen hittat en väg ut ur mörkret."

Teknikens Värld

"GM/Opels utmanare i den så kallade Golfklassen tillhör den där typen av bil som inte bländar någon vid första intrycket. Till synes modernt designad, men med en insida som nästan kan kallas påver växer sig Astra sig allt starkare efter en stunds användande. Kör egenskaparena är näst intill klassbäst, komfort/fjädring bär sin last väl, dessvärre är baksätet i trängsta laget och ljudnivån är alltför hög. "

Om du läser Vi Bilägare så borde du också ha läst det testet när dom testade just Opel Astra och elsystemet mest strejkade och lekte tivoli. Efter några försök på verkstad och problemen fortfarande kvarstod så fick dom byta till ett annat exemplar som sedan visade sig ha en uppsättning fel i systemet som i stora delar överensstämde med den första. Opel fick just omdömet i det testet att bilen i övrigt gav ett hyfsat intryck men elsystemet var under all kritik.
Tyvärr har jag inte kvar tidningen så jag kan inte hänvisa till vilket nummer testet var i men det var under förra året om jag inte missminner mig.
 
Om du läser Vi Bilägare så borde du också ha läst det testet när dom testade just Opel Astra och elsystemet mest strejkade och lekte tivoli. Efter några försök på verkstad och problemen fortfarande kvarstod så fick dom byta till ett annat exemplar som sedan visade sig ha en uppsättning fel i systemet som i stora delar överensstämde med den första. Opel fick just omdömet i det testet att bilen i övrigt gav ett hyfsat intryck men elsystemet var under all kritik.
Tyvärr har jag inte kvar tidningen så jag kan inte hänvisa till vilket nummer testet var i men det var under förra året om jag inte missminner mig.

Du får gärna skriva vilka tidningar du har läst där de har skrivit att just den modellen är som du säger .. usel ..

Sen att nya bilar har barnsjukdomar är ju ofrånkomligt, inte ens Audi är perfekt på den punkten...
 
Du får gärna skriva vilka tidningar du har läst där de har skrivit att just den modellen är som du säger .. usel ..

Sen att nya bilar har barnsjukdomar är ju ofrånkomligt, inte ens Audi är perfekt på den punkten...

Ok. Jag repeterar. Om du läser Vi Bilägare så har du säkert läst det testet där just Opel Astra fick svidande kritik för sitt elsystem. Vill du jag ska skriva det igen?

Du läste inte mitt förra inlägg va. Första meningen talar jag om vilken tidning jag avsåg och det missade du.

Antagligen råkade du se att jag tyckte att Opel var dåliga och såg direkt rött utan att läsa närmare.

Jag har personligen negativa erfarenheter av Opel. Inga positiva. Dom tester jag läst har innehållit en del ganska hård kritik. Låt vara att det är ganska länge sedan jag började läsa biltidningar och en del av det jag kommer ihåg är från tiden innan milennieskiftet. Men faktum är att så länge Opel säljer någon enda modell vars klädsel redan efter några år ser ut som om den fått stå ute i Nevadaöknen och solblekas i hundra år så är det tillräckligt för att jag ska få dåligt förtroende för kvaliteten som helhet. Oavsett dom får ordning på sina elsystem eller redan har fått ordning på problemen med rost.

Opel är ett relativt billigt bilmärke och man får vad man betalar för. Eller menar du på fullt allvar att du får en precis lika bra bil i alla avseenden om du köper en Opel för 200 000 som när du köper en Audi, BMW eller Merca för 350 000??
 
Last edited:
Bilar... A till B

En sprillans ny bil med garanti är grejen. Helst tyst med
bra lastutrymme. Om jag hade fått en pimpad GTI hade jag
sålt den till grannens 19åring.

Tur vi är olika!:tummenupp
 
Ok. Jag repeterar. Om du läser Vi Bilägare så har du säkert läst det testet där just Opel Astra fick svidande kritik för sitt elsystem. Vill du jag ska skriva det igen?

Du läste inte mitt förra inlägg va. Första meningen talar jag om vilken tidning jag avsåg och det missade du.

Antagligen råkade du se att jag tyckte att Opel var dåliga och såg direkt rött utan att läsa närmare.

Jag har personligen negativa erfarenheter av Opel. Inga positiva. Dom tester jag läst har innehållit en del ganska hård kritik. Låt vara att det är ganska länge sedan jag började läsa biltidningar och en del av det jag kommer ihåg är från tiden innan milennieskiftet. Men faktum är att så länge Opel säljer någon enda modell vars klädsel redan efter några år ser ut som om den fått stå ute i Nevadaöknen och solblekas i hundra år så är det tillräckligt för att jag ska få dåligt förtroende för kvaliteten som helhet. Oavsett dom får ordning på sina elsystem eller redan har fått ordning på problemen med rost.

Opel är ett relativt billigt bilmärke och man får vad man betalar för. Eller menar du på fullt allvar att du får en precis lika bra bil i alla avseenden om du köper en Opel för 200 000 som när du köper en Audi, BMW eller Merca för 350 000??

Som sagt, du verkar ha en hel del personliga åsikter om Opel, men om Opel är så värdelös och usel som du säger, varför har du så svåra problem att hitta några referenser som styrker dina påståenden?

Jag håller med om att gamla Oplar från 90-talet var ganska så dåliga, de hade dåligt rostskydd, dåligt ihopskruvade osv .. Men som du förstår så är min poäng att nyare Oplar är en helt annan bil än vad den var för 10-12 år sedan.

Jag såg inte alls rött, jag har ingen bil alls så jag har inget personligt "intresse" av att strida för Opel. Självklart att jag läste testet, det var därifrån jag tog mitt citat.

Citat från Vibilägare
"Opel Astra före och efter 1998 är som skillnad på natt och dag. Nu kom den nödvändiga kvalitetsuppryckningen och de rostproblem som Opel dragits med genom alla år reducerades kraftigt. Fina köregenskaper och snål förbrukning förstärkte intrycken av att Opel äntligen hittat en väg ut ur mörkret."

Jag har inte alls påstått att man kan jämföra en Opel för 200´ med en betydligt dyrare merca eller bmw, så jag vet inte alls vart du får det ifrån.

Jag tycker inte alls att Opel nu är "bäst" på något sätt, utan det jag vill poängtera som många missar att det är en betydligt bättre bil än vad den var för 10-12 år sen.

Men sure, Teknikens värld, Vibilägare m.fl har säkert fel, de är säkert väldigt inkompetenta när det gäller biltester och har dålig kunskap speciellt när det gäller Opel ..
 
Spanar på en Seat Ibiza nu..verkar helt okej.

Var o tittade på Polon i dag. Fin men så dyr för en 98 som inte har servats ännu och har en spricka i strålkastaren och kondens innanför. Dom vill ha 55 000.



Polo GTI. Bra bil frågar du?

Frisörbil.

Ja just det ja du är ju "i princip" frisör" :D
Skoja ba.
Men ok, Polo är ju en bra och fin bil, men GTI...
asså, polo gti är ju närmast bara en dekaltrimmad polo som är överprissatt.

Den har ju inte den där äkta GTI-känslan som en Golf GTI hade på sin tid (innan de växte över alla bredder och blev feta och loja).
Jag menar, Golfen hade iaf nästan dubbelt så många häst i gti´n som i surhinkarna.
Polon endast någon knippe extrpållar. (iaf förra generationen)

Men ok - det var kanske inte det du letade efter?
SÅ är då gti´n bättre än den vanliga CL/GL-maffian?
Ptja, det är den väl.
Men inte till vilket pris som helst.
Och jämför oxå försäkringskostnaden.
Försäkringsbolag tycks ha en otroligt känslig näsa för modellbeteckningar såsom gti,glt,turbo,4wd,typeR och allt som slutar på i (trots att detta bara var status på 80-talet).
 
Last edited:
Polo GTI. Bra bil frågar du?

Frisörbil.

Ja just det ja du är ju "i princip" frisör" :D
Skoja ba.
Men ok, Polo är ju en bra och fin bil, men GTI...
asså, polo gti är ju närmast bara en dekaltrimmad polo som är överprissatt.

Den har ju inte den där äkta GTI-känslan som en Golf GTI hade på sin tid (innan de växte över alla bredder och blev feta och loja).
Jag menar, Golfen hade iaf nästan dubbelt så många häst i gti´n som i surhinkarna.
Polon endast någon knippe extrpållar. (iaf förra generationen)

Men ok - det var kanske inte det du letade efter?
SÅ är då gti´n bättre än den vanliga CL/GL-maffian?
Ptja, det är den väl.
Men inte till vilket pris som helst.
Och jämför oxå försäkringskostnaden.
Försäkringsbolag tycks ha en otroligt känslig näsa för modellbeteckningar såsom gti,glt,turbo,4wd,typeR och allt som slutar på i (trots att detta bara var status på 80-talet).


Ringde Polo snubben för att säga nej idag för att den var för dyr.
Jag sade att jag inte ville förlämpma honom med skambud så jag säger helt enkelt bara nej tack o önskar dom lycka till med bilen...då prutar gubben ner bilen ca 12 000 bara sådär :O

men även om han skulle sälja den för 40 000 så är den väl ganska dyr? Man kan ju få likadana i andra delar av landet för 29 000. Iof ä r de en lågmilare..hur mycket skillnad gör det till priset?

Till Dr.bike..det står ingen GTI beteckning på bilen..så det är bara jag som vet att den är det. Inget skrytbehov alltså.
:)
 
Till Dr.bike..det står ingen GTI beteckning på bilen..så det är bara jag som vet att den är det. Inget skrytbehov alltså.
:)

Nej nej föfaaan!
Det var inte DET jag menade att DU skulle ha ett sånt behov! :) Utan de som suger i sig bakluckeetiketter i första hand är föräkringsbolagen!
Sen att DU vill (och ska!) ha en ärtig och representativ bil som gärna är lite kul, det är en HELT annan sak, som de säger i sagorna... ;)

Ja söte Jesus...40 laxar får du ju hur mycket bil som helst för!
Och kör du inte mer än 1500 mil om året så tycker jag inte du ska stirra på drivmedelsförbrukningen nästan alls.
Skillnaden på en bättre beg volvo 850 eller saab 9000 i förbrukning blir bara runt 3.000:- per år.
Dvs en struntsumma, mot att åka komfortabelt och ffa säkert.

Småbilar i all ära, men de är överprissatta pga att suget är omotiverat stort i bensinprishöjningarnas spår.
Folk tänker inte totalekonomi eller säkerhet, utan stirrar just bara på förbrukningen.
Den står ju oftast bara för en tredjedel till max hälften av vad ditt bilägande kostar.
 
skit i snålheten å provkör en golf med vr6 motorn. du kommer vara såld direkct:tuttar . vilket ljud
 
Sant, de är kriminellt dyra för sin ålder, men snåla att köra och förbannat roliga när man håller ner högerfoten..
Men man får en väldigt fräsch lite äldre modell för 50kkr..

Ett sommarskott
http://www.blocket.se/vi/16413566.htm?ca=10_s

Visste inte att bokstavskombinationerna betydde Del Sol ;) den har jag länge trånat efter. ganska poppis på Irland. Honda öht faktiskt. Frågan ä bara hur försäkringen ä :) och inte så praktiskt på vintern kanske..men vill ha faktorn är grymt hög!
 
Erfarenheter? Bra bil? Dyr försäkring? Skall pendla till Örebro några ggr i månaden.
Åsikter vore kanon :)

Har haft en Polo förr och älskade den..men det var inte GTI. Är det stor skillnad i pris och soppakonsumption etc?

:vetintesåmycketallsombilar

:)

Kanske sj.se kan vara något för dig ?

Att sitta och tråka i en bil mellan Uppsala och Örebro är skittråkigt, jag har gjort det ganska så ofta själv.

Numera har jag tagit förnuftet till fånga och åker tåg, brukar köpa mig en bra MC-tidning och läsa eller bara sluta ögonen och vila.

Sedan är ju utsläppen en annan sak, men efter det att jag inte finns längre så skiter jag faktiskt i vad som händer på denna jord.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top