Poll. Café racer akter. Vad ska jag ha?

A D A M

Your Evil Twin
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Ducati 900 SS 79, Kawasaki W650 2001
Kan inte besämma mig!
Har just kapat ned de blinkersfästen som finns i bild 1 och testmonterat ett par Kellerman.

Nu har jag tre alternativ på utseende.
1) Lucas på aluskärm med regplåt. Se bild 2&3. Har haft det såhär 2009.

2) Jag köper ett par nya Kellerman blinkers med integrerat bak&bromsljus och fimpar lyktan. Då återstår följande val:

2 a) regplåt under aluskärm se bild 4&5

2 b) Kör utan skärm och reg plåten under sadeln (visst, tråden heter streetfighters oxå). Risk för böter.

2 c) Gömmer undan plåten ännu mer genom att låta lite stänka titta fram. Se bild 8-10. B Ö T E R ? :eek::eek::eek:

Ok. Fram till valurnorna. Om du vill förbli anonym men ändå vill rösta går det bra att göra det genom handuppräckning.

Bifogat

• 1 Lucas .jpg
    1 Lucas .jpg
    223.8 KB · Visningar: 651
  • 8 Kellerman, undertail & skärm.jpg
    8 Kellerman, undertail & skärm.jpg
    234.3 KB · Visningar: 188
  • 7 Kellerman undertail.jpg
    7 Kellerman undertail.jpg
    240.8 KB · Visningar: 196
  • 6 Kellerman undertail.jpg
    6 Kellerman undertail.jpg
    240.9 KB · Visningar: 598
  • 5 Kellerman skärm med regplåt.jpg
    5 Kellerman skärm med regplåt.jpg
    235.3 KB · Visningar: 182
  • 4 Kellerman skärm med regplåt.jpg
    4 Kellerman skärm med regplåt.jpg
    236.2 KB · Visningar: 255
  • 3 Lucas på skärm.jpg
    3 Lucas på skärm.jpg
    235 KB · Visningar: 258
  • 2 Lucas på skärm.jpg
    2 Lucas på skärm.jpg
    237.7 KB · Visningar: 305
Last edited:
Tror inte ens du behöver ställa den här frågan egentligen! :tungan

Vill du bygga en läcker hoj är det inget annat än dom sista alternativen som funkar. Alltså skippa innerskärmen!!!

Ev. skaffa en mini mini skylt och sätt bak med en minimalistisk hållare.

Du kan kolla några av mina bilder får du se. Skylten är ca. 10 x 8 cm.

Har nu tagit bort det däremot, den cleana looken infaller direkt! :krama

Svårt som fan att se . Skulle vilja se bilder från sidan men jag antar att det är för trångt i garaget....
Lucas lampan är ju en klassiker, hur skulle det vara med den & skylten under sadeln ???
Sen ett tipps sätt nr på bilderna med så blir inte alla förvirrade & ger fel tipps:tummenupp

Tror inte ens du behöver ställa den här frågan egentligen! :tungan.....
Du kan kolla några av mina bilder får du se. Skylten är ca. 10 x 8 cm.
:krama

Ditt bygge prenumererar jag på. Fantastisk hoj!
Utan skärm ser min hoj lite rumphuggen ut och sadeln känns lite bred rakt bakifrån samtidigt som gillar jag det. Se Matchless racern på bilden. Kan nog kompenseras med aningen kortare studsare. Miniskylt har jag till min Ducce men jag tycker de är lite larviga.

Sen ett tipps sätt nr på bilderna med så blir inte alla förvirrade & ger fel tipps
Bra ide EST! Döpte dem så håller man musen över kommer rätt nr. Fixar numrering nästa gång

När jag börjar känna att något är rätt kommer jag rulla ut cykeln och ta bättre bilder. Plockar in två till med skärm och plåten under sadeln.

Bifogat

• 376528906_917c267f70_m.jpg
    376528906_917c267f70_m.jpg
    21.8 KB · Visningar: 1,214
  • 8  Kellerman, undertail & skärm.jpg
    8 Kellerman, undertail & skärm.jpg
    238.9 KB · Visningar: 162
  • 10 Kellerman, undertail & skärm.jpg
    10 Kellerman, undertail & skärm.jpg
    231.4 KB · Visningar: 127
Last edited:
Min röst: Utan stänka, med regskylt i hjulhuset alternativt att du fortsätter att köra som du gjorde 2009. :tummenupp

känns faktist som om polisen kommer att jäflas me regnumret i hjulhuset. Störigt me regskylt på en så cool hoj dock så känns det som om man skall följa det här klassika som du gjort å då får väl skylten synas inte "gömmas" i hjulhuset som massa fighters osv modernare hojar :va är inte tanken med caféracers (förr) typ att man i princip tar racehojar och "slänger på" blinkers och nödvändigt typ reggnr i hasten så att man får köra "lagligt"?:confused:

fast vad vet jag jag är ju bara ung :D

Det ser ju helt klart bäst ut med helt rensad bak. En tanke som även polisen skulle kunna acceptera är en variant på sidomontage. Släng bort kjedjeskyddet eller kapa upp det, bocka skylten och använd den som kombinerad kjedjeskydd/skylt.

Det ser ju helt klart bäst ut med helt rensad bak. En tanke som även polisen skulle kunna acceptera är en variant på sidomontage. Släng bort kjedjeskyddet eller kapa upp det, bocka skylten och använd den som kombinerad kjedjeskydd/skylt.

Precis min tanke.
Om du sätter regplåten i hjulhuset kan du lika gärna skita i att ha någon alls. Känns meningslöst att ha någon då du ändå kommer att få böter för felplacerad skylt = ingen skylt alls i pålisens ögon.

Jag har kört med simonterad hela förra sässongen med poliser bakom mig vid ett flertal tillfällen, aldrig haft några problem Vid besiktningen är det å andra sidan en helt annan femma ;)

Sjysst:huvet, ni hittar på ett nytt alternativ så det blir mer jobb. Men jag gillar idén eftersom den tillåter mig att sätta dit stänkan för vardagskörning=risk för regn = vattensprut längs hela ryggen. Så kan jag köra med renrakat när jag ska impa på nån.
Med sidomontage är det nog risk att det blir en miniskylt trots att jag brukar uttala mig nedsättande om dem.
Då blir frågan. Lyse? Ska jag köra med Kellerman blink/bakljus allt i ett eller en lampa på skylten. Behövs ändå för att få den belyst. Kellerman kombon är ju inte billig.
Fixade med en kompis cykel och kom på att man kan sätta lampan på skattemärkets plats nu när ordningsmakten har fått möjlighet att kolla om skatten är betald med hjälp av digital tankeöverföring.
Well. Whatdayasay?

Kellerman historian är sketasnygg och clean, men priset är ju löjligt.
Finns de inga andra firmor som säljer liknande eller kopior?

Separat belysning för regplåten kan du annars ordna med en lysdiodsbult. Funkar finfint.

Dummy

..... En tanke som även polisen skulle kunna acceptera är en variant på sidomontage. Släng bort kjedjeskyddet eller kapa upp det, bocka skylten och använd den som kombinerad kjedjeskydd/skylt.
Här kommer en dummy. Funkar bra tycker jag! Ska rundas lite efter kedjeskyddet. Om jag kör utan belysning kapar jag ned den maximalt. Utan skattemärke blir storleken ungefär som en miniskylt.

Kellerman historian är sketasnygg och clean, men priset är ju löjligt.
Finns de inga andra firmor som säljer liknande eller kopior?
Visst är det ett sjukt högt pris. Har tyvärr inte hittat någon annan. Men om någon vet är jag den förste att shoppa. En sådan produkt borde väl kopieras blixtsnabbt.

Annars tyckte jag det var rätt OK med Lucas på skylten. Sen vet jag inte om det är risk för böter för att den är roterad 90 grader, hittills har polisen sett mellan fingrarna med både ljud och miniskylt de två gånger jag blivit stoppad. SBP lär väl inte bli glada men det är först 2011 och innan dess kommer det nog ändå bli ombyggt.

Bifogat

• Dummy, Plåt på högkant.jpg
    Dummy, Plåt på högkant.jpg
    241.7 KB · Visningar: 191
Last edited:
Helt underbar rumpa!
Dock får jag en tanke...
När jag var barn hade alla hojar stooooora plåtar, vilket gjort lite avtryck på mig. Fult, men det var plåtar iaf. Jag gillar en plåt på en Kafferäser, så låt den sitta, men under lyset och bara kraftigt bakåtriktad, för att bibehålla retrofeelingen.
Mina 50 öre.

EDIT: 1 eller 2 tycker jag är snyggast på din hoj.

Last edited:
Sisådärja :)

Nu börjar det likna något

sätt plåten under sidostödet...blir snygg när hojjen står still samt att du kan ställa hojjen på löst underlag. Skulle nog försöka bygga sadel som Matchless. Kombinerad blinkis/bakljus ger nog oxå böter...:yoparty

sätt plåten under sidostödet...blir snygg när hojjen står still samt att du kan ställa hojjen på löst underlag. Skulle nog försöka bygga sadel som Matchless. Kombinerad blinkis/bakljus ger nog oxå böter...:yoparty
Den var ny, blir kanske lite buckligt geggigt tycker jag :D
Komboblinkarna är emärkta men det behöver kanske inte betyda att det är OK. Finns så mycket regler.

Den var ny, blir kanske lite buckligt geggigt tycker jag :D
Komboblinkarna är emärkta men det behöver kanske inte betyda att det är OK. Finns så mycket regler.

Det ska vara ett visst avstånd emellan så här ståe det på vv sida : För bakre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan innerkanterna på de bakre körriktningsvisarnas lysande ytor inte vara mindre än 180 mm.
Här är länken till hela sidan http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949575

Sidmontage detta är vad som gällde för ett år sen när jag kollade upp det:
V sida ej
framför hjulaxeln
Ska vara belyst
har du reflex så nåste de vara symetriska alltså så sätter man den på bakskärmen.
Själv har jag gjort precis tvätremot på tjejens hoj
Höger sida
Framför hjulaxeln
Belysning & reflex på sidan.
Har alltid gått genom besiktningen iallafall:tummenupp

Tack EST!
Det låter ju faktiskt som reglerna stämmer med monteringen.
Hittade du något om placeringen av bak & bromsljus.

Är det någon som har koll på reglerna?
Jag vet att dubbla fram och bakljus varit förbjudet tidigare men om detta fortfarande gäller är jag osäker på. Jag förstår ju tanken på att två tätt sittande ljuspunkter i natten skulle kunna misstolkas som en bil på långt avstånd istället för en MC rätt framför näsan.
Med kellerman kombon blir det ju två bakljus bredvid varandra och det kanske är reserverat för bil.

...När jag var barn hade alla hojar stooooora plåtar, vilket gjort lite avtryck på mig.

Om man kollar ordentligt på VVs plåtar tycker jag de är snygga, bara lite stora. Typografi och placeringen av text tycker jag är bättre än på de miniskyltar man kan beställa. Detta gäller dock inte de fula plastskyltarna som gjordes ett tag där de blaffiga bokstäverna inte var i relief. Dagens aluplåtar känns väldigt retro.

Last edited:
Tack EST!
Det låter ju faktiskt som reglerna stämmer med monteringen.
Hittade du något om placeringen av bak & bromsljus.

Är det någon som har koll på reglerna?
Jag vet att dubbla fram och bakljus varit förbjudet tidigare men om detta fortfarande gäller är jag osäker på. Jag förstår ju tanken på att två tätt sittande ljuspunkter i natten skulle kunna misstolkas som en bil på långt avstånd istället för en MC rätt framför näsan.
Med kellerman kombon blir det ju två bakljus bredvid varandra och det kanske är reserverat för bil.

Nej men jag tror att det ska vara symetriskt det är bara att ringa bilprovningens teknikavdelning & fråga skriv gärna vad de svarar isåfall.
Sen är det ju många hojar som har en plast som avgränsar bakljuset så det "blir som 2" & det är ju lagligt men det kanske beror på hur det ser ut????

Nej men jag tror att det ska vara symetriskt det är bara att ringa bilprovningens teknikavdelning & fråga skriv gärna vad de svarar isåfall.
Sen är det ju många hojar som har en plast som avgränsar bakljuset så det "blir som 2" & det är ju lagligt men det kanske beror på hur det ser ut????
Jag ska ringa imorgon. Insåg just att glidare typ goldwing har akterpartier som ser ut som en skåpbuss med flera uppsättningar baklysen redan som original.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul