Polisen testar att förverka (beslagta) en bil som varit på streetrace

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha, även OM du skulle verka dryg eller syrlig är det helt OK. :)

Nä men jag tänker såhär att eventuella prejudikat är inte bara texten utan hela sammanhanget, dvs prejudikatet måste sättas i sitt sammanhang.
Nu är mitt verksamhetsfält arbetsrätt men även där läser man in sig på vägledande domar, främst från AD, om man vill få en uppfattning om hur domstolarna resonerar kring omständigheterna i resp fall. Jag är dock inte jurist.

Men för att ett fordon skall förverkas skall nog domstolen anse att det måste finnas rätt många likheter med just detta fall om de skall döma i den riktningen.
 

Körhelstvolvo

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2016
Ort
Stockholm
Hoj
ingen hoj
Bor i Tokholm och har ett visst motorintresse så jag har under ett antal år snurrat runt och bevittnat flertalet race mellan dessa dödsknarkmuskelmaskiner som åker dessa racen.
Att dom stänger av vägen är kanske irriterande men dom brukar vara väldigt noga med att det skall gå fort och blåljus får inte hindras.
Hur många olyckor har det varit med just dessa fordon som deltar i racen?
I svansen har det tyvärr tillochmed varit dödsolyckor vill jag minnas men då är det utanför arrangörens kontroll.
Annars måste jag säga att det skötts väldigt bra för att vara

Sedan kan man ju ha en tanke på hur man använder denna lag då som här ett gäng tiggare kör en Rumänsk bil med vad den som anmälde misstänker är stöldgods.
Polisen åker ut men kan inget göra för tiggarna har inget ID och vill inte säga sitt namn. Kanske skall köra samma taktik nästa gång jag rullar in i en trafikkontroll utan körkort.
Sedan har vi dessa gullegrisar från England/skottland/Irland.. som så gärna lägger asfalt eller sten på er uppfart för en liten peng som kör runt med oskattade och avställda bilar och lurar folk. Polisen kan inte göra ett skit för bilarna är registrerade i utlandet.