Poll - Ska vi fortsätta åka sporthoj "klass7"?

Hur ska vi *rädda sporthojen*?

• Antal röstningar
    0
GSXR1100R skrev:
Bra förslag, troligen så skulle många välja den låga premien, om sen olyckan är framme så får man själv fundera om det är lönt att ta det på försäkringen eller fixa det själv :tummenupp

Jag skulle då utan tvekan ta den låga premien och ta det lite lungt när man är ute och gasar. Jag kan mycket väl förstå personer som betalar dryga pengar för en försäkring och sen råkar ut för en olycka och tar ut så mycket som möjligt. Klart som fan folk vill ha valuta för pengarna.

obs. Jag har inte själv gjort så, och kommer troligtvis inte göra det då jag inte har råd med en dyr försäkring. Trafik duger gott till mig.

Kain skrev:
Ända vettiga är väll en försäkring där man kan välja
Hög självrisk = lägre premie
Hög premie = låg självrisk
Bra förslag :tummenupp

Man skulle också kunna tänka sig ett 3:e alternativ där man betalar in hela eller delar av självrisken från början och får tillbaka den sen om den inte använts.

Edit: Det där kanske behöver närmare förklaring. Min tanke var att skapa något som uppfattas som ett slags belöningssystem, där man tjänar på att vara olycksfri. Vid sidan av Kains alternativ så skulle man exempelvis kunna bli erbjuden ett allternativ med ännu billigare försäkring förutsatt att man betalar in självrisken som säkerhet. Är man olycksfri en viss tid så får man tillbaka den pengasumman och får behålla den låga premien. Om olyckan är framme så ryker självriskpengarna och premien flyttas upp till normalnivå. En vild idé alltså... vad tror ni?

Last edited:
begränsa toppfarten

varför inte begränsa toppfarten på hojar, till tex 150km/h, det är totalt omotiverat att ha en hoj som gör 300 när lagen säger 110 som mest. då skulle vi säkert slippa en del testosteron-personer som bara är ute efter värre o värre kickar o inte att njuta mc.

-dB_mike skrev:
varför inte begränsa toppfarten på hojar, till tex 150km/h...
Varför inte 110? Fortare än så får man ju inte köra.

-dB_mike skrev:
varför inte begränsa toppfarten på hojar, till tex 150km/h, det är totalt omotiverat att ha en hoj som gör 300 när lagen säger 110 som mest. då skulle vi säkert slippa en del testosteron-personer som bara är ute efter värre o värre kickar o inte att njuta mc.
Hur då, men varvstopp vid 5000 varv?

berggren_martin skrev:
Bra förslag :tummenupp

Man skulle också kunna tänka sig ett 3:e alternativ där man betalar in hela eller delar av självrisken från början och får tillbaka den sen om den inte använts.

Edit: Det där kanske behöver närmare förklaring. Min tanke var att skapa något som uppfattas som ett slags belöningssystem, där man tjänar på att vara olycksfri. Vid sidan av Kains alternativ så skulle man exempelvis kunna bli erbjuden ett allternativ med ännu billigare försäkring förutsatt att man betalar in självrisken som säkerhet. Är man olycksfri en viss tid så får man tillbaka den pengasumman och får behålla den låga premien. Om olyckan är framme så ryker självriskpengarna och premien flyttas upp till normalnivå. En vild idé alltså... vad tror ni?

Nu fattar jag inte alls, menar du att man ska deponera självriskpengarna hos försäkringsbolagen? Varför då? För att man inte ska smita från sitt ansvar? Det där får du allt förklara närmare. :confused: :3freak

Bingo skrev:
Varför inte 110? Fortare än så får man ju inte köra.
Nja, men fortare än 110 på mätaren får man köra iaf. Sen är det 3 km/h felmarginal på lasern också :D

K-Micke skrev:
Nu fattar jag inte alls, menar du att man ska deponera självriskpengarna hos försäkringsbolagen? Varför då? För att man inte ska smita från sitt ansvar? Det där får du allt förklara närmare. :confused: :3freak
Mer som att man kunde investera i sin försäkring och på så sätt få billigare premie. Men det var som sagt en helt vild idé tagen från luften. Vet inte ens om jag tror på den själv.

berggren_martin skrev:
Mer som att man kunde investera i sin försäkring och på så sätt få billigare premie. Men det var som sagt en helt vild idé tagen från luften. Vet inte ens om jag tror på den själv.

Ungefär som ett ICA-kort alltså? :hihi

Jag vill nog betala självrisken först när (om) det blir aktuellt att utnyttja försäkringen.

Jag har en ide på billigare försäkringar!
Iden lyder så här försäkringsbolagen sätter ett marknadsvärde på din hoj.
Sen får du själv bestämma om du vill försäkra hojen till det värde eller försäkra den till ett lägre värde tex. Marknadsvärde R1 75.000kr
Men du försäkrar den bara till ett värde av 40.000kr kan ju kännas rätt surt men försäkringen bör ju bli desto billigare eller vad säger ni där ute.

Det är ju iallafall en ide :tummenupp

Adis skrev:
Jag har en ide på billigare försäkringar!
Iden lyder så här försäkringsbolagen sätter ett marknadsvärde på din hoj.
Sen får du själv bestämma om du vill försäkra hojen till det värde eller försäkra den till ett lägre värde tex. Marknadsvärde R1 75.000kr
Men du försäkrar den bara till ett värde av 40.000kr kan ju kännas rätt surt men försäkringen bör ju bli desto billigare eller vad säger ni där ute.

Det är ju iallafall en ide :tummenupp
Jo, det kan vara en idé.

Men 40 papp, det får man inte ens ny plast för till en r1?

berggren_martin skrev:
Jo, det kan vara en idé.

Men 40 papp, det får man inte ens ny plast för till en r1?

Nej det kanske man inte får , :yoparty men det var bara ett exempel .

-dB_mike skrev:
nja, snarare en hastighetsspärr, finns på bilar men brukar vara ställd vid 250km/h
Säkert bra.. men väldigt tråkigt :tråkad :trött

Särskilt för dom som inte har råd men en hoj för gata och en för bana.

Fantômas skrev:
Ge försäkringsbolagen större rätt att utreda hur 'olyckan' skett.

Vissa olyckor bör man inte kunna utnyttja vagnskadeförsäkringen för.

T.ex. om någon klotat på en helt rak väg, singelolycka, dvs inget djur eller annat fordon inblandat. Då är det i de flesta fall fråga om någon slags stuntning, wheelie eller stoppie vilket inte borde vara giltigt att skadeanmäla.

Samma sak gäller då det är helt uppenbart att man kört väldigt mycket för fort, det går ju liksom att se på den krashade hojen som körts inne i stan på 50 väg om den framförts i 65 eller 140, i det senare fallet bör man enligt mig inte heller kunna utnyttja vagnskadeförsäkringen.

Så tycker jag i alla fall .....

:hej

tyska f-bolag har ju gränsen 130km/h tror jag....för att försäkring ska gälla

Honda VFR 800 går i klass 6 inte i klass 7

Busafreak skrev:
Definitionsmässigt är klass 7 ett stort bekymmer då exvis en HONDA VFR 800 går i klass 7 - en ganska typisk långfärdshoj, likaså BMW k1100 med packväskor o "gubbsits".

Hur ska bågarna klassas? Är en km-försäkring med en garagemodul möjlig? Är en GPS-relaterad "black box" möjlig som registrerar de senaste tolv timmarna som bågen rullat möjlig (får inte avläsas annat än vid olycka)? Om försäkringsbolagen menade något - varför inte en partsammansatt haverikommission (för bättre utredningar om vållande och andra orsaker)?

Det verkar som om fantasin för närvarande inskränker sig till, mera olyckor - högre premier.

Lika tokigt att förs.bolagen (och vi) accepterar att de flesta bågarna stjäls på hösten när det är dags att ställa in!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman