Jag skulle ALDRIG använda en polermaskin på min hoj, är alldeles för mycket att utmana ödet, å då har jag jobbat som bilrecond...
Finns det dubbeltrissa proffsmaskin, Har jag aldrig sett, det är enkel som gäller om man är proffs.. (modell rondell)
Finns det dubbeltrissa proffsmaskin, Har jag aldrig sett, det är enkel som gäller om man är proffs.. (modell rondell)
Jag lånade en maskin med dubbeltrissa från Autosmart och den kändes om något proffessionell, använde först en rondellmaskin sen gjorde jag sista poleringen med dubbeltrissmaskinen.
Jodå, det finns. Heter Top tool, en ombyggd Festor-maskin. Plockar duktigt med repor när man kan hantera maskinen, och med rätt pads.
Enkelmaskin använder jag endast vid våtslipning numera, och vid röda lacken som oxiderat till vita.
Sen om jag inte är proffs, får stå för dig.
Men är man proffs och kan polera så klarar man av maskin på en hoj också.
Jodå, det finns. Heter Top tool, en ombyggd Festor-maskin. Plockar duktigt med repor när man kan hantera maskinen, och med rätt pads.
Enkelmaskin använder jag endast vid våtslipning numera, och vid röda lacken som oxiderat till vita.
Sen om jag inte är proffs, får stå för dig.
Men är man proffs och kan polera så klarar man av maskin på en hoj också.
Oj Oj Oj, inte så.....
Jag sa inte att du inte är proffs, missuppfatta inte mej..
Jag menade att JAG använder bara enkelmaskin, Jag har aldrig sett en proffsmaskin med dubbeltrissa, kan ju finnas..
Jag gillar inte att köra med maskin på plasten på hojar då lacken ofta är väldigt tunn och avsaknaden av klarlack där, på nya hojar..
Jo det är 6 år sedan jag jobbade med recond, kör tradare numer, mycket bättre tycker jag.
Jag har lite svårt att släppa min roterande men har hört mycket gott om Top-Toolen. Vad väger den där maskinen?
Fördelen med singel är att man behöver aldrig byta om man inte vill, om man kan polera utan lämna hologram efter sig.
Top-toolen väger 3.3kg och är väldigt välbalanserad. Att köra maskinen med en hand där det inte går att hålla med båda är inga problem.
Kör man lamull ihop med "TT:n"(top-toolen) så går det plocka i stort sett lika mycket repor som med enkelmaskin. Sedan polerar TT:n ett större område tack vare dubbla rondeller med vardera 135mm-trissor på vardera huvud.
På bilderna jag la upp ovan, polerade jag endast med TT:n. Dock kostar TT:n ca 6500:-.
Men åter till TS-tråden.
Tvätta hojen med kallavfettning så länge ytan är torr. Efter 3-5min så lägger man på alkalisk avfettning och låter verka ytterliggare ca 8-10min. Sedan avspolning nerifrån och upp. Sedan uppefrån och ner. Och svampa uppefrån. Sedan avspolning och torka ytan med en waffel-wave(som skinn, fast bra mkt bättre).
Sedan polerade jag min båge med Menzerna Intensive polish. Efter det Cleaner till lackkonserveringen R2000 jag kör på kundfordonen(Cleanern fungerar precis som att sprita ytan så lackskyddet ska fästa ordentligt). Och sist lackkonserveringen Proguard. Ville inte använda lackkonserveringen R2000 då jag ändå ska lackera om hojen i vinter.
Boka provkörning under Start2Ride nu
Under helgen arrangerar mot... |
|
Dags för 2024 års Start2Ride
Kommande helg arrangerar mo... |
|
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!
Den traditionsenliga mc-kor... |
|
Eldrivna Oruga Unitrack
Oruga Unitrack, en motorcyk... |
|
Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar
Gran Premi de Catalunya Mot... |
|
Lunchhälsning från Merzouga!
Bästa ökenguiden, Jordi Arc... |
|
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |