Polisens rädsla över att bli filmade.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Så du menar på fullaste allvar att du filmar varje meter motorcykelkörning IFALL en olycka med efterföljande rättstvist skulle uppstå...? I så fall måste du vara otroligt paranoid och ha otroligt dålig erfarenhet av poliser såväl som andra medmänniskor. Eller verkligen vara bosatt i Ryssland eller något annat korrupt u-land utan fungerande rättssystem.

Det sker väl ganska ofta att en tvist uppstår? Iaf vad gäller försäkringsärenden. Förare A säger att det är förare Bs fel och vice versa. Där kan ju en video visa vad som faktiskt hänt. Man behöver inte vara speciellt paranoid för att se nyttan i det.

Jag önskar jag hade haft en dashcam för en bunt år sen då jag körde in i sidan på en taxi som körde mot rött. Inte en käft av de som var i samma korsning stannade och taxipassagerarna var för fulla för att vara pålitliga vittnen. Med halvförsäkring och inget jobb så blev det helt enkelt så att man fick göra sig av med bilen.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Det sker väl ganska ofta att en tvist uppstår? Iaf vad gäller försäkringsärenden. Förare A säger att det är förare Bs fel och vice versa. Där kan ju en video visa vad som faktiskt hänt. Man behöver inte vara speciellt paranoid för att se nyttan i det.

Jag önskar jag hade haft en dashcam för en bunt år sen då jag körde in i sidan på en taxi som körde mot rött. Inte en käft av de som var i samma korsning stannade och taxipassagerarna var för fulla för att vara pålitliga vittnen. Med halvförsäkring och inget jobb så blev det helt enkelt så att man fick göra sig av med bilen.
Fick p-böter avskrivna för att tag sedan då jag mha dashcam kunde bevisa att det som stod noterat på p-boten inte var korrekt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det där funderade jag också över. Omogna rättshaverister med bristande impulskontroll finns det gott om, och de brukar ju dyka upp här också mellan varven (oftast på vintern av nån anledning).

Den här Goodchild ger intryck av att
1) vara både uthållig och välformulerad i skrift (han har ju inte avslutat sin insats med i "ni är idioter allihop på det här forumet" än)
2) vara en rutinerad hojförare, som kör jättemycket hoj på nätterna
3) vara en man med principer som (om polisen frågar nåt) endast svarar på de frågor han är lagstadgad att svara på, ungefär som en brittisk general som blivit tillfångatagen av tyskarna i en film från andra världskriget.
4) se på polisen och staten som fienden som försöker inskränka den lille mannens rätt att styra över sitt eget liv

Frågan är bara: varför skulle dom skicka in ett ryskt troll på Sporthoj, av alla ställen?!

Vad som talar för det hela:
Putins analytiker har fattat att på SH samlas resursrika och egensinniga män i ett outsidernätverk, som helt naturligt gör skillnad mellan guds lagar och människans förordningar. Bästa grogrunden för radikalisering, ungefär som tonårsgrabbar i ett flyktingläger. Fast med pengar, samhällsställning, och tillräckligt med teknisk kunskap och material för att bygga vapen hemma i garaget.

Vad som talar mot det hela:
Kostnaden för att trimma upp ett ryskt troll till Goodchilds språknivå och grad av samhällsorientering, kontra den maximala nyttan för att göra det, är knappast försvarbar. Samt att de flesta av oss är individualister och tycker att vi själv vet bäst, oavsett om det är grannen, ryssen, eller Stefan Löfvén som tycker nåt.

Sitter Goodchild bakom ett känt VPN-IP så kan vi inte utesluta det förstnämnda. Men är han uppkopplad från nån skogsbuske så tror i alla fall jag att han är en vanlig vältalig rättshaverist.

Har själv varit nära att hamna där emellan varven - när samhället har jävlats med mig, som är en sån rättskaffens och hederlig karl :fakta

Nu börjar tråden lyfta! :tummenupp

Det är sådant här som gör SportHoj roligare... :)
 

Goodchild

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2018
Ort
Sverige
Hoj
Japsare
Du pekar ut stora delar av den svenska poliskåren som lögnare utan att presentera några som helst bevis. För mig är det inget annat än att spy galla och det är också min och andras rättighet att argumentera emot sådant, precis som du anser att det är din rättighet att trycka upp kameran i fejan på polismannen.

Tack för att du försöker bilda oss, men jag lever gladeligen vidare i min bubbla gällande den svenska polisen. Jag har haft mina duster med dem, men jag kan ärligt säga att de har aldrig någonsin ljugit om mig. Men då tillhör jag varken förortens arga unga män, den lättkränkta generationen eller facebookgruppen "vi som inte leken tåla".

Prova att söka på valfri sökmotor så får du upp en massa träffar på när polis ljugit och blivit dömda. Står också om det i nyheterna med jämna mellanrum så sök på valfri nyhetssida där du inhämtar dina nyheter. Det finns också reportage som visats i TV från bl.a. Uppdrag Granskning som visar problemet med den svenska polisen. Prova att söka som sagt.

Jag trycker inte upp någon kamera i någons ansikte.

Jag försöker inte få er att göra något. Ger er bara tipset att filma polisen då det alltid är bra att ha bevis då det kan gå illa om du träffar på fel polis, speciellt om ord står mot ord. Då vinner nästan uteslutande alltid polisen. Det är också bra att ha vid försäkringsärenden.

Jag är varken förortens arga unga, lättkränkt eller med i någon Facebookgrupp, använder inte social media alls om du måste veta då jag träffar och pratar med mina vänner när jag vill något. Men kul att ni och andra har roligt över att man har en specifik åsikt. Har blivit kallad troll och annat flera gånger men det är tydligen okej?

Om man har majoriteten emot sig i en fråga så kanske man ska börja ifrågasätta sina värderingar/ideal om de verkligen är de rätta.
Visst ska man tro på sig själv i många fall, men även kunna inse när man ska försöka ändra på sig själv. Man kan ju ha fel,,,eller vägra inse det.

Så om merparten hoppar från en bro ska man också hoppa?

Skall man vara lite petig med matten också så stämmer det inte med 60%.
Du räknar upp 7 saker, stulen, påställd, skattad, försäkrad, körkort, drogpåverkad och alkoholpåverkad.

Av dessa kan en polisman endast kontrollera och verifiera 3 saker utan att stoppa föraren, påställd, skattad och försäkrad. Det blir ca 43 %.

Och ska man vara petig skrev jag kolla. Polisen kan kolla om bilen är rapporterad stulen samt om den är påställd, skattad och försäkrad. Så det jag skrev stämmer alltså.

Jag tror att det med all önskvärd tydlighet har framgått att polisen inte bara gjorde rätt, utan också hade bra omdöme. :fakta

Bra omdöme och gör rätt som stoppar en person som inte gjort något, någonsin? Jag har som sagt aldrig fått böter eller ens en varning då jag alltid gjort och haft rätt.

Sedan är det ju egentligen inte tillåtet att ha kameran fäst på hjälmen, så vill konstapeln jävlas kan han ju bötfälla dig för otillåten hjälm, och förbjuda vidare färd med den så du får bärga hem hojen. Men, det har jag aldrig hört något om alls, så så hemska kan ju inte konstaplarna i riket vara.

Finns mig veterligen bara ett förslag som ännu inte blivit lag. Blir det lag flyttar jag bara kameran till bröstet.

Jag önskar jag hade haft en dashcam för en bunt år sen då jag körde in i sidan på en taxi som körde mot rött. Inte en käft av de som var i samma korsning stannade och taxipassagerarna var för fulla för att vara pålitliga vittnen. Med halvförsäkring och inget jobb så blev det helt enkelt så att man fick göra sig av med bilen.

Ja, en kamera hade högst troligen bevisat att du inte gjort något fel och du hade fått rätt. Använder du kamera i dag?
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Och ska man vara petig skrev jag kolla. Polisen kan kolla om bilen är rapporterad stulen samt om den är påställd, skattad och försäkrad. Så det jag skrev stämmer alltså.
Ja du skrev kolla men du skrev inte "rapporterad".

Alltså stämmer inte det du skrev.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
TS öppnar ett konto här, endast för att starta en tråd om att stå upp mot staten och den förtryckande ordningsmakten.

Den har ju fått ganska bra fart, kanske blir en extra vodka i lönekuvertet denna månaden..

Den briljanta ryska planen är alltså att invadera Sverige medelst motorcykel klockan tre på natten...? Efter att först ha övertalat de svenska sporthojsägarna att "stå upp" mot polisen så att polisen slutar stoppa motorcyklar som kör just den tiden...? Undra i så fall om de tänkt på att importera motorcyklar...? Om de kommer med sina inhemska märken så lär de ju inte komma väldigt långt under en natt...

Som någon redan påpekat, att försöka påverka arga unga män - alltså det som en gång var Sporthoj - till att skapa kaos genom att vara motsträviga mot det egna landets myndigheter, det är en taktik som används frekvent av Herr Asperger och hans undersåtar. Det var så man "förberedde" Ukraina för invasionen, det är så man jävlas med samtliga baltländer och det är så man för sitt storskaliga internetkrig från trollfarmerna. Herr Asperger har allt att vinna på att hans närmsta grannar de-stabiliseras...

I år är det dessutom valår i Sverige, så mängder med svenska internetforum lär få besök av Ludmila, Dimitri och deras kompisar...
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Hmmm, tänkte skriva 'Skål Kosmonauter' med krylliska bokstäver men jag får det inte att funka med forumet...

Nåväl, Alatalo har rätt. Lyssna på honom.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Killen skriver i affekt så ha lite överseende.

Var själv bra sur när jag nyligen blev stoppad av snutten efter att de försökt provocera fram lagöverträdelse, önskade iofs att jag haft en kamera då poliserna inte uppträdde jättesympatiskt och faktiskt frågade lite konstiga saker samt fällde några nedlåtande kommentarer.

Så här efteråt är jag ganska säker på att de måste haft någon missriktad misstanke mot mej som person och då var iaf frågorna befogade.

Kan väl tycka att när de klarat upp vem jag var och att de betett sej fånigt hade en ursäkt varit på sin plats, ist rev dessa klantar upp en klyfta mellan dem och mej helt i onödan.

Det finns stolpskott inom alla yrkeskårer, har inte haft några problem med polisen sen jag tog körkort för 34år sen så dröjer det ytterligare 34år till nästa gång är det väl okej :D
 
Last edited:

Goodchild

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2018
Ort
Sverige
Hoj
Japsare
Ja du skrev kolla men du skrev inte "rapporterad".

Alltså stämmer inte det du skrev.

Eftersom jag skrev "det kan man göra utan att stoppa föraren" så finns det bara ett sätt för polisen att kolla detta och det är via datorn om det finns inrapporterat, så jag har fortfarande rätt i det jag skrev, om vi nu ska vara petiga. Och det ville du ju?
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag tycker det låter mer och mer som att TS inte alls vill diskutera ”varför poliser är rädda för kameran” utan varför just han blir stoppad (vilket verkar vara en återkommande händelse) när han är helt oskyldig. Jag ser bara 3 alternativ...

1. TS är heltidskriminell men klarat sej än så länge och håller sitt register fläckfritt. Men polisen har honom under punktmarkering.

2. TS har bara en EXTREM otur och blir stoppad 98,2% (ja det är matematiskt uträknat, fråga inte du kommer ändå inte förstå ekvationen) mer än alla andra och dessutom bara av korrupta poliser.

3. TS är en VÄL känd rysk kamikazepilot förpassad till mc inför valet som är här och rekar inför kommande attack och Säpo är honom på spåret

:fakta
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har blivit stoppad en gång på motorcykel. Klockan var ett på natten, det ösregnade sedan ungefär sextio mil, jag hade köpt en hoj i Gävle och skulle hem till Luleå.

Strax innan Piteå körde jag om en Volvo som pga ösregnet körde lite långsammare. Jag var väl lite avtrubbad, less och trött och körde om i laglig men kanske inte helt lämplig hastighet. Hade nya däck så jag var väl inte orolig så, men...

Bilen kör ifatt och börjar blinka med ljuset. Jag tänker väl något i stil med ”dumskalle” och kör vidare. Jag har sett att föraren är ensam och det är ingen polisbil utan en något äldre bil. Blinkandet fortsätter och jag svänger till slut in på en p-plats, stänger av hojen, kliver av, öppnar hjälmen och går bak till bilen som stannat bakom. Vaereom liksom.

Det är en tjej som kör. ”-Jag är polis men inte i tjänst. Jag blev orolig när du körde så fort trots att det regnar så mycket. Jag ville bara be dig att köra försiktigt och tänka på de du tycker om.”


Jag har stött på poliser i många sammanhang och jobbar stundvis ganska tätt med dem. För mig är det ganska självskrivet att om man har problem med polisers attityder skall man söka problemet främst hos sig själv.

Fy fan, låter som en shysst öppningsscen i en 80-tals porris...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Detta är INGEN trolltråd!
:confused:


Jo, KTMs kvalitet har inte nämnts trots 4 sidor.
Alltså är tråden legit.
 

Goodchild

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2018
Ort
Sverige
Hoj
Japsare
Jag tycker det låter mer och mer som att TS inte alls vill diskutera ”varför poliser är rädda för kameran” utan varför just han blir stoppad (vilket verkar vara en återkommande händelse) när han är helt oskyldig. Jag ser bara 3 alternativ...

1. TS är heltidskriminell men klarat sej än så länge och håller sitt register fläckfritt. Men polisen har honom under punktmarkering.

2. TS har bara en EXTREM otur och blir stoppad 98,2% (ja det är matematiskt uträknat, fråga inte du kommer ändå inte förstå ekvationen) mer än alla andra och dessutom bara av korrupta poliser.

3. TS är en VÄL känd rysk kamikazepilot förpassad till mc inför valet som är här och rekar inför kommande attack och Säpo är honom på spåret

:fakta

För man måste vara kriminell om man kör hoj kl 03 på natten, det kan ju inte vara så att man har ett arbete som gör att man slutar vid den tiden, eller hur.

Polisen är rädd för kameran för varför annars fråga om den är på vid 9 av 10 stopp?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
En polis har laglig rätt att stoppa mitt fordon om det finns anledning att anta att någon som färdas i fordonet har gjort sig skyldig till brott. Om det av någon annan anledning behövs för att med laga stöd ingripa mot någon som färdas i fordonet, genom att beröva honom friheten, på annat sätt inskränka hans rörelsefrihet eller underkasta honom kroppsvisitation eller kroppsbesiktning. Om det behövs för att med laga stöd genomföra husrannsakan i fordonet. Om det behövs för att reglera trafiken eller för att kontrollera fordon eller förare eller fordons last enligt vad som är särskilt föreskrivet.

Jag kör hoj över hela landet och jag gillar att köra på natten då det oftast bara är jag och på sin höjd en handfull andra personer ute. Oavsett om jag blir stoppad i söder eller i norr så frågar man ofta varför jag kör hoj på natten då det "inte är ett vanligt beteende".

Det är inte ett skäl att stoppa mig och det är enda anledningen till att man gör det för 60% av kontrollen kan polisen göra från sin bil och eftersom jag inte kör vingligt, håller hastigheten, följer satta lagar och regler etc så finns det ingen anledning att stoppa mig. Speciellt då man kan se att jag aldrig fått en bot eller ens en varning, att mitt register är prickfritt.

Polisen har all jävla rätt att kolla dig. Bara det faktum att du kör hoj på en tid då andra inte kör är skäl nog att stoppa dig. Du verkar ju tydligen ha fått det förklarat för dig också av polisen så vad fan piper du för? Har du provat att säga att du föredrar den tiden för då har du vägen för dig själv? Det skulle ta minder än 15 sekunder inklusive snutens uppföljningsfråga.

Och exakt vilka 60% är det bylingen kan kolla utan att stoppa dig? Han vet inte om du är nykter eller om du rökt en holk, han vet inte vem du är, han vet inte om hojen stals 01:40 samma natt.

Han kan kolla om hojen har körförbud, om den är anmäld stulen och vem som äger den. Han har fö relativt svårt att se om den är falskskyltad. Är det så förbannat svårt att förstå syftet med kontrollen kl 03?

Sen har du all rätt att filma även om det naturligtvis är att kränka den enskilda polisens integritet. Det är dock inga problem för poliser att medverka i diverse skitprogram på tv som 112 och liknande, där blurrar dom fö privatpersoner som inte vill medverka. Jag kan tycka att man kan vrida undan kameran och nöja sig med ljudupptagning. Den behöver man inte heller upplysa om att man gör.

Jag har blivit stoppad många gånger från moppeålder och fram till nu. Två otrevliga möten, en ökänd MC-snut som var förbannat kaxig samt en pensionsmässig gubbjävel som aldrig tog sig förbi trafikpolisträsket trots att han var snut i 40år. Han skulle omhänderta mig då jag bad om legitimation och namn på hans chef.

Alla övriga snutar har varit bra eller korrekta. Vissa har lite avståndstagande, uniforms-attityd vid första kontakt men tinar direkt när dom märker att man inte är slödder.

Så prova det och se hur det går....
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
För man måste vara kriminell om man kör hoj kl 03 på natten, det kan ju inte vara så att man har ett arbete som gör att man slutar vid den tiden, eller hur.

Polisen är rädd för kameran för varför annars fråga om den är på vid 9 av 10 stopp?

Svaret är:.... JAAA! Man MÅSTE vara yrkeskriminell för att köra motorcykel kl3 på natten! Det är väll ingen som är så dum och slutar jobba vid den tiden när man kan jobba till 03.30 istället? :va ALLA vet att det bara är drägg ute 02.45-03.32 :arsele

Förresten, sa inte du att du va ute och körde då för att de va så gött o va själv på vägarna? Och nu är det jobbtider som styr istället för självbehaget.. psykologens handbok kapitel 1 sidan 12 rad 4: ”När en utsaga ändras efter förutsättningar bör legitimerad psykolog öppna porten till det undermedvetna genom att försätta patient i psykos för vidare utvärdering” :7peta
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ovidkommande till max men var det inte halländska polisen som började stoppa skåpbilar på e20 nattetid och fick tag på sjukt många missdådare?
 

Goodchild

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2018
Ort
Sverige
Hoj
Japsare
Förresten, sa inte du att du va ute och körde då för att de va så gött o va själv på vägarna? Och nu är det jobbtider som styr istället för självbehaget.

Läs om, läs rätt. Att jag skrev som jag skrev var till svar till dig och att du endast kunde se 3 alternativ. Det har inget med mig personligen att göra. Ja, jag kör ofta på natten då jag gillar det. Är folktomt och man har vägarna mest för sig själv.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
För man måste vara kriminell om man kör hoj kl 03 på natten, det kan ju inte vara så att man har ett arbete som gör att man slutar vid den tiden, eller hur.

Polisen är rädd för kameran för varför annars fråga om den är på vid 9 av 10 stopp?

Du har alltså lyckats bli stoppad tio gånger medans många andra som kör 1000+ mil varje år inte har blivit stoppade på tio år...

Helt klart unikt och då finns förklaringen mycket möjligt i inlägg nummer 92 - polisen har av någon anledning span på just dig. Om inte så måste jag ändå medge att jag är positivt överraskad av den svenska poliskåren - de gör verkligen sitt jobb då de stoppar dig klockan tre på natten för det är förbanne mig inte ett normalt beteende att åka hoj klockan tre på natten...!

Att du blir kränkt av deras handling känns helt underordnat. Som någon redan sagt till dig tidigt i denna tråd - du säger ju att du har videobevis från all din körning, du säger att poliserna begår ett lagbrott och du säger att du är en riktig hårding när det gäller att hävda dina rättigheter. Om du nu blir så kränkt och upprörd av att de stoppar dig helt utan grunder - varför sätter du inte dit dem istället för att söka sympati på ett internetforum...?
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top