Polisen testar att förverka (beslagta) en bil som varit på streetrace

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha, även OM du skulle verka dryg eller syrlig är det helt OK. :)

Nä men jag tänker såhär att eventuella prejudikat är inte bara texten utan hela sammanhanget, dvs prejudikatet måste sättas i sitt sammanhang.
Nu är mitt verksamhetsfält arbetsrätt men även där läser man in sig på vägledande domar, främst från AD, om man vill få en uppfattning om hur domstolarna resonerar kring omständigheterna i resp fall. Jag är dock inte jurist.

Men för att ett fordon skall förverkas skall nog domstolen anse att det måste finnas rätt många likheter med just detta fall om de skall döma i den riktningen.
 

Körhelstvolvo

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2016
Ort
Stockholm
Hoj
ingen hoj
Bor i Tokholm och har ett visst motorintresse så jag har under ett antal år snurrat runt och bevittnat flertalet race mellan dessa dödsknarkmuskelmaskiner som åker dessa racen.
Att dom stänger av vägen är kanske irriterande men dom brukar vara väldigt noga med att det skall gå fort och blåljus får inte hindras.
Hur många olyckor har det varit med just dessa fordon som deltar i racen?
I svansen har det tyvärr tillochmed varit dödsolyckor vill jag minnas men då är det utanför arrangörens kontroll.
Annars måste jag säga att det skötts väldigt bra för att vara

Sedan kan man ju ha en tanke på hur man använder denna lag då som här ett gäng tiggare kör en Rumänsk bil med vad den som anmälde misstänker är stöldgods.
Polisen åker ut men kan inget göra för tiggarna har inget ID och vill inte säga sitt namn. Kanske skall köra samma taktik nästa gång jag rullar in i en trafikkontroll utan körkort.
Sedan har vi dessa gullegrisar från England/skottland/Irland.. som så gärna lägger asfalt eller sten på er uppfart för en liten peng som kör runt med oskattade och avställda bilar och lurar folk. Polisen kan inte göra ett skit för bilarna är registrerade i utlandet.

skål
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Så det blir mao skroten. Undrar om delar av den kommer dyka upp på bildelsbasen snart?:smasha
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Så det blir mao skroten. Undrar om delar av den kommer dyka upp på bildelsbasen snart?:smasha

Om det inte överklagas och tas upp i HD.

För övrigt hoppas jag innerligt att kräken som gav sig på polishustrun hittas, döms och straffas med toppen av straffskalan. Om inte är det på sin plats med kamratfostran inom de kretsar vari individerna verkar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men för att ett fordon skall förverkas skall nog domstolen anse att det måste finnas rätt många likheter med just detta fall om de skall döma i den riktningen.

Jo, nästa gång dom vill skrota en bil så måste 7 av 8 saker stämma med det här fallet, nästa gång är det 6 av 7 mot föregående fall, nästa gång 5 av 6, 4 av 5, osv osv....

Om man inte tar och skrotar obesiktade, oskattade, oförsäkrade målvaktsbilar som körs dagligen i rusningstrafiken och som ägs av bilmålvakter med hundratals andra bilar så tycker jag man börjar i fel ände på problemet
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jo, nästa gång dom vill skrota en bil så måste 7 av 8 saker stämma med det här fallet, nästa gång är det 6 av 7 mot föregående fall, nästa gång 5 av 6, 4 av 5, osv osv....

Om man inte tar och skrotar obesiktade, oskattade, oförsäkrade målvaktsbilar som körs dagligen i rusningstrafiken och som ägs av bilmålvakter med hundratals andra bilar så tycker jag man börjar i fel ände på problemet

Jo visst finns det en risk för ändamålsgligning eller att tröskeln för att kriterierna skall anses uppfyllda skall sjunka. Det kan man inte förneka. Men Svenskt rättsystem är i alla fall hyfsat bra på att frikänna när man anser att bevisningen inte är tillräckligt stark även om det sker en del fel.

Och jag tycker inte personligen att det är fel att man försöker komma åt både målvakter och sådana som är ute och kör med helt oförsäkrade fordon på allmän väg.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det tog ju inte allt för lång tid innan polisen tog ett fordon som inte var modifierat för streetrace.

https://www.expressen.se/kvallsposten/polisens-kaxiga-passning-till-foraren-sag-hej-da-till-bilen-/

"Nyligen beslagtog polisen i nordvästra Skåne en vit Mercedes i kampen mot de illegala loppen."
"Den vita Mercedesen beslagtogs på grund av upprepade fall av grov vårdslöshet i trafik."

"Det brott som ligger till grund för förverkandet i detta fall är upprepade fall av grov vårdslöshet i trafik, enligt 1§ Lag om straff för vissa trafikbrott."



Polisen egna inlägg på Facebook:

Polisen_NordvästraSkåne.jpg

https://www.facebook.com/polisennor...681694315092/2000236973326221/?type=3&theater
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så vad är då 1 § i Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott, som polisen hänvisar till?
Jo följande formulering:

"1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.
Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416). "
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Expressen verkar ha pudlat om den vita Mercedes. Eller pudlat och pudlat, de har helt enkelt tagit bort texten där det står något om en vit Mercedes.
Och polisen har på sin Facebooksida poängterat tydligare att bilen på bild inte har med texten att göra.

Däremot har Expressen kvar sin text:
"Nyligen beslagtog polisen i nordvästra Skåne en bil i kampen mot de illegala loppen."

Och eftersom ärendet med den beslagtagna Mustangen var i huvudstaden (inte Malmö, utan Stockholm för er skåningar) så antar jag att faktumet att en till bil har blivit beslagtagen och ämnar att förverkas söderut.
Eller.. :va
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Kanske kommer tillbaka som lite armeringsjärn och kattmatsburkar. Bra med återvinning.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tycker fortfarande att lagen som de använder borde brukas mot det som det var tänkt för. Ta fordon som skrivs på bilmålvakter.

http://www.ystadsallehanda.se/skane/varsta-bilmalvakterna-skyldiga-200-miljoner-2/
Sveriges tio värsta bilmålvakter äger tillsammans nästan 15 000 fordon, och är skyldiga staten 200 miljoner kronor, rapporterar Sydsvenskan.
En av dem, en 33-årig Malmöbo, står som ensam ägare till runt 3 800 fordon. Under 2017 registrerades det i snitt sex bilar om dagen i hans namn, och han är skyldig statskassan totalt 56 197 123 kronor i fordonsrelaterade skulder.

En annan målvakt i Göteborgstrakten, som inte längre lever, är i dag registrerad ägare till 2 800 bilar och har en skuld på 22,5 miljoner kronor. Samma dag han avled köptes sista bilen, och därefter har flera bilar besiktigats.

Ge t.ex. p-vakterna uppgiften att när de skall lappa en bil och gör en slagning på den i handdatorn, om den då ägs av en bilmålvakt så skall de ringa polis, som tar ett distansbeslut om fordonsflytt. Polisen behöver då inte försöka hitta en polisbil att skicka ut. Sen dit med bärgare och kör bort bilen. Vill man ha ut bilen så får man sen lösa skulden först.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tycker fortfarande att lagen som de använder borde brukas mot det som det var tänkt för. Ta fordon som skrivs på bilmålvakter.

http://www.ystadsallehanda.se/skane/varsta-bilmalvakterna-skyldiga-200-miljoner-2/




Ge t.ex. p-vakterna uppgiften att när de skall lappa en bil och gör en slagning på den i handdatorn, om den då ägs av en bilmålvakt så skall de ringa polis, som tar ett distansbeslut om fordonsflytt. Polisen behöver då inte försöka hitta en polisbil att skicka ut. Sen dit med bärgare och kör bort bilen. Vill man ha ut bilen så får man sen lösa skulden först.
Det är ju så man gör i Malmö numera. Efter mycket problem med att vakterna inte fick ha tillgång till databasen utan skulle ringa och sitta i telwfonkö hos fogden....
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top