Nr:18 skrev:Om du inte kan acceptera straffet för ett brott ska du heller inte göra brottet. Jämför om jag hade tyckt att bankrån är ett lindrigt brott; hade det gjort det moraliskt rätt bara för att jag tycker att det är ett lindrigt brott? Det som är ett grovt brott i dina ögon kanske anses mindre allvarligt av nån annan.
Jo, visst ska man inte begå ett brott om man inte är beredd att ta straffet. Men brottet för smitning är ju max fängelse, inte döden. Med den logik du använder för att motivera prejning av smitande så kan man ju lika gärna motivera att polisen borde skjuta ner mc-föraren istället för att preja honom.
Jag är övertygad om att det bland allmänheten finns klara uppfattningar om vad som är grova respektive mindre grova brott. De flesta tycker att trafikförtelser som fortkörning är mindre grova och de flesta av oss ägnar åt oss den typen av olagligheter. Våldtäckt och misshandel anses däremot grovt och få personer sysslar med sånt. Så din argumentation om vad som anses som lindrigt/grovt brott är ju i larvig när vi pratar om prejning av fortkörare (som inte utsätter allmänheten för stor fara) som smiter.
Om du tycker att det är bra att en polis allvarligt skadar / dödar en person som begått ett mindre traikbrott+smitning så tror jag inte att du kopplat in hjärnan ordentligt.
Sen är det klart att det är en fråga om gränsdragning. Det är klart att en person som beter sig som Ghostrider är en helt annan fråga än någon som kört 150 på lågtrafikerad 90-väg.