Jag kan inte ett dugg om RR, jag tyckte bara det var ett intressant ingenjörsproblem. Jag resonerade nog mest lite fritt kring hur jag gissar att man tänkt när rutinen med pluggarna kommit till.
Men het olja är ju lågviskös som vatten. Jag förstår vad du vill komma till. Men jag tror att man valt att göra det bästa av situationen. Det är ju smart att merutnyttja båten som en spillbricka. Men att den sannolikt inte fångar all olja från ett lackage i 200+ förtar nog inte fördelarna med pluggar. Många bäckar små.
Men som sagt, jag ska inte diskutera detta eftersom jag inte är insatt i RR, Jag tyckte det var intressant bara. Jag har designat enclosures till inkaplasde generatordieslar på faryg. Där hade jag samma filosofi, att merutnyttja bottendelen till spilltrång med tom givare som larmar om det blir nivå från ngt läckande system.
Jag är själv ingen expert utan helt grön

Jobbar själv som mekaniker med provbilar åt ett fd svenskt företag i göteborg

Det är inte någon större mängd olja som hamnar under motorn, och den olja som hamnar där gör det vid stillastående fordon. På en motorcykel har man betydligt högre vindhastighet mot motorn, vilket gör att oljan kommer pressas bakåt och följa motorns konturer tills den nått den punkt att oljan inte har någon stans att ta vägen. Där kommer den kritiska punkten som kan få oljan att släppa och träffa bakhjulet.
Skulle man dock haverera motorn med tex ett hål i motorblocket så kommer en större mängd olja att lämna motorn. Vid låg hastighet kan båten hjälpa, men vid högre kommer förmodligen bakhjulet att tappa fästet samt att både förare och hoj lämnar banan ganska så snart...
Bara mina små tankar