1. Ja just det, du är trafiklärare.
2. Såklart att 2m var en underdrift, det trodde jag var underförstått. Men jag ligger nära när någon inte kan hålla hastigheten. De måste få veta att de ska flytta på sig eller köra fortare.
3. De har ingen moralisk rätt att hindra mig från att komma i tid. Jag kommer fortfarande inte starta tidigare och jag har ändå alltid bråttom.
4. De som ibland bromsar för att spela allan brukar åka på samma medicin, jag lägger mig i snigelfart framför dem och gör likadant så får de känna hur det känns. Det är exakt samma klientel som med berått mod försöker preja och jävlas med motorcyklister, så de förtjänar det.
5. Hela Europa kan hålla ett vettigt trafiktempo utom svenskarna. Vem bär skulden till det? Förmodligen ditt skrå, måste jag tyvärr säga.
Möjligtvis tillsammans med en allmän präktighet.
6. Med högre tempo skärps sinnena och man blir alertare och somnar inte heller lika lätt. Det vet väl alla?
7. Klarar man inte av att hålla ett bra tempo ska man flytta sig åt sidan illa kvickt eller ge fan i att köra överhuvudtaget. Detta att flytta på sig är en oskriven regel i de flesta länder även om en del förare på autobahn inte riktigt längre följer dem. Ironiskt nog är det faktiskt inte sällan svenska bilar. De ligger i 160 och tror inte att nån kan komma fortare.
8. Enligt mig är alltså trafikfaran de som tvingar folk till omkörningar och håller på så som du beskrev med hotbromsningar och prejningar både mot mc och bilar. Samma bilister skapar med sin osäkerhet också irritation och ryckighet i trafiken. De klarar varken av filbyte eller trånga stadssituationer.
9. Men det är inte så konstigt att du resonerar som du gör.
10. Angående dina lagparagrafer så måste jag säga att fordon ska framföras med känsla och god blick, inte med hjälp av regler och paragrafer.
Ska bara klargöra lite grejer här om mig och mitt körsätt (jaja, det blir väl lite pekpinnar åt dig samtidigt ibland
) :
1. Stämmer. Men bara för bil.
2. Jo det fattade jag, att det var ett understatement. Men jag läste också in att du ligger närmre än 25 meter, vilket har passerat "point of no return". Om framförvarande bromsar så KOMMER du obönhörligen att köra honom i häcken, och det kommer att vara ditt fel. Den enkla anledningen är att du inte är en dator med en reaktionstid på 0.3ns, utan ca 1 sekund.
Visst ska de få veta att du är på gång. Har du hört talas om ljustutan? Funkar rätt så bra faktiskt. Betydligt bättre än jagärsnartinneidinbagagelucka-stilen.
3. Nej, det har de inte, det har du rätt i. De är skyldiga att inte hindra dig, de kan inte veta anledningen till att du har bråttom (såvida de inte ser din SH-tröja med texten "Jag är SH-kingen Bazooka, så flytta på dig"
). Det är polisens uppgift att agera polis, inte svensson.
4. Det är inte tillåtet att okynnesbromsa enligt din beskrivningen. Men när du ligger för nära har du inte mycket tid över att ha koll på vad som händer i övrigt, du måste fokusera på framförvarande. Alltså vet du inte vad han bromsar för, du missar med all sannolikhet det. Det handlar om trafiksäkerhet. Återigen - prova ljustutan.
Tillägger att det jag beskrev i mitt förra inlägg var inte att jag faktiskt bromsar, utan ser till att tända bromsljusen för att skapa en lucka bakom mig. Om du undrar varför jag inte istället flyttar på mig så kan det bero på lite olika saker: (a) jag kan inte eftersom jag redan ligger i högerfilen på motorvägen (b) det finns bara en fil, t.ex. en 2+1-väg (c) jag ligger själv på omkörning i vänsterfilen på motorväg, bara för att nämna några exempel.
5. Du har helt fel. Jag tillhör dem som konstant kör för fort, ibland mycket för fort. Dock gör jag det med insidan av skallen, och ser till att hålla avstånd till framförvarande. Jag pendlar mellan Malmö och Lund, och inte sällan blir det köer pga seriekrockar pga svenskens oförmåga att hålla avståndet.
6. Jovars, men med högre tempo ökar också broms/reaktionssträckorna.
7. Ja, naturligtvis ska man flytta på sig. Men det innebär inte att du som egenutnämnd trafikexpert ges tillåtelse att ligga 2m bakom honom, i de situationerna förtjänar du nästan att krocka med framförvarande så du får upp ögonen för hur allvarligt det egentligen är med för dåligt avstånd.
8. Nu får du bakläxa på läsförståelse igen. Jag har inte beskrivit hotbromsningar.
9. Resonerar och resonerar...vari ligger felet i att tänka trafiksäkert oavsett vilken hastighet man håller? När jag kör till/från Lund håller jag mellan 110 och 160, beroende på hur tät trafiken är. Men jag håller avståndet eftersom jag vet att jag kan komma att behöva bromsa ordentligt. Om nån fesakör i vänsterfilen använder jag ljustutan innan jag är ikapp dem och det funkar rätt så bra. Betydligt bättre än din ryckiga saktainnärjagärjättenäraförattsedanaccelereraigen-taktik. När jag kör hoj kan jag mycket väl tänka mig att gasa på i 200+ för skojs skull (åldern och gubbmagen hindrar mig numera från att lägga mig på tanken i 270+
). Så kalla mig inte präktig, det är långt från verkligheten.
10. Javisst - inom lagens ramar. Anledningen till att jag copypejstade lagen var för att undvika frågor och tjafs om var vad står osv.
Överlag tycker jag faktiskt du verkar vara ganska omogen i trafiken. Jag håller med om en del du säger, men dina metoder för att åtgärda "problemen" är knappast de rätta. De kommer bara att innebära att du skadar dig själv eller någon annan förr eller senare. < moral >Det är en klen tröst att det var kärringen framför som tanklöst panikbromsade för en ekorre när du låg 2m bakom och pressade, när du hamnar i rullstol resten av livet < /moral> Alternativt "på min gravsten ska det stå att jag kom från höger" om du förstår vad jag menar. Det är farligt att hålla på sin rätt.