Polisens fartkontroll orsakade olycka

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Tester, förvisso sällan hänvisade till i Vägverkets förlovade land, i USA visar att olycksantalet går ner när hastighetsgränserna höjs (inom rimliga gränser, inte fri fart), då trafiken består, i stort, av två olika grupper; de som kör den hastighet de vill oavsett eventuella begränsningar samt de som kör under/enligt begränsningar. Med en högre hastighetsgräns minskas diskrepansen mellan grupperna. När hastighetsgränserna sänks uppstår en större diskrepans mellan grupperna, vilket renderar i olyckor.

Problemet med vissa förare - att säga många vore en överdrift - är att de håller så låg hastighet, t.ex. 60 km/h på 90-väg, att diskrepansen blir väldigt stor. För låg hastighet och en ovilja att hålla sig till höger, grundad i ett svenskt "de ska minsann inte tro att de är något" sätt att se på sina medtrafikanter, leder till olyckor; påkörningar bakifrån, stressade och provocerade omkörningar m.m.

I det aktuella fallet har den unge mannen alltså inte gjort något fel, däremot har bakomvarande inte hållit tillräckligt stort avstånd. Om detta faktum går knappast att diskutera. Rent juridiskt ser jag vidare inte att polisen gjort något fel. Däremot kan man, om enbart baserat på ett sunt förnuft, ifrågasätta hur genomtänkt det egentligen är att ha hastighetskontroller på tungt trafikerade motorvägar/-leder när dessutom underlaget är bra. Logiken säger att köer kommer att uppstå, historien säger att köer på motorvägar resulterar i olyckor. Väger den potentiella ekonomiska vinsten för staten - i form av fortkörningsböter - upp den potentiella ekonomiska och moraliska förlusten i skadade medborgare? Frågar du den unge mannen, hans vänner och familj är svaret säkerligen nekande. Frågar du polisen får vi väl hoppas att svaret är jakande. I annat fall borde de, oavsett den bilist som faktiskt gjort fel, skämmas.
 
Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Om alla höll avståndet och tog det lite lugnare i trafiken så skulle det fungera bättre.
Men det fungerar inte så i verkligheten. Människor är människor och vissa har svårare än andra att hålla avstånd visa hänsyn och ta det lite lugnt.
Det får man respektera.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning

Jävlar vad fint vi ska uttrycka oss då, på det viset blandar man sig inte med pöbeln :näsblod
Du beskriver ju bara samma idiotiska resonemang fast på ett finare vis.
Varför skulle det uppstå köer på motorvägarna på grund av en poliskontroll? Nu var jag inte där men jag är tveksam till att det var polisens agerande som är grunden för köerna.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jävlar vad fint vi ska uttrycka oss då, på det viset blandar man sig inte med pöbeln :näsblod
Du beskriver ju bara samma idiotiska resonemang fast på ett finare vis.
Varför skulle det uppstå köer på motorvägarna på grund av en poliskontroll? Nu var jag inte där men jag är tveksam till att det var polisens agerande som är grunden för köerna.

Nej, självklart inte.. Det är ju naturligtvis en skam att kunna uttrycka sig ordentligt. Jag ber högaktningsfullt om ursäkt för att jag är bildad och tar ditt insinuerade tips i åtanke när jag inleder nästa stämningsansökan såsom följer:

"Asså, vi tycker att det var typ korkat att den där nissen liksom typ snodde cash från företaget liksom vaffan vem orkar bry sig? företag som företag, alla snor ju. vi tycker, eller yrkar, eller varreheter, att den andra snubben är bäng!" :rolleyes:

Varför skulle köer uppstå? För att gemene man vill a) a titta på de blåa ljusen, b) panikstannar när de får se farbror blå, c) båda ovanstående?

Kom igen, du har uttryckt en del aviga synpunkter genom åren, men inte fan kan du vara så naiv att du tror att trafikanter inte reagerar stressat/utan tanke för omgivningen när polisnärvaro finns i närheten?
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR

Orkar inte besvara allt men du verkar vara rätt okej för att var körskolelärare måste jag säga:tummenupp

Självklart går både tutan och helljusen varma på min bil, men det hjälper inte alltid och har en tendens att skapa väldigt mycket upprörda gubbar i Skoda Fabias och 740:s. :hihi
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Hade det varit någon annan än BoSoZoKu som skrivit detta hade jag
utgått ifrån att han skämtat, men BoSoZoKu har ju skrivit så mycket
... eh ... annat så ...

Hur som helst, det jag tänkte komma till är att jag brukar hålla
hastighetsbegränsningarna (både med bil och på MC), och jag brukar
inte klaga på folk som kör saktare än jag. Jag kan ju inte veta varför de
har valt den hastighet de har.

Men varför är folk så räddaför att köra i högerfilen på flerfiliga motorvägar?

När jag kör på en trefilig motorväg och håller hastighetsbegränsningarna
ligger jag i högerfilen om jag inte håller på att köra om någon.
Det finns faktiskt de som köra saktare än jag.
MEN de ligger inte i högerfilen. En väldigt stordel av dem ligger i
mittenfilen trots att högerfilen är helt tom framför dem.
Är hastighetsbegränsningen 90 km/h eller högre får man ju inte köra
om på högersidan. Alltså måste alla som vil köra om dem trängas i bara
ett körfält trots att vägen är trefilig. Motorvägar är svindyra. Massor av
skattpengar har investerats i dem. Då är det korkat att bara använda 2/3
av dem! Utnyttja högerfilen!

Okej och varför skulle det vara ett skämt? Det är ju så hela världen förutom några fittor i Sverige och Norden resonerar.

Och hur i helvete kan du vara medlem på ett sporthojsforum och skriva att man alltid ska hålla laglig fart? :hihi Vem fan tror du gör det här? Det känns både teoretiskt och praktiskt omöjligt att hålla laglig fart med en riktig hoj om man inte har punka på bakhjulet eller nåt. 150 känns ju som 70-80 liksom, men det hade du också säkert vetat om du hade testat en sporthoj nån gång.

Nog för att du kör en cb400 men den måste väl i alla fall vara kapabel till att toppa mer än 110? Och man kan ju fråga sig vad anledningen är till att du har en mc om du aldrig kör mer än det står på skylten. Jag har min båge för att jag gillar fart och aktiv körning, det ger en tillfredsställelse. Jag har inte min hoj för att åka och fika med, ta mig till jobbet(för att det blir billigare än bilen) eller för att få frisk luft och 'frihetskänsla'. Hade jag haft det så hade jag hängt på www.touringhoj.com eller www.pendlarhoj.com eller möjligtvis www.gottfika.com.

Hade det varit någon annan än du som hade skrivit det här hade jag självfallet tagit det som ett aprilskämt.

:rolleyes:

Jo jag säger emot honom då det antagligen är helt fel. De gör det för att minska antalet olyckor, man är bara otroligt dum och eventuellt efterbliven om man tror att polisen står där för att dra in pengar.
Jag antar att det är lika illa när de står efter motorvägen och plockar in alla tunga fordon för att kontrollera bromsar och nykterhet? Det är ju ett helvete med dessa långtradare som ska accelerera upp till lagliga 80km/h sen igen när de är på väg ut från kontrollen. Folk kan ju behöva bromsa eller köra om :brinnerup

.


Det känns väldigt tråkigt att behöva vara den som säger det men det verkar tyvärr som om din flickvän/fru verkligen har lyckats knipsa dig och beröva dig all din manlighet. Jag har sett det hända förut. Beklagar :(
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det känns väldigt tråkigt att behöva vara den som säger det men det verkar tyvärr som om din flickvän/fru verkligen har lyckats knipsa dig och beröva dig all din manlighet. Jag har sett det hända förut. Beklagar :(

Du missförstår mig å det grövsta tror jag. Jag håller nästan aldrig laglig fart. Jag kör obesiktigat och häromdagen körde jag med hojen utan att ställa på den.
Men det jag menar är att man behöver inte vara ett jävla nöt och stressa alla andra trafikanter i onödan, det finns faktiskt folk som kör av vägen om någon tutar på dem.
Jag förstår din aggression i vissa fall men jag sympatiserar knappast med dig när du beskriver ditt uppförande i trafiken. Jag anser satt man kan köra hur fan som helst så länge man inte utsätter andra för fara.
Men återigen, polisen står inte där för att plocka pengar till statskassan.


The Stig skrev:
Nej, självklart inte.. Det är ju naturligtvis en skam att kunna uttrycka sig ordentligt. Jag ber högaktningsfullt om ursäkt för att jag är bildad och tar ditt insinuerade tips i åtanke när jag inleder nästa stämningsansökan...


Kom igen, du har uttryckt en del aviga synpunkter genom åren, men inte fan kan du vara så naiv att du tror att trafikanter inte reagerar stressat/utan tanke för omgivningen när polisnärvaro finns i närheten?

Du är inte bland dina snoffsiga jurister så jag förstår inte varför du ska hålla på att skriva på det viset, det är ju ingen stämningsansökan som sagt. Jag skulle också kunna skriva som en snobb men varför göra det här? Jag vill inte vara den som häcklar dig men det ser faktiskt förbannat fånigt ut när du försöker vara lite förmer än den vanliga medlemmen genom att briljera md din skrivkonst.
Till ämnet igen;
Jag har åkt förbi många poliskontroller genom åren och det är sällan som det brukar vara mer kö än vanligt vid dessa. Självklart så sjunker ju farten till den lagliga, ibland även under den lagliga, men köbildning vid en motorväg ser jag bara som en möjlighet om de plockar upp varenda jävla bil för att stå på en lång rad och inspektera dem.
Det som är grunden i mitt resonemang är fortfarande: Det var inte polisens fel att olyckan skedde utan en ouppmärksam förare som förhoppningsvis åker dit för vårdslöshet i trafik.
Ska vi resonera som en del gör här så var det ju faktiskt biltillverkarnas fel för hade de inte tillverkar bilar så hade ju olyckan inte skett.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Du missförstår mig å det grövsta tror jag. Jag håller nästan aldrig laglig fart. Jag kör obesiktigat och häromdagen körde jag med hojen utan att ställa på den.
Men det jag menar är att man behöver inte vara ett jävla nöt och stressa alla andra trafikanter i onödan, det finns faktiskt folk som kör av vägen om någon tutar på dem.
Jag förstår din aggression i vissa fall


.

Gött o höra Katten! Det tynger mig annars varenda gång jag hör killars röster yttra Hubbabubba-flickvänners ord. :(

:tummenupp
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Onödiga filbyten, som medför fler risker än om man hade legat kvar i sin fil:rolleyes:

Du kanske inte visste detta, men man kan bli kuggad på uppkörningen om man kör för lånsamt just på grund av det jag skrev i första stycket.

Förstår du?:pannkyss

Jag har inte sett något inlägg i den här tråden där någon har
argumenterat för rätten att köra för långsamt. Har du?

När jag tog körkortet fick jag lära mig att göra filbyten och omkörningar.
Fick inte du det?

Omkörningsolyckor är inte särskilt vanliga. Singelolyckor är många
gånger vanligare.

Om man inte kan genomföra en omkörning på ett säkert sätt kanske man
ska fundera på att sänka sin egen hastighet istf att kräva att andra ska
flytta på sig.

Och har man svårt att acceptera riskerna med filbyten och omkörningar
ska man nog fundera över om det är motorcykel man ska köra.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Okej och varför skulle det vara ett skämt? Det är ju så hela världen förutom några fittor i Sverige och Norden resonerar.

Varför använder du malplacerade könsord?

Och hur i helvete kan du vara medlem på ett sporthojsforum och skriva att man alltid ska hålla laglig fart? :hihi Vem fan tror du gör det här? Det känns både teoretiskt och praktiskt omöjligt att hålla laglig fart med en riktig hoj om man inte har punka på bakhjulet eller nåt. 150 känns ju som 70-80 liksom, men det hade du också säkert vetat om du hade testat en sporthoj nån gång.

Titta här!

Nog för att du kör en cb400 men den måste väl i alla fall vara kapabel till att toppa mer än 110?

Jo det tror jag nog. Men jag vet inte säkert för jag har aldrig testat.
Bara för att testa körde jag 140 km/h en gång med min förra hoj, men
jag förstod aldrig vad det skulle vara bra för.

Och man kan ju fråga sig vad anledningen är till att du har en mc om du aldrig kör mer än det står på skylten. Jag har min båge för att jag gillar fart och aktiv körning, det ger en tillfredsställelse. Jag har inte min hoj för att åka och fika med, ta mig till jobbet(för att det blir billigare än bilen) eller för att få frisk luft och 'frihetskänsla'. Hade jag haft det så hade jag hängt på www.touringhoj.com eller www.pendlarhoj.com eller möjligtvis www.gottfika.com.

Jag har min hoj för att åka och fika med, ta mig till jobbet(för att det blir
billigare än bilen) och för att få frisk luft och 'frihetskänsla'.

De där länkarna fungerar inte.


PS

Jag brukar ganska ofta åka en ökänd, MC-frekventerad och
olycksdrabbad sträcka. Några gånger har jag stannat och pissat där.
När jag har stått där har jag sett en del knarrar som har kört väldigt
fort brumma förbi. Men också en hel del, även sportigare, i väldigt maklig
fart. Jag har en känsla av att det finns en hel del sporthojåkare som inte
alltid har så brått.

DS
 
Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Orkar inte besvara allt men du verkar vara rätt okej för att var körskolelärare måste jag säga:tummenupp

Jag försöker att undvika att vara den lönnfeta gubben som bara sitter och surar mellan gäspningarna i passagerarsätet :) Inte fan kan man sitta och sura när man kör med 18-åriga donnor dagarna i ända :D
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
När jag tog körkortet fick jag lära mig att göra filbyten och omkörningar.
Fick inte du det?

Omkörningsolyckor är inte särskilt vanliga.

När jag tog körkort, så fick jag även lära mig att en omkörning är en farlig manöver! Fick inte du det?

"Omkörningsolyckor är inte vanliga" Skojade du när du skrev det?
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
När jag tog körkort, så fick jag även lära mig att en omkörning är en farlig manöver! Fick inte du det?

"Omkörningsolyckor är inte vanliga" Skojade du när du skrev det?

För motorcyklar är singelolyckor 5-6 gånger så vanliga som omkörningsolyckor.

Visst finns det risker med omkörningar, men det som verkligen är farligt är
inte att göra en omkörning, utan att över huvud taget köra motorcykel,
även om det inte finns andra trafikanter i närheten.

Jag personligen har inga problem med omkörningar. Ville bara poängtera att en massa onödiga omkörningar, pga folk som "tvingar" en (kör för långsamt) att köra om ökar riskerna i trafiken, även om den statistiken inte är så stor.

Om man känner sig TVINGAD att köra om ska man nog ta sig en funderare
över sitt trafikbeteende.

När jag kör har jag ett hum om hur fort jag ska köra, men jag har ingen
större aning om vilken hastighet som är lämplig för mina medtrafikanter.
Hur kan du veta det?
 
Last edited:
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top