Polisen stoppar

oftast är det bilisterna som står för olyckan, men det förstår inte folk som inte kör mc. jag tror inte heller timo har någon lust att behöva dra hela historian på tv så han sammanfattade såsom resten av hojlösa sverige ser oss

Ja. Visst är det så att det finns en undersökning som trygg hansa (tror jag det var) har gjort som visar att bilisten har ansetts som vållande i 60% av trafikolyckorna mellan bil och MC.

Men det är också så att det i majoriteten av dom fallen så har utredare bedömt att motorcykeln kört kraftigt över skyltad hastighet. Dock påverkar det inte skuldfrågan då väjningsplikten gäller även om motorcykeln skulle komma susande i 200+ på en 70 väg över ett krön strax före korsningen. (Ok. Ett rätt överdrivet exempel men i alla fall)

Och handen på hjärtat. Vilka möjligheter att iakkta väjningsplikten har man gett bilföraren i det läget?
Resultatet där blir att bilföraren blir ansedd som vållande och motorcyklisten får en adrenalinkick och en begravning. Knappast en rolig utgång för någon.

Jag tror att även om bilförarna i lagens mening i många fall anses som vållande så måste man som MC förare inse sin egen del i det hela och kanske hålla igen lite kring korsningar där det finns bilar så att man är säker på att bilföraren hunnit se en och stannar.
För tyvärr kommer trafikanter (Både bilister och motorcyklister) alltid att göra misstag. Kör man fortare så minskar marginalerna för att kunna agera när någon annan gör ett misstag rätt ordentligt.
I bilförarens fall så är riskerna lite mindre medan det för oss motorcyklister är frågan om att överleva eller inte. Vi måste kanske bli ännu bättre på att försöka agera för att reda ut andras misstag i trafiken för att fler av oss ska överleva. Dvs i ännu högre utsträckning köra omkring med inställningen att alla runt omkring är idioter och kommer att göra något sm äventyrar mitt liv eller min hälsa.

Vem som är vållande till olyckan är ju faktiskt ganska irrelevant när man ställer det i relation till vem som hamnar på akuten eller kyrkogården.

Dock är det ju ett faktum att vi behöver definitivt inte en massa stolpskott som står i TV och säger att det är lättjolajban att vara ute i trafiken och busköra med livet som insats. Det ger bara negativ publicitet och är alldeles för lättplockade poäng för både media och för dom som är emot motorcyklister.
 
Herregud vilket skitrepotage.
Man undrar ju hur det skulle sett ut om reportern ställt frågan till polisen om hur många olyckor som inträffat där vid skogis.. Det är ju f*n där man träffas före eller efter körning.

Polisen stoppar inga vansinneskörningar genom att stå där inte, vilket de förmodligen vet. Sätt snuttisarna utefter bogan eller slingerbulten om de nu vill ta körkort av folk.
 
Last edited:
Herregud vilket skitrepotage.
Man undrar ju hur det skulle sett ut om reportern ställt frågan till polisen om hur många olyckor som inträffat där vid skogis.. Det är ju f*n där man träffas före eller efter körning.

Polisen stoppar inga vansinneskörningar genom att stå där inte, vilket de förmodligen vet. Sätt snuttisarna utefter bogan eller slingerbulten om de nu vill ta körkort av folk.

Nej. Dom stoppar ju inte dom värsta bombarreporna. Däremot gasas det en del där ibland. Jag vet folk som bor i närheten som säger att det hörs rätt ordentligt när det är mycket hojar vid skogis. Så litegrann tror jag att polisen står där för att det finns boende som klagar över oljud då det är en hel del hojare som gasar rätt friskt där med rätt dålig ljuddämpning. Och samlar man några sådana på samma ställe så blir det ganska fort en ganska hög ljudnivå.
 
360 knyck i trafik. My hero:Bugar
Äh, vaddå?
Peanuts!
Jag har kört 7x skyltad hastighet i en 240GLT! :banana
(4 på morgonen, jag var ung och det var skyltat 20km/h
över gamla Strängnäsbron på grund av vägarbete.)

Joråsatte, tuff e man lixom. :yoparty

Ontôpic:
Bottenskrap till journalist!
Eller förresten, helt normal journalist när jag tänker efter. :huvet
Å Timo. :krama
Kunde de inte ha som rutin att alltid fråga Timo när
pöbelns åsikter i viktiga samhällsfrågor skall sonderas?
:glömdet

/e
 
men vi har ju ingen lokal, det är det första jag tänker på....
 
Nej. Dom stoppar ju inte dom värsta bombarreporna. Däremot gasas det en del där ibland. Jag vet folk som bor i närheten som säger att det hörs rätt ordentligt när det är mycket hojar vid skogis. Så litegrann tror jag att polisen står där för att det finns boende som klagar över oljud då det är en hel del hojare som gasar rätt friskt där med rätt dålig ljuddämpning. Och samlar man några sådana på samma ställe så blir det ganska fort en ganska hög ljudnivå.

påminner om Görla industriområde i Norrtälje, när det var olagliga race där, polisen verkade inte dyka upp alls trotts att dem viste att folk var där, för ens någon boende i närheten ringer och klagar.
 
Varför säger Du så, var hittar Du den uppgiften? På s 19 i Trafikverkets undersökning av olyckor 2000-2008 finns en helt annan statistik:

Dödade MC-förare i f t olycksorsak:
- Singelolyckor ca 40%
- Korsning ca 28% (inklusive de fall där MC-föraren kört avsevärt för fort, 4/10 fall enl s 22)
- Möte ca 18% (inklusive de fall där MC-föraren kommit över på fel sida vägen i t ex kurvor, 8/10 fall enl s 23 )
- Upphinnande/omkörning ca 5% (i 8/10 fall kör mc:n om enl s 24)
- Vilt ca 2%
- Övrigt ca 7%

Samma tendens finns på de följande sidorna, där bland annat även svårt skadade vägs in. Personligen drar jag slutsatsen att korsningsolyckorna ökar, en trend som, av olyckstråden att döma, kommer att förstärkas även i år.

På sidan 29 och därefter ser Ni fördelningen av inblandade mc-slag, mer än 1/3 av de omkomna satt på en sporthoj trots att de står för mindre än 10% av de registrerade fordonen. I 60% av de dödsolyckor där föraren kört mycket över skyltad hastighet satt denne på en sporthoj (s 47)...

Jag skulle tro att "bombrepor" oftast återfinns i de tre förstnämnda orsakerna?

Slutsatser?

Samhällets slutsatser av denna statistik kan vi nog föreställa oss, där hjälper inga tafatta halvkväden från oss om saknade flygfält eller banor. Att överträda samhällets regler är helt enkelt ingen rättighet, och samhället kommer inte att dalta med oss SH-åkare hur länge som helst. Vad kan vi då göra? Ptjaa, vad som kan fungera är bland annat att:

- Skylta inte med Era överträdelser, bidra inte med ammunition till förbudsförespråkarna. Försvara inte busåka - eget eller andras.
- Använd bägge hjulen bland bebyggelse.
- Håll Er inom "momsen" bland bebyggelse, ta böterna Ni eventuellt får.
- Skit i att styla framför fartkamerorna, allt var redan gjort i slutet av 90-talet.
- Använd tillgänglig skyddsutrustning.
- Vill Ni utveckla Er färdighet - åk bana.
- Använd Er ökade färdighet till att öka marginalerna på gata - inte hastigheten.

Det är kort sagt läge för att droppa "lev hårt, dö ung, bli ett vackert lik"-attityden, den imponerar knappt vid korvmojjen längre och definitivt inne bland de som kan åka. Som påminnelse kan ett besök då och då i minneslunden på denna site rekommenderas...

Mina 2p

oftast är det bilisterna som står för olyckan, men det förstår inte folk som inte kör mc...
 
Last edited:
pimp2.jpg
 
Varför säger Du så, var hittar Du den uppgiften? På s 19 i Trafikverkets undersökning av olyckor 2000-2008 finns en helt annan statistik:

Dödade MC-förare i f t olycksorsak:
- Singelolyckor ca 40%
- Korsning ca 28% (inklusive de fall där MC-föraren kört avsevärt för fort, 4/10 fall enl s 22)
- Möte ca 18% (inklusive de fall där MC-föraren kommit över på fel sida vägen i t ex kurvor, 8/10 fall enl s 23 )
- Upphinnande/omkörning ca 5% (i 8/10 fall kör mc:n om enl s 24)
- Vilt ca 2%
- Övrigt ca 7%

Samma tendens finns på de följande sidorna, där bland annat även svårt skadade vägs in. Personligen drar jag slutsatsen att korsningsolyckorna ökar, en trend som, av olyckstråden att döma, kommer att förstärkas även i år.

På sidan 29 och därefter ser Ni fördelningen av inblandade mc-slag, mer än 1/3 av de omkomna satt på en sporthoj trots att de står för mindre än 10% av de registrerade fordonen. I 60% av de dödsolyckor där föraren kört mycket över skyltad hastighet satt denne på en sporthoj (s 47)...

Jag skulle tro att "bombrepor" oftast återfinns i de tre förstnämnda orsakerna?

Slutsatser?

Samhällets slutsatser av denna statistik kan vi nog föreställa oss, där hjälper inga tafatta halvkväden från oss om saknade flygfält eller banor. Att överträda samhällets regler är helt enkelt ingen rättighet, och samhället kommer inte att dalta med oss SH-åkare hur länge som helst. Vad kan vi då göra? Ptjaa, vad som kan fungera är bland annat att:

- Skylta inte med Era överträdelser, bidra inte med ammunition till förbudsförespråkarna. Försvara inte busåka - eget eller andras.
- Använd bägge hjulen bland bebyggelse.
- Håll Er inom "momsen" bland bebyggelse, ta böterna Ni eventuellt får.
- Skit i att styla framför fartkamerorna, allt var redan gjort i slutet av 90-talet.
- Använd tillgänglig skyddsutrustning.
- Vill Ni utveckla Er färdighet - åk bana.
- Använd Er ökade färdighet till att öka marginalerna på gata - inte hastigheten.

Det är kort sagt läge för att droppa "lev hårt, dö ung, bli ett vackert lik"-attityden, den imponerar knappt vid korvmojjen längre och definitivt inne bland de som kan åka. Som påminnelse kan ett besök då och då i minneslunden på denna site rekommenderas...

Mina 2p

ok, jag tog i lite. men
http://gd.se/nyheter/blaljus/1.3770158-mc-forare-allvarligt-skadad-efter-krock-med-rattfull-kvinna
http://op.se/lanet/krokom/1.3753883-tva-motorcyklister-krockade-med-bil
http://ltz.se/nyheter/krokom/1.3753958-tva-till-sjukhus-efter-mc-olycka
http://op.se/lanet/ostersund/1.3754454-krock-i-korsning
http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5725255&date=&menuids=

man läser om det såpass ofta att det blir lätt att skylla på dem. och hur man själv blir behandlad. hur lagligt man än kör så kör dem ut precis framför en:mad:
 
Ja. Visst är det så att det finns en undersökning som trygg hansa (tror jag det var) har gjort som visar att bilisten har ansetts som vållande i 60% av trafikolyckorna mellan bil och MC.

Men det är också så att det i majoriteten av dom fallen så har utredare bedömt att motorcykeln kört kraftigt över skyltad hastighet. Dock påverkar det inte skuldfrågan då väjningsplikten gäller även om motorcykeln skulle komma susande i 200+ på en 70 väg över ett krön strax före korsningen. (Ok. Ett rätt överdrivet exempel men i alla fall)

Och handen på hjärtat. Vilka möjligheter att iakkta väjningsplikten har man gett bilföraren i det läget?
Resultatet där blir att bilföraren blir ansedd som vållande och motorcyklisten får en adrenalinkick och en begravning. Knappast en rolig utgång för någon.

Jag tror att även om bilförarna i lagens mening i många fall anses som vållande så måste man som MC förare inse sin egen del i det hela och kanske hålla igen lite kring korsningar där det finns bilar så att man är säker på att bilföraren hunnit se en och stannar.
För tyvärr kommer trafikanter (Både bilister och motorcyklister) alltid att göra misstag. Kör man fortare så minskar marginalerna för att kunna agera när någon annan gör ett misstag rätt ordentligt.
I bilförarens fall så är riskerna lite mindre medan det för oss motorcyklister är frågan om att överleva eller inte. Vi måste kanske bli ännu bättre på att försöka agera för att reda ut andras misstag i trafiken för att fler av oss ska överleva. Dvs i ännu högre utsträckning köra omkring med inställningen att alla runt omkring är idioter och kommer att göra något sm äventyrar mitt liv eller min hälsa.

Vem som är vållande till olyckan är ju faktiskt ganska irrelevant när man ställer det i relation till vem som hamnar på akuten eller kyrkogården.

Dock är det ju ett faktum att vi behöver definitivt inte en massa stolpskott som står i TV och säger att det är lättjolajban att vara ute i trafiken och busköra med livet som insats. Det ger bara negativ publicitet och är alldeles för lättplockade poäng för både media och för dom som är emot motorcyklister.

Bra där Steffo!
Instämmer helt i det du skriver, sällan man ser ett inlägg här på forumet som verkar vara signerat av en klok och förnuftig person.:tummenupp
 
Visst kan jag förstå Dig, det vi upplever, läser och hör talas om är att vi inte uppmärksammas på rätt sätt i trafiken när vi sitter på våra hojar.

Men den statistik som finns pekar faktiskt rätt entydigt på att vi själva bidrar till eller orsakar de flesta svårare olyckorna. Och vi är definitivt de som råkar värst ut själva.

Så - frågan är vad vi gör åt det? Om vi gör något åt det? Eller sitter passiva och väntar på att någon annan gör något åt det, genom lagstiftning eller förbud...

ok, jag tog i lite. men ...
...ett gäng länkar...
...man läser om det såpass ofta att det blir lätt att skylla på dem. och hur man själv blir behandlad. hur lagligt man än kör så kör dem ut precis framför en:mad:
 
Fan vad gött satt lite halv deppig ikväll, baren snart och inga bra raggnings repliker men som en blixt från himmelen kom en." Hallå tjejen jag leker med döden varje dag och vet du vad, jag gillart:tuttar:tuttar "
 
Last edited:
Fan vad gött satt lite halv deppig ikväll, baren snart och inga bra raggnings repliker men som en blixt från himmelen kom en." Hallå tjejen jag leker med döden varje dag och vet du vad, jag gillart:tuttar:tuttar "

Äsch, kör med "Jag höll på att köra ihjäl mig i morse (öppnings replik),jag var en hårsmån från att hamna under en lastbil. Jag har tänkt på det hela dagen men nu vet jag varför jag överlevde...för att jag skulle få träffa dej." se till att hon är lite full, annars funkar det nog inte. :-)
 
Därför att många i huvudstaden tror att ni har det sämre än alla andra när sanningen är en annan och att man ständigt ser samma "Men vi har ju ingen lokal"-retorik. Det är inte så många städer som har en motorbana eller för allmänheten öppet flygfält där man kan köra.

Som Pär här ovanför skrev. Fyra banor inom närområdet förhindrar inte ens buskörningar.

Jag skulle våga satsa dyra pengar på att "Banförespråkarna" aldrig ens varit i närheten av en bana och provat på hur det är.

Du drar många över en kant nu. Precis som allmänheten gör med oss alla. Jag vet en hel del hojåkare som busar på gatan o vill ha bana o som knappt skulle köra gata om det fanns en bana inom vettigt avstånd. 50 mil med bil o släp. Eller buss alltså räcker det inte med hojen utan det blir en jävla massa extra kostnader i bara transporten till o från banan. Så många har inte råd med allt extra. Då blir det ett visst gasa på allmän väg oavsett om det är lagligt eller ej. Dom blåser upp hela hoj historien i sthlm nu för detta har pågått sen 70-80 talet o vi körde bra mycket värre 00-02 än idag. Sen sitta o dra alla stockholmare o tro dig veta huruvida dom kört eller inte på bana gör ju dina påståenden lika bra som polisens. Jag råkar veta att polisen har gjort ett avtal med boenden vid skogis att dom ska ringa så fort dom hör att det samlas hojar så polisen ska punktmarkera dom som samlas där o få bort dom. Precis som dom gjorde på bogesund o nu skogis o bulten väldigt ofta. Att ha mini plåt o icke godkända blinkers är kanske en del av busandet för så mycket annat har jag inte sett dom stoppa. Dom använder vansinneskörningar för motivera deras närvaro o pga några personer som kör lite bakhjul. Kom hit o se själv istället för döma från ett vinklat repotage.
Att gnälla på oss sthlmare när du inte ens vet annat än det som skrivs är inte så sjyst. Ska vi ta upp hur ni kör skoter där uppe?
 
Orka lägga energi på att gnälla på snuten. Är man ute i samhället så är det bara finna sig i att de finns i din omgivning oavsett om det är på skogis, plattan, Stureplan eller Råsunda vid ett derby. Snuten behöver inte ha nån motivering till sin närvaro. Det räcker ju med att de säger "vi vill bara att ni sköter er"... och gör vi det så är det all good (men gör vi det...?). De kan inte (i princip) tvinga bort oss från Skogis eller Rosenhill ju även om allmänheten ringer snuten när det är samlingar där. Det är ju en självklarhet att polisen trots allt ska komma och "kolla läget" när folk ringer 112.
 
Vill klargöra en del där efter som jag själv var med och arrangera
dessa dagar på Barkarby.
Buskörningar till och från var aldrig ett problem, problemet var att
polisen hellre stod utanför området och t.o.m tjatade om reflexer i stället för att vara med inne på området och snacka med förarna på "neutral mark".
Sedan kan jag berätta för dom som tycker att det var synd att det lades ner.
DET KOM EN ENDA utöver polis och arrangörer som ville vara med och diskutera om Barkarbys fortsättning :mad::huvet
Mötet skedde på mc-mässan 2009 i Älvsjö.


På det mötet var vägverket med på att ställa upp med Barkarby om bara polisen tyckte att det var en bra idé.
Polisen själva tyckte att det inte kunde bevisas att buset minskat på två säsonger och vägra tro på att det kunde ha en påverkan på sikt.

På frågan om dom inte tyckte att det var bra att mc-förare och poliser
kunde träffas och diskutera på dessa kvällar.
Så blev svaret "VI SKALL INTE SKAFFA NYA VÄNNER, DETTA ÄR INTE VÅRAT JOBB"

Dom menade att det var bättre att sätta resurserna på att hårdbevaka Bogesundsvägen.
Någon här som tycker att det var än bättre satsning :confused:
Ha dé

P.s Timo och ni andra som talar till media , försök tänk en gång
till, så där kan ni säga till era polare om ni tror att dom tycker att
det låter tufft ,INTE TILL NÅGON ANNAN.

Samma sak när trafikförsäkringsskatten presenterades, 1 eller 2 var där och protesterade, folk tycker och klagar mycket men när det kommer till kritan är det extremt få som vågar dyka upp :( Trist att Barkabys Street och stunt-kvällar lades ner.
 
Vilket bevisar att korkade typer finns oavsett motorbana eller inte.

Gillar poliser med rejäla polisonger och halskedja. Hade han stannat mig hade jag inte tjafsat.

Inte för att vara sån, men posers på sporthojar har jag ganska lite till övers för. Korkskallar som kör i 200 på bakhjulet i trafik har jag ännu mindre till övers för, och SVT reportrar som har för lite att göra på sommaren och gör nonsensreportage har jag inget alls till övers för.

Därmed inte sagt att jag inte kört både två och tre ggr tillåten hastighet.

Hade man kanske satsat lite på att göra reportage om vad som sker på banorna och hur jävla feta leenden som uppstår där, så kanske man även hade lockat posörerna och "korkskallarna" till att prova på vad vi andra har upptäckt. Då får de även visa sig lite i rampljuset och kanske stilla sina behov av att vara "coola" bland allmänheten.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top