Plasma-TV

sandstream skrev:
Det beror ju lite på vad man preferenser för vad som är en bra bild.

För att få en bra bild på en projektor behövs enligt mig en bra DVD-spelare då alla typer av fel i bilden syns så mycket bättre på en 100 tums duk än på en vanlig 32" TV.
Sen måste man kunna mörklägga rummet helt för att få perfekt bild (en av anledningarna till att skärmarna är att föredra för TV).

De flesta som besöker mig och kollar film blir dock väldigt imponerade av bilden, oavsett vilken projektor jag har hemma, och det beror nog på att de inte är vana att se film med så stor bild :hihi

sandstream skrev:
Christer som driver Bigscreen.se jobbade under ett par år med att skriva i princip alla bildtester på tidningen HemmaBio så han har bra koll.

Jag har inte jämfört LG och Pioneer side-by-side men vart klart imponerad av bilden från PY10x (har sett den ett par gånger).
Det är enligt mig en av de mest prisvärda skärmarna på marknaden.
Vill man spara några spänn så är 12x samma skärm men med lite sämre färger och svärta (har ett annat glas).

Angående plasmatekniken så fungerar den så att en cell (pixel) laddas med olika styrkor för att bild plasma som ger ifrån sig ett ultraviolett ljus som i sin tur "tänder" fosfor i färgerna rött, grönt och blått.

När det gäller livslängden så har mycket hänt de senaste åren och jag skulle tro att dagens plasmor har en betydligt längre livslängd än de som kom för ett par år sedan.

Om vi ponerar att livslängden är ca 30.000 timmar så räcker det till 5 timmars TV-tittande varje dag i drygt 16 år. Det borde vara tillräckligt för de flesta.
:tummenupp :tummenupp allt är av intressant läsning

sandstream skrev:
Angående plasmatekniken så fungerar den så att en cell (pixel) laddas med olika styrkor för att bild plasma som ger ifrån sig ett ultraviolett ljus som i sin tur "tänder" fosfor i färgerna rött, grönt och blått.

När det gäller livslängden så har mycket hänt de senaste åren och jag skulle tro att dagens plasmor har en betydligt längre livslängd än de som kom för ett par år sedan.

Om vi ponerar att livslängden är ca 30.000 timmar så räcker det till 5 timmars TV-tittande varje dag i drygt 16 år. Det borde vara tillräckligt för de flesta.

Och hur funkar då LCD´n?? kul att få det berättat av nån som jobbar med det...

Och en grej till... Om man nu skulle ha oturen att nåra pixlar slocknar... vad har man för garanti??? På t.ex Hembiobutiken.com... Försäkringar mot detta fenomen... finns det?? o vad kostar det??

DaLorD skrev:
Och hur funkar då LCD´n?? kul att få det berättat av nån som jobbar med det...

Och en grej till... Om man nu skulle ha oturen att nåra pixlar slocknar... vad har man för garanti??? På t.ex Hembiobutiken.com... Försäkringar mot detta fenomen... finns det?? o vad kostar det??
hembiobutiken.se läs här om deras garantier http://www.hembiobutiken.se/lp_garanti.asp

DaLorD skrev:
6 månader.... det va inte mycket... har knappt packat upp den då ju..

kul om det pajar en pix mitt i efter 7 månader när man pungat ut 35 loppisar...
Prata med sandstream istället, det är han som är KUNG på detta

Tror inte det är så vanligt att LCD-pixlar slocknar efter tillverkningen utan det är där man upptäcker att plattans alla punkter inte lyser helt enkelt. Då plattan är i ett stycke går det inte att korrigera utan man säljer den ändå upp till ett visst antal döda punkter. Anledningen till att priserna var hutlösa förut var att det var svårt att komma under det antalet och många plattor fick kasseras. I dag är produktionen stabilare men samtidigt blir antalet pixlar fler och fler.

Dustin har bra info om tillverkarnas pixelgarantier.

Ni som kan... Idag kan man köpa en vanlig 100hz Sony 32" för en sisådär 8k. Hur mycket ska man pröjsa för en plasma i samma storlek som har samma bildkvalitet??

Fråga två. Varför ska man ha en plasma tv? Förutom storleken då.. Dom flesta har ändå inte rum som totalt sabbas av en för djup tv.. Om man lägger 30k på en plasma, får man inte väldigt mycket bättre bild i en vanlig tv för 30k??

Lite frågor av en som dessutom är färgblind.

Ninjaboy skrev:
Tror inte det är så vanligt att LCD-pixlar slocknar efter tillverkningen utan det är där man upptäcker att plattans alla punkter inte lyser helt enkelt. Då plattan är i ett stycke går det inte att korrigera utan man säljer den ändå upp till ett visst antal döda punkter. Anledningen till att priserna var hutlösa förut var att det var svårt att komma under det antalet och många plattor fick kasseras. I dag är produktionen stabilare men samtidigt blir antalet pixlar fler och fler.

Dustin har bra info om tillverkarnas pixelgarantier.
Dustin är tjuvar! ;)
(De hade med en bild på mig (min avatar) i sin december katalog för Dustin Hemma)

Produktionen har som sagt blivit mycket bättre de senaste åren och jag känner inte till något garantiärende som rör pixlar på de skärmar som vi sålt, både LCD och plasma :)

En vanlig CRT-TV (sånna som funnits i 60-70 år) ger fortfarande den bästa bilden men det beror delvis på att de görs i så små storlekar.
Det man vinner på en skärm är bildstorlek och att de tar mindre plats, samt att de kan visa HDTV när det kommer (en vanlig TV kommer också att kunna visa HDTV men med samma upplösning som dagen sändningar = ingen skillnad).

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet