POLL: Svemo-forum för förarna?

Bör Svemo ha ett forum för RR-förarna?

• Antal röstningar
    0
Jag förstår din inställning och jag håller med i mångt och mycket men jag tror det skulle kunna fungera med en strikt och hård moderering. Ett fritt forum innebär, precis som man ser här på SH många gånger, fjorton trådar om samma ämne med olika rubrik. Men kan man styra detta och kanske ha fasta tider då en SVEMO-representant svarar i trådar så kan det faktiskt fungera. Moderatorn behöver ju inte vara från SVEMO utan det räcker att denne är någorlunda insatt och lätt ser vad som är värt att spara på s.a.s. Och det skulle behövas. Tycker jag. :)

När jag svarade JA på den här pollen så trodde jag att det fanns avlönade personer på SVEMO:s RR-sektion som borde kunna göra detta. Såklart skulle de då behöva ta bort något annat, men då jag tycker att detta forum skulle kunna vara bra och viktigt, så skulle det kunna vara en prioritet som fick positiva följder för Svensk RR.
Så påpekar då Humlan att det inte finns några avlönade inom SVEMO/RR och då blir det genast svårare. Det blir då en "någon" som ska svara och vem har tid/lust att göra det på sin fritid? Svårt.....

FORTFARANDE tror jag det skulle kunna vara bra!!! Förbundet skulle kunna kasta ut funderingar kring svåra frågor för att få hjälp med lösningar:
-Vi har ett bullerproblem! Vad göra?
-Vi har fyra regelementen i Superbike. Vad göra?
-Hur ska vi se till att alla åker hem glada när vi har utkvalning?
-Vi har en ide om att göra såhär:xxxxxxx. Vad tror ni?
Det finns säkert många goda åsikter förbundet skulle kunna ta in, INNAN beslut tas, för att sedan i görligaste mån undanröja dåliga beslut (typ SVEMO-kröken).

Men vem som ska göra det är såklart ett problem, då frivilligarbete knappast kan beordras och anses som självklart.

Information är alltid bra, dock leder det ibland till diskussion som i sin tur ibland leder till spekulation och ännu större förvirring.

Risken är stor att det uppfattas felaktigt typ på detta vis, förbundet representerar muren och förarna fotfolket http://sv.wikipedia.org/wiki/Västra_muren

När fotfolket inte får svar på sina böner så utses ett oskyldigt offer att stenas.

Detta är givetvis en metafor :)

Last edited:
svarade nej efter som jag tror att det är bättre att svemo har ett eget forum som inte är reklam finansierat och att jag tror att svemo inte kommer att bry sig efter ett tag när paj kastningen är igång

Jaha, återigen är det på ett vis och vi andra ska bara hålla med. Så trist och bakåtsträvande.

Varför inte se möjligheterna istället? Ta exemplet med Svemo-kröken som var ett minst sagt konstigt beslut. Tack vare att jag startade en tråd om regeländringen uppstod en debatt och Svemo backade. Jag fick skit av Humlan för det men förarna var nog tacksamma att någon uppmärksammade dem på detta.

Precis som på SH kommer en majoritet av frågorna i ett Svemo-forum att besvaras av medlemmarna. Representanten från Svemo får ta de tunga frågorna så det behöver inte blir så mycket jobb som vissa försöker göra gällande.

Jaha, återigen är det på ett vis och vi andra ska bara hålla med. Så trist och bakåtsträvande.

Varför inte se möjligheterna istället? Ta exemplet med Svemo-kröken som var ett minst sagt konstigt beslut. Tack vare att jag startade en tråd om regeländringen uppstod en debatt och Svemo backade. Jag fick skit av Humlan för det men förarna var nog tacksamma att någon uppmärksammade dem på detta.

Precis som på SH kommer en majoritet av frågorna i ett Svemo-forum att besvaras av medlemmarna. Representanten från Svemo får ta de tunga frågorna så det behöver inte blir så mycket jobb som vissa försöker göra gällande.

Så du tror att det var din tråd som ändrade världen? Jösses, vilken planet lever du på?
Ett stort antal ledande personer inom svensk RR styrde upp beslutet, inte baserat på en tråd på SH utan baserat på att man undersökte om det hade effekt. Beslutet fattades på dåligt underlag, när detta uppdagades rättades beslutet till.

Så du tror att det var din tråd som ändrade världen? Jösses, vilken planet lever du på?
Ett stort antal ledande personer inom svensk RR styrde upp beslutet, inte baserat på en tråd på SH utan baserat på att man undersökte om det hade effekt. Beslutet fattades på dåligt underlag, när detta uppdagades rättades beslutet till.

Hade förarna inte uppmärksammat och kritiserat beslutet hade vi idag åkt med ett verkanslöst stuprör på våra cyklar.

Visst är det lite väl att ge Perra äran för att Svemo-kröken försvann, men Perra bidrog i allra högsta grad till att beslutet blev känt "i god tid" innan SM premiären.

Någon annan hade garanterat startat tråden om inte Perra gjort det, men tråden i sig var nog väldigt viktig för resultatet.

Nu får du ge dig, vilka är vi andra?... en majoritet säger ju ja till ditt förslag, så fort man inte tycker som dig så tycker man fel enligt dig.

Försök att förstå att i forum så kommer man att träffa på folk med olika åsikter, det är skillnad på bakåtsträvare och realist.

Hur vet man att man får rätt svar på sin fråga om nu vem som helst av medlemmarna kan svara på frågorna, risken är stor att det leder till missförstånd och felaktig information, vem ska sedan reda ut det då?

Visst är det så, och ja, att ge "äran" till mig är att ta i. Ville mest påvisa att ett forum kan ha stor effekt trots att vissa bakåtsträvare bara ser problem.

Det ultimata måste väl ändå vara om du gör ett forum själv, du kan samla viktig information och vara moderator, just do it.

Visst är det så, och ja, att ge "äran" till mig är att ta i. Ville mest påvisa att ett forum kan ha stor effekt trots att vissa bakåtsträvare bara ser problem.

Så dom som inte ställer sej i givakt i hyllningskören är bakåtsträvare?

Jag ser problemet baserat på hur samtliga diskussioner om Svemobeslut slutat här på SH. Pajkastning, massa mail till roadracingutskottet om oväsentligheter, pajkastning, etc. Men visst, gör du jobbet så är ju saken biff. Swedie kan starta ett underforum, du modererar. Jag tvivlar inte ett ögonblick på att du klarar att moderera, det jag tvivlar på är om Svemo ställer upp ideellt på att svara på alla de frågor som kommer bollas över dit när svaret inte är rätt enligt dej.

Jag ser problemet baserat på hur samtliga diskussioner om Svemobeslut slutat här på SH. Pajkastning, massa mail till roadracingutskottet om oväsentligheter, pajkastning, etc.
Jag förstår att du ser ett problem eftersom du i ditt resonemang glömt den viktigaste och orsakande faktorn till att trådarna om Svemo blir hetsiga: Svemos frånvaro!

Om någon från Svemo tidigt i en tråd förklarar varför något är som det är lär förståelsen öka, de sitter ju på info som vi andra inte har.

Jag tror det kan bli jättebra och vi måste börja någonstans :)

Jag förstår att du ser ett problem eftersom du i ditt resonemang glömt den viktigaste och orsakande faktorn till att trådarna om Svemo blir hetsiga: Svemos frånvaro!

Om någon från Svemo tidigt i en tråd förklarar varför något är som det är lär förståelsen öka, de sitter ju på info som vi andra inte har.

Jag tror det kan bli jättebra och vi måste börja någonstans :)

Om man idag ställer en fråga om valfritt ämne får man svar snabbt, oavsett vad det handlar om. Måste det vara en medlem i roadracingsektionen som ger det svaret? Budbäraren är väl inte viktig, det måste väl vara budskapet som är viktigt?

Om man idag ställer en fråga om valfritt ämne får man svar snabbt, oavsett vad det handlar om. Måste det vara en medlem i roadracingsektionen som ger det svaret? Budbäraren är väl inte viktig, det måste väl vara budskapet som är viktigt?
I många fall är det så, ja. Men ibland är det många som undrar hur Svemo resonerat och att då enkelt kunna ge ett svar som når ut till alla kan väl aldrig vara fel.

Som det är i dag ringer och mailar enskilda personer och ställer sina frågor. Beroende på vem som frågar får fler veta svaret eller så behåller frågeställaren det för sig själv.

På företaget jag är anställd hos har vi en help desk som man kan logga in på och ställa teknikfrågor, alla marknadsbolag har tillgång till detta verktyg för att kunna ställa frågor.

Dock är det endast en begränsad grupp tekniker som har behörighet att svara på frågorna.

Detta för att säkerställa att svaret är sant och inget som någon tror eller gissar att det är.

För att detta skall fungera inom RR så måste man certifiera en grupp människor som vet svaren samt att det kommer från en pålitlig källa, endast dom skulle ha mandat att svara på frågorna.

Detta för att undvika spekulationer, gissningar, pajkastning osv...

I teorin enkelt men i praktiken svårt eftersom lönen ligger på 0:- i timmen.

Nya ideer är bra, mer folk som hjälper till i klubbarna är ännu bättre.

Last edited:
På företaget jag är anställd hos har vi en help desk som man kan logga in på och ställa teknikfrågor, alla marknadsbolag har tillgång till detta verktyg för att kunna ställa frågor.

Dock är det endast en begränsad grupp tekniker som har behörighet att svara på frågorna.

Detta för att säkerställa att svaret är sant och inget som någon tror eller gissar att det är.

För att detta skall fungera inom RR så måste man certifiera en grupp människor som vet svaren samt att det kommer från en pålitlig källa, endast dom skulle ha mandat att svara på frågorna.

Detta för att undvika spekulationer, gissningar, pajkastning osv...

I teorin enkelt men i praktiken svårt eftersom lönen ligger på 0:- i timmen.

exakt så där är det på förtaget jag jobbar åxå.

hur många avlönade finns det på svemo??

Nedan klippt från svemo.se...(antar alla har vanligt jobb åxå)

Roadracingsektionen
--------------------------------------------------------------------------------
Hansson Fredrik Sammankallande

--------------------------------------------------------------------------------
Sthillert Rikard Ledamot

Träff Per Ledamot

Roadracingsektionen Adjungerade
Olsson Håkan Förbundskapten

Lodnert Kenneth Tekniska kommitén

Sjöstedt Jannica Ass. Förbundskapten

Roadracingsektionen Kansli
Stenström Kristian Koordinator

exakt så där är det på förtaget jag jobbar åxå.

hur många avlönade finns det på svemo??

Nedan klippt från svemo.se...(antar alla har vanligt jobb åxå)

Roadracingsektionen
Hansson Fredrik Sammankallande

Sthillert Rikard Ledamot

Träff Per Ledamot

Roadracingsektionen Adjungerade
Olsson Håkan Förbundskapten

Lodnert Kenneth Tekniska kommitén

Sjöstedt Jannica Ass. Förbundskapten

Roadracingsektionen Kansli
Stenström Kristian Koordinator

Den enda med lön på den listan är Kristian Stenström. Han har dock inte den kunskap som eftersöks utan är mer en administratör om jag förstått det rätt. Känner inte Kristian personligen, så jag kan inte tvärsäkert säga hur hans kunskaper är.

Den enda med lön på den listan är Kristian Stenström. Han har dock inte den kunskap som eftersöks utan är mer en administratör om jag förstått det rätt. Känner inte Kristian personligen, så jag kan inte tvärsäkert säga hur hans kunskaper är.

var rädd att det skulle vara så.

(just nu är jag glad att jag bara är en lök mek)

det här är samma problematik som med fackligt arbete.

den här personen "nånannan" har ganska mycket att göra.
och när "han" gör nåt klagar "alla".

(jag har INTE röstat) men tycker ett under forum skulle vara bra dock ej under namnet svemo utan under rubriken "reglementet och regler inom roadracing"

Information är alltid bra, dock leder det ibland till diskussion som i sin tur ibland leder till spekulation och ännu större förvirring.

Risken är stor att det uppfattas felaktigt typ på detta vis, förbundet representerar muren och förarna fotfolket http://sv.wikipedia.org/wiki/Västra_muren

När fotfolket inte får svar på sina böner så utses ett oskyldigt offer att stenas.

Detta är givetvis en metafor :)

Haha!
Underbar metafor.. MEN...
Skulle det inte vara positivt för SVEMO att nå ut till sina förare via ett forum?
kostar nog mindre än massmail/brev utskick etc..

Som dedikerad IT-flummo under ett par år och väl insatt i vad det kostar företagsmässigt så tror jag att SVEMO skulle (på sikt efter uppbyggnad och med rätt kunskap "inhouse") spara in pengar genom att bygga ut sin sida med en forum-del.
skulle vara jädrans kul att köra den kalkylen..

Hur skulle medlemmar uppfatta kvaliten på SVEMO:s tjänster med en forum-del?
Möjlighet till snabb feedback på frågor från förare, tränare, lagledare osv..

Ne de skulle vara kul att se SVEMO ta det steget att jobba otroligt proaktivt för att locka fler förare som tävlar...

Du återkommer till detta gång på gång i var och varannan tråd, men vad har det med att spridningen av information att göra?
Tror det finns gott om folk som är villiga att ställa upp gratis och hjälpa Svemo RR med ett forum.
Skulle det inte vara positivt för SVEMO att nå ut till sina förare via ett forum? kostar nog mindre än massmail/brev utskick etc..
Tyvärr så är det så illa i dagsläget, om man tittar på kommunikationen mellan Svemos RR-sektion och deras medlemmar, att vi inte får ett enda mail från dem på hela året. Det vi får är en kalender med regler via snigelposten (en dyr lösning när de kunde skicka en länk till en PDF istället) som bestämts bakom stängda dörrar utan att någon frågat vad vi tycker.

) ......som bestämts bakom stängda dörrar utan att någon frågat vad vi tycker.

Så förarna ska rösta om hur regelboken ska se ut? Om man har svårt att få representanter för de nordiska länderna att enas om ett reglemente kan du ju försöka föreställa dej vad som hänt om varje av dessa länder först skulle ha en omröstning i varje land, för att därefter jämka ihop det till ett reglemente.......

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing