POLL: Subventionera RR-juniorerna?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

Höj startavgifterna och/eller licenskostnaden för att subventionera juniorerna?

• Antal röstningar
    0

sandstream

Guest
Med anledning av en diskussion i en annan tråd vore det intressant att höra vad ni andra tycker, ni som har eller ska ta ut er licens.

Är det okej att höja startavgifterna och/eller licenskostnaden för övriga så att juniorerna inom RR ska få billigare tävlingar?

Skriv gärna vad ni tycker i tråden och håll det på en sansad nivå :)

Det tycker jag låter som en bra idé. Det är viktigt för sporten att det kommer in nya ansikten i den, så att förhoppningsvis intresset för den ökar. Det är ju juniorena som morgon dagens stjärnor, så om vi ska få in någon i tex motogp så är det viktigt att de fastnar för sporten som ung och kan utvecklas till duktiga förare med åren.

Ja om det är en rimlig kostnad. 1 hundralapp eller 2 kan jag tänka mig att betala mer för att suventionera juniorerna.

Jag tycker det saknas ett alternativ i pollen - att det är bra nu. Det är ju redan subventionerat, med de alternativen får man ju intrycket av att de betalar fullt ut och att andra minsann borde ställa upp lite.

Jag tycker det saknas ett alternativ i pollen - att det är bra nu. Det är ju redan subventionerat, med de alternativen får man ju intrycket av att de betalar fullt ut och att andra minsann borde ställa upp lite.
Jag kollade TR för Anderstorp som hastigast och kunde inte se att de betalade mindre än oss andra.
Hur brukar det vara?

Kan ju tillägga att b-licensen också är rabatterad redan i dagsläget.
A-förare betalar mest, b näst mest och juniorer lite mindre.
Så är det normalt i alla andra idrottsförbund också.
Juniorerna har fått mindre bantid på i stort sett alla evenemang, men betalat mindre startavgift. Däremot tror jag de oftast betalat samma träningsavgifter som alla andra?
Ska man subventionera något är det juniorerna, det är där vi hittar hoppen om nya svenska stjärnor. Tycker till och med en a-licens för en junior ska vara rabatterad, säg under 20 år. Det är inte mycket stöd vi kan ge dem, men de är värda allt.

Jag kollade TR för Anderstorp som hastigast och kunde inte se att de betalade mindre än oss andra.
Hur brukar det vara?

Det kan vara för att startavgiften har ett maxtak satt svemo.

Last edited:
För mig personligen gör det inget om man skulle subventionera deras avgifter helt via andras avgifter. Om de sedan har rika föräldrar- so what?

Hur brukar det vara?

OK, jag trodde det var standard med lägre avgift för dem, jag kikade på TR för LMS SM och då är det 700:- för Jr med samma bantid som de andra (samma tid på kvalen och racet fast färre varv).

Dessutom fritt transponderlån och billigare licens.

Bra med dessa subventioner men ungdomsverksamhet i klubbarna och RR-fabriken är nog viktigare ändå. Tillsammans blir det riktigt bra. :tummenupp

Det är viktigt att få in nya förare i samma takt som man tappar befintliga förare efterssom RR, som verksamhet, bara fungerar när flera individer går samman till ett kollektiv och delar på kostnaderna. Lite cyniskt skulle man kunna säga att man raggar nya kunder på samma sätt som knarkarna på Plattan, första sylen är gratis och i takt med att man sjunker i träsket går priserna upp. Man kan också sätta på sig ett par rosafärgade glasögon se hur man ger barn från mindre förmögna hem en chans att köra RR. Oavsett hur man ser på saken tycker jag att det är rätt att subventionera ungdommar till en rimlig nivå, ungefär som det är idag. Lite måste de få kämpa själv, som vi alla gör, att lära sig hantera svårigheter, motgångar och att hushålla med knappa resurser är en viktig del av uppväxten. I morse låg det tre blöjor kvar i paketet och imorgon är det lön, det är vad jag kallar snygg timing, att hushålla med knappa resurser, sånt lär man sig inte om man får allt serverat på bricka när man är barn. :)

I morse låg det tre blöjor kvar i paketet och imorgon är det lön, det är vad jag kallar snygg timing, att hushålla med knappa resurser, sånt lär man sig inte om man får allt serverat på bricka när man är barn. :)
Härligt exempel!

Angående ämnet RR är jag osäker. Det krävs förmodligen en pappa (eller någon annan närstående) med stålar och användbara kontakter för att en förare ska nå så långt som till VM. Att bara få in foten i B-racing räcker inte även om man är en gudabenådad talang. Se t.ex. på Watz: talang som få men utan pengar/kontakter blir man ingen internationell toppförare. I andra änden har vi Cajback och Backlund som snabbt har nått stora sammanhang. Vad har de gemensamt bortsett stor talang? Pappor med stålar och användbara kontakter. Att subventionera RR för unga av sociala skäl tror jag inte det finns skäl till: De flesta som kör B-racing gör det utan att vara förmögna. Ser inget självändamål i att barn kör RR. Påminner om att Biaggi och Bayliss började med RR vid 18 respektive 23 års ålder.

Det finns ju rabatter som sagt, något jag märkte när jag väl lämnade juniorstadiet och många avgifter mer än dubblades.
Utöver detta fick man inga förmåner p.g.a. ålder, någon direkt ungdomsverksamhet fanns inte, tror det är det som behövs(vet inte hur det är idag). Fast antalet juniorer har ökat mycket på sista tiden(känns det som)(mycket tackvare fabriken), när jag körde 03(?) tror jag nästan jag var ensam under 18 i HMS.

Angående ämnet RR är jag osäker. Det krävs förmodligen en pappa (eller någon annan närstående) med stålar och användbara kontakter för att en förare ska nå så långt som till VM...
Håller med till hundra procent och blir lite smått upprörd när en "RR-pappa" skriver att det gäller att prioritera så får ungen/ungarna köra RR. I många familjer finns det inte många kronor kvar när allt är betalt och att då påstå att det gäller att prioritera sin utgifter känns lite som ett hån mot dem.

För att lyckas och komma en bit inom RR krävs antingen pengar från början i stora mängder eller starka sponsorer, iaf i Sverige.

Håller med till hundra procent och blir lite smått upprörd när en "RR-pappa" skriver att det gäller att prioritera så får ungen/ungarna köra RR. I många familjer finns det inte många kronor kvar när allt är betalt och att då påstå att det gäller att prioritera sin utgifter känns lite som ett hån mot dem.

För att lyckas och komma en bit inom RR krävs antingen pengar från början i stora mängder eller starka sponsorer, iaf i Sverige.

Kolla vad det kostar och låta en unge lira hockey en säsong, det är inga småpengar det heller.
Det är också så att man kan prioritera inom en familj, man kanske skiter i semesterresor och andra nöjen, man låter ungarna ärva kläder etc, och då kanske man kan låta ungen köra rr.
Sen finns det såklart de familjer som bara har någon tusing över i månaden, för att man har dåligt betalt eller kanske någon i familjen som är arbetslös, men då är det inte mycket aktiviteter som passar pengamässigt heller..

Sen finns det såklart de familjer som bara har någon tusing över i månaden, för att man har dåligt betalt eller kanske någon i familjen som är arbetslös, men då är det inte mycket aktiviteter som passar pengamässigt heller..
Nej, då finns det ju bara fotboll, basket, friidrott, innebandy, handboll, kampsporter mm att välja på.

Ishockey behöver inte bli så dyrt om man köper begagnad utrustning men gratis är det inte.

Det är också så att man kan prioritera inom en familj, man kanske skiter i semesterresor och andra nöjen, man låter ungarna ärva kläder etc, och då kanske man kan låta ungen köra rr.
Jag hade inte velat vara barn i en familj där man får ärva alla kläder och inte åka på resor för syskonet ska få köra roadracing. Föräldrar som prioriterar så har goda skäl att underkasta sig liten sinnesundersökning.

Edit: en personlig reflektion är att ett barn har mycket att vinna för framtiden på det man lär sig i en lagsport.

Hur mycket pengar rör det sig om ??
Vad är det?

Last edited:
Jag tycker att det är intressant att det finns så många som vet hur man som förälder ska bete sig om man har barn som har racing som intresse (och inget bollsinne), vidare är det också intressant att vissa tydligen har helt klart för sej vilken ekonomisk situation vissa "racing" familjer har

För att kort beskriva vad jag som "farsa" till en Junior tycker (numera en rookie utan subventioner).

Jag kräver inte att enskilda personer ska bidra till vår verksamhet, men applåderar dom som osjäviskt ger för sportens framtida tillväxt.
Tycker att det ligger i Svemos ansvar att trygga tillväxten, ett sätt att göra det är att subventionera avgifter både gällande starter likväl som licenser(sker idag).
Tycker att RR sektionen släpat en del gällande utbildning, men där har Stefan på Roadracing fabriken gjort ett hästjobb.
Vidare tycker jag att det är de olika föreningarnas ansvar att precis som Svemo försöka se till att vi får en tillväxt, med olika former av support.

Offkeff,, Juniorlicens fram till 20 oavsett klass:tummenupp klockrent!

P.s. En annan förälder i min vänskapskrets med barn som är framgångsrika utryckte: Semester?? Depålivet och race är vår semester.

Jag tycker att det är intressant att det finns så många som vet hur man som förälder ska bete sig om man har barn som har racing som intresse (och inget bollsinne), vidare är det också intressant att vissa tydligen har helt klart för sej vilken ekonomisk situation vissa "racing" familjer har

För att kort beskriva vad jag som "farsa" till en Junior tycker (numera en rookie utan subventioner).

Jag kräver inte att enskilda personer ska bidra till vår verksamhet, men applåderar dom som osjäviskt ger för sportens framtida tillväxt.
Tycker att det ligger i Svemos ansvar att trygga tillväxten, ett sätt att göra det är att subventionera avgifter både gällande starter likväl som licenser(sker idag).
Tycker att RR sektionen släpat en del gällande utbildning, men där har Stefan på Roadracing fabriken gjort ett hästjobb.
Vidare tycker jag att det är de olika föreningarnas ansvar att precis som Svemo försöka se till att vi får en tillväxt, med olika former av support.

Offkeff,, Juniorlicens fram till 20 oavsett klass:tummenupp klockrent!

P.s. En annan förälder i min vänskapskrets med barn som är framgångsrika utryckte: Semester?? Depålivet och race är vår semester.
Ämnet hockey/fotbolls/tennis-pappor skulle utan vidare fylla många sidor som en egen tråd. Här är en intressant artikel vars innehåll många "engagerade" och "stöttande" pappor säkert skulle behöva bli medvetna om.

http://svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=175175

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck