Polis friad för mc-krasch

Nr:18 skrev:
Om du inte kan acceptera straffet för ett brott ska du heller inte göra brottet. Jämför om jag hade tyckt att bankrån är ett lindrigt brott; hade det gjort det moraliskt rätt bara för att jag tycker att det är ett lindrigt brott? Det som är ett grovt brott i dina ögon kanske anses mindre allvarligt av nån annan.

Jo, visst ska man inte begå ett brott om man inte är beredd att ta straffet. Men brottet för smitning är ju max fängelse, inte döden. Med den logik du använder för att motivera prejning av smitande så kan man ju lika gärna motivera att polisen borde skjuta ner mc-föraren istället för att preja honom.

Jag är övertygad om att det bland allmänheten finns klara uppfattningar om vad som är grova respektive mindre grova brott. De flesta tycker att trafikförtelser som fortkörning är mindre grova och de flesta av oss ägnar åt oss den typen av olagligheter. Våldtäckt och misshandel anses däremot grovt och få personer sysslar med sånt. Så din argumentation om vad som anses som lindrigt/grovt brott är ju i larvig när vi pratar om prejning av fortkörare (som inte utsätter allmänheten för stor fara) som smiter.

Om du tycker att det är bra att en polis allvarligt skadar / dödar en person som begått ett mindre traikbrott+smitning så tror jag inte att du kopplat in hjärnan ordentligt.

Sen är det klart att det är en fråga om gränsdragning. Det är klart att en person som beter sig som Ghostrider är en helt annan fråga än någon som kört 150 på lågtrafikerad 90-väg.

Rickard skrev:
Jo, visst ska man inte begå ett brott om man inte är beredd att ta straffet. Men brottet för smitning är ju max fängelse, inte döden. Med den logik du använder för att motivera prejning av smitande så kan man ju lika gärna motivera att polisen borde skjuta ner mc-föraren istället för att preja honom.

Jag är övertygad om att det bland allmänheten finns klara uppfattningar om vad som är grova respektive mindre grova brott. De flesta tycker att trafikförtelser som fortkörning är mindre grova och de flesta av oss ägnar åt oss den typen av olagligheter. Våldtäckt och misshandel anses däremot grovt och få personer sysslar med sånt. Så din argumentation om vad som anses som lindrigt/grovt brott är ju i larvig när vi pratar om prejning av fortkörare (som inte utsätter allmänheten för stor fara) som smiter.

Om du tycker att det är bra att en polis allvarligt skadar / dödar en person som begått ett mindre traikbrott+smitning så tror jag inte att du kopplat in hjärnan ordentligt.

Sen är det klart att det är en fråga om gränsdragning. Det är klart att en person som beter sig som Ghostrider är en helt annan fråga än någon som kört 150 på lågtrafikerad 90-väg.
Jag har inte motiverat prejning som straff för fortkörning, jag frågar bara om man ska gnälla över polisens beteende när man själv sätter sej i en situation som man enkelt kan undvika? Dina personangrepp tänker jag öht inte bemöta, en sån diskussion är inte relevant. Ditt enfaldiga påstående att fortkörning inte är ett grovt brott ger genast frågan: Om jag anser att ett brott är mindre grovt; ger det mej automatiskt rätt att göra det brottet? Jag kanske anser bankrån vara ett lindrigt brott, bör jag då få göra det om jag inte utsätter nån annan för fara? Vad som du anser vara ett mindre grovt brott kanske nån annan anser vara ett grovt brott, eller hur?

Rickard skrev:

Inte skadar/dödar......STOPPAR. Om han sen dör så är det ytterst olyckligt. Men så vitt jag vet så händer det inte så ofta. Eller?

det är ju rätt korkat att snacka om att hörseln är så viktig vid mc-körning, iaf jag kör alltid med öronproppar och blir därför ganska döv.
Speglarna vill jag dock ha kvar, just på sporthoj är det ju rätt jobbigt att vända sig och och titta.
Poliser gör givetvis fel de med, de värsta snutarna har vi väl här ute i skogarna (de få som nu finns kvar), de borde nog få gå i storstan med jämna mellanrum.
Det är väl folk som GR som gör att polisen rammar oss andra när vi gör trafikförseelser eller inte ser polisen bakom oss, jag tro det kommer bli vanligare faktiskt, hellre de rammar en än att man sätter i väg som GR o tar ihjäl fler.

hp skrev:
Du kan vara lugn för att du skapar massor av badwill för andra mc-åkare också, men det spelar kanske ingen roll då många bara verkar ha sitt eget bästa i tankarna.

jag kan ärligt säga att jag är såpass ego att jag bryr mig tusen gånger mer om mitt eget körkort än om jag skapar badwill för andra hojåkare. jag kör sporthoj för att kunna köra så fort jag vill precis när jag vill det och ganska lätt kunna smita från snuten. fri fart helt enkelt. om alternativet att köra ifrån snuten inte skulle finnas så skulle jag inte köra sporthoj. då skulle jag åka motard istället. då kan man ha kul utan att köra för fort.

Last edited:
t-rex skrev:
Hörru bmxkalle, i det allmänna rättsmedvetandet är det ok att gå med en glass i bakfickan, oavsett vad amerikanarna har för konstiga domslut. Däremot är det oftast inte ok att bryta mot trafikregler, och definitivt inte att "dra snuten".

Hur var det med manligheten och de flyende småkillarna? Var de typ manliga på ett småkilligt sätt?

just i detta läget var det mycket värre att vissa tanter dyker upp än ifall det skulle kommit ett helt gäng med snutar i samma situation. hur det kan komma sig får du klura ut själv.

nikke skrev:
snälla bmwjohan, actionhjältar är sådana som xxx vin diesel som hoppar o flyger med sin cross överallt som är i princip omöjligt för vanliga dödliga, men du kanske inte vet att det är ju därför de kallas för actionhjältar...de finns inte på riktigt (förlåt om du fick ett hårt uppvaknade nu)

nej ha ha.. det är du som har fått det här om bakfoten. vin diesel spelar en actionhjälte i xxx. denna person finns inte på riktigt. allting är trickfilmat och påhittat. ghostrider däremot han finns på riktigt och är en riktig actionhjälte i kampen mot trafikpoliserna

bmwjohan skrev:
just i detta läget var det mycket värre att vissa tanter dyker upp än ifall det skulle kommit ett helt gäng med snutar i samma situation. hur det kan komma sig får du klura ut själv.

Nämen hallenadudanadå, var det en av småttingarnas mamma?

Va gulligt...

bmwjohan skrev:
jag kan ärligt säga att jag är såpass ego att jag bryr mig tusen gånger mer om mitt eget körkort än om jag skapar badwill för andra hojåkare. jag kör sporthoj för att kunna köra så fort jag vill precis när jag vill det och ganska lätt kunna smita från snuten. fri fart helt enkelt. om alternativet att inte kunna köra ifrån snuten skulle finnas så skulle jag inte köra sporthoj. då skulle jag åka motard istället. då kan man ha kul utan att köra för fort.
Ok, då vet jag...

bmwjohan skrev:
jag kan ärligt säga att jag är såpass ego att jag bryr mig tusen gånger mer om mitt eget körkort än om jag skapar badwill för andra hojåkare. jag kör sporthoj för att kunna köra så fort jag vill precis när jag vill det och ganska lätt kunna smita från snuten. fri fart helt enkelt. om alternativet att köra ifrån snuten inte skulle finnas så skulle jag inte köra sporthoj. då skulle jag åka motard istället. då kan man ha kul utan att köra för fort.

Om snutarna läser såna här inlägg så förstår jag mycket väl varför de vill sätta en Volvo i arslet på hojåkare som försöker smita....

bmwjohan skrev:
nej ha ha.. det är du som har fått det här om bakfoten. vin diesel spelar en actionhjälte i xxx. denna person finns inte på riktigt. allting är trickfilmat och påhittat. ghostrider däremot han finns på riktigt och är en riktig actionhjälte i kampen mot trafikpoliserna

det var lite så jag menade faktiskt, nämligen så tycker nog ingen här förutom du att GR är någon vidare hjälte.
Våran xxx bekämpar nämligen brott, det är det som gör honom till en hjälte, men att köra som GR gör, det är möjligtsvis action men utan ett mål, och det enda han gör är att utsätta en mängd oskyldiga för livsfara, för hans ego....visst är hans filmer fasionerade, men ärligt talat, hur i hel*** kan du säga att GR är en äkta actionhjälte??????????
och vad menar du med kampen mot trafikpoliserna? nu har jag iofs inte kollat på din info hur gammal du är, men nivån på din tyckande ligger i mitten på tonåren nånstans...

bmwjohan skrev:
nej det var det inte

Ok, så de blev livrädda för en liten tant på den grunden att de är små patetiska fjollor? Ok, då vet jag.

Edit: Kampen mot trafikpoliserna? Det är du och Al-Quaida förstår jag?

bmwjohans inlägg är ju uppåt väggarna men att han är den enda med liknade tankar på forumet är inte sant, det är väl bara tat folk vågar sig på honom. Skaffade han sig ett dussin liknade polare som höll med och dessutom kanske var lite hotfull och ordmärkande in i absurdum så kanske han kom undan med det mesta.

tråden har blivit idiotisk enbart.

hmmm... jo jag tycker..eh...jag orkar inte!
Jag orkara bara inte ge mig in i debatten. Det e ju vår ute. dra ut och hojja istället för å sitta här och tjöta. (men det e bara min åsikt...fritt land)

Silwer skrev:
bmwjohans inlägg är ju uppåt väggarna men att han är den enda med liknade tankar på forumet är inte sant, det är väl bara tat folk vågar sig på honom. Skaffade han sig ett dussin liknade polare som höll med och dessutom kanske var lite hotfull och ordmärkande in i absurdum så kanske han kom undan med det mesta.

tråden har blivit idiotisk enbart.

Syftar du på vattenklosetter? :) :D

Swedie skrev:
Sätt dig i polisens situation. Hur ska de få stopp på en kille på en sporthoj som visar inga tydliga tecken på att stanna frivilligt?
De kan väl sikta på bakhjulet med puffran och hoppas de träffar?? :D

För de som inte förstår så skojas jag...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT