POLL: Ställer du upp som funktionär

Brukar du hjälpa till som funktionär?

• Antal röstningar
    0
OK. Jag ställer mig och skäms, men finns det inte en kolumn för Junior på det pappaer man skriver i på träningarna eller har jag drömt?

OffTopic

Vad är det som krävs för att bli funkitionär?

WTF: Funkitionär? vad är det? funktionär menade jag givetvis....

Last edited:
Att man säger "Jag kan hjälpa till"
Sen det finns ju förstås utbildningar också om man vill avancera eller som jag bara få gratis mat...

Ok, jag skulle tänka mig att bli funktionär, skulle man kunna få ev. resor betalda, alt. få åka med någon då jag inte direkt har någon resebudget att tala om? Bor i Gbg för närvarande och vill gärna hjälpa till (vill gärna se lite race gratis också :))

Edit: Har ingen erfarenhet vad gäller rr men älskar motorcyklar...

Last edited:
Känner samma sak som JOTack, om man fick en slant för bensinen till banan (+ en matbit?) och hade en dagen ledig kan jag också tänka mig att ställa upp som funkis. Fördelen är ju att kunna se race och snacka med likasinnade...

OK. Jag ställer mig och skäms, men finns det inte en kolumn för Junior på det pappaer man skriver i på träningarna eller har jag drömt?

Det behöver du inte göra :krama, tidigare innan dom hade egna körningar va det så, i i realitet är det väl fortfarande en subvention med tanke på att dom betalar lika mycket men enbart kör med en grupp vilket blir ganska mykcet körtid för pengen

Ok, jag skulle tänka mig att bli funktionär, skulle man kunna få ev. resor betalda, alt. få åka med någon då jag inte direkt har någon resebudget att tala om? Bor i Gbg för närvarande och vill gärna hjälpa till (vill gärna se lite race gratis också :))

Edit: Har ingen erfarenhet vad gäller rr men älskar motorcyklar...

Självklart får man reseersättning! Man får mat, oftast från det man kommer tills dess man åker, beroende lite på när man kommer/åker. Boende kan vi ordnas gratis vid banan. Vi ger fribiljetter till trafikövningarna på banan och vi har speciella träningar för våra funkisar med och utan licens med tips från instruktörer om man vill. Kör man inte hoj själv erbjuder vi biobiljetter så att man får något litet som tack i alla fall!

Har man ingen tidigare erfarenhet av att vara funkis får man stå på en lättare postering med någon erfaren kille/tjej så att man kommer in i hur allt funkar.

Är någon intresserad av att hjälpa till ä'r det bara att PM:a eller maila mig!

Gustav, vi tycker om dig ändå, skäms inte!

Så har man "ställt upp" då!!!:) Riktigt trevligt. Solbräd och fin blev man på kuppen. Men tack gode gud för att det var fint väder! FI FAN vad hemskt det hade varit om man skulle stått där i regn o snälblåst! Fi fan! Men nu var det fint! Särskilt kul var det att vinka blått under BoTT-racet.

Så har man "ställt upp" då!!!:) Riktigt trevligt. Solbräd och fin blev man på kuppen. Men tack gode gud för att det var fint väder! FI FAN vad hemskt det hade varit om man skulle stått där i regn o snälblåst! Fi fan! Men nu var det fint! Särskilt kul var det att vinka blått under BoTT-racet.
Ahhh det blir en extra fin depåplats till helgen som bonus till dig :krama

Det har väl hänt... :näsblod

Jag tycker pollen är bra även om den kanske inte ger en rättvis bild av det hela. För det är intressant, vad driver folk att vara funkisar? Den frågan ska jag försöka besvara nån gång i livet.

Hmmmmmmm...... att tvinga förare att ställa upp som funktionärer när det är ont om funktionärer..... Hmmmmmmm..... jag vet inte jag.... Enligt det resonemanget, ska man då kräva att funktionärer "ställer upp" och rejsar när det är små startfält? Fattar inte detta att vi förare, och särskilt då vi A-förare (eller elit då fan), ska vara någon sorts syndabockar för att det är ont om funktionärer! Vad fan vore motorklubbarna utan förare! Vi förare är väldigt tacksamma för att funktionärer finns så vi kan få göra det vi tycker är kul, MEN i motsvarande grad finns det väl funktionärer (och åskådare och hangarounds) som är glada för att vi förare finns, som tömmer våra pensionskonton för att ni funktionärer ska få ha lite kul (lite överdrivet men ändå). Vi finns väl till för varandra och att vi ska ha kul tillsammans??
Du har helt rätt i att motorklubbar inte vore någonting utan sina aktiva utövare men vi skulle inte kunna köra en endast träning utan funktionärer så vem som är mest beroende av vem är inte så svårt att räkna ut.

Om en klubb arrangerar en tävling är det upp till dem att fixa funktionärer och skulle det saknas folk tycker iaf jag att det är en självklarhet att de förare som är medlemmar i klubben, men inte ska köra, ställer upp.
Låter det helt fel enligt dig?

I LMS är det lite speciellt eftersom de anordnar 2 racehelger och rookisarna har ställt upp och flaggat första helgen men nu ser det inte ut att vara en enda elitförare i klubben som anmält sig för att flagg åt rookisarna på deras helg i slutet av augusti.

Jag har under dagen med lite hjälp raggat fram minst tre "A-förare" till rookieracet har ev. en till på gång. Så visst några ställer allt upp. :tummenupp

Lasse, har ni inte fått reseersättning när ni hjälpt till? I så fall måste det ordnas om ni ställer upp någon mer gång, jag ber om ursäkt ifall infon inte gått fram till er!

Du har helt rätt i att motorklubbar inte vore någonting utan sina aktiva utövare men vi skulle inte kunna köra en endast träning utan funktionärer så vem som är mest beroende av vem är inte så svårt att räkna ut.

Om en klubb arrangerar en tävling är det upp till dem att fixa funktionärer och skulle det saknas folk tycker iaf jag att det är en självklarhet att de förare som är medlemmar i klubben, men inte ska köra, ställer upp.
Låter det helt fel enligt dig?

Det är så klart bra om de ställer upp. Visst. Om de kan och har tid. Och det tycker jag gäller för alla och för alla arrangemang.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag lägger ner MYCKET mer tid på racing och racingrelaterade aktiviteter nu, som A (elit) - förare än jag gjorde som Rookie. I detta ingår att skriva till tidningen, synas på stan i olika sammanhang, snacka på klubbar, vara ute på skolorna och prata racing, ordna aktiviteter, ringa till företag för att försöka få dem intresserade av mig och racing mm. mm. Till detta kommer att man ska försöka hålla en gammal kropp i trim för att kunna hålla ungtupparna stången och det tar tid, mycket mer tid än under Rookie-tiden.:) Men det problemet har väl inte du, du som är ung o stark o slimmad....:tungan
Summa summarum, mycket mer tid går åt nu än förr. Visst är det tid som ger mig personligen positivt tillbaka, men även till Roadracing som sport och därmed till kollektivet. Till hemmatävlingen på Falken kommer det varje år mellan 30 och 60 åskådare som inte skulle varit där om det inte hade varit för mig. På flera skolor här i stan vågar jag påstå att det finns en positiv bild av roadracing pga mig. Detsamma gäller på Polisen, Länsförsäkringar, NBV, NTF, Lokala media, Rotary, Lions med flera. Dessa kontakter förekom inte på Rookietiden utan har växt fram sedan jag blivit A-förare. Och, detta tar tid. Inte säkert att det hade varit bättre använd tid att stå på postering 7 och vinka gulflagg.

Lasse, har ni inte fått reseersättning när ni hjälpt till? I så fall måste det ordnas om ni ställer upp någon mer gång, jag ber om ursäkt ifall infon inte gått fram till er!

Nä det har vi inte. Självklart kommer vi ner fler gånger och hjälper till.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026