POLL: Vilken svensk blir först i MotoGP?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

Vem av Filip Backlund eller Robert Gull blir först med att få en styrning i MotoGP?

• Antal röstningar
    0
Någon som vet hur det gick för 1:an och 2:an i Red Bull Rookie-cup?
Vad ska de köra i år?
...

Har funderat på det med. Inte orkat leta upp något om det dock. Var nog kanske någon som ffick ortsätta ett år till, men kanske inte någon av topp 2. Dom flesta som körde där blev rekomenderade att köra CEV125 efter RBRC.

Men i Superstock Cupen vilka mer än James Ellison har blivit kända och gått vidare därifrån? Ellison blev inkvoterad för att DORNA ville ha in en ung Engelsman i den största klassen och att det just då var politiskt rätt att ha kört en 4-t. Tror inte den vägen är lika lätt numera. Tror dom flesta i den cupen, om dom kommer vidare, kommer till typ Endurance VM i bästa fall. Annars har nog dom flesta gått tillbaka till nationella serier.

Jag hoppas du har fel men visst är förutsättningarna för en svensk att nå hela vägen usla, precis som det är svårt för danskar att slå sig in i toppen av hockeyvärlden.

Finland är ju ett lysande exempel på hur man får in folk i diverse motorsportserier och de har knappast mer medfödd talang än vad vi svenskar har.
Nja, i Finland är motorsport tradition sedan länge, sen nästan alla som fyller 18 år tar körkort på en gång. Hörde i radio att i Sverige är det bara 8!! procent av alla 18-åringar som har b-körkort , jag skulle tippa att i Finland är siffran c.a 80 procent . Min son tog körkort direkt när han fyllde 18 , har frågat om det är många i hans klass som gjorde samma ? 1 av 30 st. Sen är det ju väl känd att Finland har mycket sämre vägar än sverige, mycket grusvägar , så man är ju väl tvungen att hantera bilen på rätt sätt.

Nja, i Finland är motorsport tradition sedan länge, sen nästan alla som fyller 18 år tar körkort på en gång.
Jari-Matti Latvala, som vann svenska rallyt i söndags, började köra bil när han var 8 år om jag inte hörde fel. Grönholm var också ung när han började.

Den svenska motorsporttraditionen är inte så pjåkig med F1-förare på 50-, 60- och 70- och 80-talet. Rally världsmästare, DTM-mästare osv.

Vet faktiskt inte varför finnarna lyckas så mycket bättre, men det kanske är så att man måste få in en förare som sedan kan hjälpa till att få in fler, som tex Rosberg i F1.

Ettan och tvåan från Red Bull Rookies Cup kör väl i Red Bull Academy i CEV125?
Är CEV det spanska mästerskapet?

Last edited:
Någon som vet hur det gick för 1:an och 2:an i Red Bull Rookie-cup?
Vad ska de köra i år?

Är det team som Gull ska köra för kapabelt att ta fram hojar som det går att komma tex topp 5 på?
Pratade lite med Cajback i somras om vägen till de "stora" serierna och de team man kan köpa sig in i verkar inte ha något vidare material att erbjuda för förarna.

Ettan och tvåan kommer att köra i MotoGP Academy. Mestadels i CEV.

Ja AJO Motorsports är ett toppteam. Förare som Mika Kallio och Aoyama (jag tar inget ansvar för stavningen) är fostrade i det teamet.

// Rikard

Last edited:
Jag skulle tippa på att Robban Gull ligger närmast till eftersom han är inne på den mer konventionella vägen. Att gå via Superstock tror jag är svårt. Hoppas dock att bägge lyckas!

Ingen.

Men om backlund vinner det han kör i år och får en WSBK-styrning till 2009.... då kan det finnas hopp.... om han är snabb där år 2.

Gull saknar resurserna, tyvärr.

Men om backlund vinner det han kör i år och får en WSBK-styrning till 2009.... då kan det finnas hopp.... om han är snabb där år 2.
Vilken av nedanstående förare skulle en teamägare avstå för att istället välja svenske Backlund?

#54 Kenan Sofuoglu TUR Hannspree Ten Kate Honda Jr (CBR1000RR)
#21 Troy Bayliss AUS Ducati Xerox Team (1098R)
#84 Michel Fabrizio ITA Ducati Xerox Team (1098R)
#76 Max Neukirchner GER Team Alstare Suzuki (GSX-R1000 K8)
#10 Fonsi Nieto ESP Team Suzuki Alstare (GSX-R1000 K8)
#34 Yukio Kagayama JPN Team Suzuki Alstare (GSX-R1000 K8)
#55 Régis Laconi FRA Kawasaki PSG-1 Corse (ZX 10R)
#100 Makoto Tamada JPN Kawasaki PSG-1 Corse (ZX 10R)
#3 Max Biaggi ITA Sterilgarda Go Eleven (1098R)
#111 Ruben Xaus ESP Sterilgarda Go Eleven (1098R)
#31 Karl Muggeridge AUS D.F. Racing (CBR1000RR)
#83 Russell Holland AUS D.F. Racing (CBR1000RR)
#22 Luca Morelli ITA Alto Evolution Honda (CBR1000RR)
#88 Shuhei Aoyama JPN Alto Evolution Honda (CBR1000RR)
#38 Shinichi Nakatomi JPN YZF Yamaha (YZF R1)
#13 Vittorio Iannuzzo ITA Team Pedercini (ZX 10R)
#86 Ayrton Badovini ITA Team Pedercini (ZX 10R)
#96 Jakub Smrz CZE Guandalini Racing by Grifo's (1098R)
#77 Loic Napoleone FRA Grillini Racing Team (YZF R1)
#44 Roberto Rolfo ITA Hannspree Honda Althea (CBR1000RR)
#36 Gregorio Lavilla ESP Paul Bird Motorsport (CBR1000RR)
#57 Lorenzo Lanzi ITA R.G.Team (1098R)
#94 David Checa ESP Yamaha France - GMT 94 (YZF R1)
#194 Sébastien Gimbert FRA Yamaha France - GMT 94 (YZF R1)

Ingen.

Gull saknar resurserna, tyvärr.

Är väl ingen av dem som har resurser så det skulle räcka till en vm-styrning i en riktig serie?
Sen tror jag backlund behöver mer än ett år med internationell matchning innan det ens är dags för wss.

Robban Gull har väl kört fler internationella race än svenska, under sin RR karriär inklusive Minimoto tiden och framåt.

Nja, i Finland är motorsport tradition sedan länge, sen nästan alla som fyller 18 år tar körkort på en gång. Hörde i radio att i Sverige är det bara 8!! procent av alla 18-åringar som har b-körkort , jag skulle tippa att i Finland är siffran c.a 80 procent . Min son tog körkort direkt när han fyllde 18 , har frågat om det är många i hans klass som gjorde samma ? 1 av 30 st. Sen är det ju väl känd att Finland har mycket sämre vägar än sverige, mycket grusvägar , så man är ju väl tvungen att hantera bilen på rätt sätt.

När du skriver Sverige menar du Estocolmo, lr hur?

Ingen av dessa två. Jag tror aldrig vi kommer få se en svensk förare i MotoGP, lika lite som vi kommer att få se en Kanadensare eller Ryss där. Det skulle i så fall vara en kille med svenska föräldrar eller ättlingar men som är uppväxt i ett annat land där attityden till motorsport är annorlunda än i Sverige.

Om vi sneglar lite på motocrossvärlden, så trodde ingen för 10 år sedan att någon ryss skulle ta sig till världseliten heller, men med hjälp av ruskigt stinkande gas/olje/Putinsanktionerat rofferi i mångmiljardklassen finns det numera ett rejält antal unga förare därifrån som åker skjortan av de allra flesta i UVM m.fl internationella race för yngre förmågor. Tror inte man skall underskatta vad några 10-tals miljoner $$$ i ryggen och rysk psykotisk barn/idrottsmannauppfostran kan ställa till med...:tungan

PS. Kika på ex.vis damtennis.

/Lasse

Vilken av nedanstående förare skulle en teamägare avstå för att istället välja svenske Backlund?

#54 Kenan Sofuoglu TUR Hannspree Ten Kate Honda Jr (CBR1000RR)
#21 Troy Bayliss AUS Ducati Xerox Team (1098R)
#84 Michel Fabrizio ITA Ducati Xerox Team (1098R)
#76 Max Neukirchner GER Team Alstare Suzuki (GSX-R1000 K8)
#10 Fonsi Nieto ESP Team Suzuki Alstare (GSX-R1000 K8)
#34 Yukio Kagayama JPN Team Suzuki Alstare (GSX-R1000 K8)
#55 Régis Laconi FRA Kawasaki PSG-1 Corse (ZX 10R)
#100 Makoto Tamada JPN Kawasaki PSG-1 Corse (ZX 10R)
#3 Max Biaggi ITA Sterilgarda Go Eleven (1098R)
#111 Ruben Xaus ESP Sterilgarda Go Eleven (1098R)
#31 Karl Muggeridge AUS D.F. Racing (CBR1000RR)
#83 Russell Holland AUS D.F. Racing (CBR1000RR)
#22 Luca Morelli ITA Alto Evolution Honda (CBR1000RR)
#88 Shuhei Aoyama JPN Alto Evolution Honda (CBR1000RR)
#38 Shinichi Nakatomi JPN YZF Yamaha (YZF R1)
#13 Vittorio Iannuzzo ITA Team Pedercini (ZX 10R)
#86 Ayrton Badovini ITA Team Pedercini (ZX 10R)
#96 Jakub Smrz CZE Guandalini Racing by Grifo's (1098R)
#77 Loic Napoleone FRA Grillini Racing Team (YZF R1)
#44 Roberto Rolfo ITA Hannspree Honda Althea (CBR1000RR)
#36 Gregorio Lavilla ESP Paul Bird Motorsport (CBR1000RR)
#57 Lorenzo Lanzi ITA R.G.Team (1098R)
#94 David Checa ESP Yamaha France - GMT 94 (YZF R1)
#194 Sébastien Gimbert FRA Yamaha France - GMT 94 (YZF R1)

Jamen, hörru.........va inte så neggo:pannkyss Man kan väl få drömma lite:) .
O sen, som nån skrev, OM Filip gör bra ifrån sej i vsbk 2 år så innebär ju det att han i så fall slår flera av dessa...........................ju. Fast nu kom ja på att du menade att han kommer att ha svårt att ens ta sej till vsbk:näsblod
men,men man vet aldrig. Personligen trodde jag nog tex. att Pedrosa skulle ta en titel i Motogp innan Stoner. Med rätt styrning o backning kan allt hända(nästan)

Jag tror Gull kommer dit (motogp alltså)först, tätt följd av Backlund och sen Hampuz. Sen blir de 1,2,3 i flera år.

Last edited:
"Framgång i JVM innebär närmast per automatik att man så småningom får chansen i den ”stora” VM-serien – den där Valentino Rossi och de andra superstjärnorna håller till."

Detta är nog att förenkla saken däremot.

Om vi sneglar lite på motocrossvärlden, så trodde ingen för 10 år sedan att någon ryss skulle ta sig till världseliten heller, men med hjälp av ruskigt stinkande gas/olje/Putinsanktionerat rofferi i mångmiljardklassen finns det numera ett rejält antal unga förare därifrån som åker skjortan av de allra flesta i UVM m.fl internationella race för yngre förmågor. Tror inte man skall underskatta vad några 10-tals miljoner $$$ i ryggen och rysk psykotisk barn/idrottsmannauppfostran kan ställa till med...:tungan

PS. Kika på ex.vis damtennis.

/Lasse

..eller kika på ryska Vector racing team, mkt proffsigt.
körde Vm och IDM förra året och ska köra i IDM i år.

Sen tror jag backlund behöver mer än ett år med internationell matchning innan det ens är dags för wss.

Det tror jag med, men vad som helst kan hända. Harms körde i bottenskiktet i 125cc, men det tog inte många varv innan han låg i toppen i WSS. (Det kanske iof säger mer om kvallen i WSS?) Sen har vi West som tog några poäng i 250cc, och som sen glänser i WSS (åter igen vad är det för kvalle i WSS?) för att därefter få en fabriksstyrning i MotoGP. Som sagt vad som helst kan hända, men jag tror att det blir svårt får någon av "våra" killar att ta sig hela vägen.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti