Polisens fartkontroll orsakade olycka

självklart är de inte polisens fel men motorvägen är ett djävla ställe o hålla till på... måste dom ha fartkontroller o likn där kan dom ju ta de med bil i fart.
olyckor händer. alla vet att när en polisbil el likn syns till så tänds massvis med bromsljus. och alla! vet att de inte är bra på en motorväg.

Bara en liten fråga ? bara en ?
Om polisen inte haft trafikkontroll där och då
Hade olyckan hänt då ???

Om det hade regnat så kanske folk hade kört annorlunda och olyckan hade inte skett. Kan man med det resonemanget dra slutsatsen att olyckan var molnens eller solens fel?

Folk har svårt att förstå vad orsak är för något.

Jobbar BMW R90s som rubriksättare på Aftonhoran i vanliga fall eller?
Knappast polisens fel att folk inte kan köra, sen att utgången av det hela slutade olyckligt bör inte påverka polisens sätt att agera i fortsättningen när det gäller fartkontroller.
Folk kör som idioter, sätt dit dem bara.

Det är väl visst snutens fel? Det hade aldrig blivit nån olycka där om inte de hade befunnit sig på plats och skrämt slag på folk. Sen att det finns många kassa bilförare är visserligen också sant men i detta fallet tycker jag att de där snutarna ska känna sig riktigt missnöjda med sin livsvision att bidra till att 'skapa en tryggare värld för folk' eller vad deras sk anledning till att de blev poliser nu kan vara. De kunde lika gärna ha åkt hem till killen direkt och klappat sönder benen till smulor med sina batonger istället.

Jävla sätt att trycka dit svensson på en fin motorväg. Helt oförsvarbart. Som Sledgehammern sa, de borde förstås stå utan för dagis och liknande istället om de nu måste sätta dit folk som har lite bråttom. Ett annat alternativ kan ju vara att verkligen göra riktigt polisarbete, dvs försöka sätta dit mördare, våldtäktsmän och organiserad brottslighet. Men det är klart, det kan ju vara farligt för deras egen hälsa :skrämd och då kopplas minsann polisfacket, krisgrupper och psykologer in. :rolleyes:

Ett annat alternativ kan ju vara att verkligen göra riktigt polisarbete, dvs försöka sätta dit mördare, våldtäktsmän och organiserad brottslighet. Men det är klart, det kan ju vara farligt för deras egen hälsa :skrämd och då kopplas minsann polisfacket, krisgrupper och psykologer in. :rolleyes:

Har en trafikpolis samma utbildning som en kriminalare? :glömdet

Har en trafikpolis samma utbildning som en kriminalare? :glömdet

Kanske inte, och det gör det hela ännu hemskare. De har aktivt gjort ett val för att söka till trafikpolisen :confused: Troligtvis härbärgerar de samma typ av sadism och mindervärdeskomplex som lapplisor. Förmodligen samma människotyp som på 40-talet med glädje tog anställning som lägervakter.

Har pratat med flera riktiga poliser(ej i tjänst förstås) om det här med trafikpoliser och de har i princip haft samma uppfattning om dem som jag. Jag förstår att de måste finnas men de kunde ju prioritera alkobilister och dagis/skolor eller upprätta fler kontroller om nätterna då varannan bil innehåller nån form av skumt folk. Nej då träder väl polisfacket in igen och säger att det både kan vara farligt för deras hälsa och störa deras sömncykel.

Då kanske det är dags för dig att lämna in körkortet och ansöka om färdtjänst...?

De skulle aldrig godkänna mig. Men du tycker det är helt ok att polisen orsakar köer på en motorväg? Kan det inte ske smidigare när de har gigantiska kontrollplatser?

De skulle aldrig godkänna mig. Men du tycker det är helt ok att polisen orsakar köer på en motorväg? Kan det inte ske smidigare när de har gigantiska kontrollplatser?

Var står det att det var på grund av polisen som det blev köer? :va

Var står det att det var på grund av polisen som det blev köer? :va

"Vid Heberg finns en av polisens kontrollplatser utefter motorvägen genom Halland. På torsdagskvällen var polisen på plats och köer uppstod i den norrgående filen av motorvägen."

Eller? :va

Nu är det väl egentligen så att om alla hade hållit laglig fart så hade varken kö eller olyckor inträffat. Nu är det ju iofs sällan så, men det gör det ju snarare till trafikanternas fel än polisens :tummenupp

"Vid Heberg finns en av polisens kontrollplatser utefter motorvägen genom Halland. På torsdagskvällen var polisen på plats och köer uppstod i den norrgående filen av motorvägen."

Eller? :va

Man kan läsa som det står, dvs det uppstod köer och polisen var på plats.
Du läser det som att det uppstod köer för att polisen var på plats.
Ser du skillnaden?

Jag orkar inte argumentera om detta, det känns lönlöst :D Men saken är ju den att de faktiskt står utanför skolor/dagis OCKSÅ men de måste ju självklart även hålla farten nere genom att visa sig på motorvägarna också.
Det inträffar trots allt betydligt fler olyckor här då det är betydligt mer trafikerat.
Så era gamla "De kan ju stå utanför dagis där de gör någon nytta"-kommentarer känns ungefär lika aktuella som att påstå att poliserna bara käkar munkar hela dagarna...

Usch, nu måste jag sluta vara så korrekt. Jävla snutjävlar, fikksa dom direckt!!! :mad:

Jävla sätt att trycka dit svensson på en fin motorväg. Helt oförsvarbart. Som Sledgehammern sa, de borde förstås stå utan för dagis och liknande istället om de nu måste sätta dit folk som har lite bråttom.

Nej det går ju inte! Det generar inga pengar! för folk förstår oftast vart man gasar och inte.
Jag tycker trafik snuten har tagit fel väg. Det handlar om flis för årsbudgeten inget annat:tummenupp

vilken sugig stämning det var här då:D
personligen tycker jag att det är ganska självklart att polisen inte sätter upp en trafikkontroll på en hårt trafikerad motorväg och pga. sitt dåliga omdöme förosakar stopp i trafiken, det är väl olagligt om nå't det kvittar vilket superbra avstånd man håller till framförvarande om det blir en serie reaktion med fördröjning mellan varje bil, någonstans i kön blir det för mycket och det smäller, de som inte tror på det kan läsa på lite om hur seriekrockar uppstår så kanske det klarnar upp:tummenupp

polisens handlande i detta fall tycker jag var både anmärkningsvärt och omdömeslöst, det känns magstarkt att skylla på den stackarn som kom susandes i slutet av kön och fann att det helt plöstligt var tvärstopp.

Bara en liten fråga ? bara en ?
Om polisen inte haft trafikkontroll där och då
Hade olyckan hänt då ???

Nu är det faktiskt så att du i trafiken har en skyldighet att inte köra in i något, inklusive framförvarande bil, detta oavsett anledning till den framförvarande bilens inbromsning.

Men nej, olyckan hade nog aldrig hänt om alla dom förarna på den vägsträckan den dagen bestämde sig för att stanna hemma.

olisens handlande i detta fall tycker jag var både anmärkningsvärt och omdömeslöst, det känns magstarkt att skylla på den stackarn som kom susandes i slutet av kön och fann att det helt plöstligt var tvärstopp.

Han begick ett trafikbrott genom att inte hålla tillräckligt avstånd. Mycket enkelt.

Ser du skillnaden?

ehhh....cit "En man i 20-årsåldern skadades svårt i en köolycka på E 6 i höjd med Heberg norr om Halmstad vid 19-tiden på torsdagskvällen. Olyckan hände i samband med polisens fartkontroll."

JÄTTE-knepig att tolka den där skrivningen det håller jag med om, kanske handlar det e.g. om farmor Astas misslyckade ostkaka

Ser du skillnaden?

Ja, men om du läser raden ovanför, så står där "i samband med polisens kontroll".
Men visst, jag förstår vad du menar.

Han begick ett trafikbrott genom att inte hålla tillräckligt avstånd. Mycket enkelt.

behöver inte alls vara så, som sagt händelseförloppet som leder till en seriekrock är ganska enkelt och omöjligt att värja sig för.

första bilen ställer sig på hejdarn för att polisen står och skjuter laserpicka, behöver inte betyda att han/hon körde för fort kanske bara blev osäker på vilken hastighet som gällde på platsen och bromsade för säkerhets skull
bilen bakom bromsar för att första bilen gjorde det och nästa med och nästa...

mellan varje bil så finns varje förares reaktionstid som genererar en reaktionssträcka och till sist finns inget kvar att reagera på, bilen framför sitter plötsligt i fronten för det finns ingen sträcka kvar att reagera på och detta utan att man slarvat med avståndet till bilen framför

behöver inte alls vara så, som sagt händelseförloppet som leder till en seriekrock är ganska enkelt och omöjligt att värja sig för.

första bilen ställer sig på hejdarn för att polisen står och skjuter laserpicka, behöver inte betyda att han/hon körde för fort kanske bara blev osäker på vilken hastighet som gällde på platsen och bromsade för säkerhets skull
bilen bakom bromsar för att första bilen gjorde det och nästa med och nästa...

mellan varje bil så finns varje förares reaktionstid som genererar en reaktionssträcka och till sist finns inget kvar att reagera på, bilen framför sitter plötsligt i fronten för det finns ingen sträcka kvar att reagera på och detta utan att man slarvat med avståndet till bilen framför

Avhjälps enklast genom att inte titta på bilen framför utan flera bilar framför den,alldeles för många oengagerade förare ute för att folk ska fatta detta dock.

Henrik

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...