Polisen testar att förverka (beslagta) en bil som varit på streetrace

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är inte särskilt insatt. Man kan ju tänka sig att han kan ha låtit någon annan utföra själva kidnappningen om han t ex infann sig i rätten vid tidpunkten. Det pågick ju en förhandling i hovrätten som fick avbrytas. Det får visa sig vad som hänt. Det är ju rätt knapphändig information som släppts.

Man kan ju även misstänka att den här polisen är inblandad i utredningar av andra brottslingar, kanske betydligt grövre brottslingar än streetrejsers. Saker är inte alltid som man först tror.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är någonting konstigt med hela kidnappningshistorien :va

Man går liksom inte från att bli av med 300 papp till att garanterat skaka galler för människorov bara så där.
Så antingen har händelsen inget med rättegången att göra, hela saken är påhittad eller så är det någon sjuk som brunnit helt uppe i huvudet.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man kan ju även misstänka att den här polisen är inblandad i utredningar av andra brottslingar, kanske betydligt grövre brottslingar än streetrejsers. Saker är inte alltid som man först tror.

Så kan det givetvis också vara. Vi får helt enkelt se hur det artar sig. Media (Expressen artikeln) verkar ha tyckt att det var viktigt att streetracing rättegången togs upp i sammanhanget och att rättegången/förhandlingen fick avbrytas.

Det är sådana här saker som kommer att få folk att inte vilja vittna av rädsla för sitt eget och nära anhörigas välbefinnande. Poliser kan tänka både en eller två gånger i sin yrkesutövning om det är värt att göra vissa insatser. Det finns uppenbarligen människor i samhället som kan gå över lik. Oavsett om det här är relaterat till rättegången om förverkande eller något annat fall som polismannen kan tänkas vara inblandad i. Jag hoppas att man hittar den skyldige och ser till att den spärras in. Man borde ge extremt hårda straff för den här typen av brott. Det ska inte finnas på kartan att ens tänka tanken att försöka påverka en rättegång eller hota vitten till tystad eller falska vittnesmål.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Såg att det finns några artiklar att läsa idag. Verkar som sagt som om kidnappningsförsöket hänger samman med Streetracing fallet enligt åklagaren.

Sprickan mellan streetracekulturen och polisen i Stockholm är total, erfar Mitt i. Detta efter kidnappningen i Botkyrka av en polismans nära anhörig under tisdagen. "Det handlar om så mycket pengar nu, att det växt ett polishat hos delar av den här streetracekulturen", säger en polis till Mitt i.

Bilägaren, som inte själv är misstänkt för brott trots att bilen är beslagtagen, har i förhör hävdat att han lagt ner runt en halv miljon kronor på att bygga om bilen.

https://mitti.se/nyheter/trafik/sprickan-forarna-polisen/

– Att angripa mina anhöriga för att få mig att vidta någon åtgärd, avstå åtgärd eller på annat sätt påverka processen fungerar inte i det här fallet och kommer aldrig fungera, säger polismannen till Mitt i på onsdagsförmiddagen.

https://mitti.se/nyheter/trafik/polisen-angripa-fungerar/?omrade=hela-stockholm

Kidnappningen av en nära anhörig till en polis i Botkyrka på tisdagen har av allt att döma med polisens och åklagarnas jakt på en värdefull streetracebil att göra, det säger kammaråklagare Anna Stråth till Mitt i.

https://mitti.se/nyheter/troligtvis-hovrattsfallet-gora/
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Får fortfarande känslan att det är nått konstigt här...
Jag menar de har blivit av med 300 000 i form av bil. Det skall upp till förhandling. Alla i Sverige vet att hoppa på polis, domare eller dylikt under pågående förhandling i hopp om att de skall påverkas kommer att slå fel och att man kommer att åka fast.
Det finns liksom inte med på kartan att ett sådant försök kommer att gå ostraffat.

Det är på samma nivå som att pundar-Pelle får för sig att råna Riksbanken med en Yxa genom att storma in genom huvudentrén dit och begära ut alla pengarna. Det kommer inte att lyckas och han kommer att få skaka galler.

Så nått mera är det här...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Får fortfarande känslan att det är nått konstigt här...

Text....

Det är på samma nivå som att pundar-Pelle får för sig att råna Riksbanken med en Yxa genom att storma in genom huvudentrén dit och begära ut alla pengarna. Det kommer inte att lyckas och han kommer att få skaka galler.

Så nått mera är det här...

Det är för korkat för att vara sant helt enkelt. Därför ska det bli intressant att se vart det här slutar.

Streetracing communityn i Stockholm verkar vara ett kapitel för sig att döma av polisens uttalanden. Det hade varit intressant att höra hur resonemanget går bland dem. Numera är Zatzy forumet mer eller mindre dött och nerlagt. Man håller väl till i slutna Facebook grupper numera.

Oavsett har man gått över gränsen om man ger sig på polisens anhöriga. Det lär knappast hjälpa deras sak bland polis och allmänhet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Streetracing communityn i Stockholm verkar vara ett kapitel för sig att döma av polisens uttalanden.
Polisen har ju inte talat snällt om hojåkare senaste deceniumet heller, sporthojåkare i synnerhet :D
Vi finns ju redan med i spaningsregister från den gamla tiden när man besökte Brostugan, hängde vid Restaurang Gyllene Måsen, osv.
Fast numera är väl inte benämningen delta i streetrace, utan ingå i organiserad brottslighet.

Jag håller med dig i det här fallet att det skall bli väldigt intressant att se vad som ligger bakom.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Finns. Inget. Försvar.

Hoppas verkligen att gärningsmannen och de som hjälpt denne blir lagförda.

Kan inte föreställa mig traumat offret går igenom.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Polisen har ju inte talat snällt om hojåkare senaste deceniumet heller, sporthojåkare i synnerhet :D
Vi finns ju redan med i spaningsregister från den gamla tiden när man besökte Brostugan, hängde vid Restaurang Gyllene Måsen, osv.
Fast numera är väl inte benämningen delta i streetrace, utan ingå i organiserad brottslighet.

Jag håller med dig i det här fallet att det skall bli väldigt intressant att se vad som ligger bakom.

Man minns ju hur det lät i början av 2000-talet. En hel del rötägg bland sporthojs-kollektivet på den tiden. Kan ärligt säga att jag aldrig har tyckt att polisen har varit något problem som sporthojsägare ens under de åren. Jag tror polisen hade koll på de som de skulle ha koll på helt enkelt.

Numera kör folk mest runt och leker hipster med café races eller moped modell töntig. Känns som om det har minskat en del med vansinneskörningar på motorcykel. Attityden har ju ändrats avsevärt bara på det här forumet på gott och ont. Det var ju rätt kul att läsa ofiltreratde kommentarer när det begav sig. Hade varit intressant att se hur dessa individer hade ställt sig till sig själva 15 år senare där man kanske har fått vissa insikter som saknades då :D
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Min känsla/erfarenhet är att det finns många konstiga typer i streetrace kretsarna i sthlm. Det är inte bara bondgrabbar som gillar jänkebilar.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Man kan väl tänka sig somliga i de kretsar har dåligt utvecklat konsekvenstänkande. Ur den aspekten så blir agerande lite mindre obegripligt. ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Man minns ju hur det lät i början av 2000-talet. En hel del rötägg bland sporthojs-kollektivet på den tiden. Kan ärligt säga att jag aldrig har tyckt att polisen har varit något problem som sporthojsägare ens under de åren. Jag tror polisen hade koll på de som de skulle ha koll på helt enkelt.
Dom har ju haft lite hyss för sig i Stockholm, för 10-12 år sedan så anordnade man stunt och lekkvällar i Bromma och Barkarby ibland, jag har för mig att SMC var med på ett hörn tex, just för att få bort lek från gatan. Självklart ställde Farbror blå upp också, och kontrollerade samtliga hojar som körde dit, dom hade slagit upp världens trafikkontroll vid parkeringen. Vilket så klart gjorde folk ganska sura, och budskapet var ju tydligt, det straffar sig att leka på inhägnat område, och eftersom alla poliser var där så var det fritt fram att slanga i 180 på fyllan mot trafiken på Essingeleden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Min känsla/erfarenhet är att det finns många konstiga typer i streetrace kretsarna i sthlm. Det är inte bara bondgrabbar som gillar jänkebilar.

Tänkte lite samma sak, suportersvansar med folk som är för korkade för att själva utföra nåt aktivt är inte alltid sådana som man kan förvänta sig normalt beteende ifrån. Och motorer brukar dra till sig extra mycket såna idioter tyvärr.

https://www.youtube.com/watch?v=XFQ1TOVIYsI
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Utan att syfta på det här specifika fallet. Utan bara en allmän fundering runt streetracing kulturen.

Med tanke på hur mycket pengar det kostar att modifiera och trimma kan man undra hur de får ihop kalkylerna. Det är som att kasta sedlarna i brasan när man sätter igång och modifierar. Dessutom bilarnas andrahandsvärden är förstörda eftersom de är ombyggda bortom en rimlig kostnad för återställning.

Det är en realitet att förhålla sig till oavsett hur stort petrolhead man än är.

Frågan kvarstår således var kapitalet kommer från? Lättåtkomna pengar brinner nog lättare i fickan än pengar som någon skattat ut.

Man har ju sett exempel genom åren på att vissa profiler som utmärkt sig och hamnar i riksmedia har allt annat än rent mjöl i bagaget. Inga namn nämnda eller glömda.

Det kan nog finnas mer än ett skäl till varför man har ögonen på vissa grupper i samhället.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
All form av racingverksamhet är som att elda pengar.
"The only way to become a millionaire racing is if you start off as a billionaire."
Då jag har några i bekantskapskretsen som ägnat en del tid åt streetracing kan jag väl säga att det finns alla varianter på hur man skaffar pengar. En del sliter som djur på egna firman och använder varenda korvöre till att få bilen att gå fortare. Andra drygar ut det med att jobba svart på olika sätt eller byter tjänster med likasinnade.
Sen är det väl som i alla hobbies att det finns grövre brottslighet hos ett antal utövare. Bilar och motorcyklar är kul att lägga pengar på och har man ett bra inflöde av betalningsmedel kan man inte bara lägga på hög.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Då jag har några i bekantskapskretsen som ägnat en del tid åt streetracing

Läste det här på flashback forumet. Jag tog bort förnamnen ur citatet nedan som någon klippt in i ett inlägg på FB-forumet. Tänkte att det är ovidkommande från diskussionen. Hur vanligt är det i dessa sammanhang att det lånas ut delar eller att man äger olika delar av bilarnas beståndsdelar? Eftersom jag inte följt fallet vet jag inte vilken dom i ordningen som citeras nedan.

Man kan i tingsrättsdomen tyda hur man i framtiden ska undgå att få vissa delar av fordonet ej beslagtaget indirekt. Det är säkert något som noteras av berörda parter kan jag tänka mig. Kräver några timmas jobb, men det är i sammanhanget kanske en billig uppoffring. Sedan om det är tillräckligt - det får väl visa sig i en annan dom där saken prövas rättsligt.

Att gå från detta till kidnappningsdrama - sjukt. Hoppas vi får veta vilka som ligger bakom det och hur det sedan kopplas till fallet.

Det står rakt ut i tingsrättsdomen.

"När det först gäller frågan om vem som äger bilen eller delar av bilen är alla parter
som sagt överens om att Andersson är ägare av bilen. Han och
Nilsson har dock gjort gällande att det är Nilsson som äger bilens motor."

"Det är dock tingsrättens uppfattning att Nilsson inte har något lagligt
skyddat anspråk på bilens motor av följande skäl. Motorn är en central del av bilen
och inget som med lätthet kan tas bort eller lyftas ur densamma. För att göra detta
krävs åtskilligt arbete. Mot denna bakgrund är det enligt tingsrätten inte möjligt för Nilsson att, så länge motorn är fastsatt i bilen, göra ett lagligt skyddat
förvärv av densamma. Det hade varit en helt annan sak om bilens motor hade varit
borttagen och t.ex. stått på en lastpall vid sidan av bilen. I ett sådant läge hade det
varit fullt möjligt att köpa motorn och få ett sakrättsligt skydd för detta köp, vilket
enklare uttryckt betyder att bilen hade kunnat säljas eller förverkas utan att motorn
också sålts eller förverkats. När motorn nu sitter fastsatt i bilen kan Nilsson
inte göra något anspråk på densamma, för det fall bilen förverkas. Hans begäran om
att i alla lägen få motorn utlämnad till sig kan därför inte bifallas."
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Min uppfattning är, enligt ovanstående citat att Nilsson och Andersson har bildat en efterhandskonstruktion för att rädda det som räddas kan i händelse av förverkande.

Att bus kommer med de mest fantasifulla förklaringar till saker och ting hör inte till ovanligheterna. Låter det, ser ut som och går som en anka är det en anka.

Det kanske är Andersson och Nilssons frihet som ska förverkas istället?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Min uppfattning är att det är väldigt vanligt att man lånar varandras delar. En kille kanske skjuter motorn i sin bil och har inte råd eller lust att köpa en ny. Hans kompis har sålt sin bil utan motor och kan låna första killens bil att ha sin motor i.

Första racet sprutar det drev från växellådan och plötsligt är man hos en tredje figur och lånar en låda.

Det är som i en dragracingdepå. Går nåt sönder efterlyser man delen och har man tur har en konkurrent redan åkt ur racet så man kan låna lite plock.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Min uppfattning är att det är väldigt vanligt att man lånar varandras delar. En kille kanske skjuter motorn i sin bil och har inte råd eller lust att köpa en ny. Hans kompis har sålt sin bil utan motor och kan låna första killens bil att ha sin motor i.

Första racet sprutar det drev från växellådan och plötsligt är man hos en tredje figur och lånar en låda.

Det är som i en dragracingdepå. Går nåt sönder efterlyser man delen och har man tur har en konkurrent redan åkt ur racet så man kan låna lite plock.

Om man inte ha råd eller lust att köpa en ny motor men kan tänka sig att låna en - hur löser man det ifall den lånade motorn skjuts i beståndsdelar? Då sitter man minst sagt i knipa. Om det går till som du säger kan man lätt förstå att det kan uppstå dispyter om pengar och annat.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top