Pluggar till båt vid regn?

Vad ska man med kabelgenomföringar till? Det ska väl vara pluggar som täcker till hålen.

Och på tal om silvertejp. Har någon verkligen kollat om de pallar för fyra liter 100-gradig olja? Jag ser framför mig hur klistret löses upp och tejbitarna lossnar.

Vad ska man med kabelgenomföringar till? Det ska väl vara pluggar som täcker till hålen.

Och på tal om silvertejp. Har någon verkligen kollat om de pallar för fyra liter 100-gradig olja? Jag ser framför mig hur klistret löses upp och tejbitarna lossnar.
Ja, det känns lite riskabelt att bara tejpa för hålen :gnissla Men å andra sidan, hur täta är dom där pluggarna, egentligen? :va

Jag kör ju inte rr så detta är en okunnighetsfråga apropå rubriken: är det inte just vid regn som man inte använder pluggar i båten? :va

/träbåt

Självklart är det så Jörgen! Skönt att nån har ordning på sig :tummenupp

Varför kör ni med tejp?

Är det för att ni har svårt att hålla reda på pluggarna eller för att ni tycker att det "räcker" med en tejpbit?

Tejpar man både inifrån och utifrån så ska det hålla tätt, sätter du enbart en bit utifrån kåpan kommer den lossna vid eventuellt oljeläckage..

Tejpar man både inifrån och utifrån så ska det hålla tätt, sätter du enbart en bit utifrån kåpan kommer den lossna vid eventuellt oljeläckage..

Med tanke på att det går ett varmt grenrör några cm ifrån den här tejpen så borde typen av klister spela en relativt stor roll...

Sen kan man se det från en annan vinkel med.
Varför ska man köra med pluggad båt i torrt och inte i blött? Läcker oljan mindre när det är blött ute :va

Varför ska man köra med pluggad båt i torrt och inte i blött? Läcker oljan mindre när det är blött ute :va

Det är väl för att undvika att båten tankas full med vatten som man tar ur pluggarna vid regn?

...

När man kör i blött så fylls underkåpan med vatten. En massa liter vatten vill man inte ha med sig. Inget kul när man axelererar och får tex 5 liter vatten på bakhjulet eller samma när du bromsar och det åker fram på framhjulet. En del underkåpor hade nog inte suttit kvar länge i sina 4-6 skruvar med den tyngden heller.

Om det kommer olja på en blöt bana så är banan redan "hal" och det syns tydligare var oljan ligger då man ser prickarna eller oljesträngen som blå-gröna fläckar på vattnet.

Det är väl för att undvika att båten tankas full med vatten som man tar ur pluggarna vid regn?

När man kör i blött så fylls underkåpan med vatten. En massa liter vatten vill man inte ha med sig. Inget kul när man axelererar och får tex 5 liter vatten på bakhjulet eller samma när du bromsar och det åker fram på framhjulet. En del underkåpor hade nog inte suttit kvar länge i sina 4-6 skruvar med den tyngden heller.

Om det kommer olja på en blöt bana så är banan redan "hal" och det syns tydligare var oljan ligger då man ser prickarna eller oljesträngen som blå-gröna fläckar på vattnet.

Exakt!
Helt plötsligt spelar oljesölet inte så stor roll längre vid blött underlag.

Exakt!
Helt plötsligt spelar oljesölet inte så stor roll längre vid blött underlag.

Jag skulle gissa att man kapitulerer inför möjligheterna att innesluta oljan i båten vid regn, eftersom ev olja ändå skulle flyta på ytan av det vatten som i sin tur sloshar runt i båten och dräller över. Så eftersom man ändå inte kan innehålla oljan så spelar det väl ingen roll om pluggarna är i eller ur? Om man därtill adderar risken för försämrad väghållning pga av buret vatten i kåpan enligt Axexxs redogörelse så känns det ju som att fördelarna överväger nackdelarna med urtagna pluggar vid regn.

Last edited:
Jag tror mer att man kapitulerer inför möjligheterna att innesluta oljan i båten vid regn, eftersom ev olja ändå skulle flyta på ytan av det vatten som i sin tyr sloshar runt i båten och dräller över. Så eftersom man ändå inte kan innehålla oljan så spelar det väl ingen roll om pluggarna är i eller ur? Om man därtill adderar risken för försämrad väghållning pga av buret vatten i kåpan enligt Axexxs redogörelse så känns det ju som att fördelarna överväger nackdelarna med urtagna pluggar vid regn.

Det ligger mycket i det du beskriver! :tummenupp

Hur beter sig varm olja som läcker ut från motorn där fartvinden passerar fritt under/runt motorn? Samt hur beter sig varm olja vid tex hård inbromsning som ligger i båten?

Kör med denna.
Funkar utmärkt.
Hittad dem i en butik på östgötagatan som jag glömt namnet på tyvärr.
Minns att det fanns olika storlekar beroende på hur stort hål man har!

Bifogat

• 2002c.jpg
    2002c.jpg
    7.1 KB · Visningar: 91
Det ligger mycket i det du beskriver! :tummenupp

Hur beter sig varm olja som läcker ut från motorn där fartvinden passerar fritt under/runt motorn? Samt hur beter sig varm olja vid tex hård inbromsning som ligger i båten?

Jag kan inte ett dugg om RR, jag tyckte bara det var ett intressant ingenjörsproblem. Jag resonerade nog mest lite fritt kring hur jag gissar att man tänkt när rutinen med pluggarna kommit till.

Men het olja är ju lågviskös som vatten. Jag förstår vad du vill komma till. Men jag tror att man valt att göra det bästa av situationen. Det är ju smart att merutnyttja båten som en spillbricka. Men att den sannolikt inte fångar all olja från ett lackage i 200+ förtar nog inte fördelarna med pluggar. Många bäckar små.

Men som sagt, jag ska inte diskutera detta eftersom jag inte är insatt i RR, Jag tyckte det var intressant bara. Jag har designat enclosures till inkaplasde generatordieslar på faryg. Där hade jag samma filosofi, att merutnyttja bottendelen till spilltrång med tom givare som larmar om det blir nivå från ngt läckande system.

Plugg till båten...

4621.jpg

:va

För att om du kör med pluggad båt i regn, så kommer du att vurpa...

Båten fylls med flera liter vatten, och sen när du bromsar så forsar allt vatten ner över framhjulet, och det släpper.

Man får då välja den minst dåliga av två dåliga saker. Risken är större att flera vurpar om alla kör med pluggarna i, än att någon skjuter motorn...

Inte så konstigt...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...