Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det är klart att dom får. Det finns inget förbud mot att fotografera människor utan deras tillåtelse, man får fotografera precis vem man vill, hur man därefter använder fotot kan dock i vissa fall vara reglerat i lag.Hårn1 skrev:Nej dom får inte fotografera så!
Du kan vara lugn, polisen får även upprätta t.ex spaningsregister och jag kan lova dig att de har tillstånd från Datainspektionen.Örnie skrev:2142690säg att du absolut inte vill bli fotegraferad + fråga om de har tillstånd från datarinspektionen att ha ett register för detta... som du gärna vill seannars får du väll ringa datainspektionen och anmäla. Polisen får registrera människor som är misstänkta för brott. Skulle inte detta innebära att de misstänker alla hojåkare för fortkörning
![]()
![]()
Eh, nej. Så är det inte. Se mitt inlägg ovan. Det väktarbolaget gjorde fel var hur de hanterade fotona, antagligen hade de upprättat ett icke godkänt spaningsregister med personuppgifter. Ta foton får dock vem som helst göra, förutom på skyddsobjekt och på andra ställen där fotoförbud råder.Wibbe skrev:2142707Läste på text-tv idag om ett bevakningsbolag som fotade klottrare, men det var olagligt...bara myndigheter fick göra så.
Dregen skrev:2142647När jag skulle tanka tidigare idag så stannar polisen bredvid mig och ska ge mig böter för min miniskylt. Inga konstigheter med det....
sgtpepper skrev:2142715Det är klart att dom får. Det finns inget förbud mot att fotografera människor utan deras tillåtelse, man får fotografera precis vem man vill, hur man därefter använder fotot kan dock i vissa fall vara reglerat i lag.
Undrar om man kan sätta en sån där skyddsobjektsskylt på hojensgtpepper skrev:2142715...Ta foton får dock vem som helst göra, förutom på skyddsobjekt och på andra ställen där fotoförbud råder.
Fredr28 skrev:2142736Antagligen bara skrämsel propaganda.
RedBaron skrev:2142756Anledningen till att de gör det ni i Västerås är antagligen den jakt på en MC som skedde där nyligen. Det kan ju också vara så att denna MC är knuten till någott annat brott än bara fortkörning.
Pejo skrev:2142769Vilken jakt ? Jasså, har det varit en sån? Har du nån länk kanske?
RedBaron skrev:2142756Tyvärr så får de upprätta tillfälliga spaningsregister och fotografera folk till det under vissa omständigheter.
En polisman som arbetar är väl ingen "privatperson"?tigrro skrev:2142796Man får väl fotografera folk lite hur man vill? Som privatperson åtminstone. Så länge man inte använder sig av bilderna på något sätt så.. Tror jag att det är okej?![]()
ja dem borde lära sig o kunna ta folk bättre, dem flesta färskingarna är riktigt otrevliga.Ooops skrev:2142788Kort och gott. Vilka jävla svin det finns. Vad sägs om att förlänga deras fjuttiga utbildning på 2 år och göra den i alla fall lika lång som dagisfröknarnas utbildning är (3,5)? Och kanske lära grisarna lite manners när man ändå är igång? Ju tidigare man inser hur FUBAR världen vi lever i är, desstu bättre. Jag har slutat förvånas för länge sen![]()
sgtpepper skrev:2142715Det är klart att dom får. Det finns inget förbud mot att fotografera människor utan deras tillåtelse, man får fotografera precis vem man vill, hur man därefter använder fotot kan dock i vissa fall vara reglerat i lag.
.
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti