Polera upp aluminiumdetaljer på gammal customhoj?

Dajen

Medlem
Gick med
2 May 2008
Ort
Hälsingland
Hoj
Suzuki Bobber
Hej folket,

Jag vill få till lite finare ytskikt på några aludetaljer på min gamla hoj (se bild), har ni några förslag på vad jag kan testa med? polera upp kanske med autosol? någon som har gjort nå liknande?
 

Bifogat

  • alu.JPG
    alu.JPG
    1.8 MB · Visningar: 27

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Snabbfixen är slipa lite.
Med fin smerjelduk.
Måla med biltema fälgfärg.
Annars finns det youtube.
Mängder av tips.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hade en Ducati som någon tysk slipat upp spegelfinish på tanklock, ja eller alla lock och med mera. Snyggt men fick putsa konstant. Måste man klarlacka sånt för att det ska bli bra? Jag själv slipade upp hyfsad puts på en Yamaha motorkåpa häromåret och det höll sig blankt halva sommaren. Jag är dålig på sånt här.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Autosol o trassel/putsduk. Men det är ett evighetsjobb om man inte klarlackar efteråt. Polerade själv upp motor o gaffelben på min Honda 500 på 70-talet. Blev snyggt men inte hållbart - då fanns det bara s.k. "motorplast" att spruta på o den gulnade, samt var inte särskilt resistent mot bensin.
Kanske finns bättre idag, ex. denna https://www.motip.com/en-en/automot...ints/heat-resistant/heat-resistant-clear-coat frågan är bara hur bra den fästerpå aluminium
 

Dajen

Medlem
Gick med
2 May 2008
Ort
Hälsingland
Hoj
Suzuki Bobber
Jag hade en Ducati som någon tysk slipat upp spegelfinish på tanklock, ja eller alla lock och med mera. Snyggt men fick putsa konstant. Måste man klarlacka sånt för att det ska bli bra? Jag själv slipade upp hyfsad puts på en Yamaha motorkåpa häromåret och det höll sig blankt halva sommaren. Jag är dålig på sånt här.
såg en youtubevideo där de sa att man måste klarlacka, men gjorde man de så tappade man en del glans. Fick underhålla var 6-12 månad annars
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag kör med torrt våtslippapper. Ibland med vatten och lite diskmedel. Vad jag börjar med beror på vad jag har hemma och hur ytan ser ut. 600-800-1000-1200 sedan autosol.
Svinto kör jag där det är svårt att komma åt sedan finns den lite grejer till dremel-kitet som går att använda med autosol.
Förr fäste jag en tygremsa på en lång insex (maskeringstejp) och satte den i den elektriska borrmaskinen. Läge 1. Man kan göra repor så om man inte har koll.
En favorit är Biltemas lilla blåa skumgummipolertrissa med autosol på. Stänker bra. Nu med steglös skruvdragare.
Jag kör mina polerade fälgkanter med svinto under säsong. Det blir fint nog åt mig.

Det många missar är att det finns grader hur blankt det ”måste” vara.

Jag har 4-5 gamla slitna slipsvampar från Clas Ohlson. Dessa ger en matt och fin yta.
Lätta att använda. Toppen på gaffelbenen. De nedre alltså. Har du usd-gaffel så kan du penselmåla dom. ;)

Har du inte bänkslipmaskin med polertrissa och vax så drar du fast borrmaskinen i skruvstädet.

Blandade bilder på min vinter- touring- och bushoj.
TDMen längst ner är inte min. Min är gul. :)

IMG_0431.jpegIMG_0741.jpegIMG_0787.jpegIMG_0510.jpeg
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
De e bara o bli putsbög

Alu är extremt reaktivt och skulle aldrig kunna existera utan oxidhinnan som direkt bildas den skrapas , de skulle brytas ned till vätgas som en brustablett i vatten.

Goggla aluminium gallium , den sistnämnda förhindrar oxidbildning o sabbar alut direkct

Goggla även aluminiumpadlock+ gallium

Ni kan tjöpa gallium o ha partytrick , gör det inte på customhojspolarens motorblock dock

???⚰️
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har polerat upp aluminiumdelar som sett ut så där på Hondan bla statorkåpan genom att slipa först med slippapper, sen våtslip och sist polerat med Autosol. Man får ibland slipa ganska mycket för det är ingen ide att försöka polera bort oxiden, då jag sen polerar kör jag med borrmaskinen och en polertrissa från biltema.

Detta med polera aluminium var uppe för ett tag sen och precis då jag höll på med en bromssköld till Hondan så kolla här https://www.sporthoj.com/forum/thre...rent-plast-på-motorkåpor.293319/#post-6643139

Då det gäller klarlack på aluminium är jag allergisk mot det, ofta är det ju klarlacken som smetats på original som gör att kåporna ser ut för djävliga och man har ingen möjlighet att polera upp dom utan att förs strippa klarlacken. Visst oxiderar aluminium men jag tycker det är mycket snyggare med lite matt aluminium än ha oxidering under klarlack och polerar man nån gång då och då så håller det sig fint.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Min första motfråga är om du avser att polera aluminium till en matt, "OEM-liknande" finish eller om du avser att polera spegelblankt...?

Båda processer bör starta med våtslipning av den oxiderade ytan. Det finns flera olika tillvägagångsätt beroende på hur ytan ser ut. Plana ytor slipas alldeles utmärkt med slipkloss och våtslippapper. Kurvade ytor och ytor som t.ex. har pressveck och andra konturer slipas bäst med slipdukar typ Scotchbrite. Slipa gradvis från grövre till finare. Om du är ute efter den matta "OEM-looken" avslutar du någonstans kring kornstorlek 1000-1200. Om du ska högglanspolera finns ingen gräns, det blir bättre ju finare du slipar och både 3M och Mirka har slipdukar nedåt kornstorlek 9000...

En sak som är viktig vid våtslipning av aluminium är att först identifiera extruderingsriktningen. Den syns ofta som små, diffusa linjer som endast går i en riktning längs materialet. Slipa endast längs extuderingsriktningen och slipa bara i en riktning, inte som en tattare som gnuggar pappret eller slipduken fram och tillbaka...

"OEM-looken" går som sagt utmärkt att fabricera med gradvis finare slipduk, vatten eller WD40 som smörjmedel och att slipa till någonstans runt kornstorlek 1000-1200. Om du däremot är ute efter spegelblank yta så blir det betydligt mer jobb med några varv 1500, 2000, 3000 och möjligtvis 4000...eller 6000 och 9000...innan du plockar fram polermedlet.

Bara folk som inte har varit med förr eller folk som gillar att polera jättelänge utan att få resultat polerar med Autosol eller något från Biltema. De polermedel som gäller är Busch Super Shine Aluminum Polish och Mothers Billet Metal Polish. Produkten från Busch innehåller ett fint slipmedel och bygger upp en väldigt bra glans på nolltid, men ger inte riktigt den ultimata spegelfinishen och inte heller något skydd. Därför bör man följa upp med produkten från Mothers då den dels ger den sista touchen, dels innehåller ett skyddande vax.

Båda går alldeles utmärkt att handpolera med mikrofiberhanddukar såväl som att maskinpolera, till exempel med polerkoner eller polerbollar monerade på borrmaskiner eller skruvdragare. Återigen är polering endast i aluminiumets extruderingsriktning viktig. Använd därför inte roterande eller oscillerande polermaskiner avsedda för billack.

Snacket om att klarlacka eller om att behöva polera i tid och otid kommer alltid från folk som inte har gjort rätt från början eller som inte har använt rätt produkter. Visst - det blir blankare om man bemödar sig att polera med jämna mellanrum, men det betyder inte att ytan tokoxiderar den närmaste veckan...eller året...

Denna bild visar sidan på en snöskotertunnel jag gjorde för ungefär tio år sedan. Bilden är tagen ungefär tre år efter att hela tunneln såväl som fotsteget polerats till en fullständig spegellook. Under dom tre åren har ytorna aldrig tvättats, aldrig polerats igen, utsatts för konstant snösprut och säkert varit blöta 50% av tiden.

IMG_0037.JPG
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Älskar dina svar Thomas!!!!???
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ett variatorskydd till en Yamaha SRX snöskoter som jag nyligen våtslipat till ”OEM-look”.

Har inget foto på utgångsobjektet, men det var skitigt och rejält oxiderat efter 20+ års användning utan tvätt.

Våtslipat med 3M rondeller i kornstorlek 400, 600, 800 och 1000. Handslipat endast i materialets extruderingsriktning. Ej polerat. Går ej att särskilja från ett nytt.

d77f1e2dbfd244617f5ab252edc4c854.jpg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag är som sagt ingen fotofetischist så jag har lite dåligt med bilder på aluminium som jag precis har polerat till spegellook. Denna bild visar mer av den snöskoter jag gjorde för ungefär tio år sedan. Även boggiens svingarmar och skenor. Även denna bild är tagen cirka tre år efter polering, så jag skulle definitivt inte påstå att "det håller sig bara några veckor".

IMG_0150.JPG

Som sagt,

1) Våtslip från grov till fin, i det här fallet från 400 till ungefär 4000, endast i aluminiumets extruderingsriktning.

2) Maskinpolering med borrmaskin, Mothers Power Ball och Busch Super Shine Aluminum Polish, återigen endast i aluminiumets extruderingsriktning.

3) Handpolering med mikrofiberhandduk och Mothers Billet Metal Polish, återigen endast i aluminiumets extruderingsriktning.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
IMG_3327.jpeg

Att slipa rostfritt är inte lika kul. Original till vänster. Kopian i rostfritt med samma mått vägde mer. Alltså slipade jag med kloss tills de vägde lika. Det tog en stund :D
Är huvudet dumt får kroppen lida.
Rostfritt oxiderar inte som aluminium. Efter montering så får motorfästet samma avfettning och vaxschampo som resten av hojen. Ingen polering som aluminiumet.

Förresten har inte styrkronan fått någon polering på fyra år trots åretrunt körande.

IMG_0431.jpeg

IMG_1957.jpegIMG_1942.jpeg

Som sagt, Svinto duger åt mig på vintern. Sedan kan man sitta ute i skuggan på våren och polera till en annan nivå bara för tillfredsställelsen.

Färgborttagningsmedel är ju steg 1. Om man hittar ett som funkar. Man kan dra på plast, t ex Glad pack och ge det ett dygn.

En brutal metod är roterande stålborste i borrmaskin. Det tar bort färg, oxid och det mjukaste ytskiktet i aluminiumet. Det blir skrovligt men lent. Det verkar som att ytan härdar något också. Jag har lämnat olika fästen så och de oxiderar inte nämnvärt.
Så kan man förstöra biten om planen var att polera till gay-finish eller något åt det hållet.

Att kroma aluminium är gay. Dessutom släpper kromet förr eller senare. Försök att bättringskroma.

Jag har polerat sedan jag hade flakmoppe. Iofs bara den lilla luftburken på Bingen. Att underhålla ytan sedan jag tagit bort färg eller klarlack ser jag inte som ett problem alls. Tvärt om. Om jag sedan ligger på 5 i den tiogradiga bling-skalan under vintern och kommer upp i 8 eller kanske bara 7 på våren ser jag inte som något problem alls. 9 är inte ens målet. Ofta testar jag hur blankt jag kan få det när jag inte har något vettigare att göra. Och då testar jag med det jag har hemma.

IMG_1838.jpeg

DRen hade stått ute i tre år och rostat. Jag fick ett ryck och drog in den. Hjulen gick inte ens runt. Resultatet dög åt mig. ?
Fast sedan gick det lika bra att köra TDM900 och Kawa 750 LTD på vintern.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Färgborttagningsmedel är ju steg 1. Om man hittar ett som funkar. Man kan dra på plast, t ex Glad pack och ge det ett dygn.

Det har varit skralt på marknaden sedan riktig Bums blev förbjudet, men PolyFilla Paint Remover som säljs av bl.a. Bolist-butikerna verkar fungera överraskande bra. Biter till och med på pulverlack om man ger det två timmar och ett lager gladpack över smeten.

Annars finns ju ett medel från amerikanska Por 15 som är riktigt grymt. Kan dock bli lite grinigt om tullen får nys om paketets exakta innehåll...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är sugen på att testa de medlen Alatalo tipsar om man jag har som sagt nöjt mig med slipning och autosol och det duger åt mig då jag polerat motorkåpor och sånt? Kan bara säga att Alatalos polering är på väg nivå och är nog betydligt blankare än mina motorkåpor, gaffelben mm.

Nu kommer jag dock på att jag stött på problem med en framskärm av aluminium som inte gick att polera med autosol, dock hittade jag nåt annat polermedel i garaget som fixade detta tillsamman med trissa på borrmaskinen. Kan det vara nåt med olika legeringar?

Polyfilla är väl det bästa man kan få tag på nu men det verkade lite misstänkt att det kan vara utgående enligt färgaffären då jag skulle ha en burk och var inte så enkelt att beställa men som det verkar löste det sig tillslut. Måste åka om och kolla om burken kommit.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Olika aluminiumlegeringar kan ha olika slip- och polerbarhet. Vanlig sunkig aluminiumplåt från järnhandeln är oftast från 4-serien och den anses vara lätt att polera till hög glans. Samma med 5-serien som ofta används i snöskotertunnlar och motorcykelramar.

Höghållfast aluminium från 6- eller 7-serien kan dock vara krångligt. Har för mig att 6082 - höghållfast aluminiumplåt - är absolut värst och anses överhuvudtaget inte vara slip- eller polerbar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Länkar till lite bra-att-ha material:

Världens bästa våtsliprondeller, alla kategorier, att användas för hand med eller utan slipkloss:


För att snabbt polera fram ett bra resultat som duger till 98% av alla bikers, men kanske inte för den som vill kamma hem priser på Pebble Beach:


För den som vill polera ännu mer för suverän glans plus ett litet skydd.


(får tyvärr inte tillverkas längre, därav länk till webshop istället för Mothers)

Polerkoner och polerbollar av sjukt bra kvalitet:


Polerkoner som också gör jobbet men inte håller lika länge:

 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top