Polisens rätt att rota i väskor?

ghandi skrev:
2253078 Du får självklart inte bära omkring på skiten inne på puben/discot men om du betalar in dig och i samma veva hänger in påsen/ryggan i garderoben så har dom ingen som helst rätt att säga emot. Du är ju "påväg" hem och sakerna ska med dig hem efter du vart där eller hur....

Men om man betalar inträdet vid ingången och hänger in jackorna en trappa upp då??

För så e det på en del ställen...

UltraMarine skrev:
2253059 Det räcker med misstanke tex "vistas i klottermiljö" och buss är ju det :)

Jag såg 2 klottrare som taggade på husväggar här i vasastan - de var välklädda i bla beige rockar och hade sprayburkarna i en klassisk lunchväska... I all dumhet har dom ändå viss självbevarelsedrift.

Jag som inte var helt nykter ställde mig och skrek passande okvädingsord till dem tills dom var utom synhåll...(Hade ingen mobiltelefon med mig)

Vad är en lunchväska egentligen? :va

Markus skrev:
2253466 Vad är en lunchväska egentligen? :va

Är inte det detsamma som en bandyväska?
anders-bandyvaska6.jpg

hojbrud skrev:
2253441 Men om man betalar inträdet vid ingången och hänger in jackorna en trappa upp då??

För så e det på en del ställen...

Får väl snällt be ngn av avkterna att följa med dig då du promt vill hänga in din alkohol istället för att slänga bort den.

ghandi skrev:
2254448 Får väl snällt be ngn av avkterna att följa med dig då du promt vill hänga in din alkohol istället för att slänga bort den.

haha coolt det ska jag göra nästa ggr=)
var står det att man har rätt till det?

man skulle ju skrivit ut det och tagit med sig för säkerhets skull=)

hojbrud skrev:
2254843 haha coolt det ska jag göra nästa ggr=)
var står det att man har rätt till det?

man skulle ju skrivit ut det och tagit med sig för säkerhets skull=)

Det finns inga rättigheter att få ta med sig alkohol in på puben! Men de flesta är snälla och låter dig lämna alkoholen i garderoben medans du köper dyra groggar i baren.

spectre skrev:
2255741 risken att det helt plötsligt blir fullt precis innan du kom är nog ganska stor då.

hehe jo det e sant.. hahaha
men men får väl se.. jag brukar nog satsa på att dricka upp allt under förfesten hahaha;)

Markus skrev:
2253529 ... f.ö. får vi inte kommunicera - sluta svara mig.

:tungan

Behöver lite tips inför valet i höst...

Vilket parti har bäst invandringspolitik?
Med ´bäst´menar jag ´gör det enklast för mig att ta med min amerikanska fru hem till Sverige om några år´. :hihi

Markus skrev:
2246198 Naturligtvis får polisen inte visitera vem som helst hur som helst, det måste föreligga misstanke om brott. Sedan att de kan hitta på vad som helst är en annan sak, men det måste fortfarande föreligga misstanke om brott.

I detta fallet med fylla som i sig inte är ett brott, hur full man än är, så får poliserna visitera även om inget BROTT finns. :fyllisar

GuW skrev:
2244430 Självklart får dom genomsöka väskor efter droger och vapen, speciellt på¨en festplats, däremot skulle jag inte tillåta dom att läsa igenom min dagbok eller kolla min PDA/Laptop/mobiltelefon.
Det skulle vara integritetskränkande.

Och det skulle du släpa med till en "festplats"? :D Skulle du däremot vara misstänkt för nåt brott så kan ju dina grejer genomrotas till fullo (med beslut)... :tungan

Bucho skrev:
2257348 I detta fallet med fylla som i sig inte är ett brott, hur full man än är, så får poliserna visitera även om inget BROTT finns. :fyllisar

Och det skulle du släpa med till en "festplats"? :D Skulle du däremot vara misstänkt för nåt brott så kan ju dina grejer genomrotas till fullo (med beslut)... :tungan

Mobil/PDA är väl inte så otroligt att man har med sig.
Jag tycker att det är bra att polisen gör random kontroller av väskor, det finns många puckon som packar kniv när dom ska ut och festa, sen snedtänder dom när dom blir för fulla och viftar med den mot folk som bara festar som vanligt.

Just knivlagen/droger används väl ofta som genomsökningsgrund av väskor skulle jag tro, och inte mig emot, jag har åldern inne för att bära omkring alkohol så hittar dom det i min väska kan dom inte göra någonting, däremot kan dom hälla ut en öppnad öl som jag dricker ur.

Observera att det är skillnad på att en vakt kräver att få kolla igenom din väska, och att du ger ditt samtycke. T ex vid krogar och fotbollsmatcher kan du alltid vägra, men då har åas vakten rätt att inte släppa in dig.

Påväg ut från butik är det såklart skillnad, de kan ju inte vägra att släppa ut dig (olaga frihetsberövande). Själv har jag aldrig råkat ut för det, men en gång var jag nära att dra igång hela argumentationsbatteriet.. Det visade sig att jag hade hört fel (hon frågade "tar du sakerna i ryggsäcken", jag trodde hon sa "vad har du i ryggsäcken").

Jag skulle vilja se vad lagtexten säger.. Polislagen kanske. Det är mycket tro och tyckande om sådana frågor (säger jag och fortsätter kasta sten i glashus).

Intressant tråd.

Får polisen kolla i ens fickor utan någon speciell anledning?

ghandi skrev:
2244852Brukade själv sitta vid en eldstad ca 10m från stadgränsen (gäller att läsa på) bara för att reta polisen under Trästocksfestivalen här i ske-å :)

Haha, då sågs vi kanske. Trästocks rockade tills de smäckte upp kravallstaket runtom. :D

ft skrev:
2260238 Haha, då sågs vi kanske. Trästocks rockade tills de smäckte upp kravallstaket runtom. :D

Tror faktiskt jag besökt området varenda år, första åren som punkare och då var det BARA punkband :yoparty senare i livet som storbyxa (skejtare) och då var det bara hardcore :yoparty :yoparty och sen började dom ta in såna här jävla pop band med killar som har mer smink än Dame Edna :tummenner då fick det fan vara, brukar dock besöka skiten och är mkt skoj folk där. Roligaste måste vara dom 5 koreaner jag träffade där som hade flugit från Stockholm bara för att få besöka Sveriges största gratisfestival :) gissa om dom trodde det skulle vara större ^^

ghandi skrev:
2261115Tror faktiskt jag besökt området varenda år, första åren som punkare och då var det BARA punkband :yoparty senare i livet som storbyxa (skejtare) och då var det bara hardcore :yoparty :yoparty och sen började dom ta in såna här jävla pop band med killar som har mer smink än Dame Edna :tummenner

Du hälsade inte på på våran armefilt det året då Infinite Mass (eller om det var Latin Kings?) spelade? Vi satt precis utanför plastbandet mot cykelstigen ner mot älven, med öl- och cigglödssäkra arméfilten utlagd. Dött framför scen, och de frågade mellan varje låt "vill ni höra meeeeer". Varje gång satt lilla gänget punx där och skrek "NEEEEEEEEJ!!!".

De kom aldrig tillbaka, va? :D

När jag kom full som en indian på bryggan i Strömstad med en öppnad ölburk i ena handen och en icke-öppnad i andra handen så beslagtog polisen bara den öppnade. Varför vettifan. Men så vare iaf.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back