Pluggar till båt vid regn?

Jag kan inte ett dugg om RR, jag tyckte bara det var ett intressant ingenjörsproblem. Jag resonerade nog mest lite fritt kring hur jag gissar att man tänkt när rutinen med pluggarna kommit till.

Men het olja är ju lågviskös som vatten. Jag förstår vad du vill komma till. Men jag tror att man valt att göra det bästa av situationen. Det är ju smart att merutnyttja båten som en spillbricka. Men att den sannolikt inte fångar all olja från ett lackage i 200+ förtar nog inte fördelarna med pluggar. Många bäckar små.

Men som sagt, jag ska inte diskutera detta eftersom jag inte är insatt i RR, Jag tyckte det var intressant bara. Jag har designat enclosures till inkaplasde generatordieslar på faryg. Där hade jag samma filosofi, att merutnyttja bottendelen till spilltrång med tom givare som larmar om det blir nivå från ngt läckande system.

Jag är själv ingen expert utan helt grön :)

Jobbar själv som mekaniker med provbilar åt ett fd svenskt företag i göteborg :rolleyes: där läckage på bla motorer förekommer.

Det är inte någon större mängd olja som hamnar under motorn, och den olja som hamnar där gör det vid stillastående fordon. På en motorcykel har man betydligt högre vindhastighet mot motorn, vilket gör att oljan kommer pressas bakåt och följa motorns konturer tills den nått den punkt att oljan inte har någon stans att ta vägen. Där kommer den kritiska punkten som kan få oljan att släppa och träffa bakhjulet.

Skulle man dock haverera motorn med tex ett hål i motorblocket så kommer en större mängd olja att lämna motorn. Vid låg hastighet kan båten hjälpa, men vid högre kommer förmodligen bakhjulet att tappa fästet samt att både förare och hoj lämnar banan ganska så snart...

Bara mina små tankar :va

Biltema har en ask med pluppar i olika storlek, de största där i har jag användt.

19-197_l.jpg

Hördu, det ser ut som om det är hål genom de pluggar du postat en bild på och då duger dom inte, håller liksom inte tätt då.

Mekonomen har plugg.

/R

Hördu, det ser ut som om det är hål genom de pluggar du postat en bild på och då duger dom inte, håller liksom inte tätt då.

Mekonomen har plugg.

/R

Raderna till höger är membranpluggar, som inte är håltagna. De är tänkta att användas endera som täcklock eller som genomföringar med valfri innerdiameter, som man isf själv stansar.

Hilsen
J

Last edited:
Vad ska man med kabelgenomföringar till? Det ska väl vara pluggar som täcker till hålen.

Och på tal om silvertejp. Har någon verkligen kollat om de pallar för fyra liter 100-gradig olja? Jag ser framför mig hur klistret löses upp och tejbitarna lossnar.

Ja förslagsvis använder man en modell som man själv får klippa hål i för att få igenom en kabel... Men det trodde jag var rätt uppenbart. :)

Ja förslagsvis använder man en modell som man själv får klippa hål i för att få igenom en kabel... Men det trodde jag var rätt uppenbart. :)
Jo. Jag förstod det... typ just nu (tack för det förklarande inlägget Jörgen!).

Å hur var det med silvertejpen nu igen? Någon med praktiska erfarenheter? Finns det någon fyrtaktsåkare som tömt fritösen i sin silvertejpade båt?

Å hur var det med silvertejpen nu igen? Någon med praktiska erfarenheter? Finns det någon fyrtaktsåkare som tömt fritösen i sin silvertejpade båt?

Det håller för ett pass med x liter regnvatten i båten! Det märker man när man glömt rycka väck tejpen när det regnar.
Med olja handla det ju inte om att KÖRA ett pass med en liter varm olja i båten... Det ska väl kunna hålla i de tio sekunder det tar från det man knäcker vevstaken, slår hål i blocket. märker detta och styr av banan. Det räcker ju!

Skulle man dock haverera motorn med tex ett hål i motorblocket så kommer en större mängd olja att lämna motorn. Vid låg hastighet kan båten hjälpa, men vid högre kommer förmodligen bakhjulet att tappa fästet samt att både förare och hoj lämnar banan ganska så snart...

Bara mina små tankar :va

Ja det gör det säkert. Men det är ju ändå genialt att merutnyttja båten som spillbricka tycker jag. Hamnar säg 2 av 3 liter olje eller glykol i båten isf på asfalten så kan det ju göra att en sanering av banan tar 30 minuter isf 1.5 h.
Så tänker man i dragracing iaf.
Jag tycker att det verkar helt logiskt, utan att för den skull kunna ngt om RR.

De flesta säkerhetsregler i motorsport är ju till för att man inte ska sabba mer än nödvändigt för andra medtävlare eller publik.

Last edited:
En cbr 600 med brusten oring på oljefiltret körde ett hyfsat bra tag på Mittsverige i somras, med en sjujäkla rökutveckling och ordentligt med olja i båten. Vet inte vilken typ av plug det var i båten, tyvärr. Det jag menar är att det inte nödvändigtvis märks att det läcker olja.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park