Kapten Blåskägg
Ny medlem
Ännu en drömmare

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jasså, jag visste inte att det fanns en 180hk 6 växlad version. Farsan har en -00 med 150hk. Då är det ju skillnad. Men det är ju likadan motor i -00 och -03, måste bara vara annan mappning osv. Audi har ju samma 1.8T motor.
Jovisst är dom de, men man kan ju inte få en bil med alla krav som Nursey ställer för 55kkr![]()
Personligen skulle jag avråda å det bestämdaste från en Opel Astra. Kvaliteten är inte den bästa enligt min mening. Usel om jag ska vara ärlig. Litar man på biltidningarna så är den.....usel.
Jag skulle hellre satsa på en 325/328 än en 320, dessa drar bara marginellt mer soppa men har betydligt mer motor.
Annars kan ju en 318 vara en bra alternativ....
Nu är vi där igen..
Syftar du på en nittiotals opel eller nån från rätt sida av milleniumet?
Jag skulle gärna vilja se lite fakta och länkar som du stödjer dig på när du påstår att den är usel. Jag vet inte vilka tidningar du läser men jag har inte hittat nån tidning som delar dina påståenden.
Däremot finns det massor med tidningar som skriver motsatsen av vad du påstår.
Vibilägare
"BEGTEST Första Astramodellen var en problembil som rostade. Generation två är bättre.
Första generationen Opel Astra kom 1992 och var en ersättare till Kadett. Att Opel gav upp ett så inarbetat modellnamn tydde bara på en sak: man ville verkligen visa att något hade hänt. Att man skärpt kvalitetstänkandet och ordnat bättre rostskydd. Tyvärr stämde det inte, första Astran visade sig med tiden dras med en hel del brister; slokande motorer, rostande karosser och allmänt undermålig sammansättning.
Opel Astra före och efter 1998 är som skillnad på natt och dag. Nu kom den nödvändiga kvalitetsuppryckningen och de rostproblem som Opel dragits med genom alla år reducerades kraftigt. Fina köregenskaper och snål förbrukning förstärkte intrycken av att Opel äntligen hittat en väg ut ur mörkret."
Teknikens Värld
"GM/Opels utmanare i den så kallade Golfklassen tillhör den där typen av bil som inte bländar någon vid första intrycket. Till synes modernt designad, men med en insida som nästan kan kallas påver växer sig Astra sig allt starkare efter en stunds användande. Kör egenskaparena är näst intill klassbäst, komfort/fjädring bär sin last väl, dessvärre är baksätet i trängsta laget och ljudnivån är alltför hög. "
Om du läser Vi Bilägare så borde du också ha läst det testet när dom testade just Opel Astra och elsystemet mest strejkade och lekte tivoli. Efter några försök på verkstad och problemen fortfarande kvarstod så fick dom byta till ett annat exemplar som sedan visade sig ha en uppsättning fel i systemet som i stora delar överensstämde med den första. Opel fick just omdömet i det testet att bilen i övrigt gav ett hyfsat intryck men elsystemet var under all kritik.
Tyvärr har jag inte kvar tidningen så jag kan inte hänvisa till vilket nummer testet var i men det var under förra året om jag inte missminner mig.
Du får gärna skriva vilka tidningar du har läst där de har skrivit att just den modellen är som du säger .. usel ..
Sen att nya bilar har barnsjukdomar är ju ofrånkomligt, inte ens Audi är perfekt på den punkten...
Ok. Jag repeterar. Om du läser Vi Bilägare så har du säkert läst det testet där just Opel Astra fick svidande kritik för sitt elsystem. Vill du jag ska skriva det igen?
Du läste inte mitt förra inlägg va. Första meningen talar jag om vilken tidning jag avsåg och det missade du.
Antagligen råkade du se att jag tyckte att Opel var dåliga och såg direkt rött utan att läsa närmare.
Jag har personligen negativa erfarenheter av Opel. Inga positiva. Dom tester jag läst har innehållit en del ganska hård kritik. Låt vara att det är ganska länge sedan jag började läsa biltidningar och en del av det jag kommer ihåg är från tiden innan milennieskiftet. Men faktum är att så länge Opel säljer någon enda modell vars klädsel redan efter några år ser ut som om den fått stå ute i Nevadaöknen och solblekas i hundra år så är det tillräckligt för att jag ska få dåligt förtroende för kvaliteten som helhet. Oavsett dom får ordning på sina elsystem eller redan har fått ordning på problemen med rost.
Opel är ett relativt billigt bilmärke och man får vad man betalar för. Eller menar du på fullt allvar att du får en precis lika bra bil i alla avseenden om du köper en Opel för 200 000 som när du köper en Audi, BMW eller Merca för 350 000??
Spanar på en Seat Ibiza nu..verkar helt okej.
Var o tittade på Polon i dag. Fin men så dyr för en 98 som inte har servats ännu och har en spricka i strålkastaren och kondens innanför. Dom vill ha 55 000.
Polo GTI. Bra bil frågar du?
Frisörbil.
Ja just det ja du är ju "i princip" frisör"
Skoja ba.
Men ok, Polo är ju en bra och fin bil, men GTI...
asså, polo gti är ju närmast bara en dekaltrimmad polo som är överprissatt.
Den har ju inte den där äkta GTI-känslan som en Golf GTI hade på sin tid (innan de växte över alla bredder och blev feta och loja).
Jag menar, Golfen hade iaf nästan dubbelt så många häst i gti´n som i surhinkarna.
Polon endast någon knippe extrpållar. (iaf förra generationen)
Men ok - det var kanske inte det du letade efter?
SÅ är då gti´n bättre än den vanliga CL/GL-maffian?
Ptja, det är den väl.
Men inte till vilket pris som helst.
Och jämför oxå försäkringskostnaden.
Försäkringsbolag tycks ha en otroligt känslig näsa för modellbeteckningar såsom gti,glt,turbo,4wd,typeR och allt som slutar på i (trots att detta bara var status på 80-talet).
Till Dr.bike..det står ingen GTI beteckning på bilen..så det är bara jag som vet att den är det. Inget skrytbehov alltså.
![]()
Ingen gti! En VTi från Honda. Med B16A2 motorn, den är rolig den![]()
Jo men det finns typ inga i min prisgrupp...vad jag har sett
Sant, de är kriminellt dyra för sin ålder, men snåla att köra och förbannat roliga när man håller ner högerfoten..
Men man får en väldigt fräsch lite äldre modell för 50kkr..
Ett sommarskott
http://www.blocket.se/vi/16413566.htm?ca=10_s
Erfarenheter? Bra bil? Dyr försäkring? Skall pendla till Örebro några ggr i månaden.
Åsikter vore kanon![]()
Har haft en Polo förr och älskade den..men det var inte GTI. Är det stor skillnad i pris och soppakonsumption etc?
:vetintesåmycketallsombilar
![]()
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |