Pocket bike

Status
Ej öppen för fler svar.

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tl 1000r
JAg måste tyvärr sälja hojen nu, men eftersom man är redigt prylgalen så bara måste jag ha något som kan ersätta min hoj lite.

ÄR bra sugen på att skafa en pocket bike.
Tänkte höra om det är någon som vet var man kan få bra info om pocketbikes och var man eventuellt kan köpa en.

Om det är någon som har erfarenhetaar av pocketbikes säg gärna vad ni tycker om det.

Tolf

det var ju inte gratis direkt.. är priserna för exempelvis stora gp per person?? annars verkar det väldigt billigt...

Fluxir skrev:
det var ju inte gratis direkt.. är priserna för exempelvis stora gp per person?? annars verkar det väldigt billigt...

Men man hyr ju knappast en minimoto när dom är så billiga att köpa.

Om man har egen så kostar det knappt något att underhålla.

Tack för tippsen!!

JAg hade tänkt att lägga typ 12000-15000 kr.

Det borde man kunna få en bättre begagnad för tycker jag.

JA det verkar se jäkliggt roligt ut när dom kör.

Tolf

För dom pengarna får du ganska ny hoj med mycket tillbehör.

Se kul ut ja,vänta då tills du sitte på en själv :)

Lycka till med köpet.

Raggarn skrev:
ganska ny?!
apapap.
kollade nyss på pocketbikeracings hemsida.

ny minimoto 12 hk ca 30.000+

Kan lägga upp antal ganska nya hojar här för 15k alltså 01-02 och det kallar jag ganska nya.

eftersom jag inte är en flugviktare, så behövs lite kusar :crash

Så jag måste nog ha en tio hästars åtminstonde, kan jag tänka.

Men va fasen det får kosta, måst ju ha nåt roligt att syssla med,

hmm kanske skulle försöka att göra en egen ram om man kunde få tag på ritningar och tid

Med den budgeten så får du som sagt en mycket bra begagnad pocketbike !

Köp en standard 6.2hk som du kan trimma med effektrör till standard mod 9hk om du blir fast i pocketbike-träsket !

Det finns vatten och luftkylda, luftkylda är bra och ett säkert kort. Vattenkylda kanske är lite bättre i ren kyleffekt men endast när du verkligen KÖR eftersom vattenpumpen går på drevaxeln och inte fungerar när du står stilla... men vem fan ska stå stilla ???
Väljer du en vattenkyld så se till att drivremmen för vattenpumpen sitter utanför drevet (längst ut på axeln).
De lite nyare bromsbeläggen ser ut lite som hojbelägg, äldre bromsar som kan vara trixiga att hitta belägg till ibland har RUNDA bromsbelägg !
Kolla att kedjan löper fint och inte veckar sig, en för hårt spänd kedja som är taskigt smörjd skär lätt i länkarna och då veckar sig kedjan. Inga stora kostnader men ändå lixom jobbigt om man är rookie och ska köpa kedja för att trixa o dona.

Tuta o kör, det är svinkul och kostar inga stora pengar.

/Nitrous

Therudeboy skrev:

Det är ett bra köp säkert, har en sån själv och den funkar klockrent!

Fast vänta annars till senare i vinter för det börjar komma grymma småbikes.
Jag provkörde en Pasini 4takt 70cc för några dagar sedan. herrejösses vilken grym maskin. Ljudet lät som en motard, såå fetinghäftig!
Kommer dock att kosta en but över 20k !

/Nitrous

jag hade själv en Grc gp -99 och jag var väldigt nöjd med den.

Pocketbike tror jag kommer börja sälja ett nytt märke snart med sett bild på denna iallafall och den var fräsch :)

Man kanske borde köpa en sån 4t :)

Nitrous skrev:

Väljer du en vattenkyld så se till att drivremmen för vattenpumpen sitter utanför drevet (längst ut på axeln).

/Nitrous

Så var det på min,detta fick jag höra att det var hemma gjort.

Jag känner importören av Pasini lite och 4t-versionen var fanimej det häftigaste jag sett och HÖRT.. vilket sound på en sååå liten hojpa !

Som jag förstod så kommer 2t fasas ut och bli ersatta av 4t vartefter men det kommer nog ta lite tid.

Den första 4t maskinen han fick från fabriken kostar ca 17k men då är den helt värdelös. Kammen och ventiler var helt felinställda från fabrik, vevaxeln var bara skräp + massa annat.
Han modifierar om alla till raceskick och då skulle dom landa på ca 25k tror jag.

Dax att börja spara pengar :crash

/Nitrous

Dom tidiga vattenkylda modellerna har drivremmen till v-pumpen innanför kopplingshjulet och då är det problem att hitta kopplingsbackar för den typen av koppling tillverkas inte längre.

Det går att konvertera dem men det kostar lite och därför är det bästa att köpa en som redan är konverterad eller rätt från början med remmen utanför drevet.

Vilken klass av hojjar åker "vuxna" på? - Har inte riktig pejl på mini och midi versionerna.

"Junior" är väl bara för barn lr?

Mini och midi är storlekar på hojen,en mini ska mäta 36cm? mellan centrum på framdrevet och slutet på svingen.

4.2 - 6,2 gör juniorer sen blir det mod,stand 10hp sen finns det en större klass från 10hp och uppåt.

sen räknas vikt och -75 +75 osv.

-75, +75, och +90 är det som gäller för vuxna.

Ska man köpa en idag som man ska åka modstandard med så kan jag bara rekommendera en DM 01/02 med Bizeta avgassystem, sett att det finns en för 15000.- på maxats köp&sälj forum.

Sedan är det ju inte gratis att hålla liv i den heller, men det ÄR billigt om man jämför med en storhoj. Du ska kunna skruva/ha någon som skruvar åt dig.

Peccus skrev:
-75, +75, och +90 är det som gäller för vuxna.

Ska man köpa en idag som man ska åka modstandard med så kan jag bara rekommendera en DM 01/02 med Bizeta avgassystem, sett att det finns en för 15000.- på maxats köp&sälj forum.

Sedan är det ju inte gratis att hålla liv i den heller, men det ÄR billigt om man jämför med en storhoj. Du ska kunna skruva/ha någon som skruvar åt dig.

Det är inte långt ifrån gratis,Kopplings backar 350:- start rulle 45:-
däck 600:- och däcken tar lång tid att slita ut därför är det billigt att hålla på med denna sporten :fakta

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP