POLL: Subventionera RR-juniorerna?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

Höj startavgifterna och/eller licenskostnaden för att subventionera juniorerna?

• Antal röstningar
    0
Jag hade inte velat vara barn i en familj där man får ärva alla kläder och inte åka på resor för syskonet ska få köra roadracing. Föräldrar som prioriterar så har goda skäl att underkasta sig liten sinnesundersökning.

Edit: en personlig reflektion är att ett barn har mycket att vinna för framtiden på det man lär sig i en lagsport.

Vi är alla olika, jag ville köra cross från det jag var 8, och hade gladeligen skitit i vilka kläder jag haft på mig som 8-åring. Priortierade bort kläder även i
vuxen ålder för att köra rr..
Sen är två barn dubbelt så dyrt som ett. Man bör ju inte prioritera ner ett barn för ett annat. Men det var inte det jag skrev heller. Bara att man som familj väljer vad man vill lägga pengar på.

Personlig reflektion är att i många lagsporter som fotboll etc, så blir många ungar ordentligt tilltryckta och får känna sig värdelösa eftersom så många inte får vara med...

Man bör ju inte prioritera ner ett barn för ett annat. Men det var inte det jag skrev heller.
Du skrev:

"...man kanske skiter i semesterresor och andra nöjen, man låter ungarna ärva kläder etc, och då kanske man kan låta ungen köra rr."

Jag läste detta som att "ungarna" fick anpassa sig så att "ungen" kunde köra RR. Man kan säkert hitta exempel där barn har blivit illa behandlade i alla verksamheter inklusive schack, badminton, och kaninhoppning. Men jag är övertygad om att lagidrott i alla former ger barn en bättre möjlighet att lära sig vad samarbete och anpassning innebär än vad roadracing eller för den delen cross ger.

Jag hade inte velat vara barn i en familj där man får ärva alla kläder och inte åka på resor för syskonet ska få köra roadracing. Föräldrar som prioriterar så har goda skäl att underkasta sig liten sinnesundersökning.

Edit: en personlig reflektion är att ett barn har mycket att vinna för framtiden på det man lär sig i en lagsport.

Vad är det?

Att det inte finns rätt och fel, men i ärlighetens namn inser jag att detta är en fråga som saknar relevans.Att köra RR kostar pengar och vilka 17 åringar har den möjligheten att köra en hel serie.Tror en majoritet av alla 35 åringar inte heller kan köra utan att man får dra in på semester eller fruns slösar konto.
Vad fam Backlunds föräldrar gör av sina pengar och fritid bryr jag mig inte om, alla gör vi vårt val och står för konsekvenserna.

Last edited:
Man kan säkert hitta exempel där barn har blivit illa behandlade i alla verksamheter inklusive schack, badminton, och kaninhoppning. Men jag är övertygad om att lagidrott i alla former ger barn en bättre möjlighet att lära sig vad samarbete och anpassning innebär än vad roadracing eller för den delen cross ger.
Inte ofta det händer men här har vi faktiskt samma åsikt :)

Jag tycker att det är intressant att det finns så många som vet hur man som förälder ska bete sig om man har barn som har racing som intresse (och inget bollsinne), vidare är det också intressant att vissa tydligen har helt klart för sej vilken ekonomisk situation vissa "racing" familjer har.
Det är väl ingen som har påstått att de har koll på ekonomin och det har redan frågats vad juniorerna lägger på en säsong och du kanske kan svara?

Last edited:
Inte ofta det händer men här har vi faktiskt samma åsikt :)

Det är väl ingen som har påstått att de har koll på ekonomin och det har redan frågats vad juniorerna lägger på en säsong och du kanske kan svara?

Njae, var det inte ett inlägg där man nämner:

Cajback och Backlund som snabbt har nått stora sammanhang. Vad har de gemensamt bortsett stor talang? Pappor med stålar och användbara kontakter.

Tillbaka till "vår" fakta gällande fasta utlägg typ licens, träning och tävlingsavgifter 2006:
Licens junior 1500:-, Anmälningsavgift var ca 700 sek per race med undantag för Knutstorp där har jag för mej att det var 900 sek (Svemo subventionerar och går in med ett visst stöd), träningsavgifter vill jag minnas låg på samma som övriga i flesta fall (kan vara fel vid något tillfälle då juniorerna fick mindre tid)

Njae, var det inte ett inlägg där man nämner:

Cajback och Backlund som snabbt har nått stora sammanhang. Vad har de gemensamt bortsett stor talang? Pappor med stålar och användbara kontakter.

Tillbaka till "vår" fakta gällande fasta utlägg typ licens, träning och tävlingsavgifter 2006:
Licens junior 1500:-, Anmälningsavgift var ca 700 sek per race med undantag för Knutstorp där har jag för mej att det var 900 sek (Svemo subventionerar och går in med ett visst stöd), träningsavgifter vill jag minnas låg på samma som övriga i flesta fall (kan vara fel vid något tillfälle då juniorerna fick mindre tid)
"Pappor med stålar och användbara kontakter" skrevs med avseende på förare som på kort tid har nått stora internationella sammanhang. Inte på barn/ungdomar som hobby-kör.

Men som MC-Doktorn skrev kan man fråga sig om det är ett självändamål att barn/ungdomar ska köra roadracing och att deras föräldrar (som betalar) ska få ekonomiska lättnader.

"Pappor med stålar och användbara kontakter" skrevs med avseende på förare som på kort tid har nått stora internationella sammanhang. Inte på barn/ungdomar som hobby-kör.

Men som MC-Doktorn skrev kan man fråga sig om det är ett självändamål att barn/ungdomar ska köra roadracing och att deras föräldrar (som betalar) ska få ekonomiska lättnader.

Ok, ska kids som tränar judo/rider/fotboll/etc betala full licenskostnad också?
Ska du ställa krav om "jämlikhet" bör ju det gälla inom alla sporter som är anslutna till RF.

B-licensen är ju redan subventionerad. För övrigt är ju barn tack och lov inte tillåtna att köra roadracing.

Men b-licensen är även för vuxna rookies. Det finns a-b-c och fler olika licensieringar, för barn/vuxna/motionärer/elit etc.
Men visst kan man skippa det systemet och låta alla betala precis lika mycket.
Barn är visst tillåtna att köra rr, eller räknas man inte som barn om man är 13??

Men b-licensen är även för vuxna rookies. Det finns a-b-c och fler olika licensieringar, för barn/vuxna/motionärer/elit etc.
Men visst kan man skippa det systemet och låta alla betala precis lika mycket.
Barn är visst tillåtna att köra rr, eller räknas man inte som barn om man är 13??
Får en 13-åring köra Rookie 1000?

Får en 13-åring köra Rookie 1000?

Det vet du ju själv att de inte får... :) Men 125jr med dispens går bra. Annars är väl åldersgränsen 14 där va? Roadracing i vilket fall som helst...

Måste man förresten vara 15 för att få A-licens?

Jag räknar en 15-åring som barn, vet inte vad ni tycker...

EDIT: Nu när jag tänker efter... hur gammal var Sturla Borch Fagerhaug, eller något sådant, när han började köra i 125R? Måste ju haft A-licens då... 13? Kanske andra regler för Norrmän... Robin Harms...

Last edited:

EDIT: Nu när jag tänker efter... hur gammal var Sturla Borch Fagerhaug, eller något sådant, när han började köra i 125R? Måste ju haft A-licens då... 13? Kanske andra regler för Norrmän... Robin Harms...

Man behöver inte ha A-licens för att köra 125R.

Det vet du ju själv att de inte får... :) Men 125jr med dispens går bra. Annars är väl åldersgränsen 14 där va? Roadracing i vilket fall som helst...

Måste man förresten vara 15 för att få A-licens?

Jag räknar en 15-åring som barn, vet inte vad ni tycker...

Man är i formell mening barn tills man är myndig.

Fan, jag hade aldrig i livet låtit min dotter (som snart fyller tre) köra roadracing så länge jag hade ansvaret för hennes hälsa (0-18 år). Visst kan man skada sig när man åker skidor och för den delen spelar fotboll. Men att som förälder utsätta ett barn för så kalkylerade risker som roadracing innebär - det tycker jag känns oansvarigt.

Fan, jag hade aldrig i livet låtit min dotter (som snart fyller tre) köra roadracing så länge jag hade ansvaret för hennes hälsa (0-18 år). Visst kan man skada sig när man åker skidor och för den delen spelar fotboll. Men att som förälder utsätta ett barn för så kalkylerade risker som roadracing innebär - det tycker jag känns oansvarigt.
Fan också, nu är vi inte överens längre :hihi

Var det inte i något nummer av IB de redovisade en undersökning som visade att tex ridsport är farligare än RR?

Min dotter är 8 år och rider. Hon knallar omkring bland 500 Kgs hästar och verkar inte ha en susning om vad en lårmuskel på en sen best kan orsaka. Men hon älskar hästar och jag tror att trots den ökade faran som ridning innebär lever hon ett bättre liv än hon gjort utan sina hästar.

Min son är 6 år och om han vill börja köra tex cross så kommer han att få göra det förutsatt att ekonomin tillåter.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...