Plastraketsdjungeln......välja vad?

DunderDan

Snart ere vår!!
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Söker...
Dags att ta steget upp efter två säsonger med min hornet 900 .Får ju tydligen aldrig provköra raketerna på de flesta firmorna blir tvungen att köpa grisen i säcken....väljer mellan R1a cbr1000rr zx10 gsxr 1000.....på bantider man läst om i tidningar skiljer det bara halvsekunder....märker man verkligen så stor skillnad även om man inte e Moto GP förare:confused:
 
DunderDan skrev:
2460437 Dags att ta steget upp efter två säsonger med min hornet 900 .Får ju tydligen aldrig provköra raketerna på de flesta firmorna blir tvungen att köpa grisen i säcken....väljer mellan R1a cbr1000rr zx10 gsxr 1000.....på bantider man läst om i tidningar skiljer det bara halvsekunder....märker man verkligen så stor skillnad även om man inte e Moto GP förare:confused:

Kan ju börja med att säga att min SV650s är den enda hojen jag kört så ta mina åsikter med en nypa salt! :)

Jag hade kollat på bekvämlighet, utseende, instrumentering, ägandekostnader, garantier, andrahandsvärde mm. Som du säger så avgör ju inte varvtiderna vilken man köper. Alla du nämner går ju ut av bara helvete så man får ju kolla på lite annat än bara prestanda.
 
Själv så tycker jag att gixxern är snyggast.Och dom säger att den ska gå bäst också..Men vad vet jag? Köp den du tycker om bäst..det är ingen skit iallfal..Köp den du faller för..
 
syltburk skrev:
2460466

Jag hade kollat på bekvämlighet, utseende, instrumentering, ägandekostnader, garantier, andrahandsvärde mm. Som du säger så avgör ju inte varvtiderna vilken man köper. Alla du nämner går ju ut av bara helvete så man får ju kolla på lite annat än bara prestanda.


Vad ska man då med en sporthoj till ?
 
Börja med att provsitta. Personligen är jag ganska kinkig med körställningen. Vissa hojar passar inte mig alls. Fireblade 00 - 04 känns som om de är gjorda för min kropp, samma med R6. GSXR1000 avskydde jag och sålde efter 200 mil. RSV Mille kändes ungefär lika illa. Kontentan är: testa och se vad som passar dig. En hoj där körställningen inte passar mig kör jag inte snabbt på, jag har inte ens kul.
 
DunderDan skrev:
2460437 Dags att ta steget upp efter två säsonger med min hornet 900 .Får ju tydligen aldrig provköra raketerna på de flesta firmorna blir tvungen att köpa grisen i säcken....väljer mellan R1a cbr1000rr zx10 gsxr 1000.....på bantider man läst om i tidningar skiljer det bara halvsekunder....märker man verkligen så stor skillnad även om man inte e Moto GP förare:confused:


jag säger bara en sak: Kolla försäkringen!!!
Honda har ju märkes-försäkring, den är mycket billigare än de andra vi kollat på. Vi jämförde en R1:a och (visserligen) en cbr 929, det skiljde 8000/år! Men är du villig att betala så är ju R1an säkert schysst.. Kan tyvärr inte säga av egen erfarnhet...
 
ja svårt val! Pratar vi nytt i kartong eller bättre begangnat?
körde tidigare en TRX 850 fick bantider på 1,20 på gälleråsen, bytte upp mig med 30hk till cbr 900 och fick tider på 1,25 så det handlar inte så mycket vilket märke utom vad man kommer överäns om, jag kör blade och trivs med min älskling, Honda har bra kvalite men är inte på pallen i GP, men jag kommer nog inte dit nästa år heller:)
 
Propp-Fia skrev:
2460514 jag säger bara en sak: Kolla försäkringen!!!
Honda har ju märkes-försäkring, den är mycket billigare än de andra vi kollat på. Vi jämförde en R1:a och (visserligen) en cbr 929, det skiljde 8000/år! Men är du villig att betala så är ju R1an säkert schysst.. Kan tyvärr inte säga av egen erfarnhet...


Jga hade svårt att motivera att jag skulle betala en till hoj under 3 år som man faktiskt gör...

Många som vill ha typ R1 el liknande hoj hamnar oftast om man är ny i gamet på 30 loppor/år och över 3 år så blir det ju 90 tusen som du förhoppningsvis bara slänger i plurret....

Skit trist och inte direkt kul..

Honda har ju sin märkesförsäkring, så en cbr1000 skulle ju kunna funka...

Jag e nöjd att betala 420 i mån för helförsäkring/helår för en cbr 929..
Och med en powercommander så är mna ju ju uppe i R1 klass nästan effektmässigt...
 
DunderDan skrev:
2460437 Dags att ta steget upp efter två säsonger med min hornet 900 .Får ju tydligen aldrig provköra raketerna på de flesta firmorna blir tvungen att köpa grisen i säcken....

Ingen provkörning? = Inget köp!
Måste väl få provköra eller?? :confused:
Får man inte det i Stockholm? :va
Åk någonstanns där du i alla fall får ta en liten sväng!
 
saxat ur bike nr: 9/10.

nu tar jag bara + och -

bladen:

+ lättkörd, lättsvängt chassi, lättarbetad förarmiljö
- saknar effekt på topp, skarp knävinkel.

ninjan:

+ grym maxeffekt, bra kåpglas, stabilt chassi
- jobbiga vibrationer, extrem körställning, klämmer handen när man vrider styret.

gsxr:

+ råstark motor med mkt vrid, impar på både bana å landsväg
- svårjusterade backspeglar

R1:

+ fullständig vibrationsfri, bästa körtställning, bästa växellåda.
- testets sämsta bromsar.

dom som testade hojarna valde som nummer ett gixxern och som nummer 2 R1:n

inte mkt till info men det kanske kan hjälpa dig lite, lycka till:tummenupp
 
DunderDan skrev:
2460437 Dags att ta steget upp efter två säsonger med min hornet 900 .Får ju tydligen aldrig provköra raketerna på de flesta firmorna blir tvungen att köpa grisen i säcken....väljer mellan R1a cbr1000rr zx10 gsxr 1000.....på bantider man läst om i tidningar skiljer det bara halvsekunder....märker man verkligen så stor skillnad även om man inte e Moto GP förare:confused:

Köp den bågen du tycker är snyggast & som du sitter skönast på.
Vet inte hur långt du har till Bike i Trollhättan, men åk dit på deras "Bike-dagar" då kan du prova de flesta hojarna.

Väg även in, servicekostnader, reservdelskostnader & garantier.

Lycka till!
 
Ta en Yamaha, har bäst erfarenheter av dem. Alltså ingen av hojarna kommer ge dig nårra maskinella problem...

Polarn har en R6 -99 som han inte e rädd om alls och den håller för fan för vurpor och lite till utan att tveka...
 
Jag stod i valet mellan R1 och Gixxer 1000/750 men jag gillade R1:an bättre både i utseende och körställning samt att försäkringen på R1 var något lägre.

Jag är super nöjd med min R1:a och min sambo är super nöjd med sin busa visst kör vi varandras hojar men inget går upp mot sin egen. :yoparty

Men det spelar ingen roll vad någon annan tycker det är du som ska gilla det du gränslar och känslan att detta är MIN hoj. Så köp den du gillar bäst det är mitt råd.:tummenupp
 
Plaska vidare i Hondaträsket vettja. Då får du dessutom den snyggaste japs rad4an som är gjord! :tummenupp
 
Jag satt i samma sits i våras. Efter 2 säsonger på en Ducati Monster 620 så kände jag att det var dax för något större och sportigare.

Mitt första urval blev YZF-R1/R6, CBR1000RR/600RR, ZX10/6R, GSX-R1000/R750/R600. Prismässigt kunde jag inte motivera en Ducce 749/999 eller RSV Mille så de ströks. Efter att ha gett mitt köp en smula eftertanke strök jag R6/600RR/6R/R750/R600 med motivationen "Om jag nu ska köpa upp mig så ska jag inte snåla med motorstyrka". Ok, en liten portion av "jag vill vara värst" fanns med :rodnar

Därefter var jag runt och kollade på de olika cyklarna, provsatt de jag fick men som du skrev, provkörning var uteslutet. Det var klart nyttigt att se dom live. ZX10 ströks eftersom jag avskydde 06:ornas bakdel.
Här ska tilläggas att jag bara älskar när dämparna är dragna under sadeln så Gixxerns lösning var inte till dess fördel.
Visuellt vann R1:an men Gixxern var inte långt efter.

Jag läste de material som jag kom över (Abethebabe's inlägg sammanfattar nog det hela ganska bra) och frågade även efter åsikter på div forum och de personer i min närhet som hade någon form av MC-kunnande.

Sen var det dax för rundringningen till alla försäkringsbolag (Kille, 30, Västerås, 4 år med MC-kort). Jag kollade upp hel- och halv-försäkring och klart bäst var Folksam. Hel: 26232kr (2186kr/mån) Halv:10728kr (894kr/mån)
Bilsport och MC skrattade när jag ringde och de övriga bolagen skrattade jag åt :)

De kvarvarande (YZF-R1, GSX-R 1000, CBR1000RR för er som inte hängt med) var i stort sett identiska i pris och helt identiska i försäkring (Honda försäkringen är inget för dom som köper RR). Varvtider och effektkurvor kändes ointressant då jag insåg att det förmodligen skulle ta ett tag innan en cykel i denna klass skulle vara min begränsning.
Så det hela föll på det visuella intrycket, sittkomfort samt de plus och minus jag kunde hitta.

Jag är nu en stolt ägare av en halvförsäkrad svart R1:a och inte en gång under de 372 milen (15 mil på gelleråsen) jag avverkat sedan inköp har jag ångrat mig, även om jag ibland kollar lite funderande på en ny GSX-R. Sittkomforten är grym (176cm/80kg), jag har aldrig blivit trött i kroppen, inte ens under långturer.
Bör även tillägga att SMC's sporthojskurs rockar :yoparty
 
DunderDan skrev:
2460437 Dags att ta steget upp efter två säsonger med min hornet 900 .Får ju tydligen aldrig provköra raketerna på de flesta firmorna blir tvungen att köpa grisen i säcken....väljer mellan R1a cbr1000rr zx10 gsxr 1000.....på bantider man läst om i tidningar skiljer det bara halvsekunder....märker man verkligen så stor skillnad även om man inte e Moto GP förare:confused:

Sitter i samma sits som du mannen. Har funderat och funderat och kommit fram till att jag kommer vara Honda trogen även nästa säsong. cbr 1000 rr kanske inte är lika aggresiv motorkarraktärmässigt som de övriga jappsarna men jag tror inte att jag blir besviken. Har bara provkört bladen av dom fyra men den passar mig perfekt. Snygg, stark och mer wheeliebenägen än vad många säger här på SH. Jämt och fint register som många här på SH tycker är tråkigt. Jag ser bara fördelar med det. Sen så är det ju en honda även om jag betvivlar att hondorna håller "jättemycket" bättre kvalitét än övriga jappsar.

Mitt råd till dig: känn, kläm.....och välj med hjärtat. Du blir inte besviken oavsett vilken du väljer.:tummenupp

Ha de gott

Bodhi skrev:
2460542Honda har bra kvalite men är inte på pallen i GP

Drömmer du eller???
Honda inte på pallen inom moto GP cirkusen eller vad menar du?:va
 
Last edited:
DunderDan skrev:
2460437 Dags att ta steget upp efter två säsonger med min hornet 900 .Får ju tydligen aldrig provköra raketerna på de flesta firmorna blir tvungen att köpa grisen i säcken....väljer mellan R1a cbr1000rr zx10 gsxr 1000.....på bantider man läst om i tidningar skiljer det bara halvsekunder....märker man verkligen så stor skillnad även om man inte e Moto GP förare:confused:

Tror man skall köpa efter tycke o smak, man är inte snabbare för det står R1 på kåporna, el gsx, zx1o, cbr, det är inte hojen som avgör det utan föraren!

Skitställen om du inte får provköra, då är det bara bojkotta dem.
Handla privat el åk till annan firma el annan ort, så får du bättre service.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top