Polisens fartkontroll orsakade olycka

Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
Är alla i denna tråden fullkomligt väck? Kom i 110 och känn lugnet, plötsligt ska du stå på bromsen som ett djur, för att snuten gjort en tabbe/kontroll. Vad säger att det inte var ett krön 1 mil bort? Men dom tänkte inte så långt?
Köer blir långa jävligt fort.

Försvara trafikkontrollen bäst ni vill, men klaga inte när snuten vill åt er för mc:n sen.
 

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Är alla i denna tråden fullkomligt väck? Kom i 110 och känn lugnet,

Det är väl det vi stör oss på, bara för att han har kört där i "11 år utan att det nånsin har varit förhinder" ( exempel) så ska man inte falla in i nån dvala, det kunde ha varit precis vad som helst som orsakade kön, bilfel, vilt, rattfyllerist, skogsbrand, whatever, men bara för att det var en poliskontroll så förlorar han som krockade ansvaret? :va

Hur hade du känt om din lilla dotter på 2,5 år som satt i baksätet omkom för att någon körde in i dig bakifrån när du stannade pga vägarbete?


Det betyder inte att vi tycker att det var den optimala platsen för en hastighetskontroll men det förändrar inte så mycket som vissa här verkar tycka.
 
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
Det är väl det vi stör oss på, bara för att han har kört där i "11 år utan att det nånsin har varit förhinder" ( exempel) så ska man inte falla in i nån dvala, det kunde ha varit precis vad som helst som orsakade kön, bilfel, vilt, rattfyllerist, skogsbrand, whatever, men bara för att det var en poliskontroll så förlorar han som krockade ansvaret? :va

Hur hade du känt om din lilla dotter på 2,5 år som satt i baksätet omkom för att någon körde in i dig bakifrån när du stannade pga vägarbete?


Det betyder inte att vi tycker att det var den optimala platsen för en hastighetskontroll men det förändrar inte så mycket som vissa här verkar tycka.

Du har många rätt där, men jag vet inget om placering o.s.v av snuten. Dom gör också dumma val ofta, inte mer än människor.
Men vad jag ogillar är att dom sätter en kontroll på en tungt trafikerad motorväg med ingen ursäkt, förutom att där fångar dom flest och har därmed klirr i kassan!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Liten reflektion,jag har dom heller på motorväg nu än på favorit70vägen en solig dag.
För mig får dom väldigt gärna fylla böteskvoten på av bil hårdtrafikerade vägar,för mig är det skillnaden mellan att lämna ifån mig lappen eller dränera plånkan.

Henrik
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Så mycket idioti och felaktigheter i en och samma tråd gör att man aldrig vill vistas i trafiken igen med dessa dåraktiga människor. Tillbaka till skolbänken!
 

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Men vad jag ogillar är att dom sätter en kontroll på en tungt trafikerad motorväg med ingen ursäkt, förutom att där fångar dom flest och har därmed klirr i kassan!

Du hittar nog ingen på det här forumet som säger emot dig på den punkten.

Såvidare det inte handlar om någon tungt olycksdrabbad väg där de måste få ner hastigheten då.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
De ska inte få gripa för misshandel på krogen heller, det sabbar stämningen :mad:

Jävvla snuttar!!!
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Han begick ett trafikbrott genom att inte hålla tillräckligt avstånd. Mycket enkelt.

Men bara för att något står i lagboken behöver inte det betyda att det rimmar med sunt förnuft. För ett par månader sen körde en polare in i häcken på en kärring som helt plötsligt utan anledning tvärbromsade. När han frågar vad hon sysslade med sa hon att hon 'tyckte att hon kanske såg en ekorre':näsblod Att det skulle vara hans fel strider ju mot all rättvisa i världen. Bort med kärringarna från trafiken för helvete så man kommer fram i tid! Och nej jag tänker inte starta en timme tidigare hemifrån för att hinna i tid. Det är inte min stil.

Jag ligger alltid 2 meter bakom folk som inte kan hålla vettig fart bara för att stressa dem och jag har då aldrig kört in i någon. Man håller sig mycket mer alert av att ligga nära någon eller köra fort. Sen är jag nog en av Sveriges bästa bilförare både reaktionsmässigt och handhavande, så det kan bero på det också. :hihi

Hur vet du förresten att han inte höll 'lagligt' avstånd?

Du hittar nog ingen på det här forumet som säger emot dig på den punkten.

Såvidare det inte handlar om någon tungt olycksdrabbad väg där de måste få ner hastigheten då.


Läs ett par inlägg ovanför dig så ser du att han redan har hittat en.
 
Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
1. Jag ligger alltid 2 meter bakom folk som inte kan hålla vettig fart bara för att stressa dem och jag har då aldrig kört in i någon. Man håller sig mycket mer alert av att ligga nära någon eller köra fort. Sen är jag nog en av Sveriges bästa bilförare både reaktionsmässigt och handhavande, så det kan bero på det också. :hihi

2. Hur vet du förresten att han inte höll 'lagligt' avstånd?

1. Då borde du inte ha körkort. Du är en lika stor trafikfara som en som kör på fyllan. Tyvärr blir man inte av med körkortet i Sverige för att man håller för dåligt avstånd till framförvarande. Prova samma sak i Norge så har du en fet böteslapp att ta hand om, samt ett indraget körkort.
25m eller lägre på motorväg ges böter i Sverige. 25m är reaktionssträckan för normala individer vid ca 90km/h. Lägre avstånd än så leder till krock om framförvarande behöver bromsa.

Om jag får en sådan trafikfara som dig bakom mig på motorvägen brukar jag bromsa lätt, så att bromsljusen tänds utan att jag tappar fart. Det brukar få den önskade reaktionen att vederbörande ställer sig på bromsen så att önskat avstånd uppstår. De brukar fatta vinken då.

2. Kör man in i framförvarande har man per definition hållit för dåligt avstånd. Om man är såsig och inte reagerar tillräckligt snabbt måste man helt enkelt öka avståndet till framförvarande. "Lagligt avstånd" varierar ju beroende på situation, men man är skyldig att hålla hastighet/avstånd så att man kan stanna före varje förutsägbart hinder.

Källa:
Trafikförordning http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.HTM
"2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas."

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
 

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Av någon anledning så har jag lärt mig att planera både tid och körning så att jag inte behöver ligga 2 m bakom bilen framför. Spelar lixom ingen roll att jag har en extremt rolig bil att köra... den får sträcka ut när tillfälle ges, dvs inte när det finns andra bilar i närheten.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Av någon anledning så har jag lärt mig att planera både tid och körning så att jag inte behöver ligga 2 m bakom bilen framför. Spelar lixom ingen roll att jag har en extremt rolig bil att köra... den får sträcka ut när tillfälle ges, dvs inte när det finns andra bilar i närheten.
Kul kuriosa jag kom på höromdagen att om jag trivs med mitt liv just nu, bra avstånd till andra, kör som folk, för fort kanske men med förnuft, inga dumma risker skulle säkert får min gammla trafiklärrare att förstå, är jag olycklig kan jag ligga 50 cm bakom bilen framför tills jag kan köra om för att köra om i full gas och fortsätta så tills jag inte jag måste sakta ner :3freak
Men så har jag skrottat 3 av mina 4 bilar också dags att börja trivas bättre med livet kanske..
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
1. Då borde du inte ha körkort. Du är en lika stor trafikfara som en som kör på fyllan. Tyvärr blir man inte av med körkortet i Sverige för att man håller för dåligt avstånd till framförvarande. Prova samma sak i Norge så har du en fet böteslapp att ta hand om, samt ett indraget körkort.
25m eller lägre på motorväg ges böter i Sverige. 25m är reaktionssträckan för normala individer vid ca 90km/h. Lägre avstånd än så leder till krock om framförvarande behöver bromsa.

Om jag får en sådan trafikfara som dig bakom mig på motorvägen brukar jag bromsa lätt, så att bromsljusen tänds utan att jag tappar fart. Det brukar få den önskade reaktionen att vederbörande ställer sig på bromsen så att önskat avstånd uppstår. De brukar fatta vinken då.

2. Kör man in i framförvarande har man per definition hållit för dåligt avstånd. Om man är såsig och inte reagerar tillräckligt snabbt måste man helt enkelt öka avståndet till framförvarande. "Lagligt avstånd" varierar ju beroende på situation, men man är skyldig att hålla hastighet/avstånd så att man kan stanna före varje förutsägbart hinder.

Ja just det, du är trafiklärare. :hihi

Såklart att 2m var en underdrift, det trodde jag var underförstått. Men jag ligger nära när någon inte kan hålla hastigheten. De måste få veta att de ska flytta på sig eller köra fortare. De har ingen moralisk rätt att hindra mig från att komma i tid. Jag kommer fortfarande inte starta tidigare och jag har ändå alltid bråttom.

De som ibland bromsar för att spela allan brukar åka på samma medicin, jag lägger mig i snigelfart framför dem och gör likadant så får de känna hur det känns. Det är exakt samma klientel som med berått mod försöker preja och jävlas med motorcyklister, så de förtjänar det.

Hela Europa kan hålla ett vettigt trafiktempo utom svenskarna. Vem bär skulden till det? Förmodligen ditt skrå, måste jag tyvärr säga. :( Möjligtvis tillsammans med en allmän präktighet. Med högre tempo skärps sinnena och man blir alertare och somnar inte heller lika lätt. Det vet väl alla? Klarar man inte av att hålla ett bra tempo ska man flytta sig åt sidan illa kvickt eller ge fan i att köra överhuvudtaget. Detta att flytta på sig är en oskriven regel i de flesta länder även om en del förare på autobahn inte riktigt längre följer dem. Ironiskt nog är det faktiskt inte sällan svenska bilar. De ligger i 160 och tror inte att nån kan komma fortare.:rolleyes:

Angående att hålla laglig fart på motorväg så är det bara i Sverige och Norden det görs. I princip i alla andra europeiska länder kör man med rätt bra fart och polisen bryr sig inte och har heller inga kontroller för man vet att det är onödigt. Och håller man inte bra fart så håller man sig till höger.

Enligt mig är alltså trafikfaran de som tvingar folk till omkörningar och håller på så som du beskrev med hotbromsningar och prejningar både mot mc och bilar. Samma bilister skapar med sin osäkerhet också irritation och ryckighet i trafiken. De klarar varken av filbyte eller trånga stadssituationer.

Men det är inte så konstigt att du resonerar som du gör. När jag tog lätt mc-kort för många år sen kallade lärarna mig för räjsputten för att jag hade en tendens att glida upp mot hemska 55km/h där det bara var 50 :skrämd Då jävlar skreks det i hjälmen :D

Å andra sidan hade ingen nånsin, inklusive lärarna förstås kört lika snabbt som jag på manöverbanan. Patetiskt.

Angående dina lagparagrafer så måste jag säga att fordon ska framföras med känsla och god blick, inte med hjälp av regler och paragrafer.

Att allt ska vara så jävla präktigt i det här landet :mad:
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ja just det, du är trafiklärare. :hihi

Såklart att 2m var en underdrift, det trodde jag var underförstått. Men jag ligger nära när någon inte kan hålla hastigheten. De måste få veta att de ska flytta på sig eller köra fortare. De har ingen moralisk rätt att hindra mig från att komma i tid. Jag kommer fortfarande inte starta tidigare och jag har ändå alltid bråttom.

De som ibland bromsar för att spela allan brukar åka på samma medicin, jag lägger mig i snigelfart framför dem och gör likadant så får de känna hur det känns. Det är exakt samma klientel som med berått mod försöker preja och jävlas med motorcyklister, så de förtjänar det.

Hela Europa kan hålla ett vettigt trafiktempo utom svenskarna. Vem bär skulden till det? Förmodligen ditt skrå, måste jag tyvärr säga. :( Möjligtvis tillsammans med en allmän präktighet. Med högre tempo skärps sinnena och man blir alertare och somnar inte heller lika lätt. Det vet väl alla? Klarar man inte av att hålla ett bra tempo ska man flytta sig åt sidan illa kvickt eller ge fan i att köra överhuvudtaget. Detta att flytta på sig är en oskriven regel i de flesta länder även om en del förare på autobahn inte riktigt längre följer dem. Ironiskt nog är det faktiskt inte sällan svenska bilar. De ligger i 160 och tror inte att nån kan komma fortare.:rolleyes:

Angående att hålla laglig fart på motorväg så är det bara i Sverige och Norden det görs. I princip i alla andra europeiska länder kör man med rätt bra fart och polisen bryr sig inte och har heller inga kontroller för man vet att det är onödigt. Och håller man inte bra fart så håller man sig till höger.

Enligt mig är alltså trafikfaran de som tvingar folk till omkörningar och håller på så som du beskrev med hotbromsningar och prejningar både mot mc och bilar. Samma bilister skapar med sin osäkerhet också irritation och ryckighet i trafiken. De klarar varken av filbyte eller trånga stadssituationer.

Men det är inte så konstigt att du resonerar som du gör. När jag tog lätt mc-kort för många år sen kallade lärarna mig för räjsputten för att jag hade en tendens att glida upp mot hemska 55km/h där det bara var 50 :skrämd Då jävlar skreks det i hjälmen :D

Å andra sidan hade ingen nånsin, inklusive lärarna förstås kört lika snabbt som jag på manöverbanan. Patetiskt.

Angående dina lagparagrafer så måste jag säga att fordon ska framföras med känsla och god blick, inte med hjälp av regler och paragrafer.

Att allt ska vara så jävla präktigt i det här landet :mad:
:Bugar Om en viss jävla rav4a hade tänkt som dig hade jag haft en hel a4a nu!
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Ja just det, du är trafiklärare. :hihi

Såklart att 2m var en underdrift, det trodde jag var underförstått. Men jag ligger nära när någon inte kan hålla hastigheten. De måste få veta att de ska flytta på sig eller köra fortare. De har ingen moralisk rätt att hindra mig från att komma i tid. Jag kommer fortfarande inte starta tidigare och jag har ändå alltid bråttom.

De som ibland bromsar för att spela allan brukar åka på samma medicin, jag lägger mig i snigelfart framför dem och gör likadant så får de känna hur det känns. Det är exakt samma klientel som med berått mod försöker preja och jävlas med motorcyklister, så de förtjänar det.

Hela Europa kan hålla ett vettigt trafiktempo utom svenskarna. Vem bär skulden till det? Förmodligen ditt skrå, måste jag tyvärr säga. :( Möjligtvis tillsammans med en allmän präktighet. Med högre tempo skärps sinnena och man blir alertare och somnar inte heller lika lätt. Det vet väl alla? Klarar man inte av att hålla ett bra tempo ska man flytta sig åt sidan illa kvickt eller ge fan i att köra överhuvudtaget. Detta att flytta på sig är en oskriven regel i de flesta länder även om en del förare på autobahn inte riktigt längre följer dem. Ironiskt nog är det faktiskt inte sällan svenska bilar. De ligger i 160 och tror inte att nån kan komma fortare.:rolleyes:

Angående att hålla laglig fart på motorväg så är det bara i Sverige och Norden det görs. I princip i alla andra europeiska länder kör man med rätt bra fart och polisen bryr sig inte och har heller inga kontroller för man vet att det är onödigt. Och håller man inte bra fart så håller man sig till höger.

Enligt mig är alltså trafikfaran de som tvingar folk till omkörningar och håller på så som du beskrev med hotbromsningar och prejningar både mot mc och bilar. Samma bilister skapar med sin osäkerhet också irritation och ryckighet i trafiken. De klarar varken av filbyte eller trånga stadssituationer.

Men det är inte så konstigt att du resonerar som du gör. När jag tog lätt mc-kort för många år sen kallade lärarna mig för räjsputten för att jag hade en tendens att glida upp mot hemska 55km/h där det bara var 50 :skrämd Då jävlar skreks det i hjälmen :D

Å andra sidan hade ingen nånsin, inklusive lärarna förstås kört lika snabbt som jag på manöverbanan. Patetiskt.

Angående dina lagparagrafer så måste jag säga att fordon ska framföras med känsla och god blick, inte med hjälp av regler och paragrafer.

Att allt ska vara så jävla präktigt i det här landet :mad:

Hade det varit någon annan än BoSoZoKu som skrivit detta hade jag
utgått ifrån att han skämtat, men BoSoZoKu har ju skrivit så mycket
... eh ... annat så ...

Hur som helst, det jag tänkte komma till är att jag brukar hålla
hastighetsbegränsningarna (både med bil och på MC), och jag brukar
inte klaga på folk som kör saktare än jag. Jag kan ju inte veta varför de
har valt den hastighet de har.

Men varför är folk så räddaför att köra i högerfilen på flerfiliga motorvägar?

När jag kör på en trefilig motorväg och håller hastighetsbegränsningarna
ligger jag i högerfilen om jag inte håller på att köra om någon.
Det finns faktiskt de som köra saktare än jag.
MEN de ligger inte i högerfilen. En väldigt stordel av dem ligger i
mittenfilen trots att högerfilen är helt tom framför dem.
Är hastighetsbegränsningen 90 km/h eller högre får man ju inte köra
om på högersidan. Alltså måste alla som vil köra om dem trängas i bara
ett körfält trots att vägen är trefilig. Motorvägar är svindyra. Massor av
skattpengar har investerats i dem. Då är det korkat att bara använda 2/3
av dem! Utnyttja högerfilen!
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Motorvägar är svindyra. Massor av
skattpengar har investerats i dem.

Inte häromkring, här får man vara glad om man hittar 2+1 väg.
(eller inte, jag föredrar faktiskt vanlig 2 filig väg med rejäla vägrenar)

Jag har funnit att omkörningar av såskoppar underlättas kraftigt av att man har +500W på heljuset att blinka med för att uppmärksamma folk att man vill om.
När det bärjar fräsa i nackfettet på dom som ligger och såsar har man tillräckligt mycket lyse!

Sedan gör jag precis som i körskoleboken och anpassar hastigheten efter förhållanden, dvs det är sällan det inte går att köra 30+ på skyltad hastighet!
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Inte häromkring, här får man vara glad om man hittar 2+1 väg.
(eller inte, jag föredrar faktiskt vanlig 2 filig väg med rejäla vägrenar)

Jag har funnit att omkörningar av såskoppar underlättas kraftigt av att man har +500W på heljuset att blinka med för att uppmärksamma folk att man vill om.
När det bärjar fräsa i nackfettet på dom som ligger och såsar har man tillräckligt mycket lyse!

Sedan gör jag precis som i körskoleboken och anpassar hastigheten efter förhållanden, dvs det är sällan det inte går att köra 30+ på skyltad hastighet!

Ursäkta! Jag utgick från svenska förhållanden.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Du hittar nog ingen på det här forumet som säger emot dig på den punkten.

Såvidare det inte handlar om någon tungt olycksdrabbad väg där de måste få ner hastigheten då.

Jo jag säger emot honom då det antagligen är helt fel. De gör det för att minska antalet olyckor, man är bara otroligt dum och eventuellt efterbliven om man tror att polisen står där för att dra in pengar.
Jag antar att det är lika illa när de står efter motorvägen och plockar in alla tunga fordon för att kontrollera bromsar och nykterhet? Det är ju ett helvete med dessa långtradare som ska accelerera upp till lagliga 80km/h sen igen när de är på väg ut från kontrollen. Folk kan ju behöva bromsa eller köra om :brinnerup

Jag säger inget om att köra lagligt eller ej, jag sitter själv och kör motorväg dagligen och jag kör aldrig under 130km/h och ibland kör jag hela 170-180km/h på natten men jag utsätter ingen annan för fara då jag alltid håller avståndet och bränner inte om någon i för hög fart så att de blir rädda och kör av vägen.
Och när jag väl blir stoppad av polisen så säger jag inte att de jävlarna kan stå vid ett dagis istället för där gör de någon nytta. Jag ber om ursäkt och tar emot en böteslapp som jag sedan skickar iväg till ett företag som betalar dem åt mig mot en årsavgift.

Nu känns det helt fel att ha skrivit detta då jag flertalet gånger har ballat ur i trafiken och varit när att flyga på folk för att de har betett sig illa mot mig men jag har uppenbarligen vett nog att vara förnuftig när jag inte är uppretad. Flertalet här verkar ju tänka som en fjortonåring konstant och det visar sig ju ute i trafiken för det är oftast dem jag vill döda med mina bara händer.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Jag ligger alltid 2 meter bakom folk som inte kan hålla vettig fart bara för att stressa dem och jag har då aldrig kört in i någon.

Låter genomtänkt :3freak
Å andra sidan, om den framförliggande önskar nytt bakparti på bilen, är det ju bara att tvärbromsa.. Du får självfallet betala hela kalaset..
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
1. Ja just det, du är trafiklärare. :hihi

2. Såklart att 2m var en underdrift, det trodde jag var underförstått. Men jag ligger nära när någon inte kan hålla hastigheten. De måste få veta att de ska flytta på sig eller köra fortare.

3. De har ingen moralisk rätt att hindra mig från att komma i tid. Jag kommer fortfarande inte starta tidigare och jag har ändå alltid bråttom.

4. De som ibland bromsar för att spela allan brukar åka på samma medicin, jag lägger mig i snigelfart framför dem och gör likadant så får de känna hur det känns. Det är exakt samma klientel som med berått mod försöker preja och jävlas med motorcyklister, så de förtjänar det.

5. Hela Europa kan hålla ett vettigt trafiktempo utom svenskarna. Vem bär skulden till det? Förmodligen ditt skrå, måste jag tyvärr säga. :( Möjligtvis tillsammans med en allmän präktighet.

6. Med högre tempo skärps sinnena och man blir alertare och somnar inte heller lika lätt. Det vet väl alla?

7. Klarar man inte av att hålla ett bra tempo ska man flytta sig åt sidan illa kvickt eller ge fan i att köra överhuvudtaget. Detta att flytta på sig är en oskriven regel i de flesta länder även om en del förare på autobahn inte riktigt längre följer dem. Ironiskt nog är det faktiskt inte sällan svenska bilar. De ligger i 160 och tror inte att nån kan komma fortare.:rolleyes:

8. Enligt mig är alltså trafikfaran de som tvingar folk till omkörningar och håller på så som du beskrev med hotbromsningar och prejningar både mot mc och bilar. Samma bilister skapar med sin osäkerhet också irritation och ryckighet i trafiken. De klarar varken av filbyte eller trånga stadssituationer.

9. Men det är inte så konstigt att du resonerar som du gör.

10. Angående dina lagparagrafer så måste jag säga att fordon ska framföras med känsla och god blick, inte med hjälp av regler och paragrafer.

Ska bara klargöra lite grejer här om mig och mitt körsätt (jaja, det blir väl lite pekpinnar åt dig samtidigt ibland :D ) :

1. Stämmer. Men bara för bil.

2. Jo det fattade jag, att det var ett understatement. Men jag läste också in att du ligger närmre än 25 meter, vilket har passerat "point of no return". Om framförvarande bromsar så KOMMER du obönhörligen att köra honom i häcken, och det kommer att vara ditt fel. Den enkla anledningen är att du inte är en dator med en reaktionstid på 0.3ns, utan ca 1 sekund.
Visst ska de få veta att du är på gång. Har du hört talas om ljustutan? Funkar rätt så bra faktiskt. Betydligt bättre än jagärsnartinneidinbagagelucka-stilen.

3. Nej, det har de inte, det har du rätt i. De är skyldiga att inte hindra dig, de kan inte veta anledningen till att du har bråttom (såvida de inte ser din SH-tröja med texten "Jag är SH-kingen Bazooka, så flytta på dig" :) ). Det är polisens uppgift att agera polis, inte svensson.

4. Det är inte tillåtet att okynnesbromsa enligt din beskrivningen. Men när du ligger för nära har du inte mycket tid över att ha koll på vad som händer i övrigt, du måste fokusera på framförvarande. Alltså vet du inte vad han bromsar för, du missar med all sannolikhet det. Det handlar om trafiksäkerhet. Återigen - prova ljustutan.
Tillägger att det jag beskrev i mitt förra inlägg var inte att jag faktiskt bromsar, utan ser till att tända bromsljusen för att skapa en lucka bakom mig. Om du undrar varför jag inte istället flyttar på mig så kan det bero på lite olika saker: (a) jag kan inte eftersom jag redan ligger i högerfilen på motorvägen (b) det finns bara en fil, t.ex. en 2+1-väg (c) jag ligger själv på omkörning i vänsterfilen på motorväg, bara för att nämna några exempel.

5. Du har helt fel. Jag tillhör dem som konstant kör för fort, ibland mycket för fort. Dock gör jag det med insidan av skallen, och ser till att hålla avstånd till framförvarande. Jag pendlar mellan Malmö och Lund, och inte sällan blir det köer pga seriekrockar pga svenskens oförmåga att hålla avståndet.

6. Jovars, men med högre tempo ökar också broms/reaktionssträckorna.

7. Ja, naturligtvis ska man flytta på sig. Men det innebär inte att du som egenutnämnd trafikexpert ges tillåtelse att ligga 2m bakom honom, i de situationerna förtjänar du nästan att krocka med framförvarande så du får upp ögonen för hur allvarligt det egentligen är med för dåligt avstånd.

8. Nu får du bakläxa på läsförståelse igen. Jag har inte beskrivit hotbromsningar.

9. Resonerar och resonerar...vari ligger felet i att tänka trafiksäkert oavsett vilken hastighet man håller? När jag kör till/från Lund håller jag mellan 110 och 160, beroende på hur tät trafiken är. Men jag håller avståndet eftersom jag vet att jag kan komma att behöva bromsa ordentligt. Om nån fesakör i vänsterfilen använder jag ljustutan innan jag är ikapp dem och det funkar rätt så bra. Betydligt bättre än din ryckiga saktainnärjagärjättenäraförattsedanaccelereraigen-taktik. När jag kör hoj kan jag mycket väl tänka mig att gasa på i 200+ för skojs skull (åldern och gubbmagen hindrar mig numera från att lägga mig på tanken i 270+ :D ). Så kalla mig inte präktig, det är långt från verkligheten.

10. Javisst - inom lagens ramar. Anledningen till att jag copypejstade lagen var för att undvika frågor och tjafs om var vad står osv.

Överlag tycker jag faktiskt du verkar vara ganska omogen i trafiken. Jag håller med om en del du säger, men dina metoder för att åtgärda "problemen" är knappast de rätta. De kommer bara att innebära att du skadar dig själv eller någon annan förr eller senare. < moral >Det är en klen tröst att det var kärringen framför som tanklöst panikbromsade för en ekorre när du låg 2m bakom och pressade, när du hamnar i rullstol resten av livet < /moral> Alternativt "på min gravsten ska det stå att jag kom från höger" om du förstår vad jag menar. Det är farligt att hålla på sin rätt.
 

Smagatusk

Guest
Var står det att det var på grund av polisen som det blev köer? :va

"På torsdagskvällen var polisen på plats och köer uppstod i den norrgående filen av motorvägen.

Mannen, som färdades ensam i en personbil, började bromsa in för kön."

Ergo, kön hade uppstått innan smällen. Och kön blev nog inte mindre efteråt.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top