Platta brön

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hepp

Har fått en hushållsassistent så jag har försökt mig på att baka lite bröd. Kör degen i maskinen enligt instruktion, jäser, bakar ut den, delar i två, jäser igen och snittar. Varför blir bröden så platta? En brödskiva får sas inte samma geometri som min skinkskiva.

Tidigare försök (utan hushållsassistent) gav samma resultat, med undantaget att jag hade deg upp till axlarna när allt var klart. Platta brön då också.

Gott alltså, men platt. Vad gör jag för fel?

Har du rätt mängd jäst? Var jäser du brödet? Jäst vill ha ungefär 37 grader för att jäsa optimalt, för kallt så funkar inte processen och för varmt så där jästcellerna. Ljummen degvätska är inte dumt heller.

Har du rätt mängd jäst? Var jäser du brödet? Jäst vill ha ungefär 37 grader för att jäsa optimalt, för kallt så funkar inte processen och för varmt så där jästcellerna. Ljummen degvätska är inte dumt heller.

27c för att jäsa optimalt men bör lösas i 37c.

Degen jäser bra, den blir stor som fan iaf. Undrar om jag gör nåt fel när jag bakar ut den. Visst skall man knåda den lite innan man slänger upp den på plåten? Eller skall man vara lite försiktig med den?

Själv föredrar jag frukostfranskor, men i min ålder blir det ofta limpor i stället.

Men platta brön kan också vara bra, dom är bara lite svårare att klämma korven emellan.

Sedan degen har jäst ska den inte knådas mera då knådar du ut den luft du har jäst in i brödet.

Dessutom ska den jäsas i dragfritt rum under handduk.

De ska jäsa på plåten sen direkt in med den. Och jäsa dragfritt och gärna en fuktig handduk så får du sketfina brön. Fråga tjejer som vet hur de ska hanteras ömt och fint

Degen ska bara jäsa en gång direkt på plåt och sen in i ungnen.
Ha ett uns socker i degen. Jästen jäser mycket snabbare av socker än av stärkelsen i mjölet. Du ska alltså inte sockra för smak utan för att ge turbofart till jästen, gör du rätt är allt socker metaboliserat när degen jäst till maximal storlek.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT