Polisen tog mig och 2fast42 för olovligkörning

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Åland
Hoj
Yz250
Eftersom hojen är bevismaterial så har dom all rätt i hela världen att ta
den... Om en mördare står med den rykande pistolen i handen så kan jag lova
dig att snutten tar den också... eller ja.. Jag hoppas det iaf.. :D
Nu är väl kanske risken rätt liten att dom skulle ta en mördare när man kan jaga trimmade 125:eek:r men du hajar vad jag menar.

Jodå det förstår jag också... MEN, jag har förstått det så att en hoj med mera effekt än tillåtet blir reggad som en klass uppåt(dvs 25kw i detta fall)... Så görs det här(Åland då, vet ej hur det är i övriga Finland) även på mopeder...
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Det har väl inte polisen med att göra? Det är väl försäkringsbolaget isf?

Stämmer inte det som står i regbeviset är det fel-/oreggat väl?
Vilket är olagligt, vilket polisen borde ta hand om.

Sen om försäkringen inte gäller är det ju ännu ett brott väl, oförsäkrat?

Sen om den har mer effekt än vad man får framföra så är det ju även olovlig körning som tidigare påstått.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Eftersom hojen är bevismaterial så har dom all rätt i hela världen att ta
den... Om en mördare står med den rykande pistolen i handen så kan jag lova
dig att snutten tar den också... eller ja.. Jag hoppas det iaf.. :D
Nu är väl kanske risken rätt liten att dom skulle ta en mördare när man kan jaga trimmade 125:eek:r men du hajar vad jag menar.

Då borde jag ha rätt att sno en polisbil med.
 

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Idag var jag hos bilprovningen för besiktning. Jag hade tidigare i veckan gått in på deras hemsida och bokat tid. Där stod det klart och tydligt att jag var tvungen att göra en kontrollbesiktning och att det skulle kosta 260 kr. När jag väl kommer dit så får jag inte besikta hojen. Då säger dom att jag ska göra en regestreringsbesiktning istället. Och inte gick det att boka tid för en sån heller:(

När jag stod där borta och väntade på att min hoj skulle bli besiktigad så trodde jag nästan att min framtid skulle bli rätt jobbig eftersom det 5 minuter innan min besiktningstid kom en mc-polis och ställde sig utanför mc-besiktningen. Han kände genast igen min hoj eftersom den har stått hos polisen ett bra tag. Och så frågade han om jag hade strypt hojen den här gången. Först svarade jag bara nej. Men sen sa jag att jag hade satt dit en orörlig avgasport (det är en sån strypning som polisen säger att jag ska ha, men det har dom inga papper på så det är bara en gissning från deras sida). Och så frågade han om den inte hade 22kW vid första bänkningen som polisen hade gjort. Jo sa jag och berättade om polisen som hade bänkat den gjort fel och så...

Tydligen var han där för att besikta sin hoj, men för en kort stund trodde jag nästan att han skulle komma fram till mig och ta hojen från mig igen och påstå att jag hade gjort en olovlig körning.
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Idag var jag hos bilprovningen för besiktning. Jag hade tidigare i veckan gått in på deras hemsida och bokat tid. Där stod det klart och tydligt att jag var tvungen att göra en kontrollbesiktning och att det skulle kosta 260 kr. När jag väl kommer dit så får jag inte besikta hojen. Då säger dom att jag ska göra en regestreringsbesiktning istället. Och inte gick det att boka tid för en sån heller:(

När jag stod där borta och väntade på att min hoj skulle bli besiktigad så trodde jag nästan att min framtid skulle bli rätt jobbig eftersom det 5 minuter innan min besiktningstid kom en mc-polis och ställde sig utanför mc-besiktningen. Han kände genast igen min hoj eftersom den har stått hos polisen ett bra tag. Och så frågade han om jag hade strypt hojen den här gången. Först svarade jag bara nej. Men sen sa jag att jag hade satt dit en orörlig avgasport (det är en sån strypning som polisen säger att jag ska ha, men det har dom inga papper på så det är bara en gissning från deras sida). Och så frågade han om den inte hade 22kW vid första bänkningen som polisen hade gjort. Jo sa jag och berättade om polisen som hade bänkat den gjort fel och så...

Tydligen var han där för att besikta sin hoj, men för en kort stund trodde jag nästan att han skulle komma fram till mig och ta hojen från mig igen och påstå att jag hade gjort en olovlig körning.

Haha, det vore roligt om han tagit dig igen :D
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Eftersom hojen är bevismaterial så har dom all rätt i hela världen att ta
den... Om en mördare står med den rykande pistolen i handen så kan jag lova
dig att snutten tar den också... eller ja.. Jag hoppas det iaf.. :D
Nu är väl kanske risken rätt liten att dom skulle ta en mördare när man kan jaga trimmade 125:eek:r men du hajar vad jag menar.
Jo men det var ju inte riktigt samma sak. Detta handlar om att de tagit delar från en maskin. Det finns ingen regel som säger att en 125cc inte får vara på 60hk (överdrift jag vet) utan då är det bara det att den är inte rätt typad. Då får de ju fortfarande inte ta hans delar. :huvet Att de plockade in hojen för undersökning är en sak men att ta delar från den. :va
 

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Jo men det var ju inte riktigt samma sak. Detta handlar om att de tagit delar från en maskin. Det finns ingen regel som säger att en 125cc inte får vara på 60hk (överdrift jag vet) utan då är det bara det att den är inte rätt typad. Då får de ju fortfarande inte ta hans delar. :huvet Att de plockade in hojen för undersökning är en sak men att ta delar från den. :va

Jag håller med dig. Okej om dom tar trimmdelar till mopeder som ändå aldrig kommer att registreras för att köras som motorcyklar. Men att dom tar en orginaldel på min hog och påstår att det är en trimdel. Och att dom sen ska förstöra den, det är ju knäppt. Dom försör ju i sånna fall bevismaterial. Jag kan nu bevisa för dom att en sån del som dom påstår att jag ska ha istället för den variabla avgasporten ger precis samma strypning som just den variabla avgasporten. Båda delarna har samma dimensioner när dom är i det nedre läget, vilket min var när dom tog hojen.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Jo men det var ju inte riktigt samma sak. Detta handlar om att de tagit delar från en maskin. Det finns ingen regel som säger att en 125cc inte får vara på 60hk (överdrift jag vet) utan då är det bara det att den är inte rätt typad. Då får de ju fortfarande inte ta hans delar. :huvet Att de plockade in hojen för undersökning är en sak men att ta delar från den. :va

Och delarna dom har plockat är inte bevis material då eller??
Tycker jag dom borde vara..
Precis samma förfarande som dom gör när dom plockar trimmade moppar...

Sen verkar det ju onekligen som om dom har precis noll koll när det gäller
hojar, är orginalporten i samma storlek som strypningen så tycker iaf inte
jag att det kan kallas trim...
Kan tänka mig att dom tycker den är för lätt förbigången jämfört med
en strypning som manmåste skruva bort... För om jag förstog det hela
rätt så är den variabla bara "att koppla in" och helt plöstligt är strypningen
borta?
Om man kollar en EPA så måste en av växellådorna vara låsta på en växel
och den får inte vara för lätt att koppla ur...

Men det är väl därför man nekar och går till tingsrätten??
För att få göra sin röst hörd..
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Och delarna dom har plockat är inte bevis material då eller??
Tycker jag dom borde vara..
Precis samma förfarande som dom gör när dom plockar trimmade moppar...

Sen verkar det ju onekligen som om dom har precis noll koll när det gäller
hojar, är orginalporten i samma storlek som strypningen så tycker iaf inte
jag att det kan kallas trim...
Kan tänka mig att dom tycker den är för lätt förbigången jämfört med
en strypning som manmåste skruva bort... För om jag förstog det hela
rätt så är den variabla bara "att koppla in" och helt plöstligt är strypningen
borta?
Om man kollar en EPA så måste en av växellådorna vara låsta på en växel
och den får inte vara för lätt att koppla ur...

Men det är väl därför man nekar och går till tingsrätten??
För att få göra sin röst hörd..
En feltypning borde tycker jag leda till en ny besiktning. Och inte att den klassas som en "trimmad" (finns ens den termen vad gäller motorcyklar). Detta skulle då leda till olovlig körning eftersom han framför en A hoj och inte en A1 som registreringsbeviset säger. Det är ju precis samma sak som om det varit en tung hoj som var trimmad till 30hk (portad cylinder t.ex) extra. Skulle polisen bli misstänksam och ta in den på bänkning och det visar sig vara mer hk än regbeviset säger. Ska de då ta cylindern på den hojen då??? Den är inte typad med effekten och stämmer inte överens med registreringsbeviset. Bänkningspappret blir ju bevismaterialet på att det inte överensstämmer.
 

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Och delarna dom har plockat är inte bevis material då eller??
Tycker jag dom borde vara..
Precis samma förfarande som dom gör när dom plockar trimmade moppar...

Sen verkar det ju onekligen som om dom har precis noll koll när det gäller
hojar, är orginalporten i samma storlek som strypningen så tycker iaf inte
jag att det kan kallas trim...
Kan tänka mig att dom tycker den är för lätt förbigången jämfört med
en strypning som manmåste skruva bort... För om jag förstog det hela
rätt så är den variabla bara "att koppla in" och helt plöstligt är strypningen
borta?
Om man kollar en EPA så måste en av växellådorna vara låsta på en växel
och den får inte vara för lätt att koppla ur...

Men det är väl därför man nekar och går till tingsrätten??
För att få göra sin röst hörd..

Att det bara är att koppla in den stämmer inte riktigt. Först måste man komma in under tanken och då måste man skruva upp skruven som håller den. Så egentligen måste man stanna och skruva på hojen vare sig man har fast strypning eller en variabel avgasport. Det hade ju varit en annan grej om man kunde koppla in sladden uppe vid styret.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Att det bara är att koppla in den stämmer inte riktigt. Först måste man komma in under tanken och då måste man skruva upp skruven som håller den. Så egentligen måste man stanna och skruva på hojen vare sig man har fast strypning eller en variabel avgasport. Det hade ju varit en annan grej om man kunde koppla in sladden uppe vid styret.

Jahaa.. Då låter det ju onekligen skumt att man inte får ha den som
strypning.. Hade som du märkte EPA traktorns två växellådor där den
ena är spärrad i åtanke... Då borde den ju helt klart vara godkänd som strypning..

Men men.. det är ju polisen vi pratar om och dom har väääldigt konstiga
prioriteringar och tanke sätt...

Bara att ta det till Tingsrätten då...
Kostar ju inte dig ett smack och du får en chans att berätta för rätten
hur det hela fungerar...
 

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Om jag förstod det rätt så kommer det kosta 500 kr extra att ta det till tingsrätten. Kommer inte ihåg vad "fonden" som pengrna skulle gå till hette men det skulle i alla fall vara till sånna som har blivit utsatta för brott där man inte hittar brottslingen. Det är i alla fall så jag förstod det...
 
Last edited:

Solid snake

Guest
Om jag förstod det rätt så kommer det kosta 500 kr extra att ta det till tingsrätten. Kommer inte ihåg vad "fonden" som pengrna skulle gå till hette men det skulle i alla fall vara till sånna som har blivit utsatta för brott där man inte hittar brottslingen. Det är i alla fall så jag förstod det...
Lätt värt det om det ger dig en chans att sätta dit dem.
 

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Lätt värt det om det ger dig en chans att sätta dit dem.

Jag tror inte jag säter dit dom om hur jag än beter mig i tingsrätten. Det jag kan göra är att bevisa att jag är oskyldig och slippa böter. Om jag vill sätta dit dom så måste jag nog göra en anmälan på att dom har misskött sig. Jag tror det jag har räcker som bevis för att meckarpolisen har gjort tjänstefel i alla fall.
 

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Till tisdag har jag blivit kallad till polisen igen. Nu ska dom ha komplettering av uppgiter, vad det nu kan betyda.
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Helt tragiskt vad dom ska hålla på! Om jag varit dig så hade jag lackat ur för längesen och tagit upp fallet i tingsrätten!!
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Det här börjar bli helt galet...

Är du inte medlem i någon motorklubb eller något du kan skriva till? Eller skriv till någon motortidning? Det hade jag gjort. :)
 

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Jag hade ringt PLUS

Sverker FTW
sverker_olofsson.jpg

Han dissar lätt sönder snuten som fibbla med hojen.

(jag vet, han tar bara hand om konsumenter, men han kan säkert göra ett undantag :hihi)
 
Last edited:

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Igår var jag hos polisen igen för att dom skulle ha "komplettering av uppgifter". Jag och mamma fick läsa igenom några papper och så började polisen ställa frågor och anteckna. Juste inget förhör!

Jag hade med mig den fasta avgasporten som jag har lånat med till polisen och så fick jag jämföra den med min variabla avgasporten som för övrigt låg beslagtagen i meckarpolisens privata skåp! Får dom göra så??? Det visade sig att båda avgasportarna har exakt samma storlek och att polisen har fel om att det ska sitta en sådan port där eftersom den ska "strypa mer". Vi tog lite bilder på den också. Ett erkännande från polisen om att dom hade haft fel om strypningen fick man ju inte heller.
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
ZZR
Jag mår dåligt för din skull när jag läser hur det här har gått till!

Ta upp det till högre instans genast eller skriv ett brev till Länspolismästaren eller vad han kallas!
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top