Poll - Ska vi fortsätta åka sporthoj "klass7"?

Hur ska vi *rädda sporthojen*?

• Antal röstningar
    0
valmers skrev:
Glöm nu inte bort att det är kostnaderna för personskador som är den stora boven i dramat, inte kostnaderna för "hårdvara".

Nej men genom att klämma åt egona som är rädda för hårdvarukostnaderna så får man garanterat en positiv följdeffekt på mjukvarorna.

Det finns en stor andel sporthojsknuttar som skulle försvinna om de inte fick köra R1. Jag påstår att många av dessa är överrepresenterade i olycksstatistik och försäkringskostnader. Straffa ut dessa så får vi se...

valmers skrev:
Glöm nu inte bort att det är kostnaderna för personskador som är den stora boven i dramat, inte kostnaderna för "hårdvara".
Det känner vi till ja, våra skattepengar går till dig...

Chrille skrev:
Förbjud avbetalningsköp för folk som inte haft lappen i 5 år?? Det kanske hade gjort skillnad?

I sådana fall kommer ju skenförsäkringarna öka än mer då det finns ytterligare incitament att registrera på någon annan.

Markus skrev:
I sådana fall kommer ju skenförsäkringarna öka än mer då det finns ytterligare incitament att registrera på någon annan.

Jo men där kommer ju enbart finnas trafikförsäkringar. ...

Ni som snackar om personlig försäkring kan ni förklara hur ni tänker då?
Hela försäkringstanken är ju att ett kollektiv betalar för det kollektivet kostar. Vissa betalar mer än de får tillbaka och andra betalar mindre än de får tillbaka och de reglerna är alla medventna om från början.
Trafikförsäkra och sätt in valfri summa på ett konto så har du skaffat dig en "personlig" försäkring.

Chrille skrev:
Och så ska mellankortet vara obligatoriskt för alla som skaffar kort. Hur rätt var det att jag fick skaffa tung hoj när jag tog lappen som 23-åring??

Det där var nog ett av de bästa förslag jag någonsin hört, en annan störde sig ju på att alla inte får lika förutsättning, beroende på NÄR man tog sitt kort :mad:

Fantômas skrev:
Ge försäkringsbolagen större rätt att utreda hur 'olyckan' skett.

Vissa olyckor bör man inte kunna utnyttja vagnskadeförsäkringen för.

T.ex. om någon klotat på en helt rak väg, singelolycka, dvs inget djur eller annat fordon inblandat. Då är det i de flesta fall fråga om någon slags stuntning, wheelie eller stoppie vilket inte borde vara giltigt att skadeanmäla.

Samma sak gäller då det är helt uppenbart att man kört väldigt mycket för fort, det går ju liksom att se på den krashade hojen som körts inne i stan på 50 väg om den framförts i 65 eller 140, i det senare fallet bör man enligt mig inte heller kunna utnyttja vagnskadeförsäkringen.

Så tycker jag i alla fall .....

:hej
Kan bara instämma!
Tycker det är galet att försäkringarna gäller vid "stunt" olyckor.
Möjligtvis om man har någon form av "drulle" försäkring som ersätter ev personskador vid dessa olyckor.
Hårdvaran får man pröjsa själv.

Jag tycker att man borde försöka få fler steg mellan mellanklass och fulleffektshojjar.
Höja mellan klass till låt oss säga 45 hästar och införa ett mellansteg till med begränsning på kanske 100 hästar.

Jag tycker att det är helt idiotiskt som det är nu med mellanklass. För låg begränsning kontra fulleffekt på nyare sporthojjar.

Goodstuff skrev:
Hela försäkringstanken är ju att ett kollektiv betalar för det kollektivet kostar. Vissa betalar mer än de får tillbaka och andra betalar mindre än de får tillbaka och de reglerna är alla medventna om från början.
Trafikförsäkra och sätt in valfri summa på ett konto så har du skaffat dig en "personlig" försäkring.

inte en sån personlig försäkring, utan en mer skräddarsydd för just hur du betett dig, hur många klotningar med inlösen, andra skador du haft tex, hojutlåningsrestriktioner.
Idag kan Arne 24 med en kronvurpa per år få samma premie som Rune 24 som aldrig tagit t en spänn på sin försäkring.

Angående fler klasser, problemet är ju att det saknas vettiga hojar i mellanklassen nu, finns de nånstan så kommer de ju knappt hit iaf, alltså det skulle fasen finnas en lista med icke godkända hojar att strypa där skulle alla klass 6-7 hojar stå med.
Det är bara ett jäkla hån alltihop, mycket få procent bryr sig att åka med strypningen i vilket fall.
En del lär sig givetvis aldrig men dessa skulle som sagt få höga premier så att de blev tvungna att åka nåt klenare några år för att dra ner premien igen, då tror jag dessa skulle lägga ner helt antagligen och då var man av med dem.

Last edited:
Personligare försäkringar där man själv är med och dikterar villkoren.
Ex att endast försäkringstagaren får köra hojen, krav på garage, larm, skyddskläder, ålder, bostadsort, hur länge man haft körkort, eget tillval av liv/skadeförsäkring etc etc.

Då kan man skapa en personlig profil tillsammans med f-bolaget och därefter sätta premien.

Last edited:
majtii skrev:
Ex att endast försäkringstagaren får köra hojen, krav på garage, larm, skyddskläder, ålder, bostadsort, hur länge man haft körkort, eget tillval av liv/skadeförsäkring etc etc.

Då kan man skapa en personlig profil tillsammans med f-bolaget och därefter sätta premien.

Det käns som om inte bolagen orkar ta dessa extrakostnader, de bryr sig egentligen bara om sin vinst, och den kan de få genom att chockhöja för alla utan urskiljning.

majtii skrev:

Allt det där finns ju.....men inte till klass7. Ingen vill ha oss och vi har banne mej förtjänat det.

Alla krav du räknar upp PLUS kön finns det försäkringar som tar hänsyn till. Du frågar om något som redan existerar....

Chrille skrev:
Hur rätt var det att jag fick skaffa tung hoj när jag tog lappen som 23-åring??

det blir som i Japan... där måste alla som har nytaget körkort köra med en skyllt bakpå fordonet som visar att man är färsk i trafiken i två år (var iofs ett tag sen jag såg det härinslaget om det är så nu vet jag inte)... resultatet var att väldigt många tog kortet o körde inte på två år för de skämdes när de hade skylten på...

jag tog mitt kort när jag var 18.. körde inte speciellt mkt hoj innan 22-23 år sådär.. då hade ju regeln 25 år funkat men att ha kortet i 2 år för att få köra tung hade inte gjort mej speciellt mycket...

jag tror mest på att det behövs utbildning av förare (både bilar och MC). det finns vääääldigt många därute i trafiken som tog sitt kort i början på förra århundradet och man kan ju undra om de egentligen ska få köra fordon.

Jag ör FÖR omtagning av körkort säg, vart 5:e år, man skulle få bort många riktiga idioter i trafiken. Hur det skulle gå till vet jag inte men ändå...

//håkan

Chrille skrev:
Allt det där finns ju.....men inte till klass7. Ingen vill ha oss och vi har banne mej förtjänat det.

Alla krav du räknar upp PLUS kön finns det försäkringar som tar hänsyn till. Du frågar om något som redan existerar....

jo de finns, det har du rätt i men de är inte särskilt personliga med tanke på ens historia.

Goodstuff skrev:

Det jag menar är en privat försäkring som följer dig själv, liknande den typ man har i england, dock kräver det en lagändring här hemma.
D.v.s du försäkrar just dig som person att köra en viss hoj. F-bolag kommer precis som nu låta 18-åringar betala svinhöga premier, med skillnaden att de skulle begå ett lagbrott om de körde en hoj som de inte själva försäkrat sig att köra. Med det följer då också att man inte kan låna ut hojen till höger och vänster.
Det är ju bara försäkringsproblematiken det. Det stora problemet är ju fortfarande att folk bevisligen inte kan köra klass7-hojar utan att kvadda, både sig själva och hojarna.
Olyckor kommer alltid att ske, men skulle man få bort de som haft körkort ett eller två år från klass7 skulle nog statistiken se lite annorlunda ut. Nu är det givetvis inte enbart tiden man haft körkort som avgör hur bra/dålig förare man är, utan hur mycket man kör, vilket är väldigt svårt att mäta.

Fast o andra sidan, Darwin sköter det här rätt bra ändå, det låter ganska morbidt att säga det, men de flesta fattar ändå inte, trots statistik och råd från folk med erfarenhet..

Chrille skrev:

kan va därför F-bolagen vill kunna se dina trafiksynder i polisregistret ... för att bestämma vilken premie man ska få, bra? dåligt? vet inte...

//håkan

Visst finns det men kollar f-bolagen att man följer villkoren?

Ett par andra villkor jag tänkte på (men inte hann skriva...) är hur man kan tänka sig skadeersättning ska se ut. Kör man med extra/racekåpor behöver man inte ersätta dessa. Räcker kanske med en hundring för lite spackel...

Om jag kör med racekåpor och har en extra extremsportförsäkring på mej själv då borde premien också bli rimlig.

majtii skrev:
Visst finns det men kollar f-bolagen att man följer villkoren?

Ett par andra villkor jag tänkte på (men inte hann skriva...) är hur man kan tänka sig skadeersättning ska se ut. Kör man med extra/racekåpor behöver man inte ersätta dessa. Räcker kanske med en hundring för lite spackel...

Om jag kör med racekåpor och har en extra extremsportförsäkring på mej själv då borde premien också bli rimlig.

Det är fortfarande inte plasten som är det dyra.. Det dyra är att laga dig..
Några ärr, en trasig axel, en spräckt mjälte, några månaders sjukskrivning där försäkringsbolaget får ersätta dig för inkomstförluster osv, är det som kostar.

Men visst skulle man kunna skriva på papper att man inte begär någon ersättning vid 50%-handikapp eller mindre...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman