POLL: Subventionera RR-juniorerna?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

Höj startavgifterna och/eller licenskostnaden för att subventionera juniorerna?

• Antal röstningar
    0
Fan också, nu är vi inte överens längre :hihi

Var det inte i något nummer av IB de redovisade en undersökning som visade att tex ridsport är farligare än RR?

Min dotter är 8 år och rider. Hon knallar omkring bland 500 Kgs hästar och verkar inte ha en susning om vad en lårmuskel på en sen best kan orsaka. Men hon älskar hästar och jag tror att trots den ökade faran som ridning innebär lever hon ett bättre liv än hon gjort utan sina hästar.

Min son är 6 år och om han vill börja köra tex cross så kommer han att få göra det förutsatt att ekonomin tillåter.
Att låta ett barn ge sig ut på en roadracingbana och köra i 200 km/h (125 Racer) är att överlåta förälderns ansvar (för barnets hälsa) på barnet (som saknar omdöme/erfarenhet att ta detta stora ansvar).

Att låta ett barn rida innebär inte att föräldern medvetet kalkylerar med samma risker som ovan.

Att låta ett barn ge sig ut på en roadracingbana och köra i 200 km/h (125 Racer) är att överlåta förälderns ansvar (för barnets hälsa) på barnet (som saknar omdöme/erfarenhet att ta detta stora ansvar).

Att låta ett barn rida innebär inte att föräldern medvetet kalkylerar med samma risker som ovan.
Men defakto så är ridning farligare och jag tycker nog att det har rätt stor betydelse i diskussionen.
Småkillarna som kör cross kanske inte kommer över 100 km/h men de kan slå sig fördärvade ändå.

Det viktigaste gällande återväxten av RR är att juniorerna självmant tycker att det är kul och vill köra på bana, att ha en farsa som driver på trots att junior inte vill köra är sorgligt att se.

Detta är inte helt ovanligt inom cross & gokart, farsan som aldrig fick sin dröm uppfylld försöker finna lycka genom att låta grabben/dottern köra trots att dom gråter och verkligen inte vill.

Det har förekommit att en pappa öppnade sonens visir och spottade han i ansiktet eftersom sonen hade för dåliga varvtider.

Dom juniorer som vill köra skall dock givetvis uppmuntras och vårdas.

Nah, folk får väl finansiera sina egna hobbies. Det räcker bra med att jag supportar svensk idrott över skattesedeln. Om SVEMO vill använda skattepengar till att satsa på ungdomar och återväxt så får de väl göra det.

De sketna hundringar eller tusenlapp vi kan hjälpa till med tror jag gör varken till eller från för återväxten. Har man som utövare eller utövares förälder inte råd med den så har man förmodligen inte råd med de föregående heller.

Det är fö så mycket goda och snälla saker man bör göra, som man aldrig bett om. Man bör hjälpa till som funktionär, man bör hjälpa ungdomar, man bör... Fuck that! :D

Det har förekommit att en pappa öppnade sonens visir och spottade han i ansiktet eftersom sonen hade för dåliga varvtider.
Fy fan vad hemskt. I roadracing?

Men defakto så är ridning farligare och jag tycker nog att det har rätt stor betydelse i diskussionen.
Jag tror du har fel i sak. Andelen ridande barn som skadar sig torde vara väsentligt lägre än andelen roadracingförare som skadar sig.

Med andra ord: Skulle du fråga tio av din dotters ridkompisar om de har skadat sig vid ridning skulle dessa vara färre än om du frågade lika många A- och B-förare i depån om de har skadat sig på träning/tävling.

Last edited:

Japp det var en Dansk RR pappa som gjorde detta för några år sedan, sonen är dock en duktig RR förare nu så det kanske hjälpte, det ser inte bra ut att göra så i depån, snacka om att nervärdera en insats.

Jag tror du har fel i sak. Andelen ridande barn som skadar sig torde vara väsentligt lägre än andelen roadracingförare som skadar sig.
Jag är inte så insatt och har bara hört om utredningen, inte läst den.
Vore intressant att veta antalet allvarliga skador inom respektive sport i förhållande till antalet utövare.

Men det jag i grund och botten ville ha sagt var att det finns många farliga sporter varav RR är en av dem.
Japp det var en Dansk RR pappa som gjorde detta för några år sedan, sonen är dock en duktig RR förare nu så det kanske hjälpte, det ser inte bra ut att göra så i depån, snacka om att nervärdera en insats.
Brukar inte förespråka våld men det hade inte suttit helt fel om någon gått fram till farsan och gett honom en vinge bara för att markera. Idiot!

Med andra ord: Skulle du fråga tio av din dotters ridkompisar om de har skadat sig vid ridning skulle dessa vara färre än om du frågade lika många A- och B-förare i depån om de har skadat sig på träning/tävling.

ang: skador i ridsport så är det som allvarliga skadorna som är vanliga, nack, ryggbrott osv när någon ramlar av och landar på huvudet eller får hästen över sig.
Det dör ett antal människor i olyckor med hästar och ridsport varje år i sverige!

Jag skulle tro att alla som har ridit ett par år även har skadat sig flertalet gånger. Jag har en syster som har ridit och tävlat i 15 år så lite insyn i den hemska sporten har jag iaf

Den som ska ha varit med i IB nyligen.
Vad handlade den om alltså, som är relevant i diskussionen?
Jo, jag menar att det finns gott om farliga sporter och att de föräldrar som låter sina barn hålla på med RR inte är oansvariga som du antydde.
Men du utelämnar ju valda delar av det som redan har sagts/belysts. "Farliga sporter" kan som redan sagts vara både fotboll, simning, badminton och roadracing. Man kan, om man vill, belägga att barn skadar sig i alla möjliga verksamheter. Även dans. Eller gymnastik. Det som gör något som roadracing speciellt är ju att föräldrarna utsätter barnet för en medveten/kalkylerad risk att det skadas allvarligt.

Föräldrar som försöker tvinga barn att idrotta oavsett vilken idrott det är borde ha stryk :mad: :mad: Det finns väl vissa exempel i t ex tennis...

Själv tror jag det är mindre farligt att släppa ut en 12 - 13-åring på en liten RR-hoj på bana än att låta dem ta körkort för lätt MC när de är 16 (säger hon som har 2 barn som fick börja på en 75cc när de var 8 och tog kortet när de var 16 UTAN påtryckningar av föräldrarna, helt eget val)

Oj, det finns så mycket att svara på, men jag nöjer mej med att konstatera att vi har olika erfarenheter, referensramar, barn som är olika m.m. och jag tror inte det finns rätt eller fel, jag baserar mina beslut på våra förutsättningar och det fungerar bra för oss, är säker på att samma gäller er i era val.

/Christer

Det som gör något som roadracing speciellt är ju att föräldrarna utsätter barnet för en medveten/kalkylerad risk att det skadas allvarligt.
Roadracing är knappast speciellt i det avseendet. Vi har ju tex cross och go-kart som också utsätter barnet för större risker än tex fotboll.

Man hittar även spelare i tex ishockey som i ungdomsår invalidiserats för livet pga olyckor.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...