Polisens rätt att rota i väskor?

crm skrev:
2245302 Vet inte va du syftade på för ålder men personen i fråga är ju 18 och man måste vara 20 för att få bära tex stark cider på almän plats varesej du dricker lr inte..

Cider finns ju dock i 2.8 oxo eller hur?
Dom får dock inte gå rutn o rota igenom väskor som dom vill heller.

Vad jag har hört så kan man sätta lås typ hänglås eller liknande på sin väska/ryggsäck, för då måste poliserna har husransakan för att få öppna den.
Vet ej om detta stämmer men nån kanske är villig att prova? :fyllisar

Dropkick skrev:
2245365 Vad jag har hört så kan man sätta lås typ hänglås eller liknande på sin väska/ryggsäck, för då måste poliserna har husransakan för att få öppna den.
Vet ej om detta stämmer men nån kanske är villig att prova? :fyllisar
Det förutsätter ju dock att man ska vara nog nykter för att kunna öppna låset själv också. :död

KalleNorton skrev:
2244794 Det låter mycket konstigt. Gäller det bara poliser, eller får inte heller manliga ordningsvakter visitera kvinnor? Isåfall bryts den regeln under bla. varenda allvensk fotbollsmatch.

Det gäller här i stan i alla fall. Under hela förra säsongen fick kvinnor endast visiteras av kvinnor. Vilket också skedde. Likadant när jag var på Olympia i HBG (längre än så är inte lönt att åka, då kan jag se på tv... :hihi).
Ni kanske har andra regler i Stockholm?

imaster skrev:
2245892 Det gäller här i stan i alla fall. Under hela förra säsongen fick kvinnor endast visiteras av kvinnor. Vilket också skedde. Likadant när jag var på Olympia i HBG (längre än så är inte lönt att åka, då kan jag se på tv... :hihi).
Ni kanske har andra regler i Stockholm?
Inte för att jag har tänkt på det så mycket, men jag tror knappt jag sett en enda kvinna som stått och visiterat folk innan man blir insläppt på match. Är ganska säker på att de kvinnor som går på fotboll i Stockholm visiteras av män.

Har alltid med mig en mjölpåse för att kunna visa upp för Polisen om de frågar om man har rent mjöl i påsen, vattentätt! :tummenupp

Tjet skrev:
2245904 Har alltid med mig en mjölpåse för att kunna visa upp för Polisen om de frågar om man har rent mjöl i påsen, vattentätt! :tummenupp
då åker du ju in för narkotika innehav :död

Vad som gäller för alkohol konsumption på allmän/offentlig plats är väl det en kommunallag och skiljer sig från stad till stad.

Blev utbildad till vaktsoldat i lumpen, och den utbildningen gäller även civilt, dock ej som ordningsvakt. Dvs får ej vara nattklubbsvakt men kan patrullera köpcenter och sånt. Om jag minns det rätt, för de var ju nått år sedan så är de så här

Kroppsvisitering av kvinnor får göras av män, men skall om möjligt undvikas. DVS finns det en kvinnlig vakt med skall hon visitera tjejerna och jag pojkarna.
KroppsBESIKTNIG däremot är en helt annan sak, det är här som kläderna åker av. Detta får nog inte ens polisen göra utan de ska vara särskilt utbildade personer alt. läkare som utför detta.

Om misstanke finns så får man öppna fickor på jackor samt öppna väskor, ex. snatteri.

För att reda ut några saker ang visitation av kvinnor

Skyddsvisitation: Får utföras av man på kvinna.
Om en kvinna finns att tillgå skall dock hon uföra detta.

Kroppsvisitation: Skall utföras av kvinna eller legitimerad sjukvårdspersonal oavsett kön.

Kroppsbesiktning: Skall utföras av legitmerad sjukvårdspersonal oavsett kön.

Värt att notera är att en kvinna får kroppsvisitera en man utan förbehåll...

boostofta skrev:
2246120Kroppsvisitering av kvinnor får göras av män, men skall om möjligt undvikas.

Nej Du tänker på skyddsvisitering.

Naturligtvis får polisen inte visitera vem som helst hur som helst, det måste föreligga misstanke om brott. Sedan att de kan hitta på vad som helst är en annan sak, men det måste fortfarande föreligga misstanke om brott.

Markus skrev:
2246198 Naturligtvis får polisen inte visitera vem som helst hur som helst, det måste föreligga misstanke om brott. Sedan att de kan hitta på vad som helst är en annan sak, men det måste fortfarande föreligga misstanke om brott.

På grund av all skadegörelse med klotter, så ändrades lagen så polisen har rätt att kolla i ryggsäckar och väskor.

NoPinky skrev:
2246152 För att reda ut några saker ang visitation av kvinnor

Skyddsvisitation: Får utföras av man på kvinna.
Om en kvinna finns att tillgå skall dock hon uföra detta.

Kroppsvisitation: Skall utföras av kvinna eller legitimerad sjukvårdspersonal oavsett kön.

Kroppsbesiktning: Skall utföras av legitmerad sjukvårdspersonal oavsett kön.

"Kroppsvisitation och/eller kroppsbesiktning av en kvinna får endast utföras och bevittnas av annan kvinna, läkare och/eller sjuksköterska.(51) Detta innebär att en kvinna i en grupp som stoppas av polis på gatan inte får visiteras inför männen i gruppen eller inför polismän. Om du kan så kräv legitimation av och JO-anmäl de poliser som bryter mot reglerna. Ett tillägg har gjorts till denna lag: "Kroppsvisitation som enbart innebär att föremål som en kvinna har med sig undersöks och kroppsbesiktning som enbart innebär blodprovstagning får dock verk- ställas och bevittnas av en man." I praktiken har polismän hänvisat till denna ändring för att få leta igenom kvinnors kläder."
- http://www.motkraft.net/index.php?view=text&id=23

ghandi skrev:
2244852 Jag brukar för övrigt ta med mig min väska in på puben och hänga in den i garderoben om jag har fått ett par pavor över från förfesten, även detta ahr du rätt till utan att vakterna kan säga ngt.

VA!!! får man..
de tittar ju till och med igenom min lilla lilla handväska när jag ska ut och festa i Malmö..
det hade de ju aldrig tillåtit..

Vem säger att man får det?

UltraMarine skrev:
2246218 På grund av all skadegörelse med klotter, så ändrades lagen så polisen har rätt att kolla i ryggsäckar och väskor.

Ja, men endast vid någon typ av misstanke om just detta brott. Det ska väl en hel del till för att de ska motivera att de river runt i min dataväska om jag är på väg hem från bussen?
Men de luckrade ju upp det där genom att ändra rubriceringen på brottet, var det inte så? Fortfarande kan de inte visitera vid misstanke om förberedelse till skadegörelse, det var väl tvunget att vara grov sådan?
Något lurt var det med den där lagen i alla fall.

Ang. dricka på offentlig plats så är det så att parker och festplatser är undantagna. Där får man konsumera alkohol..

Om rätt ska vara rätt, vilket det så klart ska för annars blir det fel, så är det upp till respektive kommun att reglera alkoholförtäring på allmän plats. I Stockholm ändrade man regelverket för 2-3 år sedan för att bli av med fyllgubbarna i parkerna, det är numer förbjudet att kröka i Stockholms parker.

Om man inte låter polisen titta i väskan så blir man skäligen misstänk för brott..... varför skall man annars inte låta dom titta, om man inte har något olagligt där.

Det är ett resonemang som används titt som tätt...

Reb0

Markus skrev:
2246559 Ja, men endast vid någon typ av misstanke om just detta brott. Det ska väl en hel del till för att de ska motivera att de river runt i min dataväska om jag är på väg hem från bussen?
Men de luckrade ju upp det där genom att ändra rubriceringen på brottet, var det inte så? Fortfarande kan de inte visitera vid misstanke om förberedelse till skadegörelse, det var väl tvunget att vara grov sådan?
Något lurt var det med den där lagen i alla fall.

Det räcker med misstanke tex "vistas i klottermiljö" och buss är ju det :)

Jag såg 2 klottrare som taggade på husväggar här i vasastan - de var välklädda i bla beige rockar och hade sprayburkarna i en klassisk lunchväska... I all dumhet har dom ändå viss självbevarelsedrift.

Jag som inte var helt nykter ställde mig och skrek passande okvädingsord till dem tills dom var utom synhåll...(Hade ingen mobiltelefon med mig)

hojbrud skrev:
2246469 VA!!! får man..
de tittar ju till och med igenom min lilla lilla handväska när jag ska ut och festa i Malmö..
det hade de ju aldrig tillåtit..

Vem säger att man får det?

Du får självklart inte bära omkring på skiten inne på puben/discot men om du betalar in dig och i samma veva hänger in påsen/ryggan i garderoben så har dom ingen som helst rätt att säga emot. Du är ju "påväg" hem och sakerna ska med dig hem efter du vart där eller hur....

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back