Poll. Café racer akter. Vad ska jag ha?

Då var kollen med tekniska avdelningen på SBP avklarad.
Att blinkers dubblar som bromsljus var helt OK. Inget avstånd angivet bara det är symmetriskt.
Återkommer med bild då jag hostat upp 1700 för ett par blinkers (det gäller att skynda sig innan ekonomistyrningscellerna i hjärnan repat sig)
Att sätta baklyset där skattemärket hade sin hemvist är däremot inte OK eftersom skyltens utseende ej får ändras. Om någon har ett skattemärke från 60-80 tal till skänks kunde det vara kul att sätta dit för att skapa förvirring : )
 
Ser riktigt bra ut!!! Tänk bara på att göra sidomontaget riktigt riktigt kraftigt, vibrationerna ifrån svingen har en viss förmåga att döda metallen. Jag har själv tappat några plåtar......

Det fiins synbarhetskrav på blinkers vilket brukar innebära montering bakom och ovanför hjulaxeln,självklart symmetriskt.

Var har du tänkt montera dina?

Kör bara en lysdiodsbult på plåten, det blir renast så och enkelt.
 
.... Jag har själv tappat några plåtar......
...Var har du tänkt montera dina?

Kör bara en lysdiodsbult på plåten, det blir renast så och enkelt.

Du ser blinkers på bilderna i trådens första sida. Det är ett par gamla Kellerman. Inte dyrvarianten med integrerat bak/bromsljus.
Lysdiodbult är helt klart lösningen för skyltbelysningen men jag skulle helst sätta den i bakramen och låta den lysa ned så slipper jag dra sladd på svingen. Ska se om det går att få en vettig vinkel.
Jag tänkte inte på att belastningen blir så stor. Att skylten sitter som värsta seglet gör nog sitt till också (lättborra :) så att luften går rakt igenom är nog inte heller att tänka på om det ska bli lagligt) Tänkte göra ett så lätt och starkt och välsvetsat fäste som möjligt direkt på kedjeskyddet (som är omgjort aftermarket till CB750). Nu undrar jag om det inte är läge för tillverkning av ett nytt skyltfäste som får dubbla som kedjeskydd. Kommer nog kräva lite skissande.
 
Tillverkade ett stag förra året för plåten.
Skitenkel lösning, men jag tyckte hela historian vägde lite för mycket, så det blir nog att försöka tillverka en ny i alu. Kan posta en bild ikväll på hur den ser ut.
 
Cykeln uppdaterad (i Photoshop), hjärnsläpp?

Skickar dessa bilder bara för att kolla att jag inte fått hjärnsläpp.
Tänkte låta Pete lacka valda motorkåpor i en matt guldfärg med lite porig finnish (tänk sandgjuten magnesium, please).
Är det bra eller bara tacky?
Svara snabbt, kåporna ligger i bilen.
Har beställt ett par Goldstar ljuddämpare också. Raask dämparna som sitter på är sjukt ettriga. Koni dämparna är inte heller perfekta så ett par Öhlinare bak är också beställda :D
 

Bifogat

  • kam sidan.jpg
    kam sidan.jpg
    210.3 KB · Visningar: 126
  • Blå w650.jpg
    Blå w650.jpg
    250.3 KB · Visningar: 127
Skickar dessa bilder bara för att kolla att jag inte fått hjärnsläpp.
Tänkte låta Pete lacka valda motorkåpor i en matt guldfärg med lite porig finnish (tänk sandgjuten magnesium, please).
Är det bra eller bara tacky?
Svara snabbt, kåporna ligger i bilen.
Har beställt ett par Goldstar ljuddämpare också. Raask dämparna som sitter på är sjukt ettriga. Koni dämparna är inte heller perfekta så ett par Öhlinare bak är också beställda :D

Då tycker jag hellre att du skall förkoppra och putsa upp dom sen :tummenupp
 
Nej! Koppar hör inte hemma på en racer, om den inte är från 20-talet

Iofs. Tänkte att guld inte gör det heller, sen var det ju magnesium. Då hamnar det ju i helt annan dager. Fast jag tycker din hoj är ruggigt snygg som den är :tummenupp
 
Skickar dessa bilder bara för att kolla att jag inte fått hjärnsläpp.
Tänkte låta Pete lacka valda motorkåpor i en matt guldfärg med lite porig finnish (tänk sandgjuten magnesium, please).
Är det bra eller bara tacky?

Jag hade inte valt att lacka dom.
 
Hade behållit dem som de är, mendet skall bli spännande att se slutresultatet.
Tänkt på att motorkåpor blir varma = vanligt billack funkar inte.
 
Hade behållit dem som de är, mendet skall bli spännande att se slutresultatet.
Tänkt på att motorkåpor blir varma = vanligt billack funkar inte.

Hmm, kanske inte är det optimala, men nog borde / funkar det?!

Kåpor på orginalhojar är nog bara vanlig lösningsmedelsbaserad lack.

Jag har lackat många motorkåpor, dels med vanlig spray och dels med riktig färg. Funkar bra. Kruxet är ju däremot slitage från stövlarna som kan sabba ett par fräsha kåpor på en körning!

Får du fram nån snygg kulör tycker jag du ska köra hårt!
 
Kör du vanlig lack så ta en Candy variant. Den är ju semitransparent och låter därmed alut "lysa" igenom.
 
Kåporna går på lack på måndag. Hade först tänkt polera dem men det blir mer udda på detta sätt.
Hade jag haft galet mycket tid hade jag målat vevhuset och polerat resten.
Har också beställt ett ribbat kamskaftslock från http://www.motobike.jp/product/2639.
Hittade lite bilder som referens på färgen.

Micke.
Läste precis sidorna om din cykel i MCM. :tummenupp
 

Bifogat

  • trumma.jpg
    trumma.jpg
    143.7 KB · Visningar: 67
  • KAwa Racer.jpg
    KAwa Racer.jpg
    106.8 KB · Visningar: 64
  • asj-7r.jpg
    asj-7r.jpg
    118.7 KB · Visningar: 47
  • cr72j.jpg
    cr72j.jpg
    37.6 KB · Visningar: 54
  • cr72h.jpg
    cr72h.jpg
    47.5 KB · Visningar: 57
  • IMG_2968.jpg
    IMG_2968.jpg
    108.9 KB · Visningar: 57
Last edited:
Tack för hjälpen!

Allt tillbaka från lack och polering. Nu är det bara stripning och dekaler kvar. Underbart ljud i de nya goldstarkopie ljuddämparna och Öhlinare var en trevlig bekantskap.
Lite dassiga mobilbilder.
 

Bifogat

  • Senaste import - 3.jpg
    Senaste import - 3.jpg
    234.6 KB · Visningar: 85
  • Senaste import - 2.jpg
    Senaste import - 2.jpg
    235.7 KB · Visningar: 85
  • Senaste import - 1.jpg
    Senaste import - 1.jpg
    239.1 KB · Visningar: 103
Grymt vacker om man nu får säga så!
 
Till sist, lite fler bilder.

Känns som jag är klar med den här cykeln för den här våren.
Petes MC lack gjorde ett kanon jobb. Göteborgs förnickling som har putsat all alu var också bra. Tyvärr är plåten i tanken lite för mjuk så det har redan kommit till lite nya repor. Men det ska ju vara bruksfinnish på hojjen. Har byggt den för att komma till jobbet.
Regskylten ska bytas mot en smalare utan plats för skattemärke. Känns inte helt ok med vriden plåt men ljuddämparen tog i.
Kellerman blinkarna med integrerat bakljus är jag helnöjd med. Jag tycker det smälter in snyggt. Eller tycker ni det är skumt utan baklyse? Har bytt blinkrelät mot ett som stänger efter 30 sek också så jag äntligen slipper fulblinka.

Jag har faktiskt bockat av allt på önskelistan, eller....Visst ja. Har ju Dellorto 36or liggande för montering. Nästan synd att den går så fint på originalförgasarna med Dynojet3 kittet och trattar. Sen var det ju det där 750 kittet från Beet. Nu är ju Yenen inte så galet dyr...mmmm. Kanske nästa vinter. Får se om jag plockar upp tråden då.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    252 KB · Visningar: 69
  • 2.jpg
    2.jpg
    213.7 KB · Visningar: 67
  • 3.jpg
    3.jpg
    244.5 KB · Visningar: 75
  • 4.jpg
    4.jpg
    250.1 KB · Visningar: 56
  • 5.jpg
    5.jpg
    252.3 KB · Visningar: 60
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top