Plus och minus i svensk motorcykelpress

oh, konstruktiv kretik, det är inte alltid det lättate :näsblod men ska göra ett försök. Vill också passa på att faktiskt ge en eloge till Bike för att de just frågar. Hur ofta ringer TV4 och frågar om man gillar programmen och vad man skulle vilja se?

Jag kan bara hålla med några av tidigare inlägg om att Stunskolan är ett riktigt bra tillägg. Ger värdefull information till den oinvigde och kan ge kul information till den som redan känner sig som proffs.

Kan också hålla med om att jag tycker testerna är lite för platta och att omdömena blir lite för lika. Varför inte lära lite från bilsidan (ni har ju dessutom sådana systertidningar att dela erfarenheter ifrån) och ha med information som andrahandsvärde, nöjdaste ägarna, reservdelspriser, hur tillgänglig service är etc i en bedömning av en hoj. Vissa udda märken som testas som är på väg in i Sverige kanske har 1 eller 2 auktoriserade återförsäljare, hur blir det med service på en sådan hoj i så fall.

Ja, saker som ger mig som konsumt (köpare) värdefull information inför ett beslut om vilken cykel jag ska köpa. Det är ju bara att inse att japanska liter hojar idag är väldigt kompetenta och väldigt likvärdiga. Blir så lite som skiljer i prestanda, bromsar, köregenskaper etc att det är en anledning till varför tester också blir väldigt lika "bra bromsar, grymt drag, bra följdsamhet i kurvorna".

Läser man också många av inläggen hittills så ser man att mycket av kritiken kommer från uppenbart raceintresserade personer och det är ju också något som är lite typiskt för sporthojsåkare. Köper man inte för att köra bana, så önskar man att man var yngre eller "coolare" så att man åkte bana. Så varför inte lite artiklar som kan hitta en brygga mellan den djupt inbitna raceåkaren och rekreationsåkaren som ändå gärna kör sporthoj.

Även om man inte kör bana så är det ju vanligt att styla hojar med kolfiber, sätta på helstystem, mappa med pc3 (eller motsvarande) för att det är kul. Raceåkarna gör ju det för effekten, men sådan information skulle just det möjligt att brygga mellan de två kategorierna av sporthojsåkare.

Testa bara att försöka inhandla rampuckar till en 06-blade som inte kräver håltagning i kåpor, men det finns 45674 sidor på nätet eller butiker som har på hyllan till en R1a eller Gixx. Sådan information om en ny hoj skulle definitvt få mig att fundera på vilken jag skulle köpa.

Profilartiklar är alltid bra. Det är kul att läsa om en människa och det ger en någon att identifera sig med när man tittar på tv eller läser resultat från tävlingar (något som många har efterlyst i tidgare inlägg). Det ger också ett roligt läsvärde för en bekantskapskrets till den som är med i profilreportaget, något som kan öka lösnummer försäljning (race-sverige är ju trots allt inte så stort).

Sedan kan man alltid också skriva om allmännyttiga saker som talar till den breda massan.
För den som förvarar sin hoj utomhus, ska man sätta på kapell när hojen är blöt om det regnar eller kommer då kondensen skada mer än att låta den stå i regnet och sedan sätta på kapell när hojen är torr? Kanske en idiotfråga, men kan svaret vara läsvärt?

Tror också mycket på gör-det-själv guider och smarta tips inlägg.

Det några av mina små funderingar i alla fall.
 
Inte ett svar från trådstartaren Magnus. Ska man tolka det som att han har för mycket att göra, glömt bort denna tråden eller inte bryr sig nämnvärt om synpunkterna?:va

Tråden startades ju precis innan Motorrad brakade in på sh, med blåsorkester och öltält.

Synd om han inte vill/törs hänga kvar här.
 
Här är en artikel jag läst som faktiskt gav mig ett leende på läpparna när han berättar om upplevelsen. :klappar

Mer sånt i tidningarna inte allt annat negativt som redan sagts i tråden :mattias
 
Hade varit kul om TS kunde kommentera några av inläggen. känns lite som man talar till nå´n som inte bryr sig.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top