Polera lacken?

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Ort
Alvesta
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Körde med vita pads med lätt fuktning av vatten. Finns olika vita pads, dessa är stenhårda. Blir perfekt om man fuktar dom lätt vid känslig lack.
Annars risk för efterarbete.
 

E.M

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati sport classic
Har lyckats mkt bra med vanlig vax för att ta bort olja på fälgar etc,
ngn mer som har bra erfarenhet av det?
Tyckte det fungerade bättre än div oljelösare
 

thr

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748 -00
Bilpedanten.se: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=62886863 en sådan maskin på clas ohlson som du menar? Räcker det att köra med den rakt på? Behöver jag tvätta av med något speciellt innan? Vad för dynor ska jag använda ist. för dem som följer med? (Många frågor, jag vet... men aldrig polerat en hoj / på plast förut och vill inte förstöra lacken på min nya 748:a <3)
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Clas Ohlsons polermaskin är larvigt lik biltemas:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=155085

Den till och med väger lika mycket, men biltemas kostar en hundring mindre. Jag har använt denna till att polera vår solidröda saab 1997. Den gör ett fantastiskt jobb för den pengen. Det som skiljer mest mot proffsprodukter är förmodligen ergonomi och driftsäkerhet. Lekmannen klarar sig bra med dessa enklare. Kolla bara så att det går att variera vartalet.

Ytan ska förstås vara helt ren och avfettad innan man börjar. Jag brukar börja med en rejäl kallavfettning och tvätt med diskmedel för att helt bli av med tjära, salt och gammalt vax.
 

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Ort
Alvesta
Hoj
Honda CBR1000RR -05
EM:
Det fungerar bra med ex. vax. Problemet är att om vax fungerar bättre än avfettning, så har man för klen avfettning. Ytan som ska tvättas måste vara i stort sett ren innan svampning för att undvika tvättrepor.
Pröva ett bra avfettningsmedel så kommer du garanterat märka skillnad.

OBS:bra bilvårdsmedel hittar man INTE på Biltema.

thr:
Yes, en sådan maskin. Duger gott till hemmabruk:yoparty
Det första man får göra är att byta padsen/trissorna till proffs. Dom som sitter på är för mjuka för polering.
Kolla efter sprängda trissor 120mm. Dom är orange i färgen. Dessa behöver man dock inte fukta innan användning. Dom är medelhårda.
Sedan är det bara att pröva sig fram med varvtalen hur mkt du vågar köra. Bättre vara försiktig i början.

Tvätta fordonet som jag förklarade inlägget innan, så får du den ren innan polering. Tvätta dock i svalt utrymme, så avfettningen inte torkar in, utan får den tid som behövs att verka på ytan.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ok, så en polermaskin från CO, BT och dylikt räcker alltså.
Man skall byta ut kuddarna (trissor?) till några andra, vilka och var köper man? Fanns några orangea på CO också... är det de?
Vilket medel skall användas?

Själv har jag aldrig polerat med maskin... har i mina dagar dragit över nån bil nån gång för hand med trassel och Sonax flytande rubbing och flytande vax... var själv nöjd över resultatet men så är jag så mycket amatör man kan bli på området. Så vad skall man tänka på med maskin? För när jag väl tagit hojen så blir det bilens tur.

Och jo, just det, varför maskin med dubbla pads?
 
Last edited:

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
OBS:bra bilvårdsmedel hittar man INTE på Biltema.

Både och! Biltemas kallavfettning tycker jag fungerar finfint och det tar med lätthet bort kedjekladd och allt annat fett och äckligt man kan tänka sig. Däremot köpte jag pads och polermedel mm på Autoexpeten och fick där bra hjäp med att välja.
 

thr

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748 -00
Bilpedanten.se: Grymt, tack för all hjälp och tålamod, blir till att polera någon dag snart då :rock
 

Lennis

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Suzuki GSXR-750 K1 & FZR 1000 89
Körde med vita pads med lätt fuktning av vatten. Finns olika vita pads, dessa är stenhårda. Blir perfekt om man fuktar dom lätt vid känslig lack.
Annars risk för efterarbete.

Ofan, de har jag aldrig provat, kört gula blå o orange från lahega.
Fruktar och fruktar med top toolen är de svårt att bränna ngt, men det ska vara en ner gången lack gärna röd som du hade på bilden här för att man ska kunna se stor skillnad på plast.

Mvh Lennis
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
12 år sen sist någon skrev här. Vad gäller idag om man vill polera sin egen maskin? Eller någon kan rekommendera en firma i Helsingborgsområdet eller Ängelholm mm? =)
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hehehehe,,,, Tanken slog mig. Löst sig redan. Ska ringa Mr.Cap imorn. Tjodelooo.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är väl ingen som polerat sin hoj sen 2009.
Jag köpte mig en polermaskin och medel på Biltema till bilen i somras, och det blev helt okej på den. Tänkte försöka få ork att gno av pendlingshojen med i vinter, men inte kommit dit än.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag köpte mig en polermaskin och medel på Biltema till bilen i somras, och det blev helt okej på den. Tänkte försöka få ork att gno av pendlingshojen med i vinter, men inte kommit dit än.
Det känns ju som att val av polermaskin mer handlar om ergonomi, ljudnivå och ekonomi än resultat. Hättorna däremot kan ju spela viss roll. Och självklart medlet då.
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Köpte ny hoj för några v sen.
Den var full med dekaler som suttit på hur länge som helst.
När jag väl fått bort dekalerna så körde jag över hela hojen med en vanlig roterande polermaskn och ett ganska snällt polermedel.
Blev svinbra. Går inte att se var dekalerna satt och lacken är så gott som ny.

Det som tog tid var att få bort dekalerna.
Polera o vaxa tog max ett par tim.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ringde MR.Cap idag och frågade. De tar sig an hojar absolut men att komma åt och polera överallt kunde vara svårt och de bad om att få återkomma. Har mejlat in lite bilder på min mc så ska vi höras imorgon. Jag bad om lackrekond och lackbehandling. Nu gissar jag bara men skulle kunna tro att det landar någonstans mellan 3-5. Det är timkostnaden som kan dra iväg.
Det som utförs är en mycket grundlig tvätt och dekontaminering.
Polering.
Lackskyddsbehandling och fälgbehandling.

Blir det av så lovar jag att posta före och efter. Kanske är fler som är intresserade av att få något liknande utfört på sina hojar. :)
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Jag köpte en sån här på verktygsboden för några år sedan, kanonbra till hojpolering. Sen måste man ha bra medel oxå, rubbing går ju totalbort och allt annat som säljs i butik oxå som jag har provat. Jag kör med Pingens produkter och har inte blivit besviken än på resultatet på både bil och mc.
 

Bifogat

  • 20211227_192452.jpg
    20211227_192452.jpg
    226.5 KB · Visningar: 27

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Fått svar från Mr.Cap. De gör en helrekond med tvätt, polering och lackskydd för ca. 2000. Tänkte det kan vara värt att prova. Återkommer med före och efter. =)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag köpte en sån här på verktygsboden för några år sedan, kanonbra till hojpolering. Sen måste man ha bra medel oxå, rubbing går ju totalbort och allt annat som säljs i butik oxå som jag har provat. Jag kör med Pingens produkter och har inte blivit besviken än på resultatet på både bil och mc.
Pingens, alltså denna typ av produkt?

 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Pingens, alltså denna typ av produkt?

Jepp, heavy cut compund med röda ulltrissor sen en omgång med polish&sealant med blå trissor !!.
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top