Polisen fotograferade mig vid bötfällning!!

skulle aldrig tillåtit nån att fota mig sådärr. iaf inte om dom säger att dom fotar för att dom sett en massa buskörning. tror inte ens att det är lagligt utan din tillåtelse.

/Blom

Läste på text-tv idag om ett bevakningsbolag som fotade klottrare, men det var olagligt...bara myndigheter fick göra så.

Hårn1 skrev:
Nej dom får inte fotografera så!
Det är klart att dom får. Det finns inget förbud mot att fotografera människor utan deras tillåtelse, man får fotografera precis vem man vill, hur man därefter använder fotot kan dock i vissa fall vara reglerat i lag.

Läs mer här: http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

Örnie skrev:
2142690 säg att du absolut inte vill bli fotegraferad + fråga om de har tillstånd från datarinspektionen att ha ett register för detta... som du gärna vill se ;) annars får du väll ringa datainspektionen och anmäla. Polisen får registrera människor som är misstänkta för brott. Skulle inte detta innebära att de misstänker alla hojåkare för fortkörning :3freak :3freak
Du kan vara lugn, polisen får även upprätta t.ex spaningsregister och jag kan lova dig att de har tillstånd från Datainspektionen.

Wibbe skrev:
2142707 Läste på text-tv idag om ett bevakningsbolag som fotade klottrare, men det var olagligt...bara myndigheter fick göra så.
Eh, nej. Så är det inte. Se mitt inlägg ovan. Det väktarbolaget gjorde fel var hur de hanterade fotona, antagligen hade de upprättat ett icke godkänt spaningsregister med personuppgifter. Ta foton får dock vem som helst göra, förutom på skyddsobjekt och på andra ställen där fotoförbud råder.

Dregen skrev:
2142647 När jag skulle tanka tidigare idag så stannar polisen bredvid mig och ska ge mig böter för min miniskylt. Inga konstigheter med det....

Hade det varit mig dom skulle fota, så hade jag först bett o få titta på regbeviset för deras bil, deras legtimation och deras körkort. Sen så skulle jag kanske bett om att få fota dom också, när dom håller upp polislegitimation. Man kan passa på o fråga o dom är nykterister, om dom är med i några föreningar, hur länge dom varit poliser, vad dom gjort innan etc. Man antecknar allt.

Eftersom dom antagligen inte skulle gå med på allt det där, så skulle jag "tyvärr" neka till deras fotgrafering, med samma motivering.

sgtpepper skrev:
2142715 Det är klart att dom får. Det finns inget förbud mot att fotografera människor utan deras tillåtelse, man får fotografera precis vem man vill, hur man därefter använder fotot kan dock i vissa fall vara reglerat i lag.

Men man har ingen skydlighet att ställa upp som modell, utan man kan lungt säga "Snyt er i p*ngen" och sticka.

Tveksamt om dom får fotografera dig så där med och utan hjälm, läste nyligen att man inte fick fotografera men kommer inte på i vilket sammanhang just nu, kolla upp det ifall man får fotografera på de viset, bara köra upp så där och fotografera, kan inte tänka mig att polisen har befogenheter att upprätta ett presumtivt brottsregister "du går här på gatan så vi fotograferar dig då det är många som har rånat butiker här på gatan och smitit

Last edited:
sgtpepper skrev:
2142715 ...Ta foton får dock vem som helst göra, förutom på skyddsobjekt och på andra ställen där fotoförbud råder.
Undrar om man kan sätta en sån där skyddsobjektsskylt på hojen :va

:gnissla

Undrar vad de skall med fotografierna till?

Kan väl knappast räcka som bevisning vid smitning då föraren måste identifieras? Kan ju vara en spekulant som provkör hojen och lånat ditt ställ, eller en polare osv...

Antagligen bara skrämsel propaganda.

Det är konstigt så stora resurser det finns för att bekämpa fortkörningar. :huvet

Mina stulna bilar och motorcyklar har de dock aldrig lagt mer än två minuter på. (när de skrev och avskrev anmälan i samma andetag alltså)

Tyvärr så får de upprätta tillfälliga spaningsregister och fotografera folk till det under vissa omständigheter. Anledningen till att de gör det ni i Västerås är antagligen den jakt på en MC som skedde där nyligen. Det kan ju också vara så att denna MC är knuten till någott annat brott än bara fortkörning.

RedBaron skrev:
2142756Anledningen till att de gör det ni i Västerås är antagligen den jakt på en MC som skedde där nyligen. Det kan ju också vara så att denna MC är knuten till någott annat brott än bara fortkörning.

Vilken jakt ? Jasså, har det varit en sån? Har du nån länk kanske?

RedBaron skrev:
2142756 Tyvärr så får de upprätta tillfälliga spaningsregister och fotografera folk till det under vissa omständigheter.

Nu lät det inte som att det var så i det här fallet, bara att någon kört ifrån polisen.

De måste de väl visa upp det beslutet, man kan väl inte göra hursomhelst.

Klart fall av diskriminering?

Kort och gott. Vilka jävla svin det finns. Vad sägs om att förlänga deras fjuttiga utbildning på 2 år och göra den i alla fall lika lång som dagisfröknarnas utbildning är (3,5)? Och kanske lära grisarna lite manners när man ändå är igång? Ju tidigare man inser hur FUBAR världen vi lever i är, desstu bättre. Jag har slutat förvånas för länge sen :arsele

PS. kan tillägga en liten smårolig grej som hände i natt. Jag körde taxi extra ibland på helgerna. Stod och väntade på kunder. Hade lämnat gott om plats för folk som ville köra förbi samt att gatan inte är speciellt trafikerad efter midnatt. En vit volvo stannar upp jämte mig och vevar ner rutan och knackar på min. Jag tittar upp från senaste nummret av Bike för att se en gris. Vevar ner och säger: jaha?
-Hörrö du! (snackar rikssvenska, jävla 08 stanna i norrland tänker jag) Här kan du inte stå!
-Nähä? Var ska jag då stå om jag ska hämta kunder från denna porten *pekar*
-Du får köra runt tills kunderna kommer ner fattar du väl!
-Öhhhhhhhhhh..... *lång paus* Menar du att jag ska ligger och bränna upp och ner för denna väg och vända i allt från 2 till 7 minuter, vid varje port jag ska hämta kunder?
-Jag skiter i vad du gör, flytta på dig!
Varpå jag rynkar pannan, lägga spaken i DRIVE och trycker pedalen i botten så hela gatan fylls med svart dieselsot, inkl herr GRIS. Trodde han skulle komma efter men han fatta nog hur jävla korkad han var eller så fattade hans "partner" och lugna ner honom.

Va kan man säga? Jävla ägg! Och han får gå runt med pickadolla.. fyfan :hihi
Det finns massor av trevliga poliser.. synd att dom inte kan rensa ut packet bara!

Last edited:
Man får väl fotografera folk lite hur man vill? Som privatperson åtminstone. Så länge man inte använder sig av bilderna på något sätt så.. Tror jag att det är okej? :confused:

tigrro skrev:
2142796 Man får väl fotografera folk lite hur man vill? Som privatperson åtminstone. Så länge man inte använder sig av bilderna på något sätt så.. Tror jag att det är okej? :confused:
En polisman som arbetar är väl ingen "privatperson"?

Ooops skrev:
2142788 Kort och gott. Vilka jävla svin det finns. Vad sägs om att förlänga deras fjuttiga utbildning på 2 år och göra den i alla fall lika lång som dagisfröknarnas utbildning är (3,5)? Och kanske lära grisarna lite manners när man ändå är igång? Ju tidigare man inser hur FUBAR världen vi lever i är, desstu bättre. Jag har slutat förvånas för länge sen :arsele
ja dem borde lära sig o kunna ta folk bättre, dem flesta färskingarna är riktigt otrevliga. :mad:

sgtpepper skrev:
2142715 Det är klart att dom får. Det finns inget förbud mot att fotografera människor utan deras tillåtelse, man får fotografera precis vem man vill, hur man därefter använder fotot kan dock i vissa fall vara reglerat i lag.
.

Kanske va det som menades herr messershmith!! :7peta

Fattar väl vem som helst att man kan fota hej vilt! Men det är väl ändå inte så att dom ska rama in kortet på killen och hänga upp på väggen hemma. Eller vad tror du?1 :brinnerup

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph