Polisanmäla hojåkare, eller inte...

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce
För några dagar sedan blev jag verbalt attackerad av några av de som bor i grannskapet runt omkring mig. Jag kom puttrande på min motorcykel, åkte inte för fort och jag försökte att inte mullra för mycket.

Personerna i fråga var mycket upprörda över motorcykelåkare. Alla körde för fort, alla körde vårdslöst och alla var huliganer. Det var kontentan av det hela.

Jag ställde några följdfrågor och fick reda på att det egentligen bara var EN hojåkare som de retat upp sig på, och att de faktiskt aldrig hört en hoj låta så mysigt som min. :rolleyes:

De berättade också, efter att de lugnat sig och vi blivit mer överens, att de tänkte försöka polisanmäla denne hojåkare som upprört grannarna så.

I samma ögonblick, åker nyss nämnde hojåkare förbi på vägen, och jag förstod vad de pratade om.

Jag tyckte mig skönja att det var en svart sporthoj, möjligen en R6:a av nyare modell, det gick minst dubbla hastigheten förbi där vi stod (ren spekulation, men femtio gick det inte), hojåkaren åkte förbi bilar på rad och gjorde en liten fånig omkörning alldeles vid ett övergångsställe (förvisso bevakat) för att ta sig förbi en buss.

Hursomhelst, det såg inte snyggt ut. Det hördes senare också att hojåkaren ökade farten, vilket blir lite fånigt då det kommer en trettiosträcka alldeles efter där hojåkaren gjorde omkörningen.

Min fundering är följande:
Ska jag skita i det som hänt och låta grannarna polisanmäla?
eller
Ska jag försöka få tag i hojåkaren och resonera med denne att den inte åker så bedrövligt fort förbi hemmavid?

Om jag försöker med det senare alternativet, tror ni att det går att resonera med hojåkaren?

Hela händelsen skedde i Skälby/Järfälla

Last edited:
klart du inte ska polisanmäla? alla har väl kört för fort som kör hoj. sen är det väl inte så smidigt att göra det i stan men vaffan.

skulle du stöta på personen kan det väl va smart att tipsa om att ta det lite lugnt där pga upprörda grannar, men inte mer än så imo.

Äsch, jag skulle låta de, som uppenbarligen stört sig på det, ta hand om det. Om du ändå inte berörs av det mer än att du förstår grannskapets resonemang.

Annars kanske hojåkaren läser det du skrivit nu och lugnar sig lite:)

Du kan ju börja med att ta ställning till att polisanmälan kommer leda till precis ingenting. Föraransvar och det är ingen som är gripen på bar gärning osv.

Om personen kör där ofta så är väl det bästa grannarna kan göra begära att polisen sätter upp en kontroll där och då hoppas fånga upp personen (polisen brukar ju gilla 50->30 sträckor i allmänhet).

klart du inte ska polisanmäla? alla har väl kört för fort som kör hoj. sen är det väl inte så smidigt att göra det i stan men vaffan.

skulle du stöta på personen kan det väl va smart att tipsa om att ta det lite lugnt där pga upprörda grannar, men inte mer än så imo.

JAG hade INTE tänkt polisanmäla, grannarna hade tänkt göra det.
:rolleyes:

Ser du vederbörande kan ju nämna att hans framfart har blivit omtalad i negativ bemärkelse. Säg åt honom att det är lämpligt att köra snyggt i bostadsområden och närliggande områden med tanke på allt som rör sig där och blir störda. Dvs undvika uppmärksamhet hemmavid. (det är därför man posöråker i 20-30 på gatorna runt hemmet på tomgång, är bra att kyla motorn dessutom, speciellt på turbobilen)

Men visst har väl alla här varit 18-25 nångång, hemma hos föräldrarna så fanns det ett farthinder i med tre chikaner och 30 framför en radhuslänga, på sena kvällar och nätter så testade man ju hur fort man kunde passera :rolleyes:
(numera är det fartgupp där :D )

Jag tycker du skall snacka med honom, ifall du hinner ikapp honom. Stör han grannarna bör han få reda på det så han kan gasa någon annanstans. Som det är nu kanske han tror att grannarna tycker han är störtfrän.

Vore kul om han är medlem här och kunde ge sin version.

Aha ok sorry, då missuppfattade jag dig. Men ok, jag tycker inte heller grannarna ska göra det för att svara på din fråga :)

Jag tycker ju också att inte mycket gott kan komma av det.

Men med alla barn som ränner till höger och vänster och (grannar som inte har pli på sina barn, huga, där skulle man kunna skriva om en hel del) så är det som bäddat för en otäck fadäs. Och eftersom grannarna har så dålig pli på sina barn så antar jag att de tar till den enkla utvägen för att de är oroliga.

Men med alla barn som ränner till höger och vänster och (grannar som inte har pli på sina barn, huga, där skulle man kunna skriva om en hel del) så är det som bäddat för en otäck fadäs. Och eftersom grannarna har så dålig pli på sina barn så antar jag att de tar till den enkla utvägen för att de är oroliga.

Som småbarnsförälder så kan jag tala om, att det inte handlar om dålig pli.
Barn förstår bara inte bättre. Hur man än försöker vaka eller bevaka dem, så kan man inte lyckas jämt.
Ska man behöva fixa ett fort med höga staket för att kunna bo kvar?

Låter det högt eller annorlunda, så springer barnen dit för att titta.
Rullar fotbollen iväg över gatan, så jagar de efter den.

Att köra "för" fort i tätbebyggt område och framförallt inom 30-sträcka,
är att fullkomligt be om problem.
Det finns inte en chans i h-vete att denna föraren (efter det du berättat) skulle kunna stanna om det kommer ett barn (eller annat med för den delen)
Tro tusan att föräldrarna är oroliga.

VI bor vid en 30-sträcka där det, mer eller mindre, alltid körs för fort.
Jag har provat med att prata med bilister, hota bilister, hytta med näven, rulla ut en boll i sakta fart(med god marginal såklart).
Bollen körde en tant över med bilen, för hon var upptagen med att prata i telefonen.:huvet
Tur att inte mina barn jagade efter den bollen....

Nu är vi massor med barnfamiljer här i vårt område och även flera med motorintresse, så vi klarar oss ganska bra här ändå då våra barn är vana vid höga motorljud och häftiga maskiner.
Men orolig är man ändå.

Det är en otroligt dålig attityd och brist på omdöme att bete sig såhär som hojåkaren gör och det bästa är att iallafall försöka prata med honom.
Skulle han/hon köra ihjäl ett barn, så blir det ju dubbel tragedi.
Alltid bättre att prata med personerna och försöka få dem att förstå, innan det händer något.

Som jag sade till en förare jag stoppade på gatan:
-Vill du hellre att jag stoppar dig EFTER att du har kört på mitt barn?

Nej, jag är ingen polis eller beter mig som en.
Dock jag bryr mig om mina barn VÄLDIGT mycket och om det krävs att stoppa en bil och försöka tala någon tillrätta, då gör jag det.

Mycket bra skrivet.

Folk som kör för fort i bostadsområden och 30-50 sträckor gör fel. Överallt annars spelar det mindre roll enligt mig. Så länge man inte utsätter andra för uppenbar fara.

Gasa på rätt ställe är lite A och O tycker jag. Försök snacka med killen, bättre än att hota och polisanmäla.

Låt dem polisanmäla och ge dem ett bra signalement som de kan ge polisen så att de har nån att leta efter!

Skälby är ju rätt stort, och "stora vägen" är rätt stor. Som det låter gäller det inte bara den och då är det inte ok.

Vi bor också i ett barntätt område, det är skyltat 50 men borde nog vara 30 då det springer ungar ur portar/från tomter som ligger precis intill gatorna överallt. (Dessutom är det kutym att skita i högerregeln här :mad:)

På andra sidan gatan från oss ligger en stor park inkl. lekpark. När folk dundrar förbi i 70-80 så undrar man om de tänker öht.

Nästan så att en gatstens-preppad barnvagn borde rulla ut framför nån snart :kulspruta (kommer jag ju inte göra, men man vill dödda domm)

Kontentan är: Kör man som en idiot där andra än en själv förr eller senare drabbas så ska nåt göras!

Som småbarnsförälder så kan jag tala om, att det inte handlar om dålig pli.

Som jag sade till en förare jag stoppade på gatan:
-Vill du hellre att jag stoppar dig EFTER att du har kört på mitt barn?

Bra påpekat Tom!
Jag är enig med det du säger, och jag är också småbarnsförälder. Dock är han inte såpass så han kan springa själv än (sju månader), jag tänkte nog inte hela vägen bara när jag skrev det jag skrev.

Den sista kommentaren, den kommer jag nog citera om jag lyckas prata med hojåkaren.:tummenupp

Bra skrivet Catman.
Själv har jag en liten kille på 5 år. På gatan där vi bor är det 30. Jag kör under 20 på den för det är dålig sikt, buskar osv...
Jag har inte velat konfrontera en familj med att de och deras kompisar/kusiner kör bil alldeles för fort genom området. Nu har du faktiskt inspirerat mig till att göra det. :tummenupp

Jag tror generellt att folk är duktiga på att ta det lugnt på hemmagatan men mindre duktiga på att göra det samma på andra gator, dvs andras hemmagator. T ex så tror jag knappast "mother" kör 20 på någon annan 30-väg än "sin egen"..

Och eftersom grannarna har så dålig pli på sina barn så antar jag att de tar till den enkla utvägen för att de är oroliga.

Jag anser inte att jag har dålig "pli" på ungarna men en hastigt påkommen bajsnödighet ska inte betyda någons död.

Kan man inte köra lugnt i villaområden är man dum i huvudet, punkt slut.
Att polisanmäla är jag tveksam till att det hjälper. Polisen brukar inte "prioritera" sådana ärenden.

För fan, när jag var liten spelade vi boll på gatan. Gjorde man det idag skulle man sluta som kylarprydnad. Vart ska alla ni som har så jävla bråttom överallt?

Jag tror generellt att folk är duktiga på att ta det lugnt på hemmagatan men mindre duktiga på att göra det samma på andra gator, dvs andras hemmagator. T ex så tror jag knappast "mother" kör 20 på någon annan 30-väg än "sin egen"..
Jorå, om det är skymd sikt som på min gata så gör jag det faktiskt...

För fan, när jag var liten spelade vi boll på gatan. Gjorde man det idag skulle man sluta som kylarprydnad. Vart ska alla ni som har så jävla bråttom överallt?

det går att spela boll/hockey på gatan numera också.
Men inte om gatan är så stor att det går att mötas 2 bilar på den.
Heeelt annorlunda trafikkultur idag än för 30 år sen när jag spelade hockey på gatan.
Eller åkte snowracer ner för backen på gatan :D (det var en höjdare....)

Jag har inte velat konfrontera en familj med att de och deras kompisar/kusiner kör bil alldeles för fort genom området. Nu har du faktiskt inspirerat mig till att göra det. :tummenupp

Då var det värt att skriva mitt inlägg.:tummenupp
Lycka till.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...