Polisen testar att förverka (beslagta) en bil som varit på streetrace

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
”Eftersom bilen använts vid allvarlig trafikbrottslighet, som har innefattat mycket stora risker för bl.a. trafiksäkerheten och som det framstår som utomordentligt angeläget att motverka, är det enligt hovrättens bedömning inte uppenbart oskäligt att förklara den förverkad.”

Så...jag tippar att innan 2018 är över så har första hojen förverkats och skrotats...
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
En hoj som modifierats i samma omfattning från det trafikmässiga utförandet som mustangen i fråga och framförs under samma omständigheter har inte heller på allmän väg att göra.

Att rättsväsendet ser bilen som brottsverktyg är i sin ordning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En hoj som modifierats i samma omfattning från det trafikmässiga utförandet som mustangen i fråga och framförs under samma omständigheter har inte heller på allmän väg att göra.

Att rättsväsendet ser bilen som brottsverktyg är i sin ordning.

Det blir väl nästan en RC213V-S med bankittet, slicks och ingen gatelektronik i princip.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En hoj som modifierats i samma omfattning från det trafikmässiga utförandet som mustangen i fråga och framförs under samma omständigheter har inte heller på allmän väg att göra.

Att rättsväsendet ser bilen som brottsverktyg är i sin ordning.
Fast det var ju inte det som citerades...
Jo, jag vet att fallet gäller en kraftigt modifierad Mustang, men hovrättens motivering är ju...

”Eftersom bilen använts vid allvarlig trafikbrottslighet, som har innefattat mycket stora risker för bl.a. trafiksäkerheten och som det framstår som utomordentligt angeläget att motverka, är det enligt hovrättens bedömning inte uppenbart oskäligt att förklara den förverkad.”

Dvs. fordon som används för allvarlig trafikbrottslighet kan därmed förverkas.
Och ja, detta specifika fall gällde en modifierad bil, men vad hindrar polisen från att förverka ett annat fordon som används i allvarlig trafikbrottslighet?
De har ju numera en vägledande dom att det är ok att förverka fordonen i de fall de tolkar brottet som allvarlig trafikbrottslighet.
Vi har ju gång på gång hört poliser bedöma fortkörning som allvarlig trafikbrottslighet.

Så vad hindrar dem från att ta valfri sporthoj som idgar allvarlig trafikbrottslighet genom att överskrida hastighetsgränsen med över 30 km/h?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Streetracing vs Bana:

Streetracing, bygg vad fan du vill och rejsa, du tar risken att åka dit.

Bana, Regler, regler och förbannade regler, kör du en snabb bil ska du ha fullbur, bromsskärm och bilsportförbundet ska veta vilka kalsonger du har.

Dom körde någon slags legal-variant i ett industriområde här (201m) och alla som kunde starta åkte ut för att dom körde för fort i sluthastighet/hade för låg tid.

Nu var det inte många där som kunde starta, det var antingen 40m hjulspinn (gatdäck med gödkändt mönster) eller pilsner i starten, och alla som hade serösa bilar åkte som sagt ut.
Det var varken roligt för dom som körde eller för dom som såg på

Jag tar ingen sida, men efter att ha sysslat med bilsport vet jag hur jävla trist det är när bilsportförbundet hittar på en massa ny hinder man måste hoppa hela tiden, man måste hela tiden ändra och bygga om och ombesikta för att inte få anmärkningar i vagnsboken, och inget av jobbet leder till att det blir roligare att köra.

Nu låter det som att jag är emot säkerhet, vilket inte alls är fallet, jag har åkt rallyn där det har gått snuskigt fort mellan tallarna, och sonen med sonhustru rullade 5-6 varv på en fullfarts sträcka och förvandlade bilen till ett ostbågsformat russin, det gick inte ens att spänna ner bilen så att alla hjulen tog i släpet på väg hem, så säkerhet är bra, och det ska man inte tumma på.

Men att bygga om bilen år efter år för att komma ner i ett nytt, lägre dB värde som inte ens gatbilar klarar gör att man tröttnar på regler (vi testade ett år med en fabriksny bil, den klarade inte ljudmätningen)

Hur regelverken ser ut inom dragracing vet jag inte, men jag vet att folk som har försökt ta steget från gata till bana har tröttnat och återgått till gata, jag vet även folk som kör båda delarna för att över huvudtaget hinna köra något en sommar, utan att lägga tusentals mil med bilen på släpvagn.

I det aktuella fallet, så väcks en massa intressanta frågot om vilka andra saker som ska få beslagtas i framtiden.

Ska vi elda upp knarkhus som i Duertes Filipinerna?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Fast det var ju inte det som citerades...
Jo, jag vet att fallet gäller en kraftigt modifierad Mustang, men hovrättens motivering är ju...

”Eftersom bilen använts vid allvarlig trafikbrottslighet, som har innefattat mycket stora risker för bl.a. trafiksäkerheten och som det framstår som utomordentligt angeläget att motverka, är det enligt hovrättens bedömning inte uppenbart oskäligt att förklara den förverkad.”

Dvs. fordon som används för allvarlig trafikbrottslighet kan därmed förverkas.
Och ja, detta specifika fall gällde en modifierad bil, men vad hindrar polisen från att förverka ett annat fordon som används i allvarlig trafikbrottslighet?
De har ju numera en vägledande dom att det är ok att förverka fordonen i de fall de tolkar brottet som allvarlig trafikbrottslighet.
Vi har ju gång på gång hört poliser bedöma fortkörning som allvarlig trafikbrottslighet.

Så vad hindrar dem från att ta valfri sporthoj som idgar allvarlig trafikbrottslighet genom att överskrida hastighetsgränsen med över 30 km/h?

Att bilen inte var besiktad, skattad, påställd och i trafik i det skicket den var vid beslaget påverkar sannolikt rättens bedömning. Samt att den vid upprepade tillfällen använts vid allvarliga trafikbrott. Brott som gärningsmännen dokumenterar och sprider. Vilket inte direkt försvårar utredningen.

Om någon använder sin hoj på samma sätt, dvs i tävlingsartad verksamhet med av privatpersoner avspärrade allmäna vägar, ser jag inget ont i att hojen tas i beslag. Däremot håller jag med om orimligheten att beslagta för enstaka hastighetsöverträdelser.

(Vill man göra nåt praktisk för att påverka rättssystemet så är ett sätt att engagera sig politiskt. Därefter börjar man jobba som nämndeman.)

PS. Jag kanske är naiv. Men jag förutsätter att den inte är tagen i trafik enligt normalt förfarande med allt vad det innebär.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att bilen inte var besiktad, skattad, påställd och i trafik i det skicket den var vid beslaget påverkar sannolikt rättens bedömning.
Mycket möjligt, men formuleringen, som blir vägledande, tar ju inte hänsyn till det. Det må som sagt vara en faktor i detta fall, men i nästa då?

Samt att den vid upprepade tillfällen använts vid allvarliga trafikbrott. Brott som gärningsmännen dokumenterar och sprider. Vilket inte direkt försvårar utredningen.
Vad sägs om lite stuntkörning på bakhjul i ett tomt industriområde och lägga upp bilder på det på Instagram.
Det uppfyller ju alla kraven för förverkande numera.
Det är allvarlig brottslighet (man kör på ett hjul, man respekterar inte hastighetsgränsen, man kör säkert över heldragen linje någonstans, man gör otillåtna u-svängar, osv.). Det innebär stora risker för trafiksäkerheten även om det är ingen annan närvarande.


Om någon använder sin hoj på samma sätt, dvs i tävlingsartad verksamhet med av privatpersoner avspärrade allmäna vägar, ser jag inget ont i att hojen tas i beslag.
Det är inte tävlingsartad verksamhet som är frågan här. Det är "allvarlig trafikbrottslighet, som har innefattat mycket stora risker för bl.a. trafiksäkerheten"
Hög fortkörning (över 30 km/h), bakhjulskörning, inte stanna på polismans tecken, kryssande mellan bilar i hög fart, osv. har ju redan, av polismakten benämnts som allvarlig brottslighet.

Jag är inte helt emot att ta och förverka fordon. Alkoholisten eller hobbyknarkaren som kör påverkad eller personer med indraget körkort som gång på gång kör ändå skall inte ha något fordon enligt mig.
Men denna dom öppnar dörren för mycket enligt min åsikt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Mycket möjligt, men formuleringen, som blir vägledande, tar ju inte hänsyn till det. Det må som sagt vara en faktor i detta fall, men i nästa då?


Vad sägs om lite stuntkörning på bakhjul i ett tomt industriområde och lägga upp bilder på det på Instagram.
Det uppfyller ju alla kraven för förverkande numera.
Det är allvarlig brottslighet (man kör på ett hjul, man respekterar inte hastighetsgränsen, man kör säkert över heldragen linje någonstans, man gör otillåtna u-svängar, osv.). Det innebär stora risker för trafiksäkerheten även om det är ingen annan närvarande.



Det är inte tävlingsartad verksamhet som är frågan här. Det är "allvarlig trafikbrottslighet, som har innefattat mycket stora risker för bl.a. trafiksäkerheten"
Hög fortkörning (över 30 km/h), bakhjulskörning, inte stanna på polismans tecken, kryssande mellan bilar i hög fart, osv. har ju redan, av polismakten benämnts som allvarlig brottslighet.

Jag är inte helt emot att ta och förverka fordon. Alkoholisten eller hobbyknarkaren som kör påverkad eller personer med indraget körkort som gång på gång kör ändå skall inte ha något fordon enligt mig.
Men denna dom öppnar dörren för mycket enligt min åsikt.

Hoppas innerligt att du har fel men tror tyvärr inte det.

Det börjar med hojar som används likt Spökgösta.

Men med Noll Vision har vi fått inpräntat att det är trafikfarligt och vårdslöst med 30 över.. Som med sänkta hastigheter, för bilister ska kunna krocka utan att dö eller skadas allvarligt, i princip blir 10 - 20 över det vi körde förut...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men kom igen, är det NÅGON som på allvar tror att en domstol skulle döma till förverkande av en legal hoj pga fortkörning med hänvisning till prejudikat av denna dom?

Det är ju som att tro att polisen skulle komma nattetid och ta min älgstudsare för att jag korsade heldragen linje på väg till jobbet med bilen - på grundval av att någon HA-lirare fått sin illegala balkanpistol beslahtagen i en razzia...





Skickat från min iPad med Tapatalk
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
(Rätt mycket text)

Men denna dom öppnar dörren för mycket enligt min åsikt.

Jag håller med dig i sak. Att det inte ska vara legio att förverka fordon till höger och vänster för mindre överträdelser. Just detta fall och turerna kring det har inte försvagat min åsikt om åtgärden.

Motormänniskor är enligt min uppfattning ofta passionerade. Passion kan ibland grumla glasögon och snäva eller bredda till reaktioner. Undertecknad är på inga sätt undantagen.

Jurudik är som bekant en bedömningssport. Vi får innerligt hoppas att det bedöms med vett och sans.

Till slut vill jag tacka för dina repliker. De uppskattas!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men kom igen, är det NÅGON som på allvar tror att en domstol skulle döma till förverkande av en legal hoj pga fortkörning med hänvisning till prejudikat av denna dom?

Påminner lite om hur det lät för 20 år sedan...

Men kom igen, är det NÅGON som på allvar tror att Nollvisionen skulle tillåta räcken som man VET är farliga för motorcyklister?

Nä, det var inte många då... Och ingen har väl hört talas om "30-punktlistan" som bara är "lösa idéer" som aldrig kommer att genomföras...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vi har nu ett prejudikat. Och rättsväsendet har valt en perfekt måltavla till att skapa det här prejudikatet som sedan naturligtvis kommer användas till andra fall vilka inte kommer samstämma exakt med det första.

För MC-kollektivet kommer det väl börja med att någon GR-wannabe blir av med hojen samtidigt som halva kollektivet klappar i händerna. Sen kommer det ribban successivt sänkas tills ni står där och blir av med hojen lika lätt som körkortet.

Allt för att rädda live men utan att statistiken över antalet döda kommer påverkas synbart.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi har nu ett prejudikat. Och rättsväsendet har valt en perfekt måltavla till att skapa det här prejudikatet som sedan naturligtvis kommer användas till andra fall vilka inte kommer samstämma exakt med det första.

För MC-kollektivet kommer det väl börja med att någon GR-wannabe blir av med hojen samtidigt som halva kollektivet klappar i händerna. Sen kommer det ribban successivt sänkas tills ni står där och blir av med hojen lika lätt som körkortet.

Allt för att rädda live men utan att statistiken över antalet döda kommer påverkas synbart.

Vi får hoppas att vi har fel...:(
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi har nu ett prejudikat. Och rättsväsendet har valt en perfekt måltavla till att skapa det här prejudikatet som sedan naturligtvis kommer användas till andra fall vilka inte kommer samstämma exakt med det första.

För MC-kollektivet kommer det väl börja med att någon GR-wannabe blir av med hojen samtidigt som halva kollektivet klappar i händerna. Sen kommer det ribban successivt sänkas tills ni står där och blir av med hojen lika lätt som körkortet.

Allt för att rädda live men utan att statistiken över antalet döda kommer påverkas synbart.

På vilket sätt anser du att detta eventuella prejudikat skulle medföra beslag av vanliga fordon vid tex fortkörning eller missbedömningar i trafiken?


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
På vilket sätt anser du att detta eventuella prejudikat skulle medföra beslag av vanliga fordon vid tex fortkörning eller missbedömningar i trafiken?
Nu förminskar du brottsligheten för varje inlägg du gör. :va

Vi pratar ju inte missbedömningar i trafiken här.
Vi pratar "allvarlig trafikbrottslighet, som har innefattat mycket stora risker för bl.a. trafiksäkerheten"

Så vad är då ovanstående?
Polisen har ju redan tidigare flaggat för att enligt deras syn så ingår grova fortkörningar (över 30 km/h) i det. Kanske inte enskillda tillfällen, utan snarare flera gånger.
T.ex. en lite mera engagerad torsdagstur där man flertal gånger överskrider hastigheten.
Tror inte polisen kommer att slå till mot någon körningen och ta hojar höger och vänster.
Skulle däremot någon där få för sig att köra ifrån polisen när denne drar igång discot så kan nog tonen bli annorlunda.
Då blir ju domen ett verktyg som polisen kan luta sig emot för att få stopp på denna allvarliga brottslighet.

Bakhjulskörning är ju definitivt allvarlig trafikbrottslighet, som har innefattat mycket stora risker för bl.a. trafiksäkerheten. Speciellt om du gör det flertal gånger.

Tror inte majoriteten av poliserna kommer att bruka detta verktyg. Men det räcker ju med 1 st konstapel Hamrén för att det skall barka åt skogen.
Alltså fatta hur många fordon han skulle kunna förverka per pass om denna dom kommit under hans tid i tjänst :jisses
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ok, det är jag som missförstår...

He fan i att köra på bakhjulet med oreggade hojar på allmän väg då. Hur svårt kan det vara?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ok, det är jag som missförstår...

He fan i att köra på bakhjulet med oreggade hojar på allmän väg då. Hur svårt kan det vara?
Du tror att det stannar vid oreggade fordon. Hhmm....
Vart i formuleringen från hovrätten begränsar det sig till det?

Men ok, jag är väl för oUtLaw för den nya generationens SH där man kör 80 på 80-väg.
När jag växte upp så samlades man vid Donken i hudratal för att sen bomba runt stan och samlas på någon raka för att sen mäta sig mot varandra eller så samlades man i Uppsala för att sen ta sig upp till Lundarakan där vi illegalt tog oss in på området och körde rakt-fram-race. För att sen när det var över Bomba småvägar tillbaka hem.
Det var tider det :yoparty
Men det är klart, jag är gammal snart och borde börja köra glidare. Fast det är så svårt att börna med dem så jag väntar en stund till :D

Edit: Menar inte vara syrlig eller dryg med ovanstående, även om det kanske går att tolka som det :)
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top