Polisens rädsla över att bli filmade.

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
För 10 år sedan hade vi ett helt annat samhälle.
Det är inte pretto att vilja slå vakt om fundamenten till vårt samhälle.

Det har ingenting med partipolitik att göra. Precis vem som helst kan se att polisen har en otroligt mycket mer utsatt position idag, fler och svårare uppgifter och fram till nyligen - bristande uppbackning från staten att göra jobbet.

Just nu för stunden sprayas det pengar över polismyndigheten - mer än dom kan omsätta på ett vettigt sätt. Utbildningsplatserna som plötsligt öppnats upp kan inte fyllas eftersom inte tillräckligt många möter kraven, och de nya utbildningarna kommer under flera år att belasta den dagliga polisverksamheten istället för att lätta upp situationen.

Den som vill bevara eller rent av utveckla det samhälle vi har ser till att i vart fall inte jävlas med snuten.

Det finns ingen anledning att pruta på sin egen integritet eller rättigheter, men i vart fall jag väljer att försöka underlätta polisens arbete - så dom kan jaga iväg efter någon jag tycker förtjänar det bättre.
Är inte det rätt simpel logik?

Mina poliskontakter är uteslutande positiva. Jag har fått böter för än det ena, och än det andra. Ändå håller jag fast vid min åsikt: mina snutar är schyssta.
Jag har aldrig känt behov av att filma mina möten med dem - och hade jag gjort det hade det varit en episodfilm med pinsamma ursäkter, bortförklaringar och försök att snacka sig ur något alldeles uppenbart.

Jag passar också på att tacka alla poliser som tar sig tid och energi till att stanna motorcyklar klockan 3 på natten.

Det har faktiskt inte hänt mig ännu, men flera Ironbuttkompisar har rapporterat blåljus mitt i natten.
Snacket brukar gå: "Hej, vi ville bara kolla så det var rätt gubbe på rätt hoj så här dags. Vår skyltslagning sade att du är långt hemifrån."

Frågorna "varifrån" och "vart" är bara en standardfråga för att se om den man talar med svävar på målet, flackar med blicken eller verkar allmänt osäker på vad man håller på med.

Om man väljer att se det som att polisen och man själv står på samma sida så brukar det inte vara några problem.

Tack för att du så elegant och neutralt kan uttrycka det jag så taffligt försökte säga.

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Förstår inte heller det där med att Polisen skulle vilja jävlas eller vara dryga.

Har aldrig någonsin stött på en dålig/otrevlig Polis, varken i Uppsala eller Stockholm.
Då var jag ändå lite busig som ungdom. :D

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
I Stockholm är det ett normalläge.

De trevligaste poliserna jag träffat har uteslutande varit stockholmspoliser, som trots att jag samtliga ggr blev stoppad pga överträdelser från min sida hade en klockren och trevlig attityd. Dock ska sägas att jag stod för mina överträdelser utan att tjafsa med dem, vilket jag misstänker uppskattades från deras sida. Belöningen blev att de skrev ned böterna samtliga ggr och var väldigt trevliga. Har man gjort fel så är det väl bara att stå sitt kast? Så resonerar jag och har bara fått bra bemötande av just Stockholmspolisen, som jag misstänker får träffa på ett ganska utmattande antal tjafsande pappskallar med överkompensationskomplex under en genomsnittlig arbetsdag. Körde då budbil i Storstockholmsområdet, och körde som en jäkla galning. Skulle vid ett tillfälle blivit av med körkortet då jag körde för fort och de skrev ned det till lägsta bötesbeloppet då de var tacksamma att jag inte tjafsade och höll på. Ett par år senare fick jag dock mitt körkort indraget 2 månader pga just fortkörning. Av en icket medgörlig inlandskonstapel i Västerbotten, trots att jag bara var 2km/h över gränsen för att få behålla kortet, samt att jag fortfarande var trevlig i tonen mot polisen. Stod mitt kast den gången med. Man ska ta ansvar för sina handlingar helt enkelt. Skulle icket vilja vara polis själv..... Och tänk på det, din egen attityd avgör 9 ggr av 10 hur resultatet blir i samspelet med andra människor, oavsett om de är polis eller bara en vän. Honung smakar bättre än ättika ;)

Goodchild

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2018
Hoj
Japsare
Konstigt att somliga nästan alltid blir illa bemötta medans andra sällan blir det. Hade en kompis som tillhörde somliga och att han själv var hur jävla dryg som helst mot Polisen hade säkert inget med saken att göra *ironi*. Åtminstone begrep han själv varför det blev som det blev när han konfronterades med Polis och han bölade inte dagen efteråt om hur kränkt han hade blivit och vilka rättigheter han hade bla bla bla...

Så att inte svara på irrelevanta frågor samt att inte stänga av kameran är att vara dryg?

Har också blivit stoppad av polisen när jag varit ute och testat hojen, jag gör det ofta nattetid just för att få tomma vägar. Aldrig blivit dåligt bemött ens de totalt tre ggr jag blivit stoppad för fortkörning med Sportstern. Men jag stänger ju alltid av motorn, tar av mig hjälmen och allt det där andra som ingår i vanlig etikett.

Och svarar på deras irrelevanta frågor samt stänger av kameran?

Goodchild, med tanke på din inställning och åsikter tror jag tyvärr att du för en bra tid framöver alltid kommer bli bemött med lite attityd från polisen.

Vad är fel med min inställning och mina åsikter? Tycker du att man ska svara på irrelevanta frågor? Tycker du polisen ska säga till dig att inte göra något som du har full laglig rätt att göra (att filma)? Stänger du också av den? Då är du en sådan person som polisen vill att du ska vara, en person som viker sig och inte står upp för vare sig själv eller någon annan.

Om du inte står upp för dina rättigheter är det snart någon som tar dem ifrån dig.

Det finns ingen anledning att pruta på sin egen integritet eller rättigheter, men...
Är inte det rätt simpel logik?

Ja du.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Under förutsättning att du inte postar dina inlägg från trollfarmen i Moskva så bor du inte i Ryssland och då finns det rimligtvis inte någon anledning till att filma precis allt som händer då du kör hoj. Eller...?

Detta konstanta filmande som en del håller på med i tid och otid är något jag har väldigt svårt att förstå. Okej, om man hoppar ramp med crosshojen, följer en polare några varv på bandagen eller knäskrapar på Bogesundsvägen så kanske man vill filma något som faktiskt är förknippat med action. Men att ha kameran på vid vanlig jävla gatkörning inne i stan...? Eller då man blir stoppad av snuten klockan tre på natten...? Hjälp mig att förstå. Varför...?

Jag kan mycket väl tänka mig att vilken polisman som helst finner detta integritetskränkande och jag är långt ifrån säker på att du ens har lagen på din sida om du fortsätter att filma när polismannen ber dig stänga av.

Förutom att polisen har en massa negativa erfarenheter av att bli filmade av diverse stenkastande vänsterpack så lever vi dessutom i en tid när väldigt många polismän är utsatta för direkta hot från kriminella och därmed kan ha ett behov av att skydda sin identitet. När du blir stoppad nästa gång, försök att respektera detta istället för att bete dig som en dumdryg snorunge. Det är vi andra motorcyklister som blir drabbade av dina handlingar.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Vad är fel med min inställning och mina åsikter? Tycker du att man ska svara på irrelevanta frågor? Tycker du polisen ska säga till dig att inte göra något som du har full laglig rätt att göra (att filma)? Stänger du också av den? Då är du en sådan person som polisen vill att du ska vara, en person som viker sig och inte står upp för vare sig själv eller någon annan.

Om du inte står upp för dina rättigheter är det snart någon som tar dem ifrån dig.

Om en polisman bombarderar dig med "irrelevanta frågor" så beror det allt som oftast på att han fattat misstanke om att något inte står rätt till. Precis som jag blir misstänksam när en nyreggad forummedlems första inlägg uppmanar till argumentation och uppvigleri mot den svenska polisen...

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Vem betalar din lön?

Ganska precis samma kontingent som betalar polisens löner. Vilket i saknar betydelse. Jag har mitt jobb för att jag är skicklig på det, folk i allmänhet saknar kompetens att bedöma min skicklighet. Precis samma sak gäller polisen.

Att det finns gott om folk som anser sig kompetenta att bedöma polisers skicklighet betyder inte att de faktiskt är kompetenta att göra det.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har blivit stoppad en gång på motorcykel. Klockan var ett på natten, det ösregnade sedan ungefär sextio mil, jag hade köpt en hoj i Gävle och skulle hem till Luleå.

Strax innan Piteå körde jag om en Volvo som pga ösregnet körde lite långsammare. Jag var väl lite avtrubbad, less och trött och körde om i laglig men kanske inte helt lämplig hastighet. Hade nya däck så jag var väl inte orolig så, men...

Bilen kör ifatt och börjar blinka med ljuset. Jag tänker väl något i stil med ”dumskalle” och kör vidare. Jag har sett att föraren är ensam och det är ingen polisbil utan en något äldre bil. Blinkandet fortsätter och jag svänger till slut in på en p-plats, stänger av hojen, kliver av, öppnar hjälmen och går bak till bilen som stannat bakom. Vaereom liksom.

Det är en tjej som kör. ”-Jag är polis men inte i tjänst. Jag blev orolig när du körde så fort trots att det regnar så mycket. Jag ville bara be dig att köra försiktigt och tänka på de du tycker om.”

Jag har stött på poliser i många sammanhang och jobbar stundvis ganska tätt med dem. För mig är det ganska självskrivet att om man har problem med polisers attityder skall man söka problemet främst hos sig själv.

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Polisen ska ha sina misstankar för om de inte har det så åker min stulna hoj förbi de och de vinkar glatt till tjuven!

Jag jobbar natt och har fullt förståelse och är glad att jag har ibland blivit stoppad av polisen eller att de kör upp och kollar upp mitt regnr. Ibland när de kollat upp allt är ok så åker de förbi och ger tummen upp även om jag legat över hastigheten hela tiden de varit bakom mig.

Ibland blir jag kanske 5min sen till att komma hem för att polisen stoppade mig för att se till att hojen är min osv.
De är alltid trevliga och jag har alltid träffat på trevliga människor i mitt liv. Såklart enstaka idioter finns ju i livet.

Är man själv trevlig och sansad så har man sällan problem med folk.

De har inga problem med att bli filmade heller och är oftast bara nyfikna på vad för skit jag har på hjälmen (intercom + kamera). Tror inte de är rädda att bli filmade för att de gör oftast inget fel. Det här är inte USA som tur är.
Jag tror du har kollat för mycket videon på youtube om sånt här och det har också polisen gjort och båda har misstankar om varandra.

Sen är det väl hur man svarar med att trevligt svara att man har rätt att filma och gillar att dokumentera vad jag gör i livet och det här är en del av det. Men vill du inte vara på kamera så kan jag respektera det och rikta den så du inte kommer in i bilden.
Då blir han glad och ger dig friheten att köra som en idiot för de kommande 10minuter.

Är det så svårt att berätta lite lätt att man är påväg hem eller till jobbet till en polis som gör sitt jobb? HUR ANNARS SKA DE HITTA DE MISSTÄNKTA OCH SÅ VIDARE...

Skulle däremot en polis börja vilja rota i mitt rövhål utan någon anledning så protesterar jag såklart.

Är du så i alla konversationer? Om någon börjar prata med dig i baren så kommer du omedelbart konfrontera personen på varför vill du veta saker om mig!?

Men såklart den lilla procenten av polisen som beter sig illa ska vi försöka få ut från verksamheten de jobbar i. Då kan en kamera göra ett bra jobb. Och ja såklart ska du få filma och det är inget fel på det. Så just den polisen kanske ville slå ihjäl dig?
:(:hihi:3freak

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så att inte svara på irrelevanta frågor samt att inte stänga av kameran är att vara dryg?

Och svarar på deras irrelevanta frågor samt stänger av kameran?

Ja du.

Ja jag anser självklart att man (om man till skillnad från mig måste filma sin tråkkörning) ska stänga av kameran när man möter ngn i helbild som inte tackat ja till att bli filmad. Till och med våra mest aggressiva journalister respekterar det. Så det är inte konstigt om man får frågan från en statstjänsteman om kameran är igång.

Last edited:

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Det kan ju vara så enkelt att nyreggade Goodchild är guds bästa barn.

Då är det klart att han blir lack när snuten hänger på honom, han är ju per definition utan skuld oavsett vad han gjort :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För 10 år sedan hade en sådan här tråd tagit en helt annan rikning.

Nu är det pretto delux som gäller

Mja. Jag har har inte varit medlem sedan starten men sedan 12 år. Hojpolisen Kjecop ngt liknande. Det har varit och är skillnad på grinollar och hojåkare då som nu. Det mest olympiska för 10 år sedan var ju alla dessa trådar med snubbar som försökt dra kalisen och blivit kränkta av att polisen hängde i och fick stopp på spektaklet, trots att trådstartaren med vett och vilja kört med uppenbar risk för sig själv tredje part. Trådstartarna hade läst att om man kör tillräckligt farligt för sig själv eller tredje man så ska jakten avbrytas. Helvet vad jag skrattade. Dra runt på köpehoj, "höjd över garagemurvlarna" och sen dessutom inte ens kunna köra plastfanskapet. :3freak

Last edited:

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Dra runt på köpehoj, "höjd över garagemurvlarna" och sen dessutom inte ens kunna köra plastfanskapet. :3freak

Ha! "Köpehoj" som ett pejorativ.
Sådant piggar upp en lördagsmorgon.

Jag förundras lite över det här man ser ibland att "förr var minsann Sporthoj..."

Är det verkligen Sporthoj som förändrats?
...eller är det samhället i stort?

Har outlawgasasatankJEttingitaCket-gänget dragit vidare och befolkar nu ett annat forum - eller har dom lagt ner?

Lagt ner attityden och intagit en mer långsiktigt hållbar inställning till sitt motorcyklande?

Lagt ner motorcykelintresset helt och hållet?

Kanske är det ballare nuförtiden att köra satan med vattenskoter istället och störa folk?
...under de 3 veckor på sommaren som vädret tillåter.
Alltså samma beteende dom uppvisade på MC - under samma 3 veckor: egna kickar på andras bekostnad.

I vart fall jag sörjer dem inte. Mitt liv som motorcyklist blir enklare och påverkas i mindre utsträckning negativt när sådana tröttnar och gör annat istället.

Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Samma här . Alltid trevligt bemött av poliser. Beror nog som sagt mycket på en själv. Givetvis tycker ju varje person att de är perfekta sociala skapelser, även jag själv.
På mitt arbete har vi en person som inte kommer överens med någon. Medans han själv går runt och kallar alla idioter. Sammanhang ?.
Poliser och andra samhällsarbetare har ett väldigt otacksamt arbete. Därför kan jag pruta lite på mina "rättigheter" för att deras arbete ska flyta lite bättre.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
”Rättigheter”?

Jag har som medborgare en SKYLDIGHET att stanna på uppmaning av polis, svara på frågor osv. Jag är inte skyldig att svara ärligt dock...

Men trådstartaren verkar ha samma inställning till polisen som de stenkastande unga männen i förorten alternativt har utgått från att alla hojåkare bör ha samma förhållande till polisen som den MC-förknippade organiserade brottsligheten.

Det finns en del som finner ett nöje i att kanske tulla lite på hastighetsbegränsningarna här och var. Det kan jag förstå och många andra gör det säkert också, så länge det görs utan uppenbara inslag av fara för annan och nedsvärtning av MC-kollektivet. Men vi har alla i samhället anställt poliser för att hålla ordning på oss. De förtjänar respekt för det, i allt högre grad med tanke på samhällsutvecklingen.

Se inte så jäkla mycket på youtubeklipp från Alabama och tro framförallt inte att det är applicerbart på Sverige. Le och var trevlig så skall du se att livet blir bättre för både dig och för alla som möter dig. Win-win.

Buy quality, cry once

Jimmy

Guest
Ha! "Köpehoj" som ett pejorativ.
Sådant piggar upp en lördagsmorgon.

Jag förundras lite över det här man ser ibland att "förr var minsann Sporthoj..."

Är det verkligen Sporthoj som förändrats?
...eller är det samhället i stort?

Har outlawgasasatankJEttingitaCket-gänget dragit vidare och befolkar nu ett annat forum - eller har dom lagt ner?

Lagt ner attityden och intagit en mer långsiktigt hållbar inställning till sitt motorcyklande?

Lagt ner motorcykelintresset helt och hållet?

Kanske är det ballare nuförtiden att köra satan med vattenskoter istället och störa folk?
...under de 3 veckor på sommaren som vädret tillåter.
Alltså samma beteende dom uppvisade på MC - under samma 3 veckor: egna kickar på andras bekostnad.

I vart fall jag sörjer dem inte. Mitt liv som motorcyklist blir enklare och påverkas i mindre utsträckning negativt när sådana tröttnar och gör annat istället.

Sporthoj är annorlunda jmf 2003-2005, mjukare attityd sinsemellan användarna, omedelbara påhopp när någon ligger utanför lagens råmärken.
Bushojarna är kvar på vägarna här runtikring iaf men behovet att berätta om vad man gör/gjort är påtagligt mindre nu än för 15 år sedan. Ta en fartkameratråd från då och jämför med nu som exempel. Då: två hojjar wheelar förbi i 150= applåder, nu: ajjabajja, ni förstör för mc-kollektivet.
Tror inte så mycket har förändrat sig i körningen som sagt, mer på forumet. Min egen värdering av det hela håller jag för mig själv.

westerbrand

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Hoj
minimoto + 143cc fiddy + yamaha yz125 + suzuki rm125+ honda vfr 750
som hobbyfotograf försöker jag vara lite påläst om vad som gäller vid fotografering samt filmning

enligt svensk lag har polisen inte rätt att be dig stänga av kameran utan du har laglig rätt att filma samt ta kort.
polisen kan heller inte ta kameran ifrån dig utan då krävs det åklagarbeslut.

du har allså rätt att dokumentera med bild och ljud så länge motparten vet om detta

därimot om du trycker upp kameran i ansiktet på någon kan det bli tal om ofredande.
men står du på håll och filmar och någon trycker upp sitt ansikte mot kameran då har jag svårt o se att du ofredar personen.

att ha en kamera i vindrutan på bilen eller en gopro på hjälmen tycker jag är en självklarhet. händer det något en olycka eller vad som helst så fins det på film och blir lättare att utreda.

slänger med lite länkar av vad som gäller =)

https://www.fotosidan.se/cldoc/lag-och-ratt/vad-far-man-fotografera.htm

http://lawline.se/answers/13365

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Är det inte en ny lag på gång ang. filmande av blåljuspersonal?
Tillkommer p.g.a. folk filmar olyckor med mera med sina mobiler.
Även filmande med GoPro kan då ses som olagligt av polisen även om det är en rutinkontroll

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
enligt svensk lag har polisen inte rätt att be dig stänga av kameran utan du har laglig rätt att filma samt ta kort.
polisen kan heller inte ta kameran ifrån dig utan då krävs det åklagarbeslut.
Kan du länka till var det står att en polis inte har laglig rätt att be mig stänga av kameran?
Gissar att du avser att en polis inte har laglig rätt att kräva att jag stänger av kameran.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...