Polisens rätt att rota i väskor?

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Hornet 900
Läste en insändare idag om en 18-åring som varit på det lokala festplatsen vid en skolavslutning. Och när han satt där så kom 2 poliser och bad att få kolla igenom hans ryggsäck, 18-åringen frågade om poliserna hade rätt att göra det varpå polisen kort och "surt" svarat: Ja.
Han hade cider i ryggsäcken och eftersom han bara var 18 beslagtog poliserna cidern och hällde ut dom.

Får poliserna rota igenom en väska på det sättet?

Hittade en länk men lyckas inte riktigt tyda det som står.

http://www.polisen.se/inter/nodeid=37491&pageversion=1.html

Zayn skrev:
2244422 Läste en insändare idag om en 18-åring som varit på det lokala festplatsen vid en skolavslutning. Och när han satt där så kom 2 poliser och bad att få kolla igenom hans ryggsäck, 18-åringen frågade om poliserna hade rätt att göra det varpå polisen kort och "surt" svarat: Ja.
Han hade cider i ryggsäcken och eftersom han bara var 18 beslagtog poliserna cidern och hällde ut dom.

Självklart får dom genomsöka väskor efter droger och vapen, speciellt på¨en festplats, däremot skulle jag inte tillåta dom att läsa igenom min dagbok eller kolla min PDA/Laptop/mobiltelefon.
Det skulle vara integritetskränkande.

Zayn skrev:
2244422 Läste en insändare idag om en 18-åring som varit på det lokala festplatsen vid en skolavslutning. Och när han satt där så kom 2 poliser och bad att få kolla igenom hans ryggsäck, 18-åringen frågade om poliserna hade rätt att göra det varpå polisen kort och "surt" svarat: Ja.

får man inte dricka cider när man är 18?

-Rosen- skrev:
2244431 får man inte dricka cider när man är 18?
Jag TROR att det är så här:
På offentliga platser får du inte förtära alkohol om du så är hundra år gammal.
På en festplats där det serveras alkohol får man inte förtära medhavda drycker om man så är hundra år.
Om man är arton år får man inte köpa ut (stark) cider, annat än i glas, över disk, på ställen där det serveras.

Rätta mig gärna nu...

Har kollat runt lite till och det verkar som att de får leta genom väskor men bara om man är "Skäligen misstänk för brott".
Räknas man som "skäligen misstänkt" ifall polisen ser att man har en ryggsäck på en festplats?

Vill passa på att tillägga att festplatsen i insändaren är en offentlig plats där det är som tradition för ungdomar att samlas.

Ett litet kryphål jag hittat är att kroppsvisitation (med untantag för väskor) på kvinnor får endast utföras och bevittnas av kvinnliga poliser, så ifall en grupp med poliser kommer fram får inte en kvinna visiteras ifall det finns manliga poliser närvarande.

Huwa, vart är världen på väg när 18-åringarna inte får ha sin cider ifred på stan ;)

GuW skrev:
2244434 Jag TROR att det är så här:
På offentliga platser får du inte förtära alkohol om du så är hundra år gammal.
På en festplats där det serveras alkohol får man inte förtära medhavda drycker om man så är hundra år.
Om man är arton år får man inte köpa ut (stark) cider, annat än i glas, över disk, på ställen där det serveras.

Rätta mig gärna nu...
det enda som jag kan påpeka på det du skrev är ju att de faktiskt hade den i väskan och således intog de inte drycken på allmän/offentlig plats. det finns väl cider som inte är starkare än folköl och det får man väl köpa på typ maxi och liknande? (om man är 18)

Zayn skrev:
2244441 Har kollat runt lite till och det verkar som att de får leta genom väskor men bara om man är "Skäligen misstänk för brott".
Räknas man som "skäligen misstänkt" ifall polisen ser att man har en ryggsäck på en festplats?

Vill passa på att tillägga att festplatsen i insändaren är en offentlig plats där det är som tradition för ungdomar att samlas.

Ett litet kryphål jag hittat är att kroppsvisitation (med untantag för väskor) på kvinnor får endast utföras och bevittnas av kvinnliga poliser, så ifall en grupp med poliser kommer fram får inte en kvinna visiteras ifall det finns manliga poliser närvarande.
men om de manliga poliserna tittar bort då? sen om de upptäcker en misstäknt bula i säg fickan, kan de då inte tvinga henne att visa vad det är? trots allt så är det inte jättelätt att gömma öl/cider burkar om man inte har stor jacka (som jag antar att personen får ta av sig och får undersökt på samma sätt som med ryggan)

Zayn skrev:
2244441
Det låter mycket konstigt. Gäller det bara poliser, eller får inte heller manliga ordningsvakter visitera kvinnor? Isåfall bryts den regeln under bla. varenda allvensk fotbollsmatch.

Last edited:
Gick en historia här nere i malmö för många år sen. Om den är riktig vet jag dock inte.

Vart en kvinna som var o handla på en större affär här nere.
Kassörskan bad o få titta i dennes väska, hon sa dok nej till detta.
Kassörskan svara då med att vakten skulle tillkallas.
Han får gärna komma om han vill svarade kvinnan då, men han får heller inte titta i min väska.
Vakten kom, och han ville som sagt kolla i väskan, kvinnan nekade även honom.
Hon fick till svar att polisen skulle tillkallas..

Dom får hemskt gärna också komma svarade kvinnan.
Sagt o gjort, polisen kom till plats. Bad också om att få titta i väskan.

Kvinnan nekade även här, det enda polisen sa var att "ja det är inte så mkt vi kan göra åt saken då vi behöver en husransakan för o få göra det". Och så länge vill ville dom visst inte vänta.

OBS.. detta var säkert över 15år sedan..

Dricka på offentlig plast (inom stadsgränsen) = Polisen har rätt att beslagta inte bara ölen du dricker utan all öl du har med dig.

Brukade själv sitta vid en eldstad ca 10m från stadgränsen (gäller att läsa på) bara för att reta polisen under Trästocksfestivalen här i ske-å :)

Bära öl i väska kasse offentlig plats = Polisen har inte rätt att göra jack shit så länge du inte har en öppen burk/flaska. Hur skulle man annars ta sig ex från hemmet till en förfest?

Söka igenom stängd väska = Ja OM dom har skälig misstanke till att brott begås, dvs dom behöver inte en rannsakan MEN du ska bete dig sjuhelvetes fuffens för att dom ska få ta lagen i bruk.

Var nyligen ett bråk här i stan och min mor är ordförande i Nattsuddarna (Morsor o Farsor på stan, Nattvandrarna, FFM vad ni nu vill kalla dom) så hon tog reda på vad som gällde.

Jag brukar för övrigt ta med mig min väska in på puben och hänga in den i garderoben om jag har fått ett par pavor över från förfesten, även detta ahr du rätt till utan att vakterna kan säga ngt.

Zayn skrev:

På den tiden det begav att man själv drack olovlig öl i parken så körde polisen i Uppsala med att de alltid kände utanpå väskan innan de öppnade dem. Ofta klirrade det då eller var ölburksliknande former i och då hade det tillräckligt med misstanke om brott för att öppna.

Får man som artonåring inneha alkoholhaltiga drycker som inte är folköl?

Varför inte? Ifall du bär sprayburkar som du precis har köpt på biltema så kan du bli av med dom och också bli dömd för förberedelse till grov skadegörelse. Även om du har kvitto.

spectre skrev:
2245167 Varför inte? Ifall du bär sprayburkar som du precis har köpt på biltema så kan du bli av med dom och också bli dömd för förberedelse till grov skadegörelse. Även om du har kvitto.

Okej lite oklart vilket inlägg du svara på men har jag fulla ryggsäcken med oöppnade sprayburkar så kan du ge dig fan på att dom inte får fast mig för "förberedelse till grov skadegörelse", sen om du har fulla fingrarna med färg och en tbane vagn just åker iväg med texten "Cool Man i guld och svart" så kan man ju börja undra vad du sysslar med.

ghandi skrev:
2244852 Bära öl i väska kasse offentlig plats = Polisen har inte rätt att göra jack shit så länge du inte har en öppen burk/flaska. Hur skulle man annars ta sig ex från hemmet till en förfest?

Vet inte va du syftade på för ålder men personen i fråga är ju 18 och man måste vara 20 för att få bära tex stark cider på almän plats varesej du dricker lr inte..

*/ ?>
Back