POLL: Svemo-forum för förarna?

Bör Svemo ha ett forum för RR-förarna?

• Antal röstningar
    0
Jag kan inte låta bli.....

Men vilket regelverk ska jag kolla i???

Om jag är elite-licens förare som kör 1000cc och inte har kört tävling på 4 år och inte är dagsaktuellt insatt i vad som sägs i depån men vill vara med på den tävling som genomfördes på gelleråsen 24-26 juli.
Om du inte har kört tävling på fyra år har du antagligen inte kvitterat ut din licens så då får du läsa reglerna för Rookie1000, eller ansöka om dispens. ;)

Angående vikten så står följande i FIM's reglemente:

2.7.3 Minimum Weights
The FIM decides the minimum weight value for a homologated model as sold to
the public by determining its dry weight.

The dry weight of a homologated motorcycle is defined as the total weight of the empty motorcycle as produced by the manufacturer (after removal of fuel, vehicle number plate, tools and main stand when fitted). To confirm the dry weight a minimum of three (3) motorcycles are weighed and compared.
The result is rounded off to the nearest digit.

SST 600 machines: – minimum weight = dry weight minus 12 kg
Starting with all 2007 SST 600 models:
– minimum weight = dry weight minus 9 kg

SST 1000 machines: – minimum weight = dry weight minus 12 kg.

At any time of the event, the weight of the whole machine (including the tank and its contents) must not be less than the minimum weight, with a tolerance of 1 kg.

In the final inspection at the end of the race, the checked machines will be
weighed in the condition they were at the end of the race.

Läser man ordagrant så gäller alltså TORRVIKTEN - 12kg internationellt för STK1000. Alltså står det inget om vad det står för vikt i registreringsbeviset eller vad fabriken specar för vikt = inga problem för Kawasakiförarna.

I det svenska reglementet står såhär:

3.6.5 Minimivikt
Samtliga MC får ha en minimivikt på 12kg under homologiserad vikt, inklusive tank och vätskor, som den passerar mållinjen och invarv till bandepån. Vid tidsträning och tävling gäller ovanstående minimivikt -1kg. Inget får tillföras i form av olja, bensin eller vatten.
Teknisk chef/kontrollant kan när som helst under tidsträning eller kval anbefalla vägning av mc. Detta skall utföras med så litet störande moment som möjligt för förare och team. Förare är skyldig att utföra vägning enligt ovan, om inte kan förare bli utesluten.

Jag undrar om den svenska varianten inte är avsedd att vara som den i FIM's STK1000 reglemente, fast vid översättningen så har man snubblat lite på vad "homologiseringsvikten" egentligen är.... :va

Någon annan hann före...och det verkade inte vara speciellt svårt heller.

Både jag och Macke kör Superbike och har full koll på var vi ska läsa.
Dock har ingen svarat på var man hittar info om vilka däck man får använda.

Men min fråga var inte till Macke, den var till dig då du hävdade att det har med lathet att köra. För jag gav exemplet på om en kille med elitlicens som inte tävlat på 4 år. (Jag valde just 4 år för att det ska gå 5 år utan licens för att man ska bli automatiskt nerklassad till rookie)

Om du inte har kört tävling på fyra år har du antagligen inte kvitterat ut din licens så då får du läsa reglerna för Rookie1000, eller ansöka om dispens. ;)

5år gäller för det. Därför jag skrev fyra, för att slippa messersmithar.

Last edited:
Både jag och Macke kör Superbike och har full koll på var vi ska läsa.
Dock har ingen svarat på var man hittar info om vilka däck man får använda.

Hursomhelst så står det väldigt klart och tydligt i SR angående däck för Superbike-klassen:

3.6.7 Ingen däckbegränsning, slicks får användas.
Regndäck får användas utan begränsning.

Det tog inte ens fem minuter att hitta och då har jag packat ner och magasinerat mitt exemplar av SR och sitter på ett modem med en maxhastighet på 30 kb/s.

Allt står där, vad var egentligen meningen med ditt inlägg? Har man varit utan licens i fyra år löser man ut licens och ser till att läsa på reglementet för den klass man ska köra i. Ska såna grejer komma på ett ev. SVEMO-forum får jag nog flytta min röst till 'Nej' i pollen.

5år gäller för det. Därför jag skrev fyra, för att slippa messersmithar.
Inte för att vara "messersmith" men läs 2.1.8 i reglementet så ser du att följande gäller.
Om du inte haft elitlicens på tre på varandra efterföljande kalenderår så blir du automatiskt nedklassad till Senior/Junior. Du kan dock ansöka om dispens för att få behålla din Elitlicens.
Om du inte haft Elit- eller Seniorlicens på fem år så måste du gå om licenskursen. :hej

Vad var poängen med mitt inlägg? Mest för att påvisa hur svårt det är att skriva en text som inte ger utrymme för tolkningar eller fel.

Last edited:
Hursomhelst så står det väldigt klart och tydligt i SR angående däck för Superbike-klassen:

3.6.7 Ingen däckbegränsning, slicks får användas.
Regndäck får användas utan begränsning.

Det tog inte ens fem minuter att hitta och då har jag packat ner och magasinerat mitt exemplar av SR och sitter på ett modem med en maxhastighet på 30 kb/s.

Allt står där, vad var egentligen meningen med ditt inlägg? Har man varit utan licens i fyra år löser man ut licens och ser till att läsa på reglementet för den klass man ska köra i. Ska såna grejer komma på ett ev. SVEMO-forum får jag nog flytta min röst till 'Nej' i pollen.

Meningen med mitt inlägg är att eftersom det är 4 olika dokumnet som alla ger olika information om olika regler så är det väldigt svårläsligt.

Tex frågan om däck. Du har rätt i att man får köra på vilka däck man vill.
Men tävlingen körs inte enligt Nordic Superbike den körs enligt Superstock.
Och enligt superstock reglementet så skall man använda mönstrade gatgodkända däck.
Dock finns det ett annat dokument som säger att man får köra på Slicks. Det heter SOC reglemente 2009 och består av 6 st A4 blad. Är det det du menar när du skriver SR?

Och gällande kawasaki och att dom anger tjänstevikt i stället för torrvikt har du fel på. Homologiseringsvikten fungerar inte så. Och det finns också specat i ett av regelemntena hur det går till. Men det är inte heller så lätt att hitta.

Men det största problemet med reglementena är inte när man vet vad man skall leta efter. Problemet är när man inte vet vet mad man skall leta efter och därför inte leter. Som tex när man kommer till en tävling men exakt samma hoj som man hade förra året, och som man kört med i 2 tävlingar i år. Kommer till banan och blir diskad för att man till den här tävlingen beslutat att man inte får köra om man inte har orginal bromspump.

Sen är det ju jävligt kul att det fortfarande är folk som svarar på en fråga som inte ställs till dom. Jag frågade R1-Wannabe. Och ända är det flera brorduktiga i klassen som vill svara i stället för honom.

Inte för att vara "messersmith" men läs 2.1.8 i reglementet så ser du att följande gäller.
Om du inte haft elitlicens på tre på varandra efterföljande kalenderår så blir du automatiskt nedklassad till Senior/Junior. Du kan dock ansöka om dispens för att få behålla din Elitlicens.
Om du inte haft Elit- eller Seniorlicens på fem år så måste du gå om licenskursen. :hej

Vad var poängen med mitt inlägg? Mest för att påvisa hur svårt det är att skriva en text som inte ger utrymme för tolkningar eller fel.

Ok. du ser. Även solen har sina fläckar :D
Den regeln är ny för i år, det är därför den har en liten stjärna i kanten.

Och ja det är svårt at skriva så det inte tolkas fel.
Men i regelböckerna verkar dom har gjort allt för att krångla till det.

Last edited:
Men det största problemet med reglementena är inte när man vet vad man skall leta efter. Problemet är när man inte vet vet mad man skall leta efter och därför inte leter. Som tex när man kommer till en tävling men exakt samma hoj som man hade förra året, och som man kört med i 2 tävlingar i år. Kommer till banan och blir diskad för att man till den här tävlingen beslutat att man inte får köra om man inte har orginal bromspump.
Sån info vill man ju ha i god tid före racet och man ska inte behöva ringa Svemo inför varje tävling för att kolla vilka regler som kommer att gälla. En tråd på ett forum och vips så vet "alla" :)

Meningen med mitt inlägg är att eftersom det är 4 olika dokumnet som alla ger olika information om olika regler så är det väldigt svårläsligt.

Tex frågan om däck. Du har rätt i att man får köra på vilka däck man vill.
Men tävlingen körs inte enligt Nordic Superbike den körs enligt Superstock.
Och enligt superstock reglementet så skall man använda mönstrade gatgodkända däck.
Dock finns det ett annat dokument som säger att man får köra på Slicks. Det heter SOC reglemente 2009 och består av 6 st A4 blad. Är det det du menar när du skriver SR?

Det är ju egentligen fel att säga att vi kör enligt Superstock reglerna.

När det är Scandinavian Open (SOC) så kör man enligt SOC reglerna.

Sen är SOC reglerna i grund och botten Superstock1000 reglerna från FIM, men med dom ändringarna som står i SOC reglementet.

Reglementen sla läsas enligt följande.
1. Tilläggsreglerna för tävlingen.
2. Står det inget om detdu söker i TR, så tittar man i nästa reglemente i "stegen", vilket under en SM deltävling är SR, och en SO tävling är SOC reglementet.
3. Hittar du inte det du söker i TR eller SR/SOC reglementet så går du vidare till FIM superstock.

I ditt exempel om däck, så gäller alltså följande:

1. Står det något speciellt om däck i TR som skickas ut innan tävlingen? Nej!
2. Står det något om däck i SR/SOC, JA! Däck är valfritt, slicks får användas.
3. Då spelar det ingen roll vad som står i FIM's STK1000 reglemente....

Samma sak gäller bromspumparna! på en SM deltävling gäller SR, och enligt detta får pumpen bytas ut. Och på en SO tävling gäller SOC, och där får pumpen INTE bytas ut. Problemet är dom tävlingar där man kör SM/SO, vilket reglemente gäller då? På Åsen senast körde man ju delade resultatlistor... En för SM och en för SO....

Alltså, är det någon konflikt i dom olika reglementen som finns ute, så är det reglementet som ligger "närmast" som gäller.

Last edited:

När det är Scandinavian Open (SOC) så kör man enligt SOC reglerna.

Sen är SOC reglerna i grund och botten Superstock1000 reglerna från FIM, men med dom ändringarna som står i SOC reglementet.

Reglementen sla läsas enligt följande.
1. Tilläggsreglerna för tävlingen.
2. Står det inget om detdu söker i TR, så tittar man i nästa reglemente i "stegen", vilket under en SM deltävling är SR, och en SO tävling är SOC reglementet.
3. Hittar du inte det du söker i TR eller SR/SOC reglementet så går du vidare till FIM superstock.

I ditt exempel om däck, så gäller alltså följande:

1. Står det något speciellt om däck i TR som skickas ut innan tävlingen? Nej!
2. Står det något om däck i SR/SOC, JA! Däck är valfritt, slicks får användas.
3. Då spelar det ingen roll vad som står i FIM's STK1000 reglemente....

Samma sak gäller bromspumparna! på en SM deltävling gäller SR, och enligt detta får pumpen bytas ut. Och på en SO tävling gäller SOC, och där får pumpen INTE bytas ut. Problemet är dom tävlingar där man kör SM/SO, vilket reglemente gäller då? På Åsen senast körde man ju delade resultatlistor... En för SM och en för SO....

Alltså, är det någon konflikt i dom olika reglementen som finns ute, så är det reglementet som ligger "närmast" som gäller.

Tack! Mycket pedagogiskt skrivet. Bland annat detta får man lära sej på licenskursen:tummenupp

Sen är det ju jävligt kul att det fortfarande är folk som svarar på en fråga som inte ställs till dom. Jag frågade R1-Wannabe. Och ända är det flera brorduktiga i klassen som vill svara i stället för honom

Men vänta nu. Det är ju såhär ett forum fungerar, fler än en person kan svara på en fråga. Hade du velat ha ett svar endast av honom hade du skickat ett PM. Alla dina frågor och problem med olika reglementen är lätt lösta och hade inte platsat på ett SVEMO-forum. Macke har ovan berättat hur man löser det.

---snip---

Klockrent och bra skrivet.

Men vänta nu. Det är ju såhär ett forum fungerar, fler än en person kan svara på en fråga. Hade du velat ha ett svar endast av honom hade du skickat ett PM. Alla dina frågor och problem med olika reglementen är lätt lösta och hade inte platsat på ett SVEMO-forum. Macke har ovan berättat hur man löser det.
Eftersom jag är en brorduktig så är jag böjd att hålla med. :)
Skriver man på ett öppet forum får man räkna med svar från de som läser.

Last edited:
Om jag inte missminner mig helt så får man där också lära sig att man ska söka information inte bli uppsökt av den.

Problemet är att det några dagar före en tävling, hålls ett möte hos svemo bakom stängda dörrar. Där man beslutar att FIM´s regel med att det skall vara orginal bromspump som gäller. Regeln har funnits hela tiden men inte tillämpats. Även regeln med orginal bakram finns, men tillämpas fortfarande inte. Och den enda informationen om att den reglen med bromspumpen skall tillämpas finns i ett protokoll från det mötet.

Och det var Sandstream som la ut det på sporthoj för att han misstänkte att få personer viste om det. Och han hade rätt.

Hade det funnits en regelbok redan vid årskiftet med tydliga regler som också gäller, så är det ju inga problem för förarna att veta vad som gäller.

Ursäkta språket men .... Jävla pucko :arsele du är som inte fattar något.

Eller så spelar du bara dum.

Ingetdera skulle jag säga. Jag förstår var du vill komma men då får du faktiskt ta och ställa frågor som är svåra att svara på; om det är ovanstående du anser man bör ha ett SVEMO-forum till håller jag utan att tveka med R1_Wannabe om folks lathet.

Men då just R1_Wannabe tycker att det är bara för att folk är lata och inte orkar ta reda på information som dom eftersöker ett tydligare Svemo och eventuelt ett forum. Så ifrågasatte jag hans åsikt genom att sätta just honom på ett litet eget test..

Jag eftersöker ett tydligare SVEMO för att slippa såna debackel som var under Anderstorps SM-tävling med bromspumpar och quickshifters, eller kanske snarare vad som räknas som quickshifter, men gällande det som du skriver så behövs det inget forum, bara en internetuppkoppling och Adobe Reader.

Och, som sagt, ville du ha hans exklusiva svar hade du inte skrivit på ett forum. Det är själva grunden för ett forum, att flera kan läsa och svara.

Skriver man på ett öppet forum får man räkna med svar från de som läser.

Det är ju det som är syftet med ett forum, mothugg och medhugg är sådant man får räkna med, klarar man inte av att andra inte delar ens åsikter så ska man inte heller ge sig in i debatten.

Att kalla folk bakåtsträvare enbart för att dom inte delar ens åsikt är inte så begåvat, tänk på att flertalet av dessa "bakåtsträvare" jobbar ideellt med RR och därmed är insatta i hur saker fungerar.

Vill man ändra på något så får man vara beredd på att vara lite smidigare än dom berömda elefanterna i porslinsbutiken.

Vill "någon" prova på att göra ett Svemo-forum så är det väl bara att göra det, dvs om nu förbundet har förtroende för "någon" och ger samtycke till detta.

Last edited:
Och det var Sandstream som la ut det på sporthoj för att han misstänkte att få personer viste om det. Och han hade rätt.
Vilket jag troligtvis inte kommer att göra i fortsättningen. Då drar jag hellre ett PM till dem jag känner personligen som kan vara berörda så kan resten leta själva, det är ju så de vill ha det.

Ta av dig stringtrosorna och släpp hörnflaggan.
:rofl

Last edited:
Det är ju det som är syftet med ett forum, mothugg och medhugg är sådant man får räkna med, klarar man inte av att andra inte delar ens åsikter så ska man inte heller ge sig in i debatten.

Att kalla folk bakåtsträvare enbart för att dom inte delar ens åsikt är inte så begåvat, tänk på att flertalet av dessa "bakåtsträvare" jobbar ideellt med RR och därmed är insatta i hur saker fungerar.

Vill man ändra på något så får man vara beredd på att vara lite smidigare än dom berömda elefanterna i porslinsbutiken.

Vill "någon" prova på att göra ett Svemo-forum så är det väl bara att göra det, dvs om nu förbundet har förtroende för "någon" och ger samtycke till detta.

Man kallar folk bakåtsträvare för att dom verkar vilja hantera information via stentavlor och huggmejsel i stället för att använda moder teknik.

Ta av dig stringtrosorna och släpp hörnflaggan.
Du får ingen medalj på sporthoj.com för att du försöker föra talan för alla som jobbar ideellt mm RR.

Det finns många som jobbar ideelt med RR i sverige, även jag. Och jag är inte ett dugg intresserad att du ska föra min talan.

Du representerar dig själv och dig själv bara. glöm inte det.

Jag för inte din talan, det gör du så bra själv, jag delger enbart mina egna åsikter och du behöver inte alls hålla med mig, tvärtom så är det bara bra att du står på dig och har egna åsikter.

Och jag förstår inte varför Macke svarar som han gör.

Alltså..... :confused:

Jag svarade som jag gjorde angående däcken eftersom du skrev:

"Både jag och Macke kör Superbike och har full koll på var vi ska läsa.
Dock har ingen svarat på var man hittar info om vilka däck man får använda."

Jag hade ingen baktanke med mitt inlägg, eller nåt motiv att provocera.
Du frågade om vart man hittar information om vilka däck man får köra på, och jag tog fram den. Svårare än så var det inte....

Sen tyckte jag att du var lite fel ute när du skrev:

"Men tävlingen körs inte enligt Nordic Superbike den körs enligt Superstock"

Därför förtydligade jag i vilken ordning dom olika reglementen som finns ska prioriteras. (TR, SR/SOC, FIM STK1000). Och att vi kör enligt FIM's Superstock1000 reglemente, med dom tillägg och undantag som finns i SR/SOC reglementet.

Än en gång, utan att vilja provocera eoch utan någon baktanke, eller att vara spydig eller irriterande... Bara för att upplysa och förtydliga om vad som gäller exakt...

Last edited:
Alltså..... :confused:

Jag svarade som jag gjorde angående däcken eftersom du skrev:

"Både jag och Macke kör Superbike och har full koll på var vi ska läsa.
Dock har ingen svarat på var man hittar info om vilka däck man får använda."

Jag hade ingen baktanke med mitt inlägg, eller nåt motiv att provocera.
Du frågade om vart man hittar information om vilka däck man får köra på, och jag tog fram den. Svårare än så var det inte....

Sen tyckte jag att du var lite fel ute när du skrev:

"Men tävlingen körs inte enligt Nordic Superbike den körs enligt Superstock"

Därför förtydligade jag i vilken ordning dom olika reglementen som finns ska prioriteras. (TR, SR/SOC, FIM STK1000). Och att vi kör enligt FIM's Superstock1000 reglemente, med dom tillägg och undantag som finns i SR/SOC reglementet.

Än en gång, utan att vilja provocera eoch utan någon baktanke, eller att vara spydig eller irriterande... Bara för att upplysa och förtydliga om vad som gäller exakt...

Förstår det. Och inget ont mot dig heller.
Tolkar det som att du ville vara snäll och hjälpa mig med informationen.
Men det var inte det som var meningen med min fråga till R1 Wannabe.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti