Plus och minus i svensk motorcykelpress

Magnus@Bike

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 570
Tyvärr stängdes den senaste tråden om svensk motorcykelpress. Men kanske spårade diskussionen ur, låt oss därför ta den tillbaka till kärnfrågan. Vi på Bike är intresserade av att höra era åsikter oavsett om det handlar om artiklarna eller vår journalistiska integritet. Det är genom att lyssna på er som vi kan utveckla tidningen och förhoppningsvis få fler nöjda läsare. Om våra kollegor på andra tidningar också lär sig något är det bara bra. Konkurrens gynnar oss allihop.

Kort sagt; vad tycker du är bra i svensk motorcykelpress och vad är dåligt? Den dagen vi inte lär oss något kan vi allihop lägga ner.
 
Last edited:
Kortfattat, jag tycker tidningarna idag är så himla "alldagliga", ska passa alla.. Jag kör sporthoj, är inte intresserad över gubbräcers och offroad.
Det är mycket att begära, men en tidning som är speciellt för sporthojar köper jag direkt.
En sådan kan man fylla ut med mycker mer racing än vad det är idag.

Missförstå mig rätt, tidningarna idag är bra på att vara lite av varje. Jag vill ha en tidning som inriktar sig FRÄMST till det som intresserar mig. Med stora artiklar som är mer djupgående än fakta om cykeln och en summering som bara säger "bromsar bra, mellanting mellan den & den cykeln"
Artiklar som våra internationella vänner har, där snackar man en del om känsla hur det är att köra olika cyklar. Små små detaljer gör det hela mycket större!

Jag vill se en journalist provköra cyklar för att han verkligen älskar det, en artikel kan väl bli mer personlig över hur hans upplevelse av cyklar är.. vad fick journalisten att le under körningen?


Äh, summering: Större artiklar, mer hur man mekar själv. Mindre info om allt, mer om mindre.

X - sport
X - touring
X - custom
X - offroad
X - sm
x=bike/motorrad osv..

Blanda det som inte finns så mycket att skriva om, men sporthojar & racing finns det väl en hel del att srkiva om? Specialnummer speciellt för den där typen av motorcyklar..
 
Något som ni börjat med på slutet som jag tycker är mycket bra är recensioner av era testkörare på personlig utrustning och dylikt. Mer sånt!

Sen som sagt, fokus på sportigare hojar, dvs sporthojar, nakenhojar och motard vore fint. Touring och och framförallt custom har ju andra tidningar att hålla till i.
 
Kortfattat, jag tycker tidningarna idag är så himla "alldagliga", ska passa alla.. Jag kör sporthoj, är inte intresserad över gubbräcers och offroad.
Det svåra är väl att det finns en mycket liten marknad för specialiserade tidningar.
Dom flesta stora tidningar vill väl ha så många prenumeranter som möjligt och då måste man locka till sig alla hojåkare.
 
Det svåra är väl att det finns en mycket liten marknad för specialiserade tidningar.
Dom flesta stora tidningar vill väl ha så många prenumeranter som möjligt och då måste man locka till sig alla hojåkare.

Ja, det är så himla tråkigt att det är så :mattias
Kanske specialnummer någongång ibland som är inriktade på en viss kategori vore något lättare att få till :)
 
Hmm, där ser man. Jag funderade faktiskt över varför den förra tråden klipptes så fort...

Edit: Ovanstående skrev jag medan referensen till den stängda länken fanns kvar hos TS.

Jag tycker att det är kul att läsa om hojar i allmänhet. Nu kör jag iofs inte renodlad sporthoj (och borde således kanske inte hänga här men det var det första hojforum jag började läsa regelbundet) så många tycker nog annorlunda än jag här inne.

Jag måste säga att jag gillar den inslagna linjen och uppskattar variationen i innehållet med lite smått om det mesta, dock med betoning på det sportigare segmentet. T.ex. så var sporttouringdäcktestet (!) i 8/07 mycket uppskattat.

Customdelen är däremot inte något jag prioriterar.

Jag skulle gärna se en utökad rapportering kring MotoGP i synnerhet och racing generellt.

Jag personligen är inte vidare intresserad av att läsa om folks hemmabyggen, alltså rena designprylar, förbättrad konstruktion är något annat. Bästa custom och liknande är totalt ointressant.

Jag kan heller inte förstå vad Bike market fyller för funktion. Köper/säljer man fortfarande hoj via månatliga magasin med dess pressläggningstid? :va

Inte den mest djuplodande kritiken kanske. Som helhet måste jag annars säga att jag uppskattar Bike och kommer fortsätta att köpa den framöver
 
Last edited:
Jag håller med Fabbe fullt ut, vilket jag kommenterat tidigare i omgångar. En naturlig utveckling i en tidnings strävan att nå fler läsare är att bredda innehållet. Tyvärr innebär det per automatik att tidningen blir mindre intressant för många av de ursprungliga läsarna. Precis samma fenomen går att se i tv-världen. Sverige är en liten marknad för svenskspråkiga nischade hojtidningar, absolut. Men jag som läsare behöver inte nödvändigtvis läsa en svenskspråkig tidning; om jag upplever att svenska tidningar känns för breda för att det skall vara intressant så vänder jag mig till Pressbyrån och engelsk- eller tyskspråkiga tidningar med smalare fokus som stämmer med mitt särintresse.
Bland det jag själv värderar högt i Bike finns objektiva produkttester (till stor skillnad mot ytlig fyllnadsmassa i form av "översikter"), tävlingsrelaterat material, personporträtt, välskrivna kåserier och - även om det delvis motsäger det jag nyss skrev om bredd - välskrivna touringreportage.
 
Vad är kostnaden för några extra sidor?
Använd dom till olika saker i framför allt under den aktiva årstiden. Låt RR, custom etc etc få några extra sidor i något nummer.
Fördela det jämnt så kan nog alla köpa att det kommer att skilja från nummer till nummer.
Det jag saknar mest är information/reportage från svenska tävlingar. Dom stora internationella serierna har redan all info på nätet. Det är framför allt den svenska som saknas med reportage och annan rolig information.
Tester av utrustning är något jag skulle vilja se en ökning av. Både praktiska men även labtester.

:tummenupp
 
Lite mer annorlunda tester och reportage hade vart kul ibland också.

Exempel: hur sätter du snabbaste sträcktiden i dakar med honda goldwing. (tja liiite överdrivet kanske men :P )
 
Tidningen är allt för bred i sitt omfång, jag har aldrig prenumererat på Bike och kommer så aldrig göra såvida ni inte drastiskt byter inriktning till att enbart fokusera på sporthojar och roadracing.
Våga nischa er i stället för att försöka tillgodo se hela spektrat av motorcyklister.

Jag är 35 år och har kört hoj sedan jag var 3 år gammal, har inte vart utan hoj en enda dag sedan dess och anser mig ha utvecklat ett genuint Sporthoj och roadracingsintresse. MC-Nytt & Bike har jag ändå följt genom åren i enstaka nummer. Men dock har jag ledsnat på denna blandning av supermotards, nakenhojar, glidare, supertourers, sporthojar & crossar i en och samma tidning. Ett tag undrade jag allvarligt vad det var för skillnad på MC-Nytt & Bike, samma tidning men med olika namn i princip.

Nej, jag köper även jag mina sporthojstidningar över internet eller på Pressbyrån från engelska förlag och får nog tyvärr fortsätta med det.

Som sagt, våga bestämma er för en kategori hojåkare som ni vill tilltala. Men visst, jag förstår att en så riktad målgrupp kommer att sänka antalet sålda exemplar eftersom Sverige är ett litet mc-land.
 
Fabbe har otroligt rätt i en sak.

Hur man mekar. En serie om hur man verkligen ställer in dämpare, varför man går si, varför man gör så. Inte bara, skruva förspänningen åt höger så blir det så. Bilder och förklaringar på hur man ställer Sag osv. Tror många skulle tycka det va bra.

Hur byter man motorolja
Hur byter man olja i gafflarna
Hur byter man kedja
Hur tvättar man en motorcykel
Hur ställer man in fjädringen fram/bak (En artikelserie)
Bandagstester, hur kör man snabbast på svenska banor
körtekniker, kurvtekniker, bromstekniker - artikelserie
Månadens biker. Man intervjuar en eller flera varje månad.
Folks bästa vägtips


Tester på gamla vs nya cyklar. ZX10R 06 vs ZX10R 04. Varför skall man köpa vilken?
Tester av beg.modeller. Hur bra/dåliga är dem egentligen

Jag vet inte hur mycket av detta som redan finns i div svenska tidningar.

Testerna av motorcyklar är ju alltid det samma. Köra några varv, man vet redan vad som kommer stå i testet.

Livlig motor, bra chassi, grymma uppdateringar, Varför betalar man egentligen för den informationen. Man skulle kanske göra det annorlunda?

Tycker man behöver få bort gubbstämpeln lite. Lite roliga läsning, inte så stelt och fyrkantigt. Det är nästan så man vet hur varje reportage ser ut innan man läst igenom det.

Det är svårt med konstuktiv kritik. Jag tycke inte jag ger någon destruktiv i alla fall. Hoppas resten försöker hålla det på samma nivå så att vi kan arbeta ihop för att få fram bättre Svenska tidningar.

/Martin
 
Hmm.. jag tycker själv om att det är lite blandat, med betoning på sportigare hojar. Med sportigare menar jag nakna hojar, R-hojar, touring-järn, motard och kanske lite offroad. Custom tycker jag har mycket egen litteratur. Även Bike har väl givit ut någon specialutgåva för custom hojar om jag inte minns fel. Men lite blandning i övrigt tycker jag inte är fel då jag inte är så nördigt inriktad på enbart R-hojar.

Själv gillar jag djuplodade test á la 5000 mila testet i Motorad. Helt i min smak! Det skulle jag vilja se mer av i Bike också. Utrustning skulle absolut kunna få lite fler sidor, både test och nyheter av utrustning.

Gillar inte resereportage så mkt. Inte för att jag är ointresserad av resor, men jag tycker det finns andra forum för resor om det är dessa upplevelser jag vill ha, (ex: natur, resmål, etc).

Lite mer sport, MotoGP kan iof vara lite kul, men jag följer detta på TV så varför läsa mer om det på papper. Blir lite kluven där om jag verkligen skulle läsa det. Beror på vad som skrivs antar jag...

ja, mina 50c.
 
Jag skulle gärna vilja se mer tester på utrustning, både personlig och till hojen.
Gärna ett återkommande test på hjälmar varje år.
Artikel om hur man packar på sporthoj, test av väskor.
Vilka sadelväskor funkar på en hoj som har avgassystemet draget under sadeln typ R1 2007?
Test av skinnställ, är verkligen dyraste märkesstället bäst eller funkar ett "no name" lika bra?
Test av handskar, både rena sporthandskar och mer allround handskar, hur är slitstyrkan, skydd, passform, vattentät eller ej?
Skillnader på olika bromsklossar, är budget på biltema lika bra som orginal?
Drivpaket, är det skillnad på olika märken gällande livslängd?


Du ser vart jag lutar åt, mer om prylarna runt motorcykeln och om man kan tjäna in lite kostnader här och där.
 
Även jag är huvudsakligen intresserad av sporthojar (även om jag kan tänka mig att köra en off-road/enduro på vintern). Att producera en tidning med bara sporthojsartiklar kan man inte begära då vi är så pass få kör sporthoj i Sverige.

Däremot skulle jag gärna vilja läsa lite mer om sporthojar i svensk MC-press. Det behöver inte bara vara tester av nya cyklar utan kan gärna även vara reportage om veteransporhojar och gamla racers.

Ser gärna även fler artiklar om förädlade sporthojar. Det kan vara ett reportage om någon person som har förfinat sin sporthoj. Ett bra exempel är artikeln ni gjorde om Sterners Ducati. Sådana artiklar kan gärna innehålla lite mer info om kittdelar/trimdelar etc.

Eller varför inte artiklar som beskriver någons ombyggnad av en gatcykel till en banracer gärna då i kombination med utförlig beskrivning om vilka delar som använts!
 
Jag har prenumererat på bike i säkert 10 år, men la av för ett par år sedan.

Anledningen till det var att jag tyckte att jag läst precis allting förut. Det kändes som det var samma gamla test år efter år. Som att man gjorde årets alla tidningar efter en mall från förra året....

Sen kände jag också att det var ett evigt testande av t.ex 1000 kubikare. Det var årets 1000cc, sen var det MasterBike (som iofs är en rätt kul grej, sen var det test mellan alla 1000cc radfyror... Sen skulle man testa årets radfyra 1000cc mot årets twin 1000cc. Ibland kändes det som man testat R1'an i 10 nummer av 12...

Det jag saknar i en tidning som t.ex Bike (finns ju fler) är mera ingående och djuplodande reportage. Riktigt grotta in sig i teknikporr och dom olika lösningarna på moderna cyklar idag. Att låta någon som provkör hojen för 100:e gången säga att accelerationen är bra ut ur böjarna, eller att bromsarna tar riktigt bra, känns inte så givande....

Som nån skrev ovan. Lite "så här gör man" reportage tror jag många uppskattar också...

Utöver mekande, så lite grunder för körning också. "Så här blir du snabbare på banan" Bromsteknik, spårval, osv... Lite Keith Code stuk. Det tror jag många banåkare skulle uppskatta

Sen så är det ett stooooort hål när det kommer till racing i alla MC tidningar, både nationell och internationell racing. Och då menar jag inte bara resultat, och små noticer som det varit på nån sida typ "racebike". Typ "Stoner vann på Philip Islan" sen är det 10 rader om det...
Resultaten i sig är rätt ointressant när det kommer till en tryckt tidning eftersom man (om man är intresserad) antingen redan sett racet (live eller på TV), eller kollat resultaten på nätet.
Nej, jag vill ha reportage, intervjuer, mera teknikporr. Gör stora reportage om våra svenska förare, både internationella (Gull, Backlund mfl.) och dom som kör t.ex PRO Superbike.. Skapa fix-stjärnor.... Om man läst reportage och intervjuer med förarna i t.ex PRO Superbike, så är det garanterat roligare att se racen live sen, när man vet vem det är som sitter på hojen....
Tror det är bra att "hänga på" det nu när det kommer bli direktsänd TV med SuperPole och grejer...

Gör reportage från en SM tävling eller B-race, nåt "racingens bakgård", så folk får se hur det är att tävla i RR t.ex. Intervjua dom som kan mycket om racing och teknik, som varit med länge (Typ Anders, Nordgren mfl.), och låt det ta ett par sidor i tidningen, inte klämmas in på nån halvsida...

Detta skapar ett större intresse för racingen bland hojåkarna, och skulle garanterat få mig att börja prenumerera igen...

Kort sagt: Mera racing, mera djuplodande artiklar och reportage, och mindre upprepningar....



Edit: Bra initiativ förresten, att fråga vad folk vill ha... :tummenupp
 
Last edited:
Vilken tråd var det som togs bort tidigare?

Tråden stängdes av trådskaparen, "Motorrad Vs Bike". Antagligen PM:ade Gerry trådskaparen och bad honom stänga tråden eftersomdet blev lite hett om öronen....men det är inget jag vet, bara en gissning :) .

/D.
 
Fabbe har otroligt rätt i en sak.

Hur man mekar. En serie om hur man verkligen ställer in dämpare, varför man går si, varför man gör så. Inte bara, skruva förspänningen åt höger så blir det så. Bilder och förklaringar på hur man ställer Sag osv. Tror många skulle tycka det va bra.

Hur byter man motorolja
Hur byter man olja i gafflarna
Hur byter man kedja
Hur tvättar man en motorcykel
Hur ställer man in fjädringen fram/bak (En artikelserie)
Bandagstester, hur kör man snabbast på svenska banor
körtekniker, kurvtekniker, bromstekniker - artikelserie
Månadens biker. Man intervjuar en eller flera varje månad.
Folks bästa vägtips
Tester av beg.modeller. Hur bra/dåliga är dem egentligen

...

/Martin

Låter som du pratar om MC-Nytt i mycket av det du efterfrågar!

:)

/Henning!
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top