Polera lacken?

thr

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748 -00
Då jag precis införskaffat min första hoj så undrar jag hur man på bästa sätt polerar lacken på den? Såg att det fanns en "Polerings"-tråd klistrad i forumet men den verkade bara förklara hur man putsar ramen?
 

Lennis

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Suzuki GSXR-750 K1 & FZR 1000 89
Det gör du på samma sätt som en bil.

Polera med rubbing först sen med en finare polish lägg därefter på en försegling.

Är det mkt apelsinskal kan du våtslipa med 1200, 2000 o sen polera.

Men det är inte lätt att polera på plast, mkt lätt att man bränner eller förstör lacken så på plast är det svårt att plocka några repor.

Mvh Lennis
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Om du inte har lackskador är det ännu enklare än så:
Ta bort mosade insekter med specialmedel (Biltemas spray funkar bra), tvätta mc'n med vanligt bilschampo, skinna och vaxa sedan med vilket bilvax som helst.
Kromade prylar mår bra av Autosol eller liknande.

Beroende på ett och annat brukar det ta tre gånger så lång tid att fräscha upp en mc som det tar med en bil. Tålamod och pilsner kan hjälpa.
 

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Ort
Alvesta
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Första tipset är att inte polera för hand. Går aldrig få närheten av samam resultat som med maskin.

Clas Ohlsson har dubbeltriss-maskin för en billig peng. Man får byta ut trissorna till bättre kvalitè.

Sedan är det bara att polera med maskinen överallt där man kommer åt. Själv brukar jag skruva bort dom delar som är ivägen för att komma åt med maskin.

Ett stort + för den oerfarne är att denna maskin gör det väldigt svårt att bränna igenom lacken runt kanter.

Lycka till!

Mvh Tobbe
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
bilschampo/avfettning -> polish -> vax
Håll bilschampo och vax borta från bromsdetaljer och däck :)
 

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Ort
Alvesta
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Kom på att jag hade några bilder från när jag polerade min hoj. Polerades med maskin, modell dubbeltrissa. Dock proffsmaskin, med en "Classe-maskin" är många amatörer nöjda med.

Tanken och sidokåpan före polering:
P5221685-1.jpg

Efter polering och lackkonservering:
P5221711.jpg

Maskerade halva tanken och polerade ena sidan:
P5221698.jpg

Likadant här:
P5221694.jpg

Sidokåpan före:
P5221686.jpg

Efter:
P5221710.jpg
 

Hudik

Guest
Jag skulle ALDRIG använda en polermaskin på min hoj, är alldeles för mycket att utmana ödet, å då har jag jobbat som bilrecond...

Finns det dubbeltrissa proffsmaskin, Har jag aldrig sett, det är enkel som gäller om man är proffs.. (modell rondell)
 

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Ort
Alvesta
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Jag skulle ALDRIG använda en polermaskin på min hoj, är alldeles för mycket att utmana ödet, å då har jag jobbat som bilrecond...

Finns det dubbeltrissa proffsmaskin, Har jag aldrig sett, det är enkel som gäller om man är proffs.. (modell rondell)


Jodå, det finns. Heter Top tool, en ombyggd Festor-maskin. Plockar duktigt med repor när man kan hantera maskinen, och med rätt pads.

Enkelmaskin använder jag endast vid våtslipning numera, och vid röda lacken som oxiderat till vita.
Sen om jag inte är proffs, får stå för dig.
Men är man proffs och kan polera så klarar man av maskin på en hoj också.
 
Last edited:

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Finns det dubbeltrissa proffsmaskin, Har jag aldrig sett, det är enkel som gäller om man är proffs.. (modell rondell)

Jag lånade en maskin med dubbeltrissa från Autosmart och den kändes om något proffessionell, använde först en rondellmaskin sen gjorde jag sista poleringen med dubbeltrissmaskinen.
 

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Ort
Alvesta
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Jag lånade en maskin med dubbeltrissa från Autosmart och den kändes om något proffessionell, använde först en rondellmaskin sen gjorde jag sista poleringen med dubbeltrissmaskinen.


Antagligen var det ett bra tag sedan Hudik var i rekondbranschen, och/eller så var det bara försäljningspolering som gjordes.

Nalken: du tänker på Cyclo. Den är sådär. Då hade jag hellre tipsat om Classe-maskin, där det går att justera varvtalet. Går tyvär inte på en Cyclo. Och den går tyvärr lite för snabbt för att polera i trånga utrymmen, och/eller lägga lackskydd.
 

Hudik

Guest
Jodå, det finns. Heter Top tool, en ombyggd Festor-maskin. Plockar duktigt med repor när man kan hantera maskinen, och med rätt pads.

Enkelmaskin använder jag endast vid våtslipning numera, och vid röda lacken som oxiderat till vita.
Sen om jag inte är proffs, får stå för dig.
Men är man proffs och kan polera så klarar man av maskin på en hoj också.

Oj Oj Oj, inte så.....

Jag sa inte att du inte är proffs, missuppfatta inte mej..

Jag menade att JAG använder bara enkelmaskin, Jag har aldrig sett en proffsmaskin med dubbeltrissa, kan ju finnas..

Jag gillar inte att köra med maskin på plasten på hojar då lacken ofta är väldigt tunn och avsaknaden av klarlack där, på nya hojar..

Jo det är 6 år sedan jag jobbade med recond, kör tradare numer, mycket bättre tycker jag.
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Jodå, det finns. Heter Top tool, en ombyggd Festor-maskin. Plockar duktigt med repor när man kan hantera maskinen, och med rätt pads.

Enkelmaskin använder jag endast vid våtslipning numera, och vid röda lacken som oxiderat till vita.
Sen om jag inte är proffs, får stå för dig.
Men är man proffs och kan polera så klarar man av maskin på en hoj också.

Jag har lite svårt att släppa min roterande men har hört mycket gott om Top-Toolen. Vad väger den där maskinen?
 

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Ort
Alvesta
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Oj Oj Oj, inte så.....

Jag sa inte att du inte är proffs, missuppfatta inte mej..

Jag menade att JAG använder bara enkelmaskin, Jag har aldrig sett en proffsmaskin med dubbeltrissa, kan ju finnas..

Jag gillar inte att köra med maskin på plasten på hojar då lacken ofta är väldigt tunn och avsaknaden av klarlack där, på nya hojar..

Jo det är 6 år sedan jag jobbade med recond, kör tradare numer, mycket bättre tycker jag.

Ok, lät som du antydde något annat i ditt första inlägg. Men då missuppfattade jag dig visst, my bad!
 

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Ort
Alvesta
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Jag har lite svårt att släppa min roterande men har hört mycket gott om Top-Toolen. Vad väger den där maskinen?

Fördelen med singel är att man behöver aldrig byta om man inte vill, om man kan polera utan lämna hologram efter sig.

Top-toolen väger 3.3kg och är väldigt välbalanserad. Att köra maskinen med en hand där det inte går att hålla med båda är inga problem.
Kör man lamull ihop med "TT:n"(top-toolen) så går det plocka i stort sett lika mycket repor som med enkelmaskin. Sedan polerar TT:n ett större område tack vare dubbla rondeller med vardera 135mm-trissor på vardera huvud.

På bilderna jag la upp ovan, polerade jag endast med TT:n. Dock kostar TT:n ca 6500:-.

Men åter till TS-tråden.
Tvätta hojen med kallavfettning så länge ytan är torr. Efter 3-5min så lägger man på alkalisk avfettning och låter verka ytterliggare ca 8-10min. Sedan avspolning nerifrån och upp. Sedan uppefrån och ner. Och svampa uppefrån. Sedan avspolning och torka ytan med en waffel-wave(som skinn, fast bra mkt bättre).
Sedan polerade jag min båge med Menzerna Intensive polish. Efter det Cleaner till lackkonserveringen R2000 jag kör på kundfordonen(Cleanern fungerar precis som att sprita ytan så lackskyddet ska fästa ordentligt). Och sist lackkonserveringen Proguard. Ville inte använda lackkonserveringen R2000 då jag ändå ska lackera om hojen i vinter.
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Ahh nu kände jag nog igen ditt nick. Du är oxå kund hos Jarre va?
 

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
CBR 600rr,
Fördelen med singel är att man behöver aldrig byta om man inte vill, om man kan polera utan lämna hologram efter sig.

Top-toolen väger 3.3kg och är väldigt välbalanserad. Att köra maskinen med en hand där det inte går att hålla med båda är inga problem.
Kör man lamull ihop med "TT:n"(top-toolen) så går det plocka i stort sett lika mycket repor som med enkelmaskin. Sedan polerar TT:n ett större område tack vare dubbla rondeller med vardera 135mm-trissor på vardera huvud.

På bilderna jag la upp ovan, polerade jag endast med TT:n. Dock kostar TT:n ca 6500:-.

Men åter till TS-tråden.
Tvätta hojen med kallavfettning så länge ytan är torr. Efter 3-5min så lägger man på alkalisk avfettning och låter verka ytterliggare ca 8-10min. Sedan avspolning nerifrån och upp. Sedan uppefrån och ner. Och svampa uppefrån. Sedan avspolning och torka ytan med en waffel-wave(som skinn, fast bra mkt bättre).
Sedan polerade jag min båge med Menzerna Intensive polish. Efter det Cleaner till lackkonserveringen R2000 jag kör på kundfordonen(Cleanern fungerar precis som att sprita ytan så lackskyddet ska fästa ordentligt). Och sist lackkonserveringen Proguard. Ville inte använda lackkonserveringen R2000 då jag ändå ska lackera om hojen i vinter.

Kan man köpa dessa produkter i handeln eller är det bra grossförsäljning? Är det samma förfarande på en metalic lack???

//C
 

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Ort
Alvesta
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Polermedlet Menzerna går att köpa som privatperson. Lackkonserveringen Proguard vet jag ej om den går att köpa som privatperson.
Men ger du 220:- +frakt för min flaska så kan du få köpa den.
Är väldigt bra avrinning(ytsträckning) och glans, men är för flåtig för min smak. Köpte den för att prova och se vad det var för produkt.

Enda skillnaden på metallic och solid är att man få fram metallicen mer om man polerar i olika steg.
Dom flesta lacker i dagens samhälle har klarlack, vare sig solid eller metallic. Så därför skiljer det ytterst lite vilken lack man har, även för den mest erfarnes ögon.
 
Last edited:

Lennis

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Suzuki GSXR-750 K1 & FZR 1000 89
Man får medge att du lyckats få ett bra resultat på plastkåporna bilpedanten.
Har kört en del med Menzenas grejer med, vad körde du för pads?

Mvh Lennis
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top